Συνεντεύξεις

I. Mπρας: «Υπάρχει έλλειμμα στρατηγικής για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας»

Συνέντευξη στην
Πέγκυ Ντόκου

Αποκαλυπτικός όσον αφορά τις εξελίξεις στον τομέα της Κρουαζιέρας, η οποία γνωρίζει μεγάλη πτώση στα τελευταία χρόνια στην χώρα μας και συμπαρασύρει μια σειρά από τομείς στον τουρισμό και στην οικονομία, εμφανίζεται σήμερα με συνέντευξή του στην «δημοκρατική» ο κ. Ιωάννης Μπρας, CEO της 5-Senses Consulting & Development Project Manager Δικτύου Υδατοδρομίων Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
Όπως αναφέρει, ενώ ο κλάδος της Κρουαζιέρας γνωρίζει τεράστια ανάπτυξη σε παγκόσμιο επίπεδο, «Ο ελληνικός λιμενικός κλάδος δεν μπορεί να παρακολουθήσει τις γενικότερες εξελίξεις καθώς υπάρχει έλλειμμα στρατηγικής με αποτέλεσμα να μένει πίσω σε σοβαρά ζητήματα που ήδη του χτυπούν την πόρτα».
Ο κ. Μπρας, ο οποίος βρισκόταν στο ‘τιμόνι’ του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου Α.Ε. ήταν εκείνος που είχε δηλώσει πως το λιμάνι της Ρόδου είναι ένα από τα σημαντικά λιμάνια της Μεσογείου για την κρουαζιέρα που όμως χρειάζεται περαιτέρω στήριξη ενώ απαιτείται να επανασχεδιαστεί και να αναπροσδιοριστεί το κρουαζιερικό προϊόν και να συνδεθεί με την τοπική οικονομία μέσα από δράσεις που θα αυξήσουν τις υποσυνείδητες καταναλωτικές συνήθειες και φυσικά να ενισχύσει την επιθυμία να επιστρέψει πίσω ο επισκέπτης ως κανονικός κλασικός τουρίστας.
Μιλάει ακόμη για το AegeanCruiseCluster που θα δημιουργηθεί, όπου τα Λιμενικά Ταμεία θα ζητήσουν από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου να συμπράξουν σε μια σειρά από θέματα που θα βοηθήσουν στην κατανόηση αλλά και την ουσιαστική προώθηση της κρουαζιέρας στα κέντρα αποφάσεων, καθώς και για τα λιμάνια στα νησιά μας.
Στην συνέντευξη που ακολουθεί, αναφέρεται και στην «ταλαίπωρη» υπόθεση με τα υδατοδρόμια στα νησιά, εκφράζοντας την πεποίθηση πως «ο στόχος της Περιφέρειας είναι να αποκτήσουν επιτέλους το δικαίωμα οι νησιώτες μας να νιώθουν την περιφέρεια ενωμένη άκρη σε άκρη αλλά και την περιφέρεια με την υπόλοιπη Ελλάδα και θα τα καταφέρουμε».
Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κύριε Μπρα, μιλήστε μας τις τελευταίες εξελίξεις στην κρουαζιέρα και τα προβλήματα στον ελληνικό λιμενικό κλάδο.
Μόλις στις αρχές του Νοέμβρη οι συνολικές παραγγελίες νέων κρουαζιερόπλοιων μέχρι και το 2027 έφταναν τις 120 με μέσο όρο επιβατών τους 2.356 επιβάτες. Τα νέα αυτά έρχονται να επιβεβαιώσουν την παγκόσμια ανάπτυξη του κλάδου που αναμένεται να ξεπεράσει τους 50.000.000 επιβάτες μέχρι το 2030 από τους περίπου 21 εκ. σήμερα.
Είναι δεδομένο ότι τα τελευταία χρόνια υπάρχει μια σαφής διαφορετική προσέγγιση στον τρόπο που γίνεται ο στρατηγικός σχεδιασμός από τις μεγάλες εταιρείες του κλάδου και ιδιαίτερα της κρουαζιέρας με δύο βασικά χαρακτηριστικά. Πρώτο είναι η στροφή σε μορφές ενέργειας που θα μειώνουν το ενεργειακό αποτύπωμα σε όλο το φάσμα του (μείωση εκπομπών καυσαερίων, κατάλοιπα υγρά και στερεά και η χρήση LNG ως καύσιμο) και δεύτερον η δημιουργία, σε πολλές των περιπτώσεων, του ίδιου του πλοίου ως προορισμός.
Ο ελληνικός λιμενικός κλάδος δεν μπορεί να παρακολουθήσει τις γενικότερες εξελίξεις καθώς υπάρχει έλλειμμα στρατηγικής με αποτέλεσμα να μένει πίσω σε σοβαρά ζητήματα που ήδη του χτυπούν την πόρτα. Υποδομές, στρατηγικό σχέδιο προώθησης των προορισμών, εμπειρία των επισκεπτών και άλλα πολλά που δεν κάνουμε τόσα χρόνια έρχονται και μας κτυπούν την πόρτα. Για να φέρουμε αποτελέσματα πρέπει να υπάρχει σχέδιο και στρατηγική πενταετίας με σοβαρή προσήλωση στον στόχο.
• Ποιες είναι οι προτάσεις σας για τον κλάδο της κρουαζιέρας με δεδομένο ότι διερχόμαστε μια πολύ δύσκολη περίοδο τα τελευταία χρόνια;
Η κρουαζιέρα στα ελληνικά νησιά αποτελεί τον διακαή πόθο πολλών εκατομμυρίων επισκεπτών που έχουν σαν στόχο ζωής να δουν και να βιώσουν την μοναδικότητα των προορισμών μας. Όταν όμως η Πολιτεία δεν ανταποκρίνεται στα αυτονόητα πώς να μπορέσουν μικροί προορισμοί να σχεδιάσουν και να φέρουν αποτελέσματα. Πρώτα από όλα θα πρέπει μεγαλύτερα λιμάνια να πάρουν συγκεκριμένες πρωτοβουλίες αφού πρώτα συνειδητοποιήσουν ότι μόνα τους δεν μπορούν να φέρουν την άνοιξη. Δεν θέλω να εφεύρουμε ξανά τον τροχό αλλά να δούμε τι κάνουν σε άλλα σημεία του πλανήτη σχετικά με την προώθηση της κρουαζιέρας.
Νομίζω ότι θα πρέπει να δημιουργηθεί και λειτουργήσει το AegeanCruiseCluster όπου τα Λιμενικά Ταμεία θα ζητήσουν από την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου να συμπράξουν σε μια σειρά από θέματα που θα βοηθήσουν στην κατανόηση αλλά και την ουσιαστική προώθηση της κρουαζιέρας στα κέντρα αποφάσεων. Θα πρέπει να γίνουν συστηματικές μετρήσεις απόδοσης των προορισμών, να οριστούν δείκτες επιθυμητής απόδοσης και βάσει των αποτελεσμάτων αυτών να υπάρξουν άμεσες παρεμβάσεις όπου χρειάζεται κάθε φορά. Τέλος πρέπει να γίνει μια σοβαρή στρατηγική μελέτη ανά προορισμό για τα πλοία που ήδη υπάρχουν αλλά και αυτών που θα ναυπηγηθούν στα επόμενα χρόνια για να δει ο κάθε προορισμός πού στοχεύει (εταιρείες, μεγέθη πλοίων, βυθίσματα κτλ.).
• Ποιες είναι οι προκλήσεις των λιμανιών και κυρίως στην περιοχή της περιφέρειάς μας, την οποία γνωρίζετε πολύ καλά;
Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου είναι αρκετά τυχερή για δύο λόγους. Πρώτον γιατί διαθέτει ένα από τα σημαντικότερα κεφάλαια σε επίπεδο προορισμών παγκοσμίως (Σαντορίνη, Μύκονος, Ρόδος, Πάτμος, Μύλος κ.λπ.) αλλά και γιατί έχει έναν περιφερειάρχη που ενδιαφέρεται και επενδύει στις υποδομές των λιμανιών έχοντας την ικανότητα να βλέπει την μεγάλη εικόνα. Τα λιμάνια της περιφέρειάς μας έχουν να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις της εποχής που θέλουν πλέον την παροχή υπηρεσίας να αλλάζει και να γίνεται παροχή εμπειρίας. Για πόσα – πραγματικά- λιμάνια μας μπορείτε να το πείτε αυτό;
Έχουμε κάτι νεότερο με τα υδατοδρόμια; Τελικά θα προχωρήσουν, είστε αισιόδοξος;
Ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου κ. Γιώργος Χατζημάρκος έθεσε από πολύ νωρίς τον στόχο του να δημιουργήσει ένα ευρύτατο βιώσιμο δίκτυο υδατοδρομίων με 28 υδατοδρόμια σε σχεδόν όλα τα νησιά.
Έχοντας περάσει…. «σαράντα κύματα» μεταξύ εγκρίσεων που αργούσαν δραματικά αλλά και ενός νέου νόμου, που η Περιφέρεια συνέβαλε καθοριστικά στην δημιουργία του, μπορώ να δηλώσω αυξημένα αισιόδοξος. Είναι σε εξέλιξη η επιλογή ανάδοχου για τους τεχνικούς φακέλους 20 υδατοδρομίων και συνεχίζεται η ολοκλήρωση άλλων 8 από προηγούμενες συμβάσεις. Αυτή την στιγμή γίνεται η πλήρης αποκωδικοποίηση τού νέου νόμου καθώς θα χρειαστούν αρκετές ΚΥΑ για να γίνει λειτουργικός και ετοιμάζεται η επόμενη φάση που θα είναι οι επισκέψεις κλιμακίων στα νησιά όπου σε συνεργασία με τις τοπικές αρχές θα σχεδιάσουν μαζί για το μέλλον των μεταφορών με αυτό το πολύτιμο μέσο. Ο στόχος της Περιφέρειας είναι να αποκτήσουν επιτέλους το δικαίωμα οι νησιώτες μας να νιώθουν την περιφέρεια ενωμένη άκρη σε άκρη αλλά και την περιφέρεια με την υπόλοιπη Ελλάδα. Με την βοήθεια όλων σας θα τα καταφέρουμε.
Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;
Η FiveSensesConsulting συνεχίζει να αναπτύσσεται και να κάνει διεθνείς συνεργασίες με ειδικούς στην ανάπτυξη του κλάδου παγκοσμίως. Στα άμεσα σχέδια είναι η δημιουργία σειράς σεμιναρίων για την κρουαζιέρα που ως στόχο θα έχουν να δώσουν ένα KickStart σε όσους πραγματικά ενδιαφέρονται για την ανάπτυξη των προορισμών τους. Η αρχή υπολογίζεται να γίνει με ένα advancedseminar κατά την διάρκεια της μεγαλύτερης έκθεσης κρουαζιέρας στον κόσμο την Global Seatrade τον επόμενο Απρίλιο στο Μαιάμι.
Επίσης στοχεύουμε στην ψηφιακή ανάδειξη προορισμών μέσα από την διαδικασία των #DiscoverΧ projects που δημιουργήσαμε σε συνεργασία με ειδικούς του κλάδου παγκοσμίως. Πρόσφατο παράδειγμα είναι η ψηφιακή καμπάνια μας #DiscoverSyros που έχει φέρει άμεσα αποτελέσματα στην προβολή του νησιού με πάνω από 100.000.000 impressions. Η ιδέα γεννήθηκε μέσα από την ανάγκη αντιστροφής της συνήθους τουριστικής στρατηγικής εξωστρέφειας που στοχεύει σε δράσεις στο εξωτερικό με δράσεις που γίνονται στο εσωτερικό αλλά έχουν σαν στόχο τους πελάτες/επισκέπτες εξωτερικού. Η εφαρμογή της καινοτόμου ιδέας συνδέθηκε με την δημιουργία συνθηκών άμεσης προώθησης/διαφήμισης με δράσεις που πραγματοποιούνται στον κάθε προορισμό, την δημιουργία περιεχομένου και την ψηφιακή διαμοίραση του μέσα από τα social media σε κοινό εκατομμυρίων.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου