Συνεντεύξεις

Δ. Μεσσάρης: «Λειτουργία σχολείων ανοικτών στη ζωή»

«Την εποχή της κρίσης η εκπαίδευση πρέπει να γίνεται πιο ζωντανή. Στην περιφερειακή διεύθυνση προσπαθούμε να ενθαρρύνουμε τους εκπαιδευτικούς. Οι μαθητές δεν θα ξαναέρθουν στο σχολείο όταν θα τελειώσουν τα προβλήματα. Πρέπει να δώσουμε τον καλύτερό μας εαυτό τώρα, αυτή την περίοδο».

Αυτό δηλώνει, σε συνέντευξή του στη «δ», ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης κ. Διονύσης Μεσσάρης και προσθέτει πως στόχος του είναι η λειτουργία σχολείων ανοικτών στη ζωή και στη δράση, που θα ετοιμάζουν τους μαθητές για να γίνουν πολίτες.

«Δεν θέλουμε σχολεία αποθήκες», δηλώνει ο κ. Μεσσάρης που αναφέρεται και στο γεγονός ότι η Ελλάδα είναι από τις λίγες χώρες, όπου οι μαθητές πρέπει να συμπληρώνουν τις γνώσεις τους στα φροντιστήρια.

«Το φαινόμενο αυτό είναι μια αρρώστια, την οποία όλοι μας την κουβαλάμε από παλιά. Στα σχολεία, ειδικά των νησιών, οι εκπαιδευτικοί κάνουν μεγάλη προσπάθεια για να παρέχουν περισσότερες γνώσεις στα παιδιά. Μακάρι να γλιτώσουμε. Ίσως είμαστε από τις λίγες χώρες που αυτό το φαινόμενο υπάρχει ακόμη», τονίζει ο κ. Μεσσάρης.

Ο κ. Μεσσάρης αναφέρεται και στις δράσεις που υλοποιούνται για να περιοριστούν τα φαινόμενα βίας στα σχολεία.

Η συνέντευξη του κ. Δ. Μεσσάρη, αναλυτικά:
• Ποιο ήταν το αντικείμενο της ημερίδας που πραγματοποιήθηκε πριν από λίγες ημέρες στη Ρόδο;
Το αντικείμενο της ημερίδας ήταν «το σχολείο που προλαμβάνει». Η θεματική ενότητα στην οποία δώσαμε έμφαση ήταν η σχολική βία και οι δράσεις που μπορούν να υλοποιηθούν σε επίπεδο πρόληψης. Τα τελευταία χρόνια έχουν αρχίσει να αυξάνονται τα περιστατικά στο σχολικό περιβάλλον και έξω από αυτό. Η σχολική κοινότητα πρέπει να είναι έτοιμη να υλοποιήσει δράσεις πρόληψης. Πρέπει να μπορεί να αντιμετωπίζει τέτοια φαινόμενα.

• Έχουν πέσει στην αντίληψή σας τέτοια φαινόμενα στο Νότιο Αιγαίο;
Υπάρχουν τέτοια περιστατικά. Έχουμε τη δυνατότητα να παρεμβαίνουμε μέσω των δομών μας δηλαδή τους συμβουλευτικούς σταθμούς νέων και τους σχολικούς συμβούλους. Το θέμα είναι τι κάνουμε για να προλαμβάνουμε τέτοιες καταστάσεις. Σε κάθε σχολείο του Νοτίου Αιγαίου έχει δημιουργηθεί ένας πυρήνας που τελεί υπό την εποπτεία του Παρατηρητηρίου που ιδρύθηκε από το υπουργείο Παιδείας. Τώρα είμαστε έτοιμοι να έχουμε πληροφορίες από τις σχολικές μονάδες και σχέδιο για την υλοποίηση δράσεων για την αντιμετώπιση τέτοιων φαινομένων.

• Υπήρξαν περιστατικά που σας ανησύχησαν ιδιαίτερα;
Δεν είναι το θέμα τόσο τα περιστατικά. Γίνεται έρευνα από το Παρατηρητήριο για αρκετές χιλιάδες μαθητές σε όλη την Ελλάδα ώστε να έχουμε τεκμηριωμένα αποτελέσματα. Υπάρχουν και περιστατικά που δεν φθάνουν σε μας γιατί ορισμένες φορές οι κοινωνίες σιωπούν σε τέτοια θέματα.

• Ποια είναι τα μέτρα πρόληψης που μπορούν να εφαρμοσθούν;
Επιδιώκουμε το σχολείο να μπορεί να ενισχύει την αυτοεκτίμηση των παιδιών και την δυνατότητά τους να συμμετέχουν σε κάποια πράγματα ώστε να μην γίνονται θύτες ή θύματα. Συμβάλλουν η ομαδική εργασία και οι αναλυτικές δράσεις. Στα σχολεία μας γίνονται πολλά. Το ζήτημα είναι να είμαστε πιο οργανωμένοι στην υλοποίηση κάποιων πραγμάτων και να υποστηρίζουμε τους εκπαιδευτικούς σε αυτές τις δράσεις.

• Προκλήθηκε πρόσφατα ανησυχία στις τάξεις των εκπαιδευτικών της περιοχής μας όταν τους ζητήσατε να καταγράψουν τα ολιγομελή τμήματα στα σχολεία.
Δεν υπάρχει θέμα συγχώνευσης των σχολικών μονάδων. Όταν ο Περιφερειακός Διευθυντής υπογράφει για τα τμήματα πρέπει να έχει στην διάθεσή του στοιχεία για τον αριθμό των μαθητών και τις συνοικίες στις οποίες διαμένουν. Προσπαθούμε να διευκολύνουμε την κατάσταση και να έχουμε και ολιγομελή τμήματα εκεί που υπάρχει ανάγκη. Αλίμονο αν αυτός που είναι στην κορυφή της διοίκησης δεν μπορεί να προβεί σε ένα σχεδιασμό. Πρέπει να έχει στοιχεία ο Περιφερειακός Διευθυντής για να ξέρει τι θα κάνει. Εγκρίναμε τα στοιχεία που μας έστειλαν οι σχολικές μονάδες και δεν προχωρήσαμε σε συγχωνεύσεις.

• Ποια είναι τα προβλήματα που φθάνουν σε σας από τους εκπαιδευτικούς;
Υπάρχει ανάγκη για υποστήριξη. Για το λόγο αυτό δώσαμε έμφαση στην κάλυψη των κενών θέσεων στα σχολεία. Φέτος έχουμε 600 περισσότερα άτομα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση στο Νότιο Αιγαίο από ό,τι πέρσι. Αυτό είναι κατόρθωμα στην εποχή που ζούμε. Στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση τα κενά είναι μετρημένα στα δάκτυλα των δυο χεριών. Δεν έχουμε προβλήματα σε αυτό τον τομέα. Οι εκπαιδευτικοί έχουν ανάγκη υποστήριξης. Καταφέραμε στο ένα τρίτο των νησιών να φθάνουν στελέχη που παρέχουν στους εκπαιδευτικούς υποστήριξη. Σε 15 νησιά υλοποιούνται τέτοιες δράσεις. Υπήρχε και ανάγκη αναδιοργάνωσης της διοίκησης. Και σε αυτό έχει γίνει σοβαρή δουλειά. Πρώτη φορά οι μονάδες διοίκησης έχουν μόνιμο προσωπικό και αυτό είναι σημαντικό. Σημαντική επίσης είναι και η ποιότητα στην εκπαίδευση. Στο πλαίσιο αυτό ετοιμάζουμε μια μεγάλη συνάντηση με στόχο να ιδρυθεί ένα δίκτυο. Στόχος μας είναι να ενώσουμε τις δυνάμεις μας. Σε κάθε νησί υπάρχουν υπηρεσίες πολλές. Όλοι μαζί μπορούμε να ενωθούμε και να έχουμε αποτελέσματα.

• Ποιος θα είναι ο στόχος του δικτύου;
Ο στόχος του δικτύου είναι η προαγωγή και η πρόληψη προκειμένου τα σχολεία να προβαίνουν στις κινήσεις που πρέπει. Θέλουμε να ενώσουμε τους φορείς σε μια κοινή προσπάθεια.

• Πώς μπορούν να συνυπάρξουν η κρίση και η εκπαίδευση;
Την εποχή της κρίσης η εκπαίδευση πρέπει να γίνεται πιο ζωντανή. Στην περιφερειακή διεύθυνση προσπαθούμε να ενθαρρύνουμε τους εκπαιδευτικούς. Οι μαθητές δεν θα ξαναέρθουν στο σχολείο όταν θα τελειώσει η κρίση. Πρέπει να δώσουμε τον καλύτερό μας εαυτό τώρα αυτή την περίοδο. Είναι η πρώτη φορά που ο Περιφερειακός Διευθυντής έκανε απολογισμό ώστε να υπάρχει ένα καλό παράδειγμα και να ενημερωθεί η κοινωνία για αυτά που γίνονται. Μέσα σε ένα χρόνο με τη βοήθεια πολλών έγινε πολύ μεγάλο έργο σε όλα τα επίπεδα.

• Ποιοι είναι οι περαιτέρω στόχοι σας;
Οι περαιτέρω στόχοι είναι η λειτουργία ενός σχολείου ανοικτού στη ζωή και στη δράση που θα ετοιμάζει τους μαθητές για να γίνουν πολίτες. Δεν θέλουμε σχολεία αποθήκες.

• Στόχος είναι ένα σχολείο που δεν θα ωθεί τα παιδιά στα φροντιστήρια;
Αυτό είναι το ζητούμενο. Το φαινόμενο αυτό είναι μια αρρώστια την οποία όλοι μας την κουβαλάμε από παλιά. Στα σχολεία ειδικά των νησιών οι εκπαιδευτικοί κάνουν μεγάλη προσπάθεια για να παρέχουν περισσότερες γνώσεις στους μαθητές. Μακάρι να γλιτώσουμε. Ίσως είμαστε από τις λίγες χώρες που αυτό το φαινόμενο υπάρχει ακόμη.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου