Συνεντεύξεις

Στέφανος Καψάλης: «Ολα τα προβλήματα μπορούν να λυθούν μέσα από τον θεσμό της διαμεσολάβησης»

Στην τελευταία τακτική συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου Νοτίου Αιγαίου της 25ης Απριλίου πραγματοποιήθηκε η διαδικασία επιλογής του νέου Συμπαραστάτη του Πολίτη και της Επιχείρησης, όπως προβλεπόταν στο πρώτο θέμα της ημερήσιας διάταξης. Υποψήφιοι για τη θέση δήλωσαν ο κ. Στέφανος Καψάλης, δικηγόρος στην Ρόδο και ο κ. Σπύρος Κατσούρης, διευθυντής του Πολιτισμικού «Μελάθρου» Ρόδου, πρώην Τμ/ρχης της Τράπεζας της Ελλάδος. Στη μυστική ψηφοφορία που διεξήχθη μεταξύ των μελών του περιφερειακού συμβουλίου, ο κ. Καψάλης ανεδείχθη ο νέος περιφερειακός συμπαραστάτης του Πολίτη και της Επιχείρησης για το Νότιο Αιγαίο με πολύ διευρυμένη πλειοψηφία, συγκεντρώνοντας 37 ψήφους έναντι μίας του κ. Κατσούρη. Αντικείμενο του θεσμού είναι η διαμεσολάβηση μεταξύ πολιτών και επιχειρήσεων με την Περιφέρεια και τις υπηρεσίες της, με σκοπό την ορθή εφαρμογή των νόμων και την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών της τοπικής Αυτοδιοίκησης προς τους πολίτες και τις επιχειρήσεις.
Ο κ. Καψάλης, μετά την εκλογή του, μίλησε στην ‘δημοκρατική’ για τα καθήκοντα που ανέλαβε.
• Κύριε Καψάλη, στην πρόσφατη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου Νοτίου Αιγαίου της 25ης Απριλίου εκλεγήκατε στη θέση του νέου Συμπαραστάτη του Πολίτη και της Επιχείρησης. Τι σας ώθησε για να διεκδικήσετε αυτή τη θέση;
Αυτό που με ώθησε να διεκδικήσω αυτή τη θέση είναι κυρίως η εσωτερική μου ανάγκη να συμμετέχω στα κοινά. Η αμεσότητα του θεσμού αυτού με τον πολίτη και τις υπηρεσίες της Περιφέρειας για την επίλυση τυχών προβλημάτων, αποτελεί για μένα μια τεράστια πρόκληση. Γνωρίζω πολύ καλά ότι η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και ο περιφερειάρχης κος Χατζημάρκος, με του οποίου την προτροπή αποφάσισα να συμμετέχω, θα στηρίξει αυτό το θεσμό, γιατί θεωρεί όπως και εγώ ότι μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά για το συμφέρον των κατοίκων της Περιφέρειάς μας.
• Ποιες είναι οι αρμοδιότητες του Συμπαραστάτη του Πολίτη και της Επιχείρησης και ποιες είναι οι δικές σας προτεραιότητες και στόχοι για τη θητεία σας;
Ο περιφερειακός συμπαραστάτης του πολίτη και της επιχείρησης αποτελεί ένα θεσμό διαμεσολάβησης μεταξύ πολιτών και επιχειρήσεων με την Περιφέρεια και έχει σκοπό την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών της αυτοδιοίκησης, σύμφωνα με τις αρχές της χρηστής και διαφανούς διοίκησης.
Η ορθή εφαρμογή των νόμων, η διασφάλιση της αμεροληψίας και ο έγκαιρος εντοπισμός μέσω παραπόνων ή αιτημάτων και η διατύπωση προτάσεων βελτίωσης των υπηρεσιών αυτών. Όσον αφορά στις δικές μου προτεραιότητες στη θητεία αυτή, είναι η στενή και διαρκής συνεργασία με τις υπηρεσίες της Περιφέρειας, με τους αρμόδιους αντιπεριφερειάρχες και με τον πρόεδρο του Συμβουλίου κ. Σπύρο Αποστόλου, ο οποίος μου δήλωσε την άμεση συνδρομή και συνεργασία. Η δική μας ιδιαίτερη Περιφέρεια λόγω της νησιωτικότητας και της γεωγραφικής της θέσης αποτελεί πρόκληση και μόνο αξιοποιώντας στο μέγιστο τις δυνατότητες που μου δίνει ο νόμος, θα εξυπηρετηθούν άμεσα και αποτελεσματικά όσο το δυνατόν περισσότεροι συμπολίτες μας σε όλες τις ενότητες λαμβάνοντας υψηλής ποιότητας και γρήγορες υπηρεσίες.
• Ποια προβλήματα έχετε εντοπίσει που απαιτούν τη διαμεσολάβηση του Συμπαραστάτη του Πολίτη και της Επιχείρησης στις τοπικές κοινωνίες; Μπορούν να δοθούν λύσεις σε ζητήματα επιχειρηματικότητας;
Όπως αναφέρθηκα και στον ευχαριστήριο λόγο μου κατά την εκλογή μου, το πρώτο πρόβλημα που έχω εντοπίσει και θεωρώ το βασικότερο για την ώρα, είναι η γνωριμία του Θεσμού με τους Πολίτες και την Κοινωνία.
Είναι σημαντικό για όλους, να γνωρίζουν, ότι σε κάθε πρόβλημα που μπορεί να προκύψει, υπάρχει μια υπηρεσία που θα τους φέρει σε επαφή με την πηγή του προβλήματος και βέβαια δεν μένει μόνο σε αυτό. Θα προσπαθήσει ταυτόχρονα να βρει λύση και να βελτιώσει την παρεχόμενη υπηρεσία. Θα απαντήσει στο ερώτημα εντός της προθεσμίας του ενός μήνα, ενεργώντας ότι είναι δυνατόν για θετική έκβαση και επίλυση. Τα προβλήματα όλα, πιστεύω ότι μπορούν να λυθούν μέσα από τον θεσμό της διαμεσολάβησης.
Οι υπηρεσίες της Περιφέρειάς μας και οι υπάλληλοί της είναι καταρτισμένοι και εξειδικευμένοι ο καθένας στον Τομέα του και εργάζονται ασταμάτητα και με δύσκολες συνθήκες, να προσφέρουν υπηρεσίες ευρωπαϊκού επιπέδου. Όσον αφορά στα ζητήματα επιχειρηματικότητας στην Περιφέρειά μας, οι προτάσεις και οι λύσεις έχουν ήδη δοθεί από τον ίδιο τον περιφερειάρχη, με 7 επενδυτικά σχέδια ύψους 2,86 εκ. ευρώ, με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της καινοτομίας από τις επιχειρήσεις καθώς και η ανάπτυξη της ποιοτικής επιχειρηματικότητας σύμφωνα με τη στρατηγική Έξυπνης Εξειδίκευσης. Επίσης μέσω του προγράμματος ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ, όπου στο πλαίσιο του ΕΠΑΝ, στο σύνολο των επιχειρήσεων του Ν. Αιγαίου εγκρίθηκαν 1.124 σχέδια ενίσχυσης επιχειρήσεων, συνολικού προϋπολογισμού 134 εκατ. ευρώ. Εγώ προσωπικά θα παρακολουθώ και θα συνδράμω στα σχέδια αυτά μέσω του θεσμού που καλούμαι να υπηρετήσω.
• Από αυτή τη θέση, θα επιδιώξετε να συνεργαστείτε με τους κοινωνικούς εταίρους, φορείς και την Τοπική Αυτοδιοίκηση;
Προϋπόθεση μιας επιτυχημένης θητείας και αποτελεσματικής διευκόλυνσης των πολιτών, είναι η συνεργασία με όλους τους φορείς που εμπλέκονται στην Περιφέρεια και όχι μόνο. Όπως προανέφερα, καθώς θα κατατίθενται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα αναφορών, ποικίλα αιτήματα, έχω ήδη προγραμματίσει συναντήσεις με τους αντιπεριφερειάρχες αρχικά αλλά και με τους προιστάμενους των τμημάτων της Περιφέρειας, με σκοπό την ενημέρωση και τη στενή συνεργασία και στη συνέχεια με υπόλοιπους φορείς. Σας ευχαριστώ για τη φιλοξενία και ελπίζω σε μια καλή και εποικοδομητική συνεργασία.
Λίγα λόγια για τον θεσμό
Ο θεσμός του περιφερειακού συμπαραστάτη εισήχθη με το Ν. 3852/2010 (Πρόγραμμα Καλλικράτης) άρθρο 179 με σκοπό την επίβλεψη της ορθής και νομότυπης λειτουργίας των διοικητικών υπηρεσιών και την διαμεσολάβηση στη σχέση των πολιτών με τις υπηρεσίες.

Αντικείμενο – Αρμοδιότητες –  Σχέση με τις υπηρεσίες της περιφέρειας
Ο περιφερειακός συμπαραστάτης δέχεται και διερευνά ενυπόγραφες καταγγελίες άμεσα θιγόμενων φυσικών ή νομικών προσώπων για κακοδιοίκηση εκ μέρους των υπηρεσιών της περιφέρειας, των νομικών της προσώπων και των επιχειρήσεών της.
Στις περιπτώσεις αυτές, έργο και αποστολή του συμπαραστάτη είναι η διαμεσολάβηση μεταξύ του θιγόμενου φυσικού ή νομικού προσώπου και της αρμόδιας υπηρεσίας καθώς και η λήψη όλων των απαραίτητων πρωτοβουλιών, προκειμένου να επιλυθούν τα σχετικά προβλήματα, ενώ είναι υποχρεωμένος να απαντά εγγράφως ή ηλεκτρονικά εντός τριάντα (30) ημερών στους ενδιαφερόμενους ως προς τις ενέργειες στις οποίες ο ίδιος προέβη μετά τη λήψη της καταγγελίας τους.
Ο συμπαραστάτης υποστηρίζεται διοικητικά από τις υπηρεσίες της Περιφέρειας, οι οποίες είναι υποχρεωμένες να παρέχουν κάθε δυνατή συνδρομή. Κατά την εξέταση των καταγγελιών, ο συμπαραστάτης μπορεί να αιτηθεί και να λάβει στοιχεία από το αρχείο των υπηρεσιών της περιφέρειας, με την επιφύλαξη των διατάξεων του π.δ. 28/2015 (Α΄ 34) για την πρόσβαση σε δημόσια έγγραφα και στοιχεία. Εφόσον, ύστερα από εξέταση καταγγελίας, προκύψουν φαινόμενα κακοδιοίκησης, ο συμπαραστάτης δύναται να υποβάλλει συστάσεις προς τις υπηρεσίας της περιφέρειας, για την αποτροπή επανάληψής τους.
Η υποβολή καταγγελίας ή αναφοράς στον περιφερειακό συμπαραστάτη δεν αναιρεί τη σχετική αρμοδιότητα του Συνηγόρου του Πολίτη, ως ανεξάρτητης αρχής, ούτε τις αρμοδιότητες άλλων ελεγκτικών οργάνων και αρχών, καθώς και του γραμματέα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης.
Ο περιφερειακός συμπαραστάτης συντάσσει ετήσια έκθεση.
Η ετήσια έκθεση παρουσιάζεται από τον ίδιο και συζητείται στην ειδική δημόσια συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου για τον απολογισμό πεπραγμένων της περιφερειακής αρχής.
Ο περιφερειακός συμπαραστάτης μπορεί, επίσης, να προβαίνει στη διατύπωση προτάσεων βελτίωσης της περιφερειακής διοίκησης και των σχέσεών της με το κοινό, τόσο στο πλαίσιο της ετήσιας έκθεσής του όσο και επ’ ευκαιρία σημαντικών προβλημάτων κακοδιοίκησης που ο ίδιος εντοπίζει.
Στην τελευταία αυτή περίπτωση, οι ειδικές προτάσεις του περιφερειακού συμπαραστάτη υποβάλλονται στον περιφερειάρχη και κοινοποιούνται στο περιφερειακό συμβούλιο και στον εκτελεστικό γραμματέα της περιφέρειας. Τόσο η ετήσια έκθεση όσο και οι ειδικές προτάσεις του περιφερειακού συμπαραστάτη αναρτώνται στην ιστοσελίδα της περιφέρειας, με μέριμνα των περιφερειακών υπηρεσιών.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου