Μία νέα εποχή εξωστρέφειας «εγκαινιάζει» το Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης του Δήμου Ρόδου με την έκθεση «Βιογραφία» η οποία είναι επισκέψιμη ψηφιακά παρέχοντας ελεύθερη «πρόσβαση» σε μία από τις σημαντικότερες συλλογές ελληνικής ζωγραφικής στη χώρα.
Περισσότεροι από 2.000 επισκέπτες, από την Ελλάδα και το εξωτερικό, έχουν ήδη περιηγηθεί στην ψηφιακή έκδοση της έκθεσης που έχει λάβει εξαιρετικά σχόλια από κριτικούς και συντάκτες τέχνης, ενώ προσέλκυσε το ερευνητικό ενδιαφέρον φοιτητών και ερευνητών στο χώρο του πολιτισμού, των τεχνών και της επικοινωνίας.
Το “μεγάλο στοίχημα”, όπως δηλώνει σε συνέντευξη που παραχώρησε στη «δημοκρατική» η πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου, Σουμέλα Καραχάλιου-Καμπουροπούλου, είναι να αποτελέσει το Μουσείο προορισμό των Ροδιτών αλλά και των επισκεπτών. Η ψηφιακή περιήγηση και άλλα ερμηνευτικά εργαλεία που πρόκειται να χρησιμοποιηθούν, θα δώσουν την ευκαιρία στο κοινό (εγχώριο και διεθνές) να πάρει μια πρώτη ουσιαστική γεύση από τον πλούτο των έργων και της δυναμικής του. Στην προσπάθεια ανάδειξης του πολιτιστικού πλούτου της Ρόδου, το Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης, είναι έτοιμο να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο. Η διαδικασία αυτή αφορά όμως ολόκληρη την κοινωνία και όχι μόνο τους θεσμούς και μεμονωμένα άτομα.
«Τώρα πρέπει να κεφαλαιοποιήσουμε αυτή την κληρονομιά και τον πλούτο του τόπου μας και να γίνουμε όλοι οι άνθρωποι αυτού του νησιού, οι καλύτεροι πρεσβευτές του πολιτισμού και της ιστορίας του. Αυτό είναι στο χέρι μας. Το Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης σίγουρα θέλει να είναι πρωτεργάτης αυτής της προσπάθειας, που όμως είναι συλλογική και δεν αφορά θεσμούς και άτομα αλλά μια ολόκληρη κοινωνία, μια ολόκληρη αντίληψη και φιλοσοφία», αναφέρει μεταξύ άλλων η πρόεδρος του Δ.Σ. του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης του Δήμου Ρόδου, Σουμέλα Καραχάλιου-Καμπουροπούλου.
Διαβάστε παρακάτω τη συνέντευξη αναλυτικά και μη χάσετε την ευκαιρία να περιηγηθείτε στην ψηφιακή έκδοση της έκθεσης «Βιογραφία» ακολουθώντας τον παρακάτω σύνδεσμο:

Εικονική Περιήγηση


Η δυνατότητα της ψηφιακής περιήγησης στην έκθεση με τίτλο «Βιογραφία» της Πινακοθήκης της Ρόδου, αποτέλεσε μία ιδιαίτερα ευχάριστη έκπληξη. Εξηγήστε μας, πώς προέκυψε η πρωτότυπη πρωτοβουλία αυτή και ποια η απήχησή της μέχρι σήμερα;
Κύριε Γκαρτζώνη, οι προκλήσεις της εποχής για εμάς στο Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης δεν αποτέλεσαν εμπόδιο αλλά εφαλτήριο δημιουργίας. Η πανδημία έχει ανατρέψει σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό τα πλάνα και τον προγραμματισμό μας από τις αρχές της προηγούμενης κιόλας χρονιάς. Δεν θα μπορούσαμε λοιπόν παρά να μεριμνήσουμε εγκαίρως και να δημιουργήσουμε ξανά κάτι όμορφο, δίνοντας τη δυνατότητα «πρόσβασης» σε όλους τους Ροδίτες, αλλά και στο πανελλήνιο κοινό, σε μία μοναδική έκθεση. Μια έκθεση όπου κυρίαρχο ρόλο παίζουν οι προσωπογραφίες της συλλογής του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης, οι οποίες ξεδιπλώνουν με μια γλαφυρή λιτότητα την αυτοβιογραφία τους, αναβιώνοντας μαζί με τον περιηγητή ένα συναίσθημα έντονης «περιέργειας» και μία δίψα για να του αφηγηθούν τις πιο απόκρυφες ιστορίες τους. Η απήχηση που έχει η έκθεση είναι πραγματικά εντυπωσιακή. Περισσότεροι από 2.000 επισκέπτες, από την Ελλάδα και το εξωτερικό, έχουν ήδη περιηγηθεί στην ψηφιακή έκδοσή της ενώ έχει ήδη λάβει και εξαιρετικά σχόλια από κριτικούς και συντάκτες τέχνης. Αυτό όμως που μας έκανε ιδιαίτερη εντύπωση και δεν το είχαμε προβλέψει, είναι ότι προσέλκυσε και ερευνητικό ενδιαφέρον από φοιτητές και ερευνητές στο χώρο του πολιτισμού, των τεχνών και της επικοινωνίας.
Σηματοδοτεί η πρωτότυπη αυτή πρωτοβουλία μία νέα εποχή για το Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης του Δήμου της Ρόδου; Διαπιστώνουμε ότι διέπει τη νέα Διοίκηση μία εντελώς νέα φιλοσοφία σε ότι αφορά τη λειτουργία το Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης. Ποιο είναι το προσωπικό σας στοίχημα για τη νέα εποχή του Μουσείου;
Από την πρώτη ημέρα ανάληψης των καθηκόντων μας ως νέα Διοίκηση, αποφασίσαμε να κεφαλαιοποιήσουμε στον μεγαλύτερο δυνατόν βαθμό όλον τον πλούτο του Μουσείου αλλά ταυτόχρονα και την δουλειά που έχει γίνει όλα αυτά τα χρόνια από τις παλαιότερες Διοικήσεις. Για εμάς το μεγάλο στοίχημα είναι το Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης να γίνει προορισμός και των Ροδιτών και των επισκεπτών. Και στις δύο περιπτώσεις, η χρήση των σύγχρονων μεθόδων κι εργαλείων τεχνολογίας είναι ο συνδετικός μας κρίκος και το διαβατήριό μας. Με την ψηφιακή περιήγηση και με άλλα ερμηνευτικά εργαλεία που σκοπεύουμε να χρησιμοποιήσουμε, θα δώσουμε την ευκαιρία στο κοινό, τοπικό, εγχώριο και διεθνές, να πάρει μια πρώτη ουσιαστική γεύση από τον πλούτο των έργων μας και της δυναμικής του Μουσείου. Οι Ρόδιοι δυστυχώς δεν γνωρίζουν τις συλλογές μας και αρκετοί δεν γνωρίζουν και τους χώρους μας. Χρησιμοποιώντας λοιπόν όλα τα σύγχρονα μέσα που έχουμε στα χέρια μας, επανασυστηνόμαστε στην τοπική κοινωνία και κάνουμε μια δυναμική αρχή και έναρξη δημιουργίας σχέσεων με το κοινό που αποτελεί τους εν δυνάμει επισκέπτες μας. Όλα αυτά με στοχευμένη στρατηγική και μεθοδολογία ώστε κάθε δράση μας να κουμπώνει αρμονικά στον σχεδιασμό μας και το κοινό να εισπράττει στο μέγιστο το αποτέλεσμα που επιδιώκουμε.
• Είναι ευδιάκριτη γενικότερα μία διάθεση εξωστρέφειας. Πώς μπορεί να έρθει το Μουσείο πιο κοντά στο φιλότεχνο κοινό της Ρόδου και της χώρας και πώς μπορεί να λειτουργήσει ως πόλος έλξης για τους επισκέπτες του νησιού;
Το Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης όπως ήδη ανέφερα, διαθέτει έργα μοναδικής καλλιτεχνικής αξίας και εμβέλειας που από μόνα τους αποτελούν λόγο επίσκεψης του Ροδίτη και του επισκέπτη στον χώρο μας. Το ζητούμενο πια είναι να κάνουμε κοινωνούς όλους τους συμπολίτες μας, του περιεχομένου των συλλογών μας. Θεόφιλος, Γαϊτης, Εγγονόπουλος και πολλοί άλλοι θρύλοι της ελληνικής τέχνης κοσμούν τους τοίχους και τη φαρέτρα του Μουσείου μας. Οπότε συνειδητοποιείτε πως εκεί που οφείλουμε να δώσουμε έμφαση, είναι η διαχείριση του περιεχομένου και η επικοινωνία του με σύγχρονους τρόπους. Σε αυτό ακριβώς το στάδιο βρισκόμαστε.
• Σπουδαία έργα από την πλούσια και τόσο σημαντική συλλογή νεότερης ελληνικής τέχνης του Μουσείου, παρέμεναν όλα αυτά τα χρόνια κλεισμένα σε αποθήκες… Με ποιο τρόπο μπορεί να αναδειχθεί η πολύτιμη αυτή συλλογή;
Είμαστε σε μια φάση ολικής ανασυγκρότησης και επανέκθεσης των χώρων μας αλλά και αξιοποίησης του περιεχομένου του συλλογών μας. Καταρχήν σκοπεύουμε να ψηφιοποιήσουμε όλο το υλικό μας ώστε να το διασώσουμε και να το χρησιμοποιήσουμε για την ανάδειξή του μέσω δημιουργίας ψηφιακών εκθέσεων αλλά και δράσεων που απαιτούν τη χρήση ψηφιακών αποτυπώσεων. Στον στρατηγικό σχεδιασμό που ήδη σας προανέφερα, έχει εξέχουσα θέση η ανάδειξη των έργων που βρίσκονται στην κατοχή μας. Στο προσεχές μέλλον θα είμαι σε θέση να σας ανακοινώσω περισσότερες λεπτομέρειες καθώς ακόμη βρισκόμαστε στη διαδικασία δόμησης του σχεδιασμού μας.
Θα συνεχιστούν τα εκπαιδευτικά προγράμματα; Ποια είναι τα σχέδιά σας;
Τα εκπαιδευτικά μας προγράμματα, όχι απλώς θα συνεχίσουν αλλά θα κυριαρχήσουν από εδώ και στο εξής! Σύντομα θα σας παρουσιάσουμε τις πρωτοβουλίες μας που αφορούν τόσο στα προγράμματα δημιουργικής απασχόλησης των παιδιών μέσα στους χώρους μας , τόσο και σε αυτές που αφορούν την εξοικείωση των παιδιών με τα έργα του Μουσείου αλλά και την επαφή τους με την τέχνη και θα πραγματοποιούνται εκτός των χώρων του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης. Αυτό είναι το μεγάλο μας στοίχημα κ. Γκαρτζώνη! Να δημιουργήσουμε τις συνθήκες ώστε οι επισκέπτες του νησιού να έρθουν σε επαφή με το Μουσείο στους χώρους διαμονής τους και στη συνέχεια ως φυσικό επακόλουθο, να αναζητήσουν οι ίδιοι να φέρουν τα παιδιά τους στο χώρο μας. Περισσότερα όμως στην ώρα τους!
• Κλείνοντας κυρία Καραχάλιου, η Ρόδος είναι ένα νησί με πλούσια ιστορία και πλούσια πολιτιστική κληρονομιά. Πιστεύετε ότι μπορεί να έχει ένα ισχυρό πολιτιστικό παρόν; Θα λέγατε ότι μπορεί να αποτελέσει ένα σύγχρονο κέντρο πολιτισμού και ποια θα μπορούσε να είναι η συμβολή του Μουσείου σε αυτό;
Η Ρόδος είναι το σταυροδρόμι των πολιτισμών, των κοινωνιών, των θρησκειών. Είναι το νησί που ενώ ένιωσε έντονα το αποτύπωμα του κατακτητή, διατήρησε βαθιά φυλαγμένη την πολιτιστική του κληρονομιά και ακεραιότητα. Τώρα πρέπει να κεφαλαιοποιήσουμε αυτή την κληρονομιά και τον πλούτο και να γίνουμε εμείς όλοι οι άνθρωποι αυτού του νησιού, οι καλύτεροι πρεσβευτές του πολιτισμού και της ιστορίας του. Αυτό είναι στο χέρι μας. Το Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης σίγουρα θέλει να είναι πρωτεργάτης αυτής της προσπάθειας που όμως είναι συλλογική και δεν αφορά θεσμούς και άτομα αλλά μια ολόκληρη κοινωνία, μια ολόκληρη αντίληψη και φιλοσοφία. Η Ρόδος μας μπορεί. Εάν θέλουμε και εμείς τότε θα συμβεί!

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ