«Η οδική ασφάλεια είναι δείκτης πολιτισμού μιας χώρας»

“H παρουσία της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, στην Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας της Βουλής ήταν μια εμπειρία πολύτιμη για εμάς, με ιδιαίτερη μορφωτική αξία με το χώρο που είναι άμεσα συνδεδεμένος με τη νεότερη πολιτική ιστορία της Ελλάδος”.
Αυτό δηλώνει σε συνέντευξή της στη “δ”, η πρόεδρος της ΕΥΘΥΤΑ κ. Ελένη Καρύδη, με αφορμή την παρουσία της, πριν λίγες ημέρες, στην Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας της Βουλής.
“Ο στόχος μας, ως πολίτες ενός δημοκρατικού κράτους, ήταν να αναδείξουμε το θέμα της οδικής ασφάλειας, της πολιτικής βούλησης, προκειμένου οι απώλειες των ανθρώπινων ζωών που χάνονται στην άσφαλτο να σταματήσουν, αναπτύσσοντας την αίσθηση του επείγοντος”, δηλώνει η κ. Ελένη Καρύδη και προσθέτει πως το χαμηλό επίπεδο οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα οφείλεται στο γεγονός ότι τα οδικά ατυχήματα ποτέ δεν αντιμετωπίστηκαν αποτελεσματικά.
Σε ερώτηση αν βρίσκουν απήχηση στην κοινωνία οι παρεμβάσεις της ΕΥΘΥΤΑ, η κ. Καρύδη δηλώνει:
“Εμείς προσπαθούμε και ελπίζουμε οι παρεμβάσεις μας να έχουν αποτέλεσμα μακροπρόθεσμα, με δεδομένη την έλλειψη παιδείας οδικής ασφάλειας και το ό,τι δεν έχει δοθεί προτεραιότητα στην αντιμετώπιση των οδικών ατυχημάτων από την Πολιτεία και την Κοινωνία, ανάλογη με τις σοβαρές απώλειες σε νεκρούς και τραυματίες”.
Η συνέντευξη της κ. Ελένης Καρύδη, αναλυτικά:
• Πρόσφατα μιλήσατε στη Βουλή για την ΕΥΘΥΤΑ και τις δράσεις για την οδική ασφάλεια. Πώς αισθανθήκατε;
H παρουσία της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, στην Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας της Βουλής ήταν μια εμπειρία πολύτιμη για εμάς με ιδιαίτερη μορφωτική αξία με το χώρο που είναι άμεσα συνδεδεμένος με τη νεότερη πολιτική ιστορία της Ελλάδος.
Τα συναισθήματα πολλά. Ήμασταν στο χώρο, όπου λαμβάνονται όλες οι αποφάσεις για την λειτουργία του Κράτους. Η παρουσία μας βοήθησε να γνωρίσουμε και να εξοικειωθούμε με τις αρχές λειτουργίας της Δημοκρατίας και του Κοινοβουλίου, καθώς και την ανάδειξη της σημασίας του ρόλου του πολίτη στο Δημοκρατικό Πολίτευμα. Ο στόχος μας ως πολίτες ενός δημοκρατικού κράτους, ήταν να αναδείξουμε το θέμα της οδικής ασφάλειας, της πολιτικής βούλησης, προκειμένου οι απώλειες των ανθρώπινων ζωών που χάνονται στην άσφαλτο να σταματήσουν, αναπτύσσοντας την αίσθηση του επείγοντος.
• Σε ποια θέματα δώσατε έμφαση κατά την παρέμβασή σας στη Βουλή;
Από την πλευρά του Προέδρου και των μελών της Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας επιδείχθηκε απόλυτος σεβασμός και αποδοχή του έργου της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, καταθέτοντας στα μέλη της επιτροπής μέρος από το υλικό που προσφέρει στη Ρόδο, ενημερώνοντας για τις δράσεις της τα εννέα χρόνια λειτουργίας της.
Επισημάναμε σειρά θεμάτων, όπως η έλλειψη επένδυσης στην οδική ασφάλεια, την απραξία ορισμένων υπουργείων, την παντελή έλλειψη της αυτοδιοίκησης, τα μέτρα άμεσης απόδοσης, την προετοιμασία των νέων οδηγών, τα ακριβά ασφάλιστρα, την αντισυνταγματικότητα του Επικουρικού Κεφαλαίου, τα τέλη κυκλοφορίας που αμφισβητείται, αν μπαίνουν σε ειδικό κωδικό, όπως πρέπει, τα ποσά από τις παραβάσεις του Κ.ΟΚ, πως διατίθενται από τους δήμους, τις παράνομες διαφημιστικές πινακίδες στο οδικό δίκτυο, την κατάσταση των πεζοδρομίων, την μη υλοποίηση βελτιωτικών παρεμβάσεων στις θέσεις που εντοπίστηκαν από τους ελέγχους σε επικίνδυνες θέσεις, το κακό οδικό επαρχιακό δίκτυο της Ρόδου, το κακό εθνικό οδικό Ρόδου-Λίνδου, εξαιρετικής επικινδυνότητας, με συχνά θανατηφόρα δυστυχήματα, τη σημασία της κυκλοφοριακής αγωγής από το Νηπιαγωγείο μέχρι τα 17, με 20 ώρες το χρόνο, την καταγραφή των στατιστικών στοιχείων των τροχαίων δυστυχημάτων, από την ΕΛΣΑΤ, την άμεση βοήθεια των θυμάτων τροχαίων δυστυχημάτων της μη ύπαρξης δομής υποστήριξης των θυμάτων, τον στόχο να αποκτήσουν ο οδηγός και ο πεζός κυκλοφοριακή συνείδηση, την απουσία του Κράτους, την μη ισχυρή πολιτική βούληση, την αδιαφορία των υπευθύνων που οφείλουν να παρακολουθούν την κατάσταση του οδοστρώματος και να παρεμβαίνουν για την αποκατάσταση των ζημιών και οι οποίοι οφείλουν να έχουν λάβει προληπτικά μέτρα και να τοποθετούν προειδοποιητικές πινακίδες στις περιπτώσεις κακής κατάστασης του οδοστρώματος.Επισημάναμε ότι η Οδική Ασφάλεια είναι δείκτης του Πολιτισμού μιας χώρας. Τόσο ο κάτοικος αυτής της περιοχής, όσο και οι ξένοι επισκέπτες μας, κρίνουν την πολιτιστική μας στάθμη από το πόσο ασφαλείς αισθάνονται, όταν κυκλοφορούν στους δρόμους μας. Από αυτή την άποψη κανείς δεν μπορεί να αισθάνεται περήφανος για το οδικό δίκτυο της Ρόδου.
Μεταξύ άλλων η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, ανέλυσε όλες τις δράσεις της, οικονομικές και εθελοντικές, που παρέχει στην Ροδιακή Κοινωνία και ποιες είναι εκείνες οι προϋποθέσεις για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
• Πόσο σωστά αντιμετωπίζονται τα ζητήματα που αφορούν την οδική ασφάλεια από την πολιτεία;
Γνωρίζουμε ότι το θέμα της Οδικής Ασφάλειας είναι πολύπλοκο, δεν βρίσκεται στην ατζέντα των εκάστοτε Κυβερνήσεων και των αρμοδίων αρχών παρά μόνο ως εξαγγελίες, που στην πορεία ποτέ δεν υλοποιούνται. Η Ελλάδα, με περίπου 1.200 νεκρούς ετησίως, καταλαμβάνει μία από τις τελευταίες θέσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση των 27. Το χαμηλό επίπεδο οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα οφείλεται στο γεγονός ότι τα οδικά ατυχήματα ποτέ δεν αντιμετωπίστηκαν επαρκώς αποτελεσματικά. Οι φορείς της Πολιτείας (Υπουργεία, Αυτοδιοίκηση), πολλές φορές χωρίς οργάνωση, με αποσπασματικές παρεμβάσεις χωρίς συντονισμό και διαχρονικό χαρακτήρα, δεν πέτυχαν για να φέρουν τα επιθυμητά αποτελέσματα, να ενημερώσουν και να ευαισθητοποιήσουν τους πολίτες για τη σοβαρότητα του προβλήματος και για την ανάγκη υπεύθυνης συμπεριφοράς οδήγησης.Δεν είναι αποδεκτό σήμερα διεθνώς, να σημειώνονται θάνατοι ή σοβαροί τραυματισμοί στην οδική κυκλοφορία.
– Η κύρια ευθύνη για την Οδική Ασφάλεια ανήκει στους αρμόδιους για τον σχεδιασμό και τη λειτουργία του Συστήματος της Οδικής Κυκλοφορίας. Οι χρήστες είναι υπεύθυνοι για την τήρηση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας.
– Η αντιμετώπιση των θεμάτων οδικής ασφάλειας γίνεται με συστημική προσέγγιση(και όχι με αποσπασματική θεώρηση των επιμέρους θεμάτων), λαμβάνοντας υπόψη ότι τα μέρη του συστήματος της οδικής κυκλοφορίας είναι αλληλένδετα και αλληλοεπηρεάζονται.
– Απαιτείται η προσαρμογή του σχεδιασμού του συστήματος στις ανάγκες και στους περιορισμούς των χρηστών (και όχι το αντίστροφο) και η διαμόρφωση συγχωρητικού οδικού περιβάλλοντος και συγχωρητικής συμπεριφοράς στην κυκλοφορία. (Κανελλαΐδης Γεώργιος Καθηγητής Ε.Μ.Π-Επίτιμο Μέλος της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ)
• Βρίσκουν απήχηση οι παρεμβάσεις της ΕΥΘΥΤΑ σε τοπικό επίπεδο, σε ό,τι αφορά την οδική ασφάλεια;
Για να επιτευχθεί ο στόχος χρειάζεται μια καθολική προσπάθεια. Η μείωση των ανθρώπινων ζωών μέσω της εφαρμογής της πολιτικής βούλησης είναι μια πρόκληση για την Ελλάδα για τη Δεκαετία Δράσης Οδικής Ασφάλειας 2011-2020 την οποία και στηρίζουμε.Μεγάλη και εντατική προσπάθεια καταβάλλουμε στην ευαισθητοποίηση, στην ενημέρωση, στην αλλαγή της οδικής συμπεριφοράς των πολιτών και στην κυκλοφοριακή αγωγή των νέων, των αυριανών συνειδητοποιημένων οδηγών και για το στόχο αυτό έχουμε αναπτύξει καινοτόμες δράσεις στην περιοχή μας. Η συνεχής δραστηριοποίησή μας κάνει εντατική την ανάγκη να εμπλουτίζουμε τις δράσεις μας, το υλικό και τα μέσα που χρησιμοποιούμε, προκειμένου να έχουμε την δυνατότητα να ενημερώσουμε με άρτιο και επιστημονικό τρόπο, όσο γίνεται μεγαλύτερο πληθυσμό στο νησί της Ρόδου αλλά και στα άλλα νησιά του Νοτίου Αιγαίου, με μέσα που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες μεθόδους εκπαίδευσης ασφαλούς οδήγησης, αντιγράφοντας δράσεις οδικής ασφάλειας που εφαρμόστηκαν επιτυχώς σε αναπτυγμένες από άποψη οδικής ασφάλειας χώρες της Ε.Ε. Η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού σε θέματα οδικής ασφάλειας πραγματοποιείται με τη διεξαγωγή κατάλληλων εκστρατειών, οι οποίες επικεντρώνονται σε συγκεκριμένες συμπεριφορές.Στόχος των εκστρατειών μας είναι αφενός οι πολίτες να υιοθετήσουν την οδική ασφάλεια ως αντικειμενικό σκοπό τους σε προσωπικό επίπεδο και αφετέρου να κατανοήσουν τους λόγους θέσπισης κανόνων οδικής κυκλοφορίας και την αναγκαιότητα επιτήρησης της εφαρμογής τους. Οι δράσεις μας αφορούν στον σχεδιασμό και υλοποίηση κατάλληλων εκστρατειών με στόχο αφενός τη συστηματική ενημέρωση των πολιτών, των φορέων και αφετέρου την ευαισθητοποίηση του κοινού ώστε να εξασφαλιστεί η αποδοχή και υποστήριξη της εφαρμογής του στόχου μας για την μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων. Εμείς προσπαθούμε και ελπίζουμε οι παρεμβάσεις μας να έχουν αποτέλεσμα μακροπρόθεσμα, με δεδομένη την έλλειψη παιδείας οδικής ασφάλειας και το ό,τι δεν έχει δοθεί προτεραιότητα στην αντιμετώπιση των οδικών ατυχημάτων από την Πολιτεία και την Κοινωνία, ανάλογη με τις σοβαρές απώλειες σε νεκρούς και τραυματίες.
• Πώς έκλεισε το έτος 2012 για την ΕΥΘΥΤΑ και τι σχεδιάζετε να κάνετε το 2013;
Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, για το 2012 ήταν πιστή στους στόχους και στις δράσεις της, υποστηρίζοντας ψυχολογικά, νομικά και οικονομικά θύματα τροχαίων δυστυχημάτων όταν μας ζητήθηκε. Όμως η τραγική απώλεια συμπολιτών μας στην άσφαλτο δεν πρέπει και δεν επιτρέπεται να μας αφήνει παγερά αδιάφορους έχοντας κατά νου τον αριθμό και μόνο, γιατί οι άνθρωποι που χάθηκαν έχουν όνομα και είναι οι δικοί μας άνθρωποι. Ας μη ξεχνάμε, αγάπη σημαίνει σεβασμός για τον άλλο, ευθύνη του οδηγού σημαίνει αγάπη για τους επιβάτες του, ΖΩΗ είναι η επιθυμία να επιμηκύνεις την ύπαρξή μας δίνοντάς της σπουδαία νοήματα, το οδήγημα είναι χαρά και απόλαυση και όχι μέσο εκτόνωσης του μίσους για τον συνάνθρωπο μας, για εμάς τους ίδιους και ποτέ η σκέψη μιας κρυφής επιθυμίας να τερματίσουμε τη ζωή μας…
Για το 2013, συνεχίζουμε με επιτυχία το διαδραστικό πρόγραμμα κυκλοφοριακής αγωγής σε σχολεία Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης, σύνολο 23 σχολεία πόλεως Ρόδου, Αρχαγγέλου, Γενναδίου, Έμπωνας, Δαματριάς, Σορωνής, Ιαλυσού και τον Απρίλιο στη Λέρο. Προγραμματίζουμε Ημερίδα με τη συμμετοχή Ευρωπαϊκών Φορέων, συνεχίζουμε όλες τις εκστρατείες για την
ευαισθητοποίηση των συμπολιτών μας, με γνώμονα την διεθνή αναγνώριση ότι η «Παιδεία Οδικής Ασφάλειας» είναι η στέρεη βάση για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
Ολοκληρώνουμε έρευνα για την οδηγική συμπεριφορά εφήβων με τη συμμετοχή Λυκείων της Ρόδου. Θα συμμετέχουμε στην 3η Παγκόσμια Συνάντηση ΜΚΟ για την Οδική Ασφάλεια που θα πραγματοποιηθεί αρχές Απριλίου στην Αττάλεια.
Θα συνεχίσουμε τις παρεμβάσεις προς τους φορείς με αναφορά της «Ασφαλούς Οδικής Υποδομής» προτείνοντας δράσεις που αφορούν στον Έλεγχο Οδικής Ασφάλειας, στο πλαίσιο εφαρμογής ενός ολοκληρωμένου προγράμματος για τη διαχείριση της ασφάλειας της οδικής υποδομής. Θα συμμετέχουμε σε όλες τις εκστρατείες που οργανώνονται από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την βελτίωση της παιδείας οδικής ασφάλειας. Μετά από την παρουσίαση στην εκπομπή της Ελένης Μενεγάκη, η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, έγινε γνωστή για τις δράσεις της. Δέχτηκα εκατοντάδες τηλεφωνήματα από όλη την Ελλάδα. Ευαισθητοποιημένοι πολίτες που θα ήθελαν να αναλάβουν δράσεις για την ευαισθητοποίηση των πολιτών της περιοχής τους, μητέρες που ζητούσαν ψυχολογική υποστήριξη, συγχαρητήρια για την λειτουργία της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, πολίτες που θα ήθελαν να στηρίξουν τις δράσεις μας.
• Ποιες ενέργειες έχουν γίνει στη Ρόδο ή σε άλλα νησιά για να εκλείψουν οι κίνδυνοι που απειλούν τους οδηγούς των αυτοκινήτων και των δικύκλων;
Γνωρίζοντας το οδικό δίκτυο της περιοχής μας, αλλά και των άλλων νησιών, την αδιαφορία των εμπλεκομένων σε ό,τι αφορά την ασφάλεια όλων των χρηστών της οδού, για ένα ασφαλέστερο οδικό περιβάλλον το οποίο θα είναι “συγχωρητικό” για τα λάθη των χρηστών, οι ενέργειες οι οποίες έχουν γίνει μέχρι τώρα, αναδεικνύουν το πώς αντιλαμβάνονται την οδική ασφάλεια. Το έτος 2012, με τον τραγικό απολογισμό του, αποκάλυψε και τις τελευταίες δικαιολογίες για την δήθεν φροντίδα , η οποία δίδεται στην οδική ασφάλεια. Από τα 24 θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα τα 12 σημειώθηκαν στην εθνική οδό από το 4χλμ έως το 20χλμ. Τα έργα μιλάνε από μόνα τους για την αδιαφορία και τον εμπαιγμό. Στη μοναδική Εθνική οδό, αυτήν της Ρόδου-Λίνδου , η οποία υπάρχει στη Ρόδο, τα έργα βελτίωσης από τη Ρόδο έως τα Κολύμπια δεν έχουν τελειώσει εδώ και δέκα χρόνια (2003-2013). Καμία σήμανση δεν κάλυπτε τις βασικές προδιαγραφές κατά την διάρκεια της κατασκευής και σήμερα είναι ανύπαρκτη στα ημιτελή σημεία. Σ΄ αυτόν τον δρόμο εισβάλλουν δεκάδες δρόμοι ακόμα και αγροτικοί, χωρίς κυκλοφοριακές συνδέσεις, εισέρχεται η κυκλοφορία όλων των παρόδιων χρήσεων χωρίς ανισόπεδους κόμβους και οι κόμβοι, οι οποίοι υπήρχαν γέμισαν με φωτεινούς σηματοδότες σχεδόν ανά χιλιόμετρο. Οι οριζόντιες και κατακόρυφες σημάνσεις θυμίζουν μεσοπόλεμο και οι ενημερωτικές πινακίδες περισσότερα προβλήματα δημιουργούν παρά ενημέρωση κάνουν.
Οι νησίδες στους κόμβους είναι εκτός προδιαγραφών και δημιουργούν κινδύνους τόσο στα οχήματα όσο και στους πεζούς. Για διαβάσεις των πεζών δεν μπορούμε να συζητάμε με σοβαρότητα. Τα πεζοδρόμια εκατέρωθεν καλύπτονται από δένδρα ή διακόπτονται από στάσεις λεωφορείων αναγκάζοντας τους πεζούς να κατεβαίνουν στο οδόστρωμα. Οι φθορές μετά από ατυχήματα των στηθαίων ασφαλείας παραμένουν υπενθυμίζοντας στον οδηγό το ατύχημα ή το δυστύχημα. Αλλοίμονο αν ξανασυμβεί στο ίδιο μέρος.Οι όποιες παρεμβάσεις γίνονται, μετά από συνεχείς πιέσεις, είναι αποσπασματικές. Δεν υπάρχει μόνιμη , συνεχής, άμεση και αποτελεσματική φροντίδα. Το οδικό δίκτυο αφήνεται στην τύχη του μαζί με τους χρήστες του, οι οποίοι, όμως καλούνται να πληρώνουν συνεχώς και περισσότερα. Οι υποτιθέμενες τόσα χρόνια εργολαβίες για την συντήρηση του οδικού δικτύου, τις εποχές που υπήρχαν χρήματα όχι μόνο δεν απέδωσαν αλλά χρησιμοποιούνταν ως πρόσχημα ενδιαφέροντος.Να αναφερθούμε για την Ρόδου-Καλλιθέας, για την Ρόδου- Καμείρου και ποιες ουσιαστικές παρεμβάσεις έγιναν, ποιες; εμείς δεν θα απαντήσουμε, σχεδιασμοί και αναφορές χωρίς συστημική προσέγγιση.
Η ζωή μας οδηγεί στο συμπέρασμα, ότι αν δεν υπάρξει η ισχυρή πολιτική βούληση, το σταθερό πλαίσιο διοίκησης, ο συντονισμός όλων των φορέων, η συμμετοχή των πολιτών, η ισχυρή υπηρεσία, η οποία να έχει και το ειδικό ανθρώπινο δυναμικό, και τα μέσα και τα κονδύλια, για τον έλεγχο, για τις άμεσες και ολοκληρωμένες παρεμβάσεις στο οδικό δίκτυο με σκοπό την συντήρησή του, από τις αστοχίες ή τις φθορές στα γεωμετρικά στοιχεία, την άσφαλτο, τις σημάνσεις, τα στηθαία ασφαλείας κλπ, δεν πρόκειται να λυθεί με επάρκεια το πρόβλημα.
Μήπως θα πρέπει να σταματήσουμε να κυκλοφορούμε πάνω σε αυτό το δίκτυο;

• Έχουν κατανοήσει οι οδηγοί το πόσο αναγκαίο είναι να τηρούν τον Κ.Ο.Κ;
Δυστυχώς, δεν έχει γίνει κατανοητό / αποδεκτό η τήρηση του Κ.Ο.Κ από την πλειοψηφία των οδηγών, έλλειψη παιδείας οδικής ασφάλειας. Η Παιδεία Οδικής Ασφάλειας συνδέεται με θετική στάση για την οδική ασφάλεια και με απόρριψη των επικίνδυνων συμπεριφορών στην οδήγηση. Η παιδεία οδικής ασφάλειας αναφέρεται στην ουσιαστική καλλιέργεια της προσωπικότητας του ατόμου και στον τρόπο σκέψης και συμπεριφοράς του. Στο πλαίσιο αυτό η οδική ασφάλεια πρέπει να αναδειχθεί σε αξία, να αναγνωρίζεται δηλαδή από ένα σύνολο ανθρώπων ως σημαντική για τους ίδιους και να αποτελέσει μέτρο αξιολόγησης προσώπων και συμπεριφοράς. (Κανελλαΐδης Γεώργιος Καθηγητής Ε.Μ.Π) Εφόσον λοιπόν κυκλοφορούμε σε αυτό το οδικό δίκτυο της περιοχής μας, που από μόνο του δεν είναι «συγχωρητικό», θα πρέπει να τηρούμε όλοι μας τον Κ.Ο.Κ και θα πρέπει να καταβάλλουμε τη μέγιστη δυνατή προσοχή κατά την οδήγηση, ώστε να είμαστε ανά πάσα στιγμή έτοιμοι να αποφύγουμε τις παγίδες που θα βρίσκονται μπροστά μας, συνειδητοποιώντας την πικρή αλήθεια ότι οι δρόμοι δεν θα συγχωρήσουν ούτε το παραμικρό μας λάθος.Θα πρέπει να κατανοήσουμε και να εμπεδώσουμε ότι η προστασία της ΖΩΗΣ είναι θέμα προτεραιότητας. Η συμμόρφωση με τον Κ.Ο.Κ είναι «Κώδικα Ζωής», είναι «Κώδικας Πολιτισμού», βοηθάει σημαντικά στο να σταματήσουν να χάνονται ζωές στη χώρα μας, στη περιοχή μας απ’ ό,τι σε ένα πόλεμο. Σκοπός του Κ.Ο.Κ δεν είναι ούτε να τιμωρήσει τους οδηγούς ούτε να μοιράσει πρόστιμα με την έννοια της τιμωρίας. Ο Κ.Ο.Κ προστατεύει τη ΖΩΗ όλων μας. Είναι δική μας ευθύνη να το συνειδητοποιήσουμε και να προσαρμόσουμε τη συμπεριφορά μας. Στόχος του Κ.Ο.Κ είναι, να ρυθμίζει την συνύπαρξη οχημάτων και ανθρώπων στους δρόμους, με σεβασμό προς όλους και να καθορίζει πως θα κινούμαστε χωρίς να θέτουμε σε κίνδυνο τη ΖΩΗ μας και αυτή των συνανθρώπων μας. Ο Κ.Ο.Κ ο «Κώδικας ΖΩΗΣ» αποτρέπει τις παραβάσεις που θέτουν σε κίνδυνο την ανθρώπινη ΖΩΗ.