Ρεπορτάζ

Αναβαθμίζονται οι υποδομές ασφαλείας τεσσάρων λιμανιών

Στην αναβάθμιση υποδομών ασφαλείας σε τέσσερις λιμένες σύμφωνα με τις απαιτήσεις εγκεκριμένων Σχεδίων Ασφάλειας Λιμενικής Εγκατάστασης, προχωρά το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου, με χρηματοδότηση της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
Ειδικότερα, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου καλεί δυνητικούς δικαιούχους να καταθέσουν προτάσεις χρηματοδότησης για την υποβολή προτάσεων έργων προκειμένου να ενταχθούν και χρηματοδοτηθούν στο πλαίσιο του Προγράμματος: Νότιο Αιγαίο, Ταμείου ΕΤΠΑ και συγκεκριμένα στη Δράση «Δ.3.2. Αναβάθμιση / επέκταση / βελτίωση εγκαταστάσεων λιμενικών υποδομών και εγκατάσταση και λειτουργία συστημάτων ασφαλείας σύμφωνα με τις απαιτήσεις εγκεκριμένων Σχεδίων Ασφάλειας Λιμενικής Εγκατάστασης (ΣΑΛΕ)»
Ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής προτάσεων, η παραπάνω πρόσκληση ορίζει την 30η Απριλίου 2024 και ώρα 16:00, ενώ ως ημερομηνία λήξης της προθεσμίας επιλεξιμότητας των δαπανών των προτεινόμενων πράξεων ορίζεται η 31η Δεκεμβρίου 2029.
Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου είναι ο Φορέας Εκμετάλλευσης και Διοίκησης 15 λιμένων εκ των οποίων, τέσσερις διαθέτουν λιμενικές εγκαταστάσεις που πληρούν τις προϋποθέσεις ένταξης στο εν λόγω πρόγραμμα.
Συγκεκριμένα:
1. Λιμενική Εγκατάσταση «Λιμένας Σύμης»
2. «Λιμένας Καστελλορίζου
3. «Λιμένας Κάσου»
4. «Λιμένας Καρπάθου»
– «Λιμένας Διαφάνι» με μοναδικό διακριτικό αριθμό IMO: GRDIA-0001
– «Πηγαδιων Καρπάθου» με μοναδικό διακριτικό αριθμό IMO: GRAOK-0001.
Οι συγκεκριμένες Λιμενικές Εγκαταστάσεις, εξυπηρετούν κυρίως επιβατικά πλοία που εκτελούν Διεθνείς Πλόες ή/και Κατηγορίας Α’ και υπάγονται στις προβλέψεις του Κανονισμού ΕΚ αριθ. 725/2004 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 31ης Μαρτίου 2004 για την βελτίωση της ασφάλειας στα Πλοία και τις Λιμενικές Εγκαταστάσεις, όπως αυτός ενσωματώθηκε στην Εθνική Νομοθεσία με το Νόμο 3622/2007 και τροποποιήθηκε με το άρθρο 12 του Νόμου 4150/2013 και ισχύει.
Για τον λόγο αυτό, κάθε μια από τις προαναφερόμενες λιμενικές εγκαταστάσεις έχει το δικό της Σχέδιο Ασφάλειας στο οποίο περιγράφονται λεπτομερώς οι προβλεπόμενες διαδικασίες που θα πρέπει να εφαρμόζονται σε κάθε Επίπεδο Ασφάλειας, στο χρονικό διάστημα εφαρμογής τους, στο προσωπικό που απαιτείται να στελεχώνει την Λιμενική Εγκατάσταση κάθε φορά όπως και στον αναγκαίο εξοπλισμό ασφαλείας.
Τα Σχέδια Ασφάλειας έχουν εκπονηθεί σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Κώδικα ISPS και έχουν γίνει αποδεκτά από την αρμόδια διεύθυνση του ΥΝΑΝΠ, (Διεύθυνση Ελέγχου Ασφάλειας Πλοίων και Λιμενικών Εγκαταστάσεων-ΔΕΔΑΠΛΕ).
Η εφαρμογή του Σχεδίου Ασφάλειας της κάθε Λιμενικής Εγκατάστασης ελέγχεται τουλάχιστον μια φορά το έτος από την οικεία Λιμενική Αρχή και δειγματοληπτικά από τα αρμόδια κλιμάκια της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εάν από τους ελέγχους διαπιστωθούν «Μη Συμμορφώσεις» ή/ και αποκλίσεις από τις προβλέψεις των ισχυόντων Σχεδίων Ασφαλείας, τότε είναι δυνατόν να επιβληθούν χρηματικά πρόστιμα προς τον Φορέα Διοίκησης της Λιμενικής Εγκατάστασης ή και υπό προϋποθέσεις να ζητηθεί η διακοπή της λειτουργίας τους από την αρμόδια επιτροπή του ΥΝΑΝΠ, με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται για τις τοπικές κοινωνίες.
Επιπλέον, οι ανωτέρω λιμένες λόγω του ό,τι αποτελούν το κύριο σημείο εισόδου- εξόδου των εμπορευμάτων, των εφοδίων, των οχημάτων και των προσώπων των συγκεκριμένων νησιών, επιτελούν μια Ζωτικής Σημασίας Λειτουργία, σύμφωνα και με τις διατάξεις της Οδηγίας (ΕΕ) 2022/2557 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 14ης Δεκεμβρίου 2022, για την ανθεκτικότητα των κρίσιμων οντοτήτων των οποίων η καταστροφή θα επέφερε σημαντικές συνέπειες τόσο σε τοπικό όσο και σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο.
Ολοκληρώνοντας, δεν θα πρέπει να παραβλέπεται ότι από τις Λιμενικές Εγκαταστάσεις Σύμης και Καστελλορίζου, λόγω του χαρακτηρισμού τους ως Θαλάσσια Συνοριακά Σημεία Διέλευσης υπαγόμενα στον Κώδικα Συνόρων Schengen (Κανονισμός (ΕΕ) 2016/399 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 9ης Μαρτίου 2016, περί κώδικα της Ένωσης σχετικά με το καθεστώς διέλευσης προσώπων από τα σύνορα (κώδικας συνόρων του Σένγκεν), διακινείται σε ετήσια βάση μεγάλος αριθμός επισκεπτών που προέρχονται από τρίτες χώρες, (εκτός Σένγκεν), ο οποίος μάλιστα αναμένεται να αυξηθεί το 2024 λόγω της θεσμοθέτησης της VisaExpress με το ΦΕΚ 2287/Β/17-04-2024.
Κατόπιν όλων των ανωτέρω και λαμβάνοντας υπόψιν τις απορρέουσες υποχρεώσεις του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, στην τελευταία συνεδρίαση του σώματος, τα μέλη του Δ.Σ ενέκριναν την αποδοχή της πρότασης ένταξης του Φορέα στην προτεινόμενη πράξη.
Το έργο, συνοπτικά περιλαμβάνει προμήθεια και εγκατάσταση των παρακάτω βασικών υποσυστημάτων ασφάλειας για τις λιμενικές εγκαταστάσεις των λιμένων Καρπάθου, Κάσου, Καστελλόριζου και Σύμης:
1. Σύστημα Παρακολούθησης/Επόπτευσης μέσω Δικτύου Καμερών (CCTV System)
2. Υποσύστημα Ελέγχου Πρόσβασης Θυρών με χρήση έξυπνων καρτών (Access ControlSystem –
ACS)
3. Εξοπλισμός Πληροφορικής & Δικτύων
4. Γενικός Εξοπλισμός Ασφαλείας

Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός της πρότασης ανέρχεται στο ποσό των 2.508.025,24 €.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου