Συνεντεύξεις

Κ. Μουσουρούλης: «Η Νέα Δημοκρατία στέκεται απέναντι στις άναρθρες κραυγές»

«Οι Έλληνες πολίτες θα στηρίξουν τη Νέα Δημοκρατία, μια παράταξη που έχει ταυτίσει την πορεία της με την ευρωπαϊκή προοπτική της χώρας. Ακούμε τώρα, το περίφημο σύνθημα «ΕΟΚ και ΝΑΤΟ το ίδιο συνδικάτο» του 1981… Και τότε ήταν λάθος και τώρα. Τότε και τώρα, η ίδια παράταξη, κάθε δύσκολη και κρίσιμη στιγμή για τη χώρα, βγάζει τα κάστανα από τη φωτιά και στέκεται απέναντι στις άναρθρες κραυγές».

Να επιλέξουν τη ΝΔ που δίνει αγώνα για να σωθεί η χώρα και να συνεχίσει την πορεία της μέσα στη Ευρωπαϊκή Ένωση καλεί τους πολίτες, με συνέντευξή του στη «δ», ο υποψήφιος ευρωβουλευτής κ. Κ. Μουσουρούλης.

“Από τις περιοδείες μου σε όλη τη χώρα και την επικοινωνία μου με πολίτες σε όλη την επικράτεια το μήνυμα που λαμβάνω είναι ότι οι Έλληνες έχουν συνειδητοποιήσει την κρισιμότητα αυτών των ευρωπαϊκών εκλογών.

Έχουν αντιληφθεί ότι η τιτάνια προσπάθεια των προηγούμενων δύο χρόνων αποδίδει επιτέλους καρπούς. Είναι ξεκάθαρο ότι οι επιλογές που θα κάνουν στην κάλπη θα κρίνουν την πορεία της χώρας μας στην Ευρώπη στα επόμενα πέντε χρόνια”, δηλώνει ο κ. Κώστας Μουσουρούλης.
Ο υποψήφιος ευρωβουλευτής αναφέρεται στη νησιωτικότητα, στο μεταφορικό ισοδύναμο αλλά και τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ.

“Προσωπικά -εφόσον εκλεγώ στην Ευρωβουλή- το ζήτημα της διατήρησης των χαμηλών συντελεστών του ΦΠΑ, όπως και η νησιωτικότητα θα είναι στις πρώτες μου προτεραιότητες”, τονίζει ο κ. Μουσουρούλης.
Η συνέντευξη του κ. Κώστα Μουσουρούλη, αναλυτικά:

• Πόσο κρίσιμες είναι οι ευρωεκλογές και ποιο είναι το διακύβευμά τους; Έχει γίνει κατανοητό στους πολίτες;
Από τις περιοδείες μου σε όλη την Ελλάδα και την επικοινωνία μου με πολίτες σε όλη την επικράτεια το μήνυμα που λαμβάνω είναι ότι οι Έλληνες έχουν συνειδητοποιήσει την κρισιμότητα αυτών των ευρωπαϊκών εκλογών. Έχουν αντιληφθεί ότι η τιτάνια προσπάθεια των προηγούμενων δύο χρόνων αποδίδει επιτέλους καρπούς –το βλέπουν και θα το δουν πλέον στην τσέπη τους, αλλά και στην αλλαγή της στάσης των Ευρωπαίων απέναντί μας.
Είναι ξεκάθαρο ότι οι επιλογές που θα κάνουν στην κάλπη θα κρίνουν την πορεία της χώρας μας στην Ευρώπη στα επόμενα πέντε χρόνια. Οι 21 Ευρωβουλευτές που τελικά θα εκλεγούν θα κληθούν να αναπτύξουν συνεργασίες και συνέργειες και εντός των πολιτικών τους ομάδων αλλά και μεταξύ τους και να λειτουργήσουν μέσα στο πολύπλοκο περιβάλλον των ευρωπαϊκών οργάνων. Εκεί κανείς δεν μπορεί να αντεπεξέλθει στα καθήκοντά του με συνθήματα και εύκολους αφορισμούς. Και αυτό είναι και το στοίχημα των εκλογών: Οι άνθρωποι που θα επιλέξουμε να στείλουμε να μας εκπροσωπήσουν. Θα είναι άνθρωποι του εύκολου λαϊκισμού που αλλάζουν άποψη ανάλογα με τα στενά κομματικά τους συμφέροντα, ή θα είναι άνθρωποι με γνώση, εμπειρία και σοβαρή δικτύωση στην Ευρώπη;

• Γιατί ειδικά οι νησιώτες θα πρέπει να ψηφίσουν Κωστή Μουσουρούλη;
Οι νησιώτες έχουν μάθει να βλέπουν μακριά δηλαδή πέρα από τον ορίζοντα. Δεν λέω ότι πρέπει να με επιλέξουν επειδή είμαι νησιώτης και Αιγαιοπελαγίτης 100%, αφού κατάγομαι από τη Χίο και τη Σάμο. Αλλά τους ζητώ να δουν ότι έχω πίσω μου μια μεγάλη ευρωπαϊκή διαδρομή.
Ως στέλεχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής από το 1987 ως το 2004 συνέβαλα στις προσπάθειες που έκανε η Ελλάδα, ως και στο θέμα του ΦΠΑ την περίοδο 1990-1991. Τότε μάλιστα είχα πρωτογνωρίσει τον τότε βουλευτή Δωδεκανήσου κ. Α. Καραμάριο. Επίσης ως στέλεχος στην Ε. Επιτροπή για τα περιφερειακά αναπτυξιακά προγράμματα και αργότερα ως Γενικός Γραμματέας Επενδύσεων εργάσθηκα συγκεκριμένα πάνω στην περιφερειακή πολιτική, στη μείωση των ανισοτήτων δηλαδή των περιφερειών μεταξύ τους, αλλά και στο εσωτερικό τους. Δημιουργήσαμε επίσης τον αναπτυξιακό νόμο 3299/2004 που ισχύει στη βάση του ως σήμερα. Με την εφαρμογή του, δώσαμε μεγάλο ποσοστό ενισχύσεων των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στη νησιωτική Ελλάδα και εντάξαμε το κριτήριο των ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων, ώστε να μην είναι οριζόντιο το ποσοστό ενίσχυσης μέσα σε μια περιφέρεια, αλλά να υπάρχουν διαφοροποιήσεις από νησί σε νησί. Γιατί κάθε νησί έχει τις ιδιαιτερότητές του. Ως Γενικός Γραμματέας Ενέργειας την περίοδο 2007-2009, έχω συνδέσει το όνομά μου επίσης με την μελέτη ανάπτυξης του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Βάλαμε τότε τα θεμέλια για την ενεργειακή διασύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική Ελλάδα, ώστε να υπάρχει και περιβαλλοντικό και οικονομικό όφελος, ενεργειακή ασφάλεια και να δοθούν κίνητρα και να αναπτυχθούν και άλλες μορφές ενέργειας στα νησιά.
Τότε δημιουργήσαμε και άλλα σημαντικά προγράμματα, όπως το «Εξοικονόμηση κατ’ Οίκον» για τα νοικοκυριά. Αυτά, αν «έτρεχαν» μετά το 2009, όπως θα έπρεπε, θα μπορούσαν να συγκρατήσουν την κατάρρευση της οικοδομικής δραστηριότητας στην Ελλάδα. Ευτυχώς ξαναλειτουργούν τώρα και τροφοδοτούν πολλά συναφή επαγγέλματα με εργασία.

Την περίοδο που ήμουν Υπουργός Ναυτιλίας σχεδιάσαμε και ψηφίσαμε στη Βουλή το Νόμο 4150/2013, ο οποίος έχει ένα διακριτό κεφάλαιο για τη νησιωτική πολιτική. Θεσπίστηκε επίσης το Συμβούλιο Νησιωτικής Πολιτικής.
Νομοθετήθηκε, τέλος, η «ρήτρα νησιωτικότητας» που αναφέρει πως κάθε νομοθέτημα της κυβέρνησης θα πρέπει να εξετάζεται ως προς τις επιπτώσεις που έχει και στο νησιωτικό χώρο.


• Έχει λάβει μέχρι τώρα υπόψη η Ευρωπαϊκή Ένωση τη νησιωτικότητα γιατί φαίνεται πως στην πράξη έχουν γίνει λίγα πράγματα;
Αναφορά υπάρχει στις συνθήκες δηλαδή στο πρωτογενές κοινοτικό δίκαιο και σε ελάχιστες περιπτώσεις στο δευτερογενές. Δεν έχουν γίνει όμως αυτά που θα έπρεπε. Όμως τα τελευταία δύο χρόνια πρέπει να υπογραμμίσω μια μεγάλη αλλαγή που έγινε και στον τρόπο που σχεδιάζονται πολιτικές και στις αποφάσεις που λαμβάνουν τα Ευρωπαϊκά όργανα.
Αν αναζητήσει κανείς την απόφαση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για την κατανομή των πόρων από τα διαρθρωτικά ταμεία την περίοδο 2014-2020, που διαπραγματεύθηκε η κυβέρνηση Σαμαρά, υπάρχει το σημείο 34 που αναφέρει ξεκάθαρα πως με την υλοποίηση του συγκεκριμένου χρηματοδοτικού πακέτου έμφαση θα πρέπει να δοθεί και στήριξη περισσότερη στις νησιωτικές περιοχές.

• Προσπάθειες ξεκίνησαν ειδικά από τα Δωδεκάνησα για το μεταφορικό ισοδύναμο. Αν και σημαντικό δεν προχώρησε. Γιατί;
Το να εξομοιωθεί το κόστος μεταφοράς στη θάλασσα και στη στεριά είναι μια σύνθετη διαδικασία. Προϋπόθεση για την εφαρμογή του είναι η οικονομική ευρωστία της χώρας. Δυστυχώς οι συνθήκες δεν επιτρέπουν την ενεργοποίηση του μεταφορικού ισοδυνάμου. Επιβάλλουν να σχεδιαστούν και να εφαρμοσθούν τελείως διαφορετικές πολιτικές. Σας αναφέρω ως παράδειγμα το γεγονός ότι διατηρήθηκαν οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ. Σχεδιάστηκαν και εφαρμόστηκαν προγράμματα για τη νησιωτική Ελλάδα. Ένα παράδειγμα είναι αυτό που προτάθηκε από το υπουργείο Ναυτιλίας επί των ημερών μου, στο υπουργείο Ανάπτυξης, για την ενίσχυση με 80 εκατομμύρια ευρώ των νησιωτικών τουριστικών επιχειρήσεων. Μπορούν να γίνουν πολλές τέτοιες παρεμβάσεις που θα διευκολύνουν και θα ενισχύσουν την εδαφική συνοχή της χώρας.

• Αισιοδοξείτε πως οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ θα συνεχίσουν να ισχύουν για τα νησιά γιατί κάθε χρόνο ακούγονται διάφορες φήμες;
Θεωρώ ότι θα πρέπει να δοθεί μάχη ώστε να διατηρηθούν. Πρέπει να υπογραμμίσω εδώ τα ισχυρά αντανακλαστικά των νησιωτών βουλευτών όλων των πολιτικών κομμάτων οι οποίοι κάθε φορά που υπήρξε κάποια φήμη και σκέψη περί κατάργησης των μειωμένων συντελεστών κινήθηκαν συλλογικά και σταμάτησαν στη γέννησή της την όποια τέτοια σκέψη ή πρόταση. Προσωπικά -εφόσον εκλεγώ στην Ευρωβουλή- το ζήτημα της διατήρησης των χαμηλών συντελεστών ΦΠΑ, όπως και η νησιωτικότητα θα είναι στις πρώτες μου προτεραιότητες.

• Αισιοδοξείτε πως η ελληνική ακτοπλοΐα θα πάει καλύτερα;
Όταν αναλάβαμε στο υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου η ελληνική ακτοπλοΐα είχε ήδη καταρρεύσει. Είχε σταματήσει η χρηματοδότησή της από τις τράπεζες και οι ζημίες ήταν τεράστιες λόγω της έκρηξης στις τιμές των καυσίμων, των φόρων και της ραγδαίας πτώσης της επιβατικής κίνησης. Υπήρχαν δυστυχώς ακτοπλοϊκές εταιρίες που είχαν σταματήσει να πληρώνουν τους ναυτικούς. Η πρώτη μας προτεραιότητα ήταν να αποκατασταθεί η χρηματοδότηση της συγκεκριμένης δραστηριότητας. Οι ακτοπλόοι δεν είναι «εφοπλιστές». Η ακτοπλοΐα είναι ένα είδος …ΚΤΕΛ, αφού εκτελεί συγκοινωνίες και πολλές φορές χωρίς εναλλακτική. Με το Νόμο 4150/2013 δώσαμε ευελιξία στον κλάδο, για να απορροφήσει πόρους από το χρηματοπιστωτικό σύστημα αλλά να κάνει και τις απαραίτητες αλλαγές ώστε να μπορέσει να επιστρέψει στα επίπεδα προ κρίσης. Είναι πολύ σημαντικό να καταλάβουμε πως οι μεταρρυθμίσεις αυτές είναι ο μόνος δρόμος για να μπορέσουμε να εξασφαλίσουμε εδαφική συνέχεια. Οι άλλες προτάσεις που ακούγονται περί κρατικού ακτοπλοϊκού φορέα είναι αστειότητες και εμπαιγμός των πολιτών.

• Ασχοληθήκατε πολύ και με τα κοινοτικά κονδύλια. Έγινε σωστή διαχείριση των κονδυλίων που διατέθηκαν στην Ελλάδα ή αυτό πληρώνει η χώρα και οι πολίτες τώρα;
Έχει σημασία να κατανοήσουμε πόσο ισχυροί πρέπει να είναι οι θεσμοί σε αυτή τη χώρα. Είναι ανάγκη να καταλάβουμε πόσο σημαντικό είναι να οικοδομήσουμε ένα καινούργιο κράτος, το οποίο θα τηρεί τις αρχές της διαφάνειας, της αποτελεσματικότητας, της οικονομίας και της νομιμότητας στη διαχείριση των πόρων. Γι’ αυτό το λόγο στη θητεία μου ως Γενικός Γραμματέας Επενδύσεων και Ανάπτυξης είχα σχεδιάσει το σύστημα πιστοποίησης δικαιούχων των Κοινοτικών πόρων. Είχαμε δημιουργήσει μαζί με τον ΕΛΟΤ διεθνές πρότυπο με βάση το οποίο, πιστοποιήθηκαν οι φορείς. Αυτό ήταν ένα βοήθημα σημαντικό, αν και στην αρχή υπήρξαν αντιδράσεις. Είναι φυσιολογικό αυτό σε κάθε τι καινούργιο. Ήταν όμως ένα εκσυγχρονιστικό βήμα. Θα πρέπει να γίνουν πολλά ακόμα. Είχαμε αστοχίες στη διαχείριση δεν υπάρχει αμφιβολία. Ωστόσο να μην ξεχνάμε πως από το 1981, που η Ελλάδα εντάχθηκε στην ΕΕ μέχρι σήμερα, έγιναν πάρα πολλά. Άλλαξε η εικόνα της χώρας. Αναβαθμίστηκαν οι λιμένες, οι αερολιμένες και οι μεγάλοι οδικοί άξονες, μουσεία και σχολεία. Στα μεγάλα αστικά κέντρα έγιναν σημαντικές υποδομές υπέρ του περιβάλλοντος.


• Τώρα όμως η χώρα προχωρά σε ιδιωτικοποιήσεις λιμένων και αερολιμένων. Είναι στη σωστή κατεύθυνση αυτό;
Απολύτως. Η υποδομή μπορεί να είναι δημόσια, αλλά η λειτουργία και η χρήση ιδιωτική. Το κράτος δεν είναι ούτε έμπορος, ούτε εργολάβος. Ειδικά στους λιμένες το σημαντικό είναι να αντλήσουμε το μέγιστο των ωφελημάτων που μπορούμε να έχουμε από ένα τέτοιο στρατηγικό εργαλείο. Η Ελλάδα διαθέτει 900 λιμάνια και είναι αδύνατο να τα αναπτύξει με δημόσιες επενδύσεις. Ακόμη και δέκα προγράμματα δημοσίων επενδύσεων να είχαμε δεν θα αρκούσαν. Ως εκ τούτου είναι μονόδρομος να αξιοποιήσουμε τη γνώση και την εμπειρία του ιδιωτικού τομέα αλλά και τα κεφάλαια που μπορεί να αντλήσει ταχύτερα από ότι το δημόσιο. Είμαι υπέρ των ιδιωτικοποιήσεων με την προϋπόθεση το όφελος να επιστρέφει στις τοπικές κοινωνίες.

• Κατά την ομιλία σας στο ΕΒΕΔ τονίσατε πως δεν μπορείτε να συνομιλήσετε με την αντιπολίτευση. Είναι τόσο αντικρουόμενες οι απόψεις που εκφράζονται ή επικίνδυνες;
Δεν με φοβίζουν οι επικίνδυνες απόψεις. Μπορώ να αντιπαρατεθώ σε αυτές με επιχειρήματα. Αλλά αυτοί δεν συμφωνούν σε τίποτε ούτε μεταξύ τους και κυρίως στο αν θα μείνουμε ή όχι στην Ευρώπη και στο Ευρώ.
Προσφάτως ακούσαμε και για αποχώρηση από το …ΝΑΤΟ. Δεν συμφωνούν σε καμία απολύτως πρόταση ή ακυρώνουν τον ίδιο τους τον αρχηγό. Υπάρχουν αποφάσεις του κ. Τσίπρα που «καίγονται» μέσα σε ελάχιστες ώρες. Θα μπορούσαμε να συνομιλήσουμε εφόσον γνωρίζουμε τις καθαρές θέσεις του κόμματος και εφόσον αυτές είναι τεκμηριωμένες. Δεν μπορώ όμως να ανταλλάξω επιχειρήματα με μια παράταξη, η οποία στην πολιτική της συμπεριφορά φέρεται ακραία και στην κοινοβουλευτική της στάση δεν ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των καιρών και δεν δείχνει την παραμικρή υπευθυνότητα. Αυτά που λέγονται από την αντιπολίτευση ακούγονται και εκτός χώρας. Εφόσον, λοιπόν, δυναμιτίζουν τη σταθερότητα στη χώρα μας, εγώ είμαι απέναντι.

• Πόσο κρίσιμο για την κυβέρνηση θα είναι το αποτέλεσμα των ευρωεκλογών; Θεωρείτε πως θα ακολουθήσουν εθνικές εκλογές;
Προσωπικά θεωρώ ότι θα είναι λάθος να γίνουν εθνικές εκλογές. Η κυβέρνηση πρέπει να ολοκληρώσει την προσπάθεια που έχει ξεκινήσει. Δεν υπάρχει πολυτέλεια για πειραματισμούς. Έχω την πεποίθηση πως οι Έλληνες πολίτες θα στηρίξουν τη Νέα Δημοκρατία, μια παράταξη που έχει ταυτίσει την πορεία της με την ευρωπαϊκή προοπτική της χώρας. Ακούμε τώρα, σε παρόμοια εκδοχή, το περίφημο «ΕΟΚ και ΝΑΤΟ το ίδιο συνδικάτο» του 1981… Και τότε ήταν λάθος και τώρα. Τότε και τώρα, η ίδια παράταξη, κάθε δύσκολη και κρίσιμη στιγμή για τη χώρα, βγάζει τα κάστανα από τη φωτιά και στέκεται απέναντι στις άναρθρες κραυγές.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου