Συνεντεύξεις

Γ. Τσακίρης: «Προϋπόθεση για μια καλή σεζόν είναι η πολιτική σταθερότητα»

«Τα μηνύματα για το 2014 είναι όντως θετικά για τη συνέχιση της αυξητικής τάσεως του 2013. Τα πρώτα στοιχεία από τις βασικές αγορές προέλευσης των επισκεπτών μας, υπό την πάγια προϋπόθεση της διατήρησης της πολιτικής σταθερότητας και συγχρόνως της καλής εικόνας της χώρας μας, δείχνουν, πως μπορούμε να πάμε ακόμη καλύτερα».

Στα μηνύματα που φθάνουν στη χώρα και δείχνουν πως η σεζόν του 2014 θα εξελιχθεί πολύ καλά, αναφέρεται σε συνέντευξή του στη «δ», ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Γιώργος Τσακίρης και τονίζει πως χρειάζεται πολλή δουλειά για να επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις που έχουν γίνει για την έκβαση της φετινής τουριστικής περιόδου.

«Τα όποια ποσοστά προβλέψεων για να επιβεβαιωθούν, θέλουν πολλή δουλειά από όλους μας. Άρα τίποτα δεν είναι σίγουρο και δεδομένο. Πρέπει να παραμείνουμε προσηλωμένοι στον στόχο μας, να δουλέψουμε και στο τέλος, αν όλα πάνε καλά, να απολαύσουμε την όποια επιτυχία μας», δηλώνει ο κ. Γιώργος Τσακίρης.

Με αφορμή την ημερίδα που διεξήχθη στη Ρόδο για την ποιότητα των υπηρεσιών που παρέχονται από τις τουριστικές επιχειρήσεις, ο πρόεδρος του ΞΕΕ υπογραμμίζει πως αυτό δεν μπορεί να αφορά μόνο τα ξενοδοχεία ή μόνο τις υπηρεσίες του ιδιωτικού τομέα. «Επιβάλλεται να δημιουργηθεί ένας κώδικας ποιότητας του ελληνικού τουρισμού ο οποίος θα αφορά και θα περιλαμβάνει όλους όσους ασχολούνται με την τουριστική βιομηχανία. Είναι μια προσπάθεια την οποία ήδη στο ΞΕΕ έχουμε ξεκινήσει και πιστεύουμε ότι στους επόμενους μήνες θα είμαστε έτοιμοι να παρουσιάσουμε μια πρώτη πρόταση», δηλώνει ο κ. Τσακίρης.

Η συνέντευξη του κ. Γιώργου Τσακίρη, αναλυτικά:
• Τα μηνύματα είναι αρκετά αισιόδοξα για την έκβαση της φετινής τουριστικής σεζόν. Πώς θα επιτευχθεί και ο στόχος της αύξησης των εσόδων καθώς οι αφίξεις θα σημειώσουν ρεκόρ, όπως λέγεται;
Τα μηνύματα για το 2014 είναι όντως θετικά για τη συνέχιση της αυξητικής τάσεως του 2013. Τα πρώτα στοιχεία από τις βασικές αγορές προέλευσης των επισκεπτών μας, υπό την πάγια προϋπόθεση της διατήρησης της πολιτικής σταθερότητας και συγχρόνως της καλής εικόνας της χώρας μας, δείχνουν, πως μπορούμε να πάμε ακόμη καλύτερα. Δεν θέλω να μπω σε πλειοδοσία των ποσοστών, διότι τα όποια ποσοστά προβλέψεων για να επιβεβαιωθούν, θέλουν πολλή δουλειά.

Δουλειά από όλους μας, τόσο από τους επαγγελματίες όσο και από την κοινωνία. Άρα τίποτα δεν είναι σίγουρο και δεδομένο. Πρέπει να παραμείνουμε προσηλωμένοι στον στόχο μας, να δουλέψουμε και στο τέλος, αν όλα πάνε καλά, να απολαύσουμε την όποια επιτυχία μας.

Όσον αφορά τα έσοδα, το 2013 κινήθηκαν αυξητικά σε σχέση με το 2012 σε ποσοστό 17% δηλαδή η αύξηση των εσόδων ήταν μεγαλύτερη από την αντίστοιχη αύξηση των επισκεπτών του 2013 που κατέγραψε αύξηση 15%. Αυτό σημαίνει ότι κινηθήκαμε, για πρώτη φορά, σε τιμολογιακό καλύτερα από ότι σε επίπεδο αριθμού κρατήσεων. Πιστεύω ότι η τάση της μεγαλύτερης αύξησης των εσόδων σε σχέση με αυτήν των αφίξεων θα συνεχιστεί και το 2014.

• Ποιες αγορές μπορεί να κάνουν τη διαφορά φέτος και πώς θα εξελιχθούν οι αποκαλούμενες παραδοσιακές;
Εξακολουθητικά οι αγορές –τροφοδότες του ελληνικού τουρισμού παραμένουν η Γερμανία, η Μεγάλη Βρετανία, η Γαλλία και τα τελευταία δύο χρόνια έχει προστεθεί και η Ρωσία. Και από τις 4 αυτές βασικές αγορές τα μηνύματα για το 2014 παραμένουν ενθαρρυντικά, γεγονός που βοηθάει να διατηρήσουμε την γενική αισιοδοξία μας παρά τις επιπλοκές που παρουσιάζονται σε κάποιες από τις αγορές που πέρυσι μας στήριξαν.

• Είναι στη σωστή κατεύθυνση η προσπάθεια προβολής της χώρας στο εξωτερικό από το υπουργείο Τουρισμού; Πώς εξελίσσεται αντιστοίχως η λειτουργία της Marketing Greece;
Με δεδομένη την στενότητα χρημάτων και με το γεγονός ότι το απόλυτο ποσό που έχουμε σαν χώρα διαθέσιμο για την προβολή μας, σε κεντρικό επίπεδο, είναι εντυπωσιακά χαμηλότερο αυτού που δαπανούσαμε πριν 3 χρόνια, θα μπορούσα να πως ότι πάμε καλά. Η επικέντρωση της προβολής στο διαδίκτυο είναι μια καλή στρατηγική επιλογή και πιθανώς η μόνη κατάλληλη.

Αναφορικά με την marketing Greece, πριν 20 περίπου ημέρες βγήκε στον «αέρα» το νέο εξαιρετικό site της, το discover Greece, Το οποίο θεματοποιεί τα «προϊόντα» του ελληνικού τουρισμού. Την επόμενη Τρίτη 4/3 θα γίνει η παρουσίαση του στο Βερολίνο. Είναι φαντάζομαι πολύ νωρίς για εκτιμήσεις.

• Με αφορμή την ημερίδα που διεξήχθη στη Ρόδο για την ποιότητα στον τουρισμό θεωρείτε πως η βελτίωση των παρεχομένων υπηρεσιών αφορά τους ξενοδόχους και μόνο;
Αναβάθμιση των παρεχομένων ξενοδοχειακών υπηρεσιών είναι μια αδήριτη ανάγκη. Είναι απαραίτητη η επαναξιολόγηση και πιστοποίηση των υπηρεσιών και υποδομών των ελληνικών ξενοδοχείων και καταλυμάτων, με βάση αναγνωρίσιμα διεθνή πρότυπα και στάνταρ. Αυτό όμως δεν μπορεί να αφορά μόνο τα ξενοδοχεία ή μόνο τις υπηρεσίες του ιδιωτικού τομέα. Επιβάλλεται να δημιουργηθεί ένας κώδικας ποιότητας του ελληνικού τουρισμού ο οποίος θα αφορά και θα περιλαμβάνει όλους όσους ασχολούνται με την τουριστική βιομηχανία.

Είναι μια προσπάθεια την οποία ήδη στο ΞΕΕ έχουμε ξεκινήσει και πιστεύουμε ότι στους επόμενους μήνες θα είμαστε έτοιμη να παρουσιάσουμε μια πρώτη πρόταση.

• Πώς αντιμετωπίζει το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο την βαριά φορολόγηση που καλούνται να πληρώσουν οι ξενοδόχοι σε όλη τη χώρα και όλα τα άλλα μέτρα που μάλλον δεν δημιουργούν θετικό επενδυτικό κλίμα και ανάπτυξη;
Είναι γνωστά τα πολλά αντιαναπτυξιακά φορολογικά μέτρα που επιβαρύνουν συστηματικά τόσο την βιωσιμότητα των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων όσο και την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο της Ελλάδος, παρεμβαίνει συστηματικά με θέσεις και μελέτες ώστε να αντικρούει την επιβολή νέων φόρων που επηρεάζουν την τουριστική λειτουργία. Σε αρκετές περιπτώσεις καταφέρνουμε να πείσουμε την πολιτεία για τις πιθανές κακές επιπτώσεις κάποιων μέτρων και να αποτρέψουμε κάποια από αυτά, αλλά λόγω της δεδομένης κατάστασης της χώρας πολλά μέτρα, υποβάλλονται και επιβάλλονται καθαρά με λογιστικά και εισπρακτικά κριτήρια χωρίς να αξιολογείται συγχρόνως η επίπτωση της εφαρμογής τους στην ανάπτυξη και στην προσπάθεια προσέλκυσης επενδύσεων.

• Σας ανησυχεί το γεγονός ότι παρά τα καλά αποτελέσματα στον τουρισμό ξενοδοχεία σε όλες τις περιοχές της χώρας αλλάζουν χέρια;
Φυσικά και μας ανησυχεί ένας πιθανός αφελληνισμός του ελληνικού ξενοδοχειακού δυναμικού αλλά η μέχρι σήμερα αλλαγή ιδιοκτησιών στην αγορά δεν θα μπορούσαμε να πούμε ότι εκφεύγει από το μέσο όρο άλλων χωρών. Θα έλεγα ότι μετά από 2-3 δύσκολες χρονιές και με ένα τραπεζικό σύστημα που αδυνατεί να δανειοδοτήσει, θα περίμενε κανείς ίσως περισσότερα ελληνικά ξενοδοχεία να έχουν αλλάξει ιδιοκτησιακό καθεστώς. Προσωπική μου άποψη είναι ότι ο Έλληνας ξενοδόχος ανθίσταται και αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τον κλάδο.

• Πώς εξελίσσεται η διαδικασία για την λειτουργία του παραρτήματος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου, που θα έχει έδρα τη Ρόδο; Ποια θα είναι η φιλοσοφία της λειτουργίας του;
Ήδη αποφασίσαμε στο ΔΣ του ΞΕΕ να ξεκινήσουμε πιλοτικά την δημιουργία 2 περιφερειακών υποκαταστημάτων του ΞΕΕ. Στην Ρόδο και στο Ηράκλειο. Θεωρώ ότι είναι μια κίνηση, σημαντική, για την ενίσχυση του ρόλου του ΞΕΕ και την καθιέρωση του ως οργάνου στήριξης της τουριστικής πολιτικής σε περιφερειακό επίπεδο. Τα υποκαταστήματα θα υποκαθιστούν τον ρόλο του ΞΕΕ σε τοπικό επίπεδο εκπροσωπώντας τα συμφέροντα του ΞΕΕ, μέσω των εκλεγμένων εκπροσώπων του. Συγχρόνως θα αναλάβουν να καλύψουν τις ανάγκες των μελών του ΞΕΕ σε ό,τι αφορά τις συναλλαγές με την κεντρική υπηρεσία του ΞΕΕ.

• Ποιο είναι το ζητούμενο του ΞΕΕ για το πρόγραμμα “Ελληνικό Πρωινό”; Ποιοι άλλοι στόχοι θα πρέπει να επιτευχθούν φέτος;
Το ελληνικό πρωινό ξεκίνησε ως πρωτοβουλία του ΞΕΕ, διαδικαστικά, το 2010. Οι κεντρικοί άξονες της προσπάθειάς μας είναι πρώτον, η διασύνδεση του τουρισμού με τον αγροτικό τομέα, δεύτερον, ο εμπλουτισμός του ελληνικού τουριστικού προϊόντος με ένα διατροφικό προϊόν και μάλιστα άμεσα συνδυαζόμενο με την μεσογειακή διατροφή και τρίτον, να πεισθούν οι συνάδελφοι ξενοδόχοι να εντάξουν το ελληνικό πρωϊνό στις προσφερόμενες υπηρεσίες τους.

Η φιλοσοφία του προγράμματος διάδοσης του Ελληνικού πρωινού, που αποτελεί ένα από τους στρατηγικούς στόχους του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου, βασίζεται στα παρακάτω στοιχεία:
Α. Το “Ελληνικό πρωινό” θα είναι ένας συνδυασμός της “ελληνικής κουζίνας” και των πολλών τοπικών κουζινών όπως αυτές διαμορφώθηκαν διαχρονικά στους ελληνικούς γαστρονομικούς προορισμούς.
Β. Το “Ελληνικό πρωινό” θα αποτελέσει ένα υποπροϊόν του Ελληνικού τουριστικού προϊόντος, προσδίδοντας ταυτότητα άρα και ελκυστικότητα στην διεθνή μας εικόνα.
Γ. Στόχος του «Ελληνικού πρωινού» θα είναι η ικανοποίηση του ξενοδοχειακού πελάτη μέσα από την γνωριμία του με τα τοπικά είδη και την τοπική κουζίνα κάθε προορισμού. Η γνωριμία δεν θα είναι μόνο γευστική αλλά και γνωστική και πολιτιστική.
Δ. Το «Ελληνικό πρωινό» θα επιχειρήσει να συνδέσει την ελληνική ξενοδοχία με τους τοπικούς παραγωγούς ποιοτικών προϊόντων, γεγονός που μακροπρόθεσμα θα έχει θετικές, κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις, όχι μόνο στο περιφερειακό εισόδημα και την απασχόληση αλλά και στο περιβάλλον.

Το 2013 έκλεισε με απόλυτη επιτυχία των προγραμματικών επιδιώξεων μας. 250 ξενοδοχεία εντάχθησαν στο πρόγραμμα και δημιουργήθηκαν 20 πρότυπα τοπικού ελληνικού πρωινού. Το 2014 ο στόχος είναι η εξωστρέφεια και το marketing του ελληνικού πρωινού ως τουριστικού προϊόντος. Κλείνοντας αυτή την μικρή παρουσίασή μου για το ελληνικό πρωινό, θέλω να εκφράσω το παράπονό μου για τα ροδιακά ξενοδοχεία των οποίων η συμμετοχή στην προσπάθεια είναι πλήρως αναντίστοιχη με το δυναμικό του νησιού. Ελπίζω ότι αυτό στο μέλλον θα βελτιωθεί.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου