«Τάνγκο» αεροπορικών εταιρειών-αεροδρομίων για να ανακτηθεί η εμπιστοσύνη των επιβατών και να ξεκλειδώσει η ζήτηση για ταξίδια. Στο τραπέζι η μη καταβολή τελών στάθμευσης. Αιφνιδιαστική κίνηση της Ryanair. Απέσυρε όλα τα αεροπλάνα της από την Αθήνα και τα μετέφερε στο Μπέργκαμο.

Τα αντανακλαστικά της ταξιδιωτικής αγοράς φαίνεται πως διεγείρει η παρατεινόμενη δυστοκία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να καταλήξει σε ενιαίους κανόνες για τη συντεταγμένη έξοδο των χωρών της Ε.Ε. από την πανδημία.

Κρίσιμοι παίκτες/κρίκοι της μακράς αλυσίδας υπηρεσιών που συγκροτούν το προϊόν «ταξίδι», σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του Euro2day.gr, επεξεργάζονται σενάρια με στόχο να καταλήξουν εντός του Μαΐου σε μέτρα που θα αποτελέσουν τον πυρήνα ενός ενιαίου ταξιδιωτικού πρωτοκόλλου για όσους πρόκειται να μετακινηθούν με αεροπλάνο εντός της Ευρώπης.

Την πρωτοβουλία των κινήσεων φέρονται να έχουν αναλάβει ισχυρές αεροπορικές εταιρείες και εταιρείες αεροδρομίων. Η κινητικότητα που καταγράφεται εδράζεται στη διαπίστωση ισχυρών ομίλων πως η έξοδος των χωρών της Ε.Ε. από την πανδημία τείνει να γίνει με τον ίδιο άναρχο τρόπο με τον οποίο εισήλθαν σε καθεστώς περιορισμού των μετακινήσεων, χωρίς ενιαίους κανόνες και σχέδιο.

Οι εν λόγω όμιλοι κινητοποιούνται διαβλέποντας πως η εμπιστοσύνη του επιβατικού κοινού στα αεροπορικά ταξίδια δεν πρόκειται να επανέλθει χωρίς την ύπαρξη κάποιας μορφής ταξιδιωτικού/υγειονομικού πρωτοκόλλου, που θα τους επιτρέπει να αισθάνονται ασφαλείς στο ταξίδι.

«Κλειδί» για το «ξεκλείδωμα» της ευρωπαϊκής ταξιδιωτικής αγοράς θεωρείται η πιστοποίηση κάποιου ή κάποιων αξιόπιστων γρήγορων τεστ που θα επέτρεπαν τη χορήγηση ενός είδους «διαβατηρίου» υγείας. Κάτι, ωστόσο, που δεν είναι εφικτό αυτή τη στιγμή όπως ανέφερε και ο καθηγητής Σ. Τσιόδρας, μόλις χθες. Οι παράγοντες της αγοράς, ωστόσο, εκτιμούν πως έχει δρομολογηθεί ήδη η πιστοποίηση τέτοιων τεστ τις αμέσως επόμενες εβδομάδες.

Με την Κομισιόν να αμφιταλαντεύεται μεταξύ διασφάλισης της δημόσιας υγείας και της επιτακτικής ανάγκης επανεκκίνησης των ευρωπαϊκών οικονομιών, ισχυροί «παίκτες» από τον ευρύτερο χώρο των αερομεταφορών εμφανίζονται αποφασισμένοι να αναλάβουν την πρωτοβουλία των κινήσεων. Πιέζοντας, παράλληλα, την Κομισιόν να λάβει αποφάσεις, αλλά και τους εμπλεκόμενους στην τουριστική αλυσίδα να ακολουθήσουν.

Οι αεροπορικές εταιρείες της Ευρώπης έχουν το βλέμμα τους στραμμένο προς τη Μαδρίτη, αναμένοντας από τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) στην οποία μετέχουν οι περισσότερες, να προτείνει ενιαίες διαδικασίες. Εφόσον αυτό δεν αποτυπωθεί σε συγκεκριμένο «οδικό χάρτη» (guidelines) το αμέσως επόμενο διάστημα, ισχυρές αεροπορικές εταιρείες της Ευρώπης φέρονται έτοιμες να βγουν μπροστά, καθοδηγώντας τις εξελίξεις.

Στις κινήσεις δεν φαίνεται να μετέχει, μέχρι στιγμής, το σύνολο των ευρωπαϊκών αεροδρομίων, αλλά σημαντικός αριθμός από ισχυρούς παίκτες της αεροδρομιακής αγοράς της Ε.Ε. Πληροφορίες του Euro2day.gr από τις Βρυξέλλες φέρουν την εταιρεία του αεροδρομίου της Αθήνας και τη Fraport Greece, επίσης, να παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις.

Στο τραπέζι τα τέλη στάθμευσης στα αεροδρόμια

Αεροπορικές εταιρείες και αεροδρόμια επιδίδονται αυτή την περίοδο σε ένα ιδιότυπο «τάνγκο», με φόντο τα καθηλωμένα στο έδαφος αεροπλάνα. Οι κινήσεις άλλοτε τους φέρνουν κοντά κι άλλοτε τους απομακρύνουν. Από τη μια, υποχρεώνονται να συνεργαστούν στενά για την επανεκκίνηση του ευρωπαϊκού τουρισμού, ενώ από την άλλη, παίρνουν αποστάσεις καθώς διαπραγματεύονται σκληρά για φλέγοντα θέματα.

Ένα από αυτά αφορά τη μη καταβολή τελών στάθμευσης (parking fees) από τους αερομεταφορείς στις εταιρείες αεροδρομίων για το διάστημα που οι στόλοι των αεροπορικών εταιρειών θα παραμένουν αναγκαστικά καθηλωμένοι στο έδαφος λόγω της πανδημίας και τα περιοριστικά μέτρα που έχουν επιβληθεί από τις κυβερνήσεις.

Το αίτημα έχει τεθεί από την πρώτη στιγμή από τις αεροπορικές εταιρείες, αλλά αυτές των αεροδρομίων τηρούσαν επαμφοτερίζουσα στάση. Τις τελευταίες μέρες, ωστόσο, καταγράφεται εκ νέου κινητικότητα στο θέμα και πληροφορίες του Euro2day.gr φέρουν τις εταιρείες αεροδρομίων της Ευρώπης έτοιμες να πουν το «ναι».

Πηγές του Euro2day.gr από τις Βρυξέλλες, μάλιστα, εκτιμούν πως η διαφαινόμενη συμφωνία για το συγκεκριμένο θέμα ίσως αποτελέσει τη βάση μιας ευρύτερης σύμπλευσης των δύο «στρατοπέδων», ενόψει του νέου σκηνικού που θα διαμορφωθεί στην ευρωπαϊκή ταξιδιωτική αγορά στην πόρτα εξόδου από την πανδημία.

Με το «τάγνκο» αεροπορικών εταιρειών-αεροδρομίων φαίνεται πως συνδέεται η αιφνίδια κίνηση της ιρλανδικής εταιρείας χαμηλού κόστους Ryanair να αποσύρει το σύνολο των αεροπλάνων της που στάθμευαν στο αεροδρόμιο της Αθήνας, μεταφέροντάς τα στο Μπέργκαμο της Ιταλίας. Το Euro2day.gr επιβεβαίωσε πως «μετατέθηκαν» συνολικά επτά αεροπλάνα της Ryanair: τέσσερα που στάθμευαν μόνιμα στο «Ελ. Βενιζέλος», το οποίο αποτελεί βάση της στην Ελλάδα και τρία άλλα που στάθμευαν στην Αθήνα το τελευταίο διάστημα.

Πηγές της εγχώριας αεροπορικής αγοράς, πάντως, εξέφραζαν την απορία τους για την επιλογή της Ryanair να μεταφέρει τα αεροπλάνα της στο αεροδρόμιο της περιοχής από την οποία θεωρείται πως εξαπλώθηκε η πανδημία σε όλη την Ευρώπη και βρίσκεται ακόμα στο επίκεντρό της.

Εκφράζουν, ταυτόχρονα, την εκτίμηση πως ίσως η κίνηση αποτελεί προάγγελο για μελλοντικούς σχεδιασμούς της εταιρείας να εξορμά κυρίως από αεροδρόμια της γειτονικής Ιταλίας, όπου έχει εξασφαλίσει ευνοϊκότερες συμφωνίες με αεροδρόμια και τοπικές αρχές.

Πηγή: euro2day.gr

Παναγιώτης Δ. Υφαντής

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ