Η εικόνα γύρω από την φετινή τουριστική σεζόν παραμένει ρευστή όσο ο κορωνοϊός συνεχίζει την ανοδική του πορεία σε όλη την Ευρώπη και σ’ όλο τον κόσμο.
H τουριστική πράκτορας και ταμίας της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Δωδεκανήσου, Γιολάντα Κάππα, δηλώνει πώς όσο δύσκολες και αν είναι οι συνθήκες, θα πρέπει όλοι να δώσουν τον καλύτερό τους εαυτό, ώστε όταν περάσει η πανδημία του κορωνοϊού (γιατί η πανδημία θα περάσει αργά ή γρήγορα) και επιστρέψουμε σε μία κάποια κανονικότητα, η Ρόδος να έχει εδραιώσει τη θέση της μεταξύ των κορυφαίων προορισμών διακοπών. Άλλωστε το νησί έχει ήδη αποδείξει ότι μπορεί να τα καταφέρει!
• Η τουριστική σεζόν αναμένεται να ξεκινήσει τέλη Μαρτίου με… ποδαρικό από το Ισραήλ, μία αγορά την οποία γνωρίζετε καλά. Το Ισραήλ είναι η χώρα με το πιο προχωρημένο εμβολιαστικό πρόγραμμα. Πιστεύετε ότι θα ταξιδέψουν φέτος οι Ισραηλινοί;
Οπωσδήποτε η αγορά του Ισραήλ θέλει και είναι έτοιμη να ξεκινήσει στα τέλη Μαρτίου. Έχουν προγραμματιστεί οι πτήσεις κανονικά, παρόλα αυτά δεν λαμβάνουμε ακόμη κρατήσεις. Μπορεί, όπως αναφέρατε να έχει προχωρήσει η διαδικασία των εμβολιασμών, όμως δεν έχει αρθεί ακόμη το lockdown που έχει επιβληθεί στη χώρα.
Τα αεροδρόμια παραμένουν κλειστά μέχρι και τις 28 Φεβρουαρίου, χωρίς να γνωρίζει κανείς τι θα γίνει στη συνέχεια, εάν θα αποφασίσει η κυβέρνηση να επιτρέψει ή όχι τις πτήσεις από και προς το Ισραήλ. Συνεπώς, τη στιγμή που μιλάμε τα πράγματα παραμένουν ακόμη ρευστά…
• Ποια είναι η εικόνα για τις σκανδιναβικές αγορές τις οποίες επίσης πρακτορεύετε;
Την ίδια εικόνα, όπως σας περιέγραψα πριν, έχουμε και για τις σκανδιναβικές αγορές. Αεροπορικές εταιρείες και τουρ οπερέιτορς έχουν προγραμματίσει τις πτήσεις τους, αρχής γενομένης από τον Απρίλιο και τα προγράμματά τους είναι λίγο μικρότερα από αυτά του 2019. Λαμβάνουμε κάποιες κρατήσεις από τη Σκανδιναβία.
Όμως οι όποιες κρατήσεις υπήρχαν για την πρώιμη σεζόν μετακινούνται το Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο. Επικρατεί αβεβαιότητα για την αρχή της σεζόν γι’ αυτό και τείνουν να μεταφέρουν τις κρατήσεις μετά την υψηλή περίοδο.
Και στις χώρες της Σκανδιναβίας, όπως και σ’ όλη την Ευρώπη η πανδημία επιτείνει την αβεβαιότητα. Ισχύουν αυστηρά περιοριστικά μέτρα ή lockdown και όλα αυτά δεν ευνοούν τον προγραμματισμό των θερινών διακοπών… Πιστεύω όμως, πως μόλις γίνουν ξεκάθαρες και σαφείς οι προθέσεις της κάθε χώρας για τον τουρισμό και όταν ανοίξουν οι προορισμοί, θα υπάρξει ζήτηση από τη Σκανδιναβία και από κάθε άλλη αγορά…
• Θα είναι μεγαλύτερη η ζήτηση από αυτή του 2020…;
Είναι δεδομένο πώς θα έχουμε περισσότερες αφίξεις συγκριτικά με το 2020. Ας το δούμε λογικά…
Ενώ πέρυσι κανείς δεν ήταν έτοιμος για την διαχείριση της πανδημίας, καταφέραμε να προσελκύσουμε 600.000 επισκέπτες.
Από την πρώτη στιγμή μέχρι τη λήξη της σεζόν ο προορισμός παρέμεινε ανοιχτός για όλες τις αγορές. Φορείς και επαγγελματίες, πορευτήκαμε ενωμένοι με κοινή φωνή και κοινή εκπροσώπηση στις αγορές και πήραμε κοινές αποφάσεις κι έτσι θα συνεχίσουμε. Μόνο καλύτερα μπορούν φέτος να πάνε τα πράγματα. Αυτή είναι η προσωπική μου άποψη.
Είναι επόμενο, να διστάζει κανείς να κλείσει ένα πακέτο διακοπών-ακόμη και αν έχει την οικονομική άνεση-όσο δεν υποχωρεί η πανδημία σε όλη την Ευρώπη και σε όλο τον κόσμο.
Όταν όμως τα κράτη δώσουν το πράσινο φως, όταν γίνουν οι επίσημες ανακοινώσεις για τα ταξίδια και τα υγειονομικά πρωτόκολλα και κυρίως εάν δεν επιβάλλεται η καραντίνα κατά την επιστροφή των επισκεπτών στις χώρες τους, θα έχουμε τουρισμό. Σαφώς και δεν μπορούμε να περιμένουμε ότι θα επιστρέψουμε στα μεγέθη του 2019 ή του 2018, σίγουρα όμως τα πράγματα θα είναι καλύτερα από το 2020.
• Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να μετριαστούν οι περσινές απώλειες τη φετινή σεζόν;
Δεν πρέπει να ονειρευόμαστε ότι θα καταφέρουμε να εξισορροπήσουμε τις περσινές απώλειες. Γενικώς, δεν πιστεύω ότι μπορούμε να σκεφτόμαστε ότι θα ανακτήσουμε ό,τι χάσαμε πέρυσι. Αυτό δεν θα συμβεί τόσο εύκολα.
Για να φτάσουμε στα επίπεδα του 2019, θα χρειαστούμε άλλα δύο με τρία χρόνια. Είναι σαν να ξεκινάμε από το μηδέν. Ήταν τόσο μεγάλες οι απώλειες που χρειάζεται χρόνος για να επιστρέψουμε στα μεγέθη του 2019!
• Ο ρόλος του μικρού τουριστικού πράκτορα είναι ιδιαίτερα σημαντικός… Πόσο είναι το πλήγμα που δέχθηκε ο κλάδος σας από την πανδημία του κορωνοϊού;
Ο μικρός τουριστικός πράκτορας καταφέρνει να επιβιώνει με μεγάλη διπλωματία… Αποτελεί τον ενδιάμεσο κρίκο ο οποίος προσπαθεί να ενώσει τη μεγάλη μάζα του τουρισμού και τους τουρ οπερέιτορς με την τοπική αγορά.
Είτε μας αρέσει είτε όχι, η Ρόδος είναι προορισμός μαζικού τουρισμού. Γύρω στο 85% των ξένων επισκεπτών διακινούνται μέσω των τουρ οπερέιτορς.
Για να αποφασίσει ένας μεγάλος τουριστικός οργανισμός να προωθήσει τον κάθε προορισμό, θα πρέπει να γνωρίζει ότι προσφέρει ένα συνολικά ποιοτικό προϊόν.
Η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετωπίσαμε πέρυσι, ήταν ότι κληθήκαμε να κινηθούμε σε αχαρτογράφητα νερά. Δεν γνωρίζαμε πώς έπρεπε να πορευτούμε, πώς να πάμε παρακάτω, ποια πρωτόκολλα να ακολουθήσουμε έτσι ώστε να υπάρξει σεζόν. Και δεν μπορώ να ισχυριστώ ότι κάποιος έφταιγε γι’ αυτό. Ήταν όλα πρωτόγνωρα… και τόσο διαφορετικά. Δεν σας κρύβω πως όταν τον Ιούνιο του 2020 αποφασίστηκε ότι η σεζόν θα άνοιγε από την 1η Ιουλίου, ήμασταν μουδιασμένοι… Το επιχειρήσαμε τελικά και το καταφέραμε όλοι μαζί, πράκτορες, ξενοδόχοι, φορείς… Φέτος δεν πορευόμαστε στο άγνωστο. Έχουμε την προηγούμενη εμπειρία που μας κάνει να αισθανόμαστε πιο σίγουροι.
Σαφώς και είναι δύσκολες οι συνθήκες. Απειλείται η βιωσιμότητα του τουριστικού πράκτορα όπως και κάθε άλλου επιχειρηματία. Όμως σε τέτοιες περιόδους κρίσης, όποια δουλειά και αν κάνει κανείς, κύριο μέλημά του θα πρέπει να είναι το πώς θα οργανωθεί καλύτερα για την επόμενη μέρα, έτσι ώστε να μη μείνει στάσιμος και πάνω απ’ όλα για να είναι παρών όταν η …μπόρα περάσει. Έχει δεχθεί πλήγμα ο κλάδος μας, όπως ο κλάδος των πρακτόρων, των εστιατόρων, των ξενοδόχων, των προμηθευτών κ.ο.κ. Δεν μπορώ να πω ότι το πλήγμα για τον κλάδο μας ήταν σοβαρότερο…
Τα πράγματα είναι δύσκολα για όλη την αγορά.
Όταν όμως όλοι μαζί και καθένας ξεχωριστά προσπαθούμε για το καλύτερο και προσφέρουμε όσο τον δυνατόν ποιοτικότερες υπηρεσίες, τηρούμε υπεύθυνα όσα προβλέπουν τα υγειονομικά πρωτόκολλα, υποδεχόμαστε τους επισκέπτες εγκάρδια και τους κάνουμε να αισθάνονται ότι βρίσκονται σε ένα φιλόξενο τόπο, θα καταφέρουμε ευκολότερα να ξεπεράσουμε το σκόπελο της πανδημίας. Θα περάσουν οι δύσκολες εποχές και όταν ο κορωνοϊός αποτελεί πλέον παρελθόν, θα πρέπει να έχει εδραιώσει η Ρόδος τη θέση της ανάμεσα στους κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς. Τώρα δίνουμε τις εξετάσεις μας και πρέπει οι επιδόσεις όλων μας να είναι όσο καλύτερες γίνεται! Χρειάζεται προσπάθεια απ΄ όλους μας, επαγγελματίες και πολίτες!
• Το Δ.Σ. της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Δωδεκανήσου αποτελείται από νέους και έμπειρους επαγγελματίες και έχει δώσει σαφές στίγμα των προτεραιοτήτων του από την πρώτη στιγμή. Ποιοι είναι οι βασικοί στόχοι που θέτετε για το 2021;
Θέλουμε να συνεχίσουμε να συνεισφέρουμε στο διάλογο με όλους τους φορείς για την τουριστική ανάπτυξη του νομού. Δεν διεκδικούμε πρώτο ρόλο σε όλη αυτή τη διαδικασία, απλά επιθυμούμε να αποτελούμε μέρος της κοινής προσπάθειας, καταθέτοντας τις γνώσεις μας, τις προτάσεις μας βάσει της εμπειρίας μας και των μηνυμάτων-συμβουλών που δεχόμαστε από τους τουρ οπερέιτορς. Αυτός είναι ο στόχος μας, να είμαστε χρήσιμοι για τον τόπο μας, αυτό επιθυμούμε.

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ