Το fb στο κινητό και του φτωχού

Εκ πρώτης όψεως μοιάζει αθώο, δροσερό και χαριτωμένο: ένα Like σε μια σελίδα που σας αρέσει, μια συμμετοχή σε διαγωνισμό προϊόντος ή υπηρεσίας που χαρίζει δώρα, επιλογή να «παρακολουθείτε» τα νέα της εταιρείας ρούχων, κινητών, τροφίμων κ.ά., που αγαπάτε… Αν το πάμε ένα μικρό βηματάκι παραπέρα όμως, ξύνοντας λίγο την πολύχρωμη και λαμπερή επιφάνεια, αυτό που υπάρχει είναι μια τερατώδης μηχανή καταγραφής και επεξεργασίας προσωπικών δεδομένων.
Από το απορρυπαντικό που πλένουμε τα ρούχα μας, μέχρι το θρήσκευμά μας, από το αν είμαστε παντρεμένοι μέχρι το χρώμα του δέρματός μας, από τις πολιτικές μας πεποιθήσεις μέχρι το τι γιαούρτι τρώμε, από το αν πίνουμε αλκοόλ -και τι μάρκα- μέχρι τις σεξουαλικές μας προτιμήσεις, από το ποια προγράμματα μας αρέσει να παρακολουθούμε στην τηλεόραση μέχρι το χρώμα που μας αρέσει, από τις κρέμες προσώπου που χρησιμοποιούμε μέχρι πόσα παιδιά έχουμε, από το αγαπημένο μας άρωμα μέχρι τη μουσική που ακούμε, από το πού πήγαμε χθες, μέχρι το αν έχουμε δικό μας εξοχικό, αυτοκίνητο, κατοικίδιο κ.ά.
Φακέλωμα
Εντάξει, είναι γνωστό πως το facebook λειτουργεί εδώ και χρόνια ως ο μεγαλύτερος ρουφιάνος όλων των εποχών, που καταγράφει με ακρίβεια και θρησκευτική ευλάβεια τα πάντα που μας αφορούν, με τη δική μας σιωπηρή -ενίοτε και… ζητωκραυγάζουσα- άδεια και τα προωθεί -όχι με το αζημίωτο φυσικά- σε επιχειρήσεις και διαφημιστικές εταιρείες. Το κοινωνικό μέσο, που «εντελώς δωρεάν» μπήκε πριν από μερικά χρόνια και στα «έξυπνα» κινητά τηλέφωνα του δυτικού κόσμου, έχει σπάσει όλα τα κοντέρ, αφού όπου και αν είμαστε, ό,τι και να κάνουμε, όλο και θα «μπούμε» λίγο να τσεκάρουμε το fb μας. Και να μας τσεκάρει και αυτό… Περιμένοντας σε κάποια ουρά, στη συγκοινωνία γυρίζοντας στο σπίτι, στο ασανσέρ, στο σουπερμάρκετ, στο καφέ με τους φίλους, στο διάλειμμα -ή και κατά τη διάρκεια- της δουλειάς. Ο καθημερινός χρόνος που σπαταλάμε όλοι στο facebook ξεπερνά -κατά μέσον όρο- τη μιάμιση ώρα. Τα τελευταία δύο χρόνια, ωστόσο, οι δημιουργοί του μεγαλύτερου και δημοφιλέστερου μακράν social media διεθνώς, αποφάσισαν να προχωρήσουν και σε ένα ακόμα κόλπο γκρόσσο: τη μεταφορά της εφαρμογής του facebook και σε φτηνά κινητά τηλέφωνα. Με στόχο τις αγορές της Ινδίας, της Ινδονησίας, του Μεξικό, της Βραζιλίας και του Βιετνάμ, εκεί όπου τα τηλέφωνα είναι λιγότερο… έξυπνα και στοιχίζουν ελάχιστα, το facebook θα είναι το κερασάκι σε μια τούρτα, όχι και τόσο «στολισμένη» όσο εκείνη των Ευρωπαίων και των Αμερικανών, αλλά εξίσου προσοδοφόρα.
Ωκεανός κερδών
Το όλο πρότζεκτ σκοπεύει να εκτινάξει τους αριθμούς των ήδη υπαρχόντων δισεκατομμυρίων χρηστών του fb σε ύψη δυσθεώρητα. Το «Facebook για Κάθε Κινητό» θα μπει έτσι σε κάθε σπίτι, όσο φτωχό και να είναι αυτό, και θα γίνει «παιχνιδάκι» στα χέρια όλων, όσο χαμηλά αμειβόμενοι και αν είναι. Οπως μετέδωσαν τα ξένα ΜΜΕ, το fb αγόρασε τη Snaptu, μια εταιρεία με έδρα το Ισραήλ, που φιλοδοξεί να δημιουργήσει «πρωτόγονες» εκδοχές του Facebook, καθώς και άλλων εφαρμογών για κινητά πάμφθηνα και προσιτά σε όλους. Και εννοείται πως τα 70 εκατ. δολ., που φημολογείται πως έδωσε το fb στη Snaptu, είναι σταγόνα στον ωκεανό μπροστά σε αυτά που αναμένεται να κερδίσει. Διότι -ως γνωστόν- ζηλεύουμε και «λιγουρευόμαστε» αυτό που βλέπουμε. Για εκείνο που δεν βλέπουμε και άρα δεν γνωρίζουμε, δεν μας καίγεται καρφάκι…