Συνέντευξη στον
Δημ. Γκαρτζώνη

Ο επίτιμος πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου, κ. Βάσος Μηναϊδης γνωρίζει το τουριστικό προϊόν του νησιού αλλά και τις δυνατότητές του όσο κανείς άλλος. Σε συνέντευξή του στη «δημοκρατική» αναφέρεται στις μεγάλες προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ο προορισμός και όλα όσα πρέπει να γίνουν για να διατηρηθεί στο υψηλότερο βάθρο.
«Φέτος πιστεύω ότι θα ευημερήσουν οι αριθμοί. Δεν θα ευημερήσουν οι άνθρωποι. Σίγουρα όμως βαδίζουμε προς τα μπρος και όχι προς τα πίσω», δηλώνει χαρακτηριστικά ο κ. Μηναΐδης κληθείς να σχολιάσει την πορεία της φετινής τουριστικής περιόδου.
• Ποια είναι αυτή τη στιγμή η μεγαλύτερη πρόκληση για το τουριστικό προϊόν της Ρόδου;
Υπάρχει τιμολογιακή κόπωση του προϊόντος. Το τουριστικό μας προϊόν είναι ακριβό, τουλάχιστον για τους τουρίστες που δεχόμαστε. Δεν είναι τόσο πλούσιοι όσο θέλουμε να πιστεύουμε. Έχουν ένα συγκεκριμένο προϋπολογισμό οι επισκέπτες μας που δεν τους επιτρέπει να αγοράζουν απολύτως τίποτε από την αγορά. Είναι αλήθεια όλα όσα λένε οι έμποροι και οι καταστηματάρχες.
Η κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ έχει προκαλέσει 10% αύξηση στις τιμές των ξενοδοχείων. Συνολικά, την τελευταία τριετία οι τιμές αυξήθηκαν 27% λόγω της αύξησης της φορολογίας. Οι δυσαρεστημένοι πελάτες, γκρινιάζουν, τους φταίει η τιμή αλλά δεν το λένε ευθέως, το ρίχνουν στην ποιότητα.
Εν τω μεταξύ, αντέξαμε επειδή μας ευνόησαν οι γεωπολιτικές εξελίξεις. Η τρομοκρατία απομάκρυνε κόσμο από Τουρκία, Αίγυπτο και Τυνησία και τον έστειλε σε εμάς χωρίς να το πάρουμε είδηση. Νομίζαμε ότι η αύξηση αυτή οφείλεται σε δικά μας επιτεύγματα.
• Σε ποιο βαθμό θα μας επηρεάσει το 2019 το άνοιγμα των ανταγωνιστικών αγορών;
Ήδη έχουν ανοίξει αυτές οι αγορές. Πέρυσι τέτοια εποχή αρκετοί σταμάτησαν τα early bookings περιμένοντας ότι λόγω της ζήτησης που υπήρχε, θα πουλούσαν αργότερα σε καλές τιμές. Αυτοί είναι που έχουν άδειες κλίνες τη δεδομένη στιγμή. Τότε πουλάγαμε μόνοι μας… Όμως φέτος την άνοιξη ανέκαμψαν οι ανταγωνίστριες αγορές και ξαφνικά τρεις προορισμοί ήρθαν να προσφέρουν το οικονομικό προϊόν για το οποίο υπήρχε μεγάλη ζήτηση.
• Πώς βλέπετε την συνεχή επέκταση των κλινών στη Ρόδο; Πόσες κλίνες μπορεί να αντέξει ο προορισμός;
Φέτος προστέθηκε στο ξενοδοχειακό δυναμικό της Ρόδου ένας μεγάλος αριθμός νέων κλινών. Δεν πρόκειται μόνο για νέες μονάδες αλλά και για ανακαινισμένα ξενοδοχεία. Αυτή η αλόγιστη αύξηση των κλινών δεν είναι σωστή. Δεν μπορεί να αντέξει ο προορισμός τη συνεχιζόμενη αύξηση των κλινών. Θα πρέπει να το καταλάβουμε αυτό. Δεν υπάρχει η υποδομή που θα υποστηρίξει αυτή την αλόγιστη επέκταση. Είναι λυπηρό να μην λαμβάνουμε υπόψη τη φέρουσα ικανότητα του τόπου επειδή είμαστε άπληστοι και ανώριμοι. Κι επειδή προφανώς δεν μπορεί κανείς να απαγορεύσει την επενδυτική δραστηριότητα σε κανένα, θα πρέπει τουλάχιστον να σταματήσουν οι επιδοτήσεις των νέων μονάδων. Οι επιδοτήσεις μπορούν να δίνονται για ποιοτικές αναβαθμίσεις των παλαιότερων ξενοδοχείων. Θα πρέπει να προσέξουμε λίγο περισσότερο την ποιότητα…
• Ποιες είναι οι καλύτερες τουριστικές αγορές για τη Ρόδο. Σε ποιες πρέπει να εστιάσει την προσοχή του ο προορισμός;
Ένας προορισμός σαν τη Ρόδο χρειάζεται συνδυασμό αγορών. Η γερμανική αγορά μπορεί να βοηθήσει στην επιμήκυνση για την οποία γίνεται λόγος εδώ και χρόνια. Ξεκινούν οι αφίξεις από τον Απρίλιο και φτάνουν μέχρι το Νοέμβριο. Τουρίστες από την ιταλική αγορά δεχόμαστε λ.χ. μόνο Ιούλιο και Αύγουστο. Ο κύριος όγκος των τουριστικών αφίξεων από τις ανατολικές αγορές μοιράζεται στο τετράμηνο Ιουνίου, Ιουλίου, Αυγούστου και Σεπτεμβρίου, τη λεγόμενη υψηλή περίοδο. Η Ρόδος είναι ο αδιαφιλονίκητος προορισμός στον κόσμο του τετραμήνου αυτού!
• Προφανώς όμως ένα τετράμηνο μόνο δεν αρκεί…
Πώς δεν αρκεί! Αν είναι καλά τιμολογημένο, μπορεί να αρκεί μια χαρά. Άλλωστε πουθενά στον κόσμο δεν υπάρχει συνεχόμενη υψηλή τουριστική περίοδος. Υπάρχουν διακυμάνσεις. Υπάρχει η υψηλή τουριστική περίοδος, η μεσαία και η χαμηλή.
Ποια είναι η άποψή σας για την επιμήκυνση της τουριστικής σεζόν. Η Ρόδος συμμετέχει στο πιλοτικό πρόγραμμα του Υπουργείου για τουρισμό 365 ημέρες το χρόνο.
Κοιτάξτε… Στα λόγια τα καταφέρνουμε μια χαρά. Το θέμα είναι τι γίνεται στην πράξη. Έχω ζήσει πολλές φορές την προσπάθεια και ποτέ δεν είδα να επιτυγχάνεται κάτι στο τέλος.
Ο θερινός τουρισμός υπάρχει από μόνος του λόγω των καιρικών συνθηκών. Δεν χρειάζεται να κάνουμε τίποτε ιδιαίτερο! Η φύση, οι κλιματολογικές συνθήκες, ο ήλιος, η τοποθεσία της Ρόδου την καθιστούν τον νούμερο ένα παραθεριστικό προορισμό. Η αρχαία ιστορία μας καθιστά πολιτιστικό προορισμό και η μίξη της φύσης και του πολιτισμού ισχυροποιεί το τουριστικό προϊόν του νησιού.
Αν λοιπόν θέλουμε να επεκτείνουμε αυτό το κλασικό τετράμηνο πρέπει να ψάξουμε και να δούμε ποιες μορφές τουρισμού μπορούμε να αναπτύξουμε και με ποιο τρόπο θα τις χρηματοδοτήσουμε. Χρειάζεται αρκετή δουλειά, η θεωρία δεν μπορεί να οδηγήσει πουθενά από μόνη της.
• Κύριε Μηναΐδη, το All Inclusive βρίσκεται συνεχώς στο στόχαστρο. Είναι αυτή η αιτία που δεν κινείται η αγορά;
Σας πληροφορώ ότι φέτος έχουν μεγαλύτερη ζήτηση τα πακέτα του half board. Είναι χαμηλότερης εισοδηματικής στάθμης οι πελάτες μας και δεν προτιμούν το all inclusive αλλά το half board ή bed and breakfast πακέτα που κοστίζουν φθηνότερα. Δεν φταίει το all inclusive που δεν κινείται η αγορά. Άλλοι είναι οι λόγοι…
• Γίνεται συχνά λόγος για την απόλυτη εξάρτηση της Ρόδου από τους τουρ οπερέιτορς. Θα μπορούσε η Ρόδος να μη στηρίζεται αποκλειστικά στους τουρ οπερέιτορς; Μπορεί η Ρόδος να αποκτήσει μία κάποια αυτονομία στην προσέλκυση και διακίνηση τουριστών;
Με τίποτε. Θα είχαμε κλείσει από πολλού. Πρέπει να διαθέτουμε ένα ανταγωνιστικό προϊόν και να έχουμε μαζί μας τους καλύτερους τουρ οπερέιτορ του κόσμου, καθώς μόνο έτσι μπορούμε να έχουμε προγραμματισμένο τουρισμό. Τα ηλεκτρονικά σάιτ, οι online πλατφόρμες κρατήσεων και οι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους μόνο συμπληρωματικά μπορούν να λειτουργήσουν.
• Κλείνοντας, ποια είναι η άποψή σας τελικά για τη φετινή σεζόν;
Φέτος πιστεύω ότι θα ευημερήσουν οι αριθμοί. Δεν θα ευημερήσουν οι άνθρωποι. Σίγουρα όμως βαδίζουμε προς τα μπρος και όχι προς τα πίσω. Χρειάζονται κάποιες διορθωτικές κινήσεις για να φτάσουμε όσο πιο μπροστά γίνεται! Πρέπει να προσπαθήσουμε να απορροφηθούν νέες κλίνες και να μη γίνονται νέα δωμάτια-δεν έχουν να προσφέρουν τίποτε. Το Φαληράκι θεωρούταν άλλοτε η ντροπή της Ρόδου, σήμερα είναι η νούμερο ένα τουριστική περιοχή από άποψη ποιότητας των ξενοδοχείων, της ποιότητας των καταστημάτων. Βελτιώθηκε σημαντικά. Είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα για το πώς μπορεί να αναβαθμιστεί η Ρόδος.
Η Ρόδος έχει ακριβύνει πολύ. Η κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ ήταν ένα έγκλημα σε βάρος της Δωδεκανήσου. Έχουν συντελεστεί πολλά τέτοια εγκλήματα για τα οποία δυστυχώς δεν έχει μιλήσει κανένας. Στη θέση που ήμασταν πριν 10 και 20 χρόνια, δεν είμαστε σήμερα, δυστυχώς. Έγιναν χίλια δυο πράγματα σε βάρος μας που έπληξαν τη Δωδεκάνησο. Κυρίως η υπέρμετρη φορολογία είναι αυτή που μας καταστρέφει.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ