Ειδήσεις

Reimagine Tourism 2025: Ολες οι φωνές για το μέλλον του τουρισμού

Πόσα πρόσωπα έχει ο ελληνικός τουρισμός; Πόσους ανθρώπους, τόπους, κοινότητες πραγματικά επηρεάζει η λεγόμενη βαριά βιομηχανία της χώρας και ποιοι είναι οι καλύτεροι τρόποι με τους οποίους θα πρέπει να εξελιχθεί; Στο Reimagine Tourism 2025, το συνέδριο που διοργάνωσε για τρίτη χρονιά η «Καθημερινή» και έλαβε χώρα την Τρίτη και την Τετάρτη στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, εξετάστηκε ενδελεχώς η πολυσχιδής φύση του ελληνικού τουρισμού – οι ευκαιρίες, οι προκλήσεις, οι δυνατότητες, οι ελπίδες, τα παραδείγματα προς μίμησιν και αποφυγήν.

«Οταν μιλάμε για την Ελλάδα ως χώρα προορισμού για τους ταξιδιώτες, έχω τη φιλοδοξία να την κάνω τον νούμερο ένα τουριστικό προορισμό στον κόσμο σε επίπεδο ποιότητας», τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Επιτυχία
Πρώτη από τους, περισσότερους από 60, ομιλητές του συνεδρίου ήταν η Σέιχα Νάσερ Αλ Νουέις. Η νεοεκλεγείσα γενική γραμματέας του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού των Ηνωμένων Εθνών έκανε λόγο για τον «εκπληκτικό μετασχηματισμό που έχει επιτύχει η Ελλάδα», όχι μόνον επειδή έχει επεκτείνει την τουριστική της σεζόν, αλλά καθώς «έγραψε ξανά τους κανόνες του τουρισμού», κάνοντας τον κλάδο «πυλώνα εθνικής αναγέννησης».

Οι τελευταίες τρεις χρονιές, από το 2023 μέχρι το 2025, έχουν ιστορικά υπάρξει οι καλύτερες του ελληνικού τουρισμού, δήλωσε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων Γιάννης Παράσχης, σε μια συζήτηση με τον διευθυντή της «Κ» Αλέξη Παπαχελά. Μέσα σε αυτά τα χρόνια, ο τουρισμός, πέραν του ότι αντεπεξήλθε επιτυχώς στη δοκιμασία της πανδημίας, ενίσχυσε την ελκυστικότητά του, το brand του, με αποτέλεσμα, σημείωσε, να αποτελεί πλέον τον πυλώνα της ελληνικής οικονομίας. Παρ’ όλα αυτά, δεν πρέπει να επαναπαυόμαστε. Κατά τον ίδιο, η Ελλάδα χρειάζεται τουριστικό σχεδιασμό δεκαετίας, στο πλαίσιο του οποίου θα πρέπει να γίνουν σημαντικές παρεμβάσεις στις ιδιωτικές και στις δημόσιες επενδύσεις.

H Σέιχα Νάσερ Αλ Νουέις, νεοεκλεγείσα γεν. γραμματέας του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού, εστίασε στην εντυπωσιακή τουριστική πορεία της Ελλάδας μετά τη δεκαετή οικονομική κρίση. [STUDIO KOMINIS]
Αντιστοίχως, ο πρόεδρος της Aegean Ευτύχης Βασιλάκης ανέφερε ότι την τελευταία δεκαετία, η Ελλάδα έχει οικοδομήσει μια εξαιρετικά ισχυρή τουριστική ταυτότητα – αλλά η επιτυχία ενέχει και κινδύνους. «Οι ανταγωνιστές βελτιώνονται, οι απαιτήσεις των ταξιδιωτών αυξάνονται και κάθε αστοχία, από τις υποδομές μέχρι και την εξυπηρέτηση, μπορεί να πληγώσει την εικόνα της χώρας», τόνισε. Καθώς ο κλάδος αναπτύσσεται έτι περαιτέρω, συμπλήρωσε ότι απαιτούνται καλύτερες υποδομές, επενδύσεις στο ανθρώπινο δυναμικό και, πάνω από όλα, συνεχής προσπάθεια από όλους τους επιμέρους κρίκους της τουριστικής αλυσίδας.

«Η Ελλάδα είχε μια από τις σημαντικότερες πορείες στον τουρισμό, ενδυνάμωσε
το δικό της brand, την ταυτότητά της».
Σέιχα Νάσερ Αλ Νουέις,
Γ.Γ. του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού των Ηνωμένων Εθνών
Ελλείψεις
Ο εκτελεστικός πρόεδρος του Δ.Σ. της Attica Group Κυριάκος Μάγειρας εστίασε στις ελλιπείς ακτοπλοϊκές υποδομές, αναφέροντας ότι σε νησιά πέντε αστέρων διαθέτουμε λιμάνια με υποδομές τριών. Εξήγησε μάλιστα ότι από τα 115 κατοικημένα νησιά, μόλις τα 29 έχουν αεροδρόμιο, ενώ τα υπόλοιπα εξυπηρετούνται αποκλειστικά από τα λιμάνια, στα οποία πρόσθεσε ότι τα τελευταία περίπου 20 χρόνια «δεν έχουν γίνει ουσιαστικές επενδύσεις».

«Η υπηρεσία που απολαμβάνει ο επισκέπτης στα λιμάνια είναι ανύπαρκτη σε σχέση με αυτήν που απολαμβάνει στο πλοίο», δήλωσε ο Διονύσης Θεοδωράτος, πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας.

Σε μια συζήτηση για τις βιώσιμες πολιτικές ως ευκαιρία ανάπτυξης, η αντιπρόεδρος του ΣΕΤΕ Αγάπη Σμπώκου σημείωσε ότι η επιτυχία του τουρισμού γεννά και την ευθύνη για το επόμενο βήμα. [STUDIO KOMINIS]
Ο Μανώλης Κουτουλάκης, γενικός γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, ανέφερε ότι στα νησιά «δεν φτιάχνουμε λιμάνια για τους τουρίστες, αλλά γιατί οι νησιώτες χρειάζονται 12 μήνες πρόσβαση», συμπληρώνοντας ότι χρειάζεται ωριμότητα στον σχεδιασμό των έργων. «Εκεί όπου παρεμβαίνουμε και υλοποιούμε έργα, έχουμε το αγκάλιασμα των τοπικών κοινωνιών», σημείωσε ο Πάνος Σταμπουλίδης, αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος και εκτελεστικό μέλος του Δ.Σ. Υπερταμείου/GrowthFund.

«Εχουμε πραγματικά ανάγκη να έχουμε μια ισχυρή συναίνεση της ελληνικής κοινωνίας γύρω από τη θετική προοπτική του τουρισμού».
Αγάπη Σμπώκου,
Αντιπρόεδρος ΣΕΤΕ
Ο ίδιος είπε ότι, συγκεκριμένα στα νησιά, οι υποδομές θα πρέπει να είναι γύρω από το νερό, την αποχέτευση και τον σχεδιασμό πολιτικής προστασίας. Για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα νησιά μίλησαν κάτοικοι από τη Σίφνο, στο πλαίσιο έρευνας που παρουσίασε ο Αρης Ηλιόπουλος, διευθυντής ερευνών του 1830 Lab, αλλά και από την Τήνο, σε συζήτηση για την αλληλεπίδραση του τουρισμού με την τοπική παραγωγή. «Δεν έχουν νερό ούτε γεωτρήσεις», σχολίασε ο Αρης Τάτσης από το εστιατόριο «Θαλασσάκι», «εμείς τα επόμενα 10 χρόνια θα την παλέψουμε, το νησί δεν ξέρω τι θα γίνει, θα γίνουμε κι εμείς Airbnb».

Η πρόεδρος του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, Ιωάννα Δρέττα, με τον αντιπρόεδρο και αρχιτέκτονα Ανδρέα Κούρκουλα μίλησαν στον Ηλία Μαγκλίνη για το μέλλον του μουσείου. [ΝΙΚΟΣ ΚΟΚΚΑΛΙΑΣ]
Σε συζήτηση που αφορούσε αποκλειστικά τις βραχυχρόνιες μισθώσεις, ο Νάσος Γαβαλάς, πρόεδρος της STAMA – Greece (Σύνδεσμος Εταιρειών Βραχυχρόνιας Μίσθωσης), σημείωσε ότι η Αθήνα δεν αποτελεί προορισμό υπερτουρισμού, τονίζοντας ότι ο χαρακτηρισμός θα πρέπει να αποφεύγεται. Δεν υπάρχει γενικά έλλειψη στέγασης στην Αθήνα, είπε, αλλά έλλειψη φθηνής στέγης. Από την πλευρά του, ο Ματέο Σαρτζάνα, επικεφαλής της εταιρείας Airbnb για την Ιταλία και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, σχολίασε ότι τα μέτρα που εφαρμόστηκαν στην Ελλάδα είχαν τα καλύτερα αποτελέσματα, καθώς κυρίως προέβλεπαν «πάγωμα» σε ορισμένες περιοχές έως την επανεξέταση του πλαισίου.

Reimagine Tourism 2025: Επέκταση σε νέες μακρινές αγορές
Πολλοί αναφέρθηκαν στο ανθρώπινο δυναμικό και στην ανάγκη για καταρτισμένους εργαζομένους σε όλα τα παρακλάδια του τουρισμού – από τον ξενοδοχειακό κλάδο μέχρι την εστίαση. «Η εστίαση είναι το τουριστικό μας προϊόν, ο τουρισμός λέμε ότι είναι η βαριά βιομηχανία μας – πώς θα τη στηρίξουμε;», ανέφερε ο σεφ Λευτέρης Λαζάρου, συμπληρώνοντας πως θα πρέπει να υπάρξουν περισσότερες κρατικές σχολές για την εκπαίδευση των εργαζομένων.

«Οι επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης στην οικονομία είναι μεγάλες και μερικές
έχουν γίνει ορατές ήδη σε όλους μας».
Χρήστος Ζερεφός
Γ.Γ. της Ακαδημίας Αθηνών
Ο Κάρλος Ντίεζ ντε λα Λάστρα, διευθύνων σύμβουλος του παγκοσμίου φήμης εκπαιδευτικού ιδρύματος Les Roches, που ειδικεύεται στη διοίκηση φιλοξενίας και στον τουρισμό, υπογράμμισε ότι κάθε οργανισμός θα πρέπει να έχει τη δική του, ισχυρή κουλτούρα, ούτως ώστε ακόμη κι αν το προσωπικό εναλλάσσεται, οι νέοι υπάλληλοι να αφομοιώνονται σε αυτήν. Δεν τον ανησυχεί η δυναμική έλευση της τεχνητής νοημοσύνης στον ξενοδοχειακό κλάδο, καθώς, παρότι βοηθάει στην αυτοματοποίηση ορισμένων διαδικασιών, στον συγκεκριμένο τουλάχιστον τομέα, το ανθρώπινο στοιχείο είναι απαραίτητο. Παρ’ όλα αυτά, δεν είναι μόνο η Ελλάδα που ψάχνει για ταλέντα – αποτελεί γενικευμένο πρόβλημα, ανέφερε.

Την τελευταία δεκαετία, η Ελλάδα έχει οικοδομήσει μια εξαιρετικά ισχυρή τουριστική ταυτότητα, αλλά η επιτυχία ενέχει κινδύνους, ανέφερε ο πρόεδρος της Aegean Ευτύχης Βασιλάκης. [STUDIO KOMINIS]
Οι στόχοι
Παρά τις προκλήσεις, ο τουρισμός επεκτείνεται. «Οταν μιλάμε για την Ελλάδα ως χώρα προορισμού για τους ταξιδιώτες, έχω τη φιλοδοξία να την κάνω τον νούμερο ένα τουριστικό προορισμό στον κόσμο σε επίπεδο ποιότητας», τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, σε μια συζήτηση με τη συγγραφέα Βικτόρια Χίσλοπ και τη δημοσιογράφο της «Κ» Μαργαρίτα Πουρνάρα. «Σταδιακά η Ελλάδα γίνεται προορισμός για όλο τον χρόνο», είπε η υπουργός Τουρισμού Ολγα Κεφαλογιάννη, δηλώντας ότι αυτό ήδη ισχύει για Αθήνα, Θεσσαλονίκη και άλλους προορισμούς.

Reimagine Tourism 2025: Ανάπτυξη και προκλήσεις στην ελληνικό τουρισμό – Ο αντίκτυπος σε οικονομία και κοινωνία
Το βλέμμα του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών είναι στραμμένο προς το στρατηγικό άνοιγμα σε αγορές και προορισμούς που σήμερα δεν εξυπηρετούνται, επισήμανε η διευθύντρια επικοινωνίας και μάρκετινγκ του ΔΑΑ, Ιωάννα Παπαδοπούλου, δηλώνοντας πως το 2026 θα είναι το έτος της Ινδίας για το αεροδρόμιο της

«Πρέπει να ξέρουμε πού θέλουμε να βρίσκεται η χώρα το 2035», τόνισε ο Ανδρέας Ανδρεάδης, CEO του Sani/Ikos Group, στην ανταποκρίτρια των Financial Times Ελένη Βαρβιτσιώτη. [ΝΙΚΟΣ ΚΟΚΚΑΛΙΑΣ]

Αθήνας.

Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Fraport Greece, Αλεξάντερ Τσινέλ, η εταιρεία βρίσκεται σε συζητήσεις με ακόμη 22 περιφερειακά αεροδρόμια. Πώς θα πρέπει να διεξαχθεί η περαιτέρω ανάπτυξη; Κατά τον Τζέιμς Ράιλι, μη εκτελεστικό διευθυντή των East India Hotels, «o τουρισμός απευθύνεται πρώτα στη χώρα που τον φιλοξενεί». Λέξη-κλειδί για τον ίδιο αποτελεί η «διαφοροποίηση» των προορισμών, καθώς κάθε περιοχή έχει τη δική της ταυτότητα και δυνατότητες.

Σύμφωνα με τον Ανδρέα Ανδρεάδη, διευθύνοντα σύμβουλο και co-managing partner του Sani/Ikos Group, η αυθεντική φιλοξενία είναι το βασικό εξαγώγιμο ελληνικό προϊόν. Ο ίδιος υπογράμμισε τη σημασία υλοποίησης ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού που θα εξετάζει για την επόμενη δεκαετία τα δεδομένα προσέλευσης επισκεπτών, τις υποδομές, τις δυνατότητες κάθε τοπικής οικονομίας κ.ά.

Μία από τις πτυχές του τουρισμού που συζητήθηκαν ήταν και η αλληλεπίδραση με την τοπική παραγωγή. Ομιλητές, μεταξύ άλλων, οι σεφ Εκτορας Μποτρίνι (αριστερά) και Λευτέρης Λαζάρου. [STUDIO KOMINIS]
Συζητήθηκαν επίσης το παράδειγμα της Βενετίας, η αγορά του yachting, το σχέδιο για την αναγέννηση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Αλλά κανένα θέμα δεν στάθηκε πιο αμφιλεγόμενο από το ζήτημα του ελληνικού καλοκαιριού. Ο Στάθης Καλύβας, ο Γιάννης Ρέτσος και ο Δημήτρης Καραβέλλας συνδιαλέχθηκαν για το μέλλον του ίσως πιο πολύτιμου άυλου ελληνικού «προϊόντος».

Reimagine Tourism 2025: «Η Κιβωτός του Δυτικού Πολιτισμού» – Το σχέδιο για την αναγέννηση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου
Ο κ. Καλύβας, καθηγητής στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Διεθνών Σχέσεων του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, τόνισε ότι το ελληνικό καλοκαίρι έχει διαμορφώσει «γενιές και γενιές», θεωρώντας πως το τωρινό μοντέλο δεν έχει μέλλον. «Η ταυτότητα είναι βασικό συστατικό της μελλοντικής ανάπτυξης», δήλωσε. Χωρίς ταυτότητα, συμπλήρωσε, καταστρέφεσαι.

«Αν το Μουσείο στο Κάιρο αποκαλείται “Μουσείο των Μουσείων”, το δικό μας είναι το Μουσείο των Μουσείων του Δυτικού Πολιτισμού».
Ανδρέας Κούρκουλας,
Αντιπρόεδρος Δ.Σ., Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
Ο κ. Ρέτσος, διευθύνων σύμβουλος των Electra Hotels & Resorts και πρόεδρος Δ.Σ. του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών, αντέτεινε ότι ο τουρισμός δουλεύει πάνω στην ταυτότητα, ότι βασίζεται στην επαφή με τους ντόπιους. «Αν οι υποδομές αντέχουν», σχολίασε σχετικά με την περαιτέρω ανάπτυξη, «γιατί όχι;».

Πηγή: kathimerini.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου