Συνεντεύξεις

«Τραγική είναι η κατάσταση στο κόστος ζωής με την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ»

Συνέντευξη στην
Πέγκυ Ντόκου

«Η ‘νησιωτικότητα’ παρά το γεγονός ότι έχει κατοχυρωθεί στο Ελληνικό Σύνταγμα, έχει παραμείνει στα χαρτιά αφού η καθημερινότητα στα νησιά, αποδεικνύει περίτρανα την μη εφαρμογή της».
Αυτό δηλώνει σήμερα στην «δ» ο Έπαρχος Καρπάθου – Κάσου κ. Γιάννης Μηνατσής, ο οποίος μιλάει για τα προβλήματα της περιοχής ευθύνης του, για τα έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη καθώς και για τις αλλαγές στον εκλογικό νόμο και την εφαρμογή του ‘Κλεισθένη’. Ακόμη, μιλάει για την ανακήρυξη της Κάσου με απόφαση της Βουλής των Ελλήνων σε «Ηρωικό νησί».

Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κύριε Μηνατσή, οδεύουμε προς το τέλος του 2018 και θα ήθελα μία εκτίμηση από εσάς για την περιοχή ευθύνης σας που είναι η Επαρχία Καρπάθου-Κάσου. Ποιά είναι τα κυριότερα προβλήματα σε μία τόσο ευαίσθητη περιοχή;
Πράγματι η Κάρπαθος και η Κάσος είναι τα δύο πιο απομακρυσμένα νησιά της Δωδεκανήσου στο νοτιότερο άκρο του Αιγαίου. Κυρίαρχο θέμα είναι αυτό της υγείας αφού το Κέντρο Υγείας Καρπάθου υπολειτουργεί γιατί λείπουν βασικές ειδικότητες γιατρών (καρδιολόγου, χειρουργού, ορθοπεδικού και σε λίγο παιδίατρου (συνταξιοδοτείται ο παιδίατρος που υπηρετεί, στο τέλος του χρόνου) καθώς επίσης και ο γυναικολόγος. Οι εναπομείναντες γιατροί δίνουν τη μάχη καθημερινά να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις και τις εφημερίες τους και ταυτόχρονα υποχρεώνονται να συμπληρώνουν εκ περιτροπής και το κενό από την έλλειψη γιατρού στο Πολυδύναμο (και πολύπαθο θα έλεγα εγώ) Περιφερειακό Ιατρείο της Κάσου το οποίο έχει μείνει χωρίς ειδικευμένο και αγροτικό γιατρό εδώ και μερικούς μήνες κάτι που κατήγγειλα δημόσια. Ακόμη, τραγική και απαράδεκτη είναι η κατάσταση με τις αεροδιακομιδές του ΕΚΑΒ αφού για να έρθει ελικόπτερο να παραλάβει σοβαρό περιστατικό, θα πρέπει να υπάρχουν και άλλα περιστατικά (!) σε άλλες περιοχές με αποτέλεσμα όταν έρθει στην Κάσο ή στην Κάρπαθο, ο ασθενής να έχει καταλήξει ή να έχει επιδεινωθεί η κατάσταση του. Επίσης, όταν ο ασθενής είναι υπερήλικας, το ελικόπτερο του ΕΚΑΒ δεν «πετάει», αφού όπως πολλές φορές υποστηρίζουν οι αρμόδιοί του, «ο ασθενής έχει φάει τα ψωμιά του». Εναποθέτουμε τις ελπίδες μας στη λειτουργία του νέου νοσοκομείου του οποίου οι εργασίες ολοκληρώνονται, αλλά η αγωνία μας είναι εάν θα στελεχωθεί με το απαιτούμενο ιατρικό και παραϊατρικό προσωπικό. Αν αυτό δε συμβεί, τότε θα έχουμε φτιάξει ένα ακόμη κτήριο εξοπλισμένο με σύγχρονα μηχανήματα, αλλά χωρίς το απαραίτητο προσωπικό.
Η συγκοινωνία: Ένα μεγάλο πρόβλημα επίσης είναι οι συγκοινωνίες και στα δύο νησιά ακτοπλοϊκές και αεροπορικές. Μετά τη μείωση των επιδοτήσεων στις αεροπορικές γραμμές, τα δρομολόγια μειώθηκαν στα μισά προς και από Ρόδο, προς και από Αθήνα και καταργήθηκε το δρομολόγιο Κάρπαθος-Κάσος-Σητεία και επίσης έχουμε δύο πτήσεις των δύο αεροπορικών εταιρειών την ίδια ημέρα. Και ενώ έχουμε δραματική μείωση των δρομολογίων παράλληλα έχουμε αύξηση των ναύλων! Όσο αφορά τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες σίγουρα η δρομολόγηση του πλοίου της Μπλου-Σταρ, βελτίωσε την κατάσταση, αλλά οι ώρες του ταξιδιού από Πειραιά και με τα δύο πλοία Μπλου-Σταρ και ΑΝΕΚ, ξεπερνά τις 20 ώρες., ενώ υπάρχουν επίσης και δύο δρομολόγια των δύο εταιριών την ίδια μέρα και σχεδόν την ίδια ώρα.
Τραγική είναι η κατάσταση στο κόστος της ζωής μετά την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών, αφού το κόστος στα βασικά ήδη διατροφής και ένδυσης έχουν επιβάρυνση πάνω από 50% σε σχέση με τα άλλα νησιά της Δωδεκανήσου ενώ η τιμή των καυσίμων άγγιξε τα δύο ευρώ το λίτρο και είναι η ακριβότερη σε όλη την Ελλάδα. Τέλος σοβαρά προβλήματα στην εξυπηρέτηση των κατοίκων δημιουργεί η μεταφορά στη Ρόδο, βασικών δημόσιων υπηρεσιών ΔΕΗ, ΔΟΥ, ΙΚΑ, ΟΤΕ κ.λ.π. ενώ ευτυχώς καταφέραμε στο Επαρχείο να αυτονομηθεί το Τμήμα Μεταφορών και οι συμπατριώτες μας αποφεύγουν πλέον την μετακίνησή τους στη Ρόδο για την απόκτηση διπλώματος, άδειας οδήγησης, κυκλοφορίας, μεταβιβάσεις, ταξινομήσεις, κ.λ.π.
• Είναι γνωστό ότι οι νησιωτικοί Δήμοι αντιμετωπίζουν πολλά προβλήματα ακόμη και σήμερα με τις τεχνικές υπηρεσίες κ.λ.π. Παρά το γεγονός πως η ΠΝΑΙ είναι υποστελεχωμένη, έχουν προχωρήσει έργα πνοής για την Επαρχία σας;
Πράγματι το πρόβλημα της υποστελέχωσης των υπηρεσιών στην ΠΝΑΙ είναι ιδιαίτερα σοβαρό να γίνεται ακόμη σοβαρότερο στις Περιφερειακές Ενότητες. Παράλληλα με την αλλαγή των νόμων και με την εφαρμογή των ηλεκτρονικών διαγωνισμών, χάθηκε και χάνεται πολύτιμος χρόνος, αφού για να δημοπρατηθεί ένα έργο χρειάζονται τουλάχιστον 8 με 12 μήνες. Έτσι ενώ τις δύσκολες οικονομικές συγκυρίες, έχουμε κάνει μελέτες και έχουμε εντάξει έργα προς δημοπράτηση, δε μπορούμε να τα δημοπρατήσουμε έγκαιρα λόγω των γραφειοκρατικών διαδικασιών. Παρά ταύτα, στην επαρχιακή μας ενότητα, έχουμε προχωρήσει αρκετά έργα, ολοκληρώνοντας το νέο νοσοκομείο της Καρπάθου, ολοκληρώθηκε η α΄ φάση του φράγματος Σχοινά και ξεκινούν οι διαδικασίες για τη δεύτερη φάση, είναι έτοιμη η διαδικασία για τη χωροθέτηση των υδατοδρομίων στα δύο νησιά, έγιναν σημαντικά έργα βελτίωσης και ασφάλειας του επαρχιακού οδικού δικτύου στην Κάρπαθο, έχουν προωθηθεί δύο αντίστοιχες μελέτες για την Κάσο, χρηματοδοτήσαμε την αγορά του χλοοτάπητα του δημοτικού σταδίου Πηγαδίων και σε ένα περίπου μήνα ξεκινά η εργολαβία ηλεκτροφωτισμού του, χρηματοδοτήσαμε την κατασκευή 150 αναρριχητικών πεδίων στην Κάρπαθο, εγκρίθηκε ποσό ενός εκατομμυρίου 400 χιλιάδων ευρώ για την αγορά και τοποθέτηση 15 χιλιομέτρων προστατευτικών στηθαίων στην Κάρπαθο και τεσσάρων χιλιομέτρων για την Κάσο, καθώς επίσης και η αγορά και τοποθέτηση ενημερωτικών πινακίδων, ενώ άμεσα ξεκινούν οι διαγραμμίσεις και στα δύο νησιά. Ολοκληρώθηκε ο εξοπλισμός του σφαγείου στην Κάσο και είναι έτοιμο να λειτουργήσει, ενώ έχει προϋπολογισθεί σημαντικό ποσό για την κατασκευή σφαγείου στην Κάρπαθο, εφόσον ο Δήμος το αποφασίσει. Εξοπλίσαμε με σύγχρονα μηχανήματα το Πολυδύναμο Ιατρείο της Κάσου. Μ ε απόφαση του Περιφερειάρχη κ. Γ. Χατζημάρκου, έγινε προμήθεια πέντε υπερσύγχρονων πυροσβεστικών οχημάτων και παραδόθηκαν στην Πυροσβεστική Υπηρεσία Καρπάθου αξίας δύο εκατομμυρίων ευρώ. Με απόφαση του Περιφερειάρχη εξασφαλίστηκαν 600.000 χιλιάδες ευρώ για την εκπόνηση μελετών για το ρέμα «Σκυλλά» στην Κάσο (200.000) για το κτήριο του Γυμνασίου-Λυκείου της Κάσου (200.000) και για το κτήριο του ΕΠΑΛ Καρπάθου (200.000) και είναι στη διάθεση των δύο Δήμων. Άμεσα ξεκινούν οι εργασίες καθαρισμού των ρεμάτων των δύο νησιών προϋπολογισμού άνω των 300.000 ευρώ. Είναι σε εξέλιξη οι μελέτες για την παρέμβαση στο γεφύρι της «Άδειας» στην Κάρπαθο, της βελτίωσης του οδικού δικτύου στην «Κακή σκάλα» Καρπάθου, η συντήρηση του κτηρίου του Επαρχείου, η ανάπλαση του Πολιτιστικού Μεγάρου της Ολύμπου, η κατασκευή γηπέδου 5χ5 στο Μεσοχώρι, ενώ υπάρχει δέσμευση του Περιφερειάρχη για την κατασκευή του νέου λιμανιού της Καρπάθου εφόσον οριστικοποιηθεί η μελέτη. Θα μπορούσα να αναφέρω και άλλα έργα αλλά αυτό θα το κάνουμε στον απολογισμό του 2018 και της πενταετίας αναλυτικά.
• Μιλάμε ακόμη για «νησιωτικότητα». Έχει εφαρμοσθεί αυτό στην πράξη κατά την άποψή σας;
Η «νησιωτικότητα» παρά το γεγονός ότι έχει κατοχυρωθεί στο Ελληνικό Σύνταγμα, έχει παραμείνει στα χαρτιά αφού η καθημερινότητα στα νησιά, αποδεικνύει περίτρανα την μη εφαρμογή της. Θα πρέπει το κεντρικό κράτος, το εκάστοτε, να αντιληφθεί ότι η καρδιά της Ελλάδας κτυπά στα νησιά του Αιγαίου και κυρίως σε αυτά της παραμεθόριας ζώνης και αν δεν εφαρμοσθούν μέτρα για την αντιμετώπισή της καθημερινότητας και στην επίλυση ζωτικών προβλημάτων, τα νησιά στο άμεσο μέλλον θα ερημώσουν και θα εγκαταλειφθούν με ότι αυτό συνεπάγεται. Η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου δε μπορεί να προβάλλεται ως «άθλος», όταν τόσα άλλα σοβαρά θέματα παραμένουν άλυτα διαχρονικά.
• Πώς βλέπετε τις αλλαγές στην Τοπική Αυτοδιοίκηση με τον «Κλεισθένη»; Εκτιμάτε πως θα βοηθήσει στη λειτουργία των δήμων και των περιφερειών η θα δυσκολέψει την κατάσταση;
Δυστυχώς ψηφίστηκε άλλος ένας νόμος για την τοπική αυτοδιοίκηση χωρίς να παρθούν σοβαρά υπόψη οι θέσεις και οι προτάσεις των εκπροσώπων της. Και εδώ δε μπορούμε να επικαλεσθούμε το «άλλαξε ο Μανωλιός και έβαλε τα ρούχα αλλιώς» διότι ο «Κλεισθένης» απέβαλε τα όσα «ρούχα» απέμειναν να φορά ο «Μανωλιός», όχι μόνο θα βοηθήσει στη λειτουργία των δήμων και των περιφερειών, αλλά θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στη λήψη αποφάσεων, στη λειτουργία και στη συνοχή τους.
• Οι εκλογές του Μαϊου θα διεξαχθούν με απλή αναλογική. Είναι ένα βήμα μπροστά για το εκλογικό σύστημα η θα έχουμε πρόβλημα στην πράξη;
Έχει ελάχιστα θετικά αλλά τα αρνητικά στην εφαρμογή του νόμου, είναι πάρα πολλά με κυρίαρχο αυτό της μετατροπής των μειοψηφιών σε πλειοψηφίες και των πλειοψηφιών σε μειοψηφίες, νομιμοποιεί τις συναλλαγές, ενώ όσο αφορά τις μονοεδρικές όπως είναι και η δική μας Περιφερειακή ενότητα Καρπάθου-Κάσου, ο τρόπος κατανομής των εδρών, είναι πέρα για πέρα αντισυνταγματικός και θα ανατραπεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας.

• Αυτές τις μέρες ανακηρύχθηκε επίσημα το νησί της Κάσου με απόφαση της Βουλής των Ελλήνων σε «Ηρωικό νησί». Η συγκεκριμένη πρόταση είχε υποβληθεί από εσάς;
Ναι πράγματι η πρωτοβουλία και η επίσημη πρόταση για την ανακήρυξη της Κάσου ως «Ηρωικό νησί» έγινε από μένα τον Ιούνιο του 2017 δημόσια, στις εκδηλώσεις του Ολοκαυτώματος και την παρέδωσα γραπτή στον αναπληρωτή υπουργό Ναυτιλίας που εκπροσωπούσε την Κυβέρνηση κ. Νεκτάριο Σαντορινιό, στη δήμαρχο Κάσου και στους βουλευτές της Δωδεκανήσου. Ακολούθησαν έκτοτε οι γνωστές διαδικασίες και τελικά φτάσαμε στο αίσιο τέλος. Είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος και υπερήφανος γι αυτήν την εξέλιξη, αφού ήταν κάτι το αυτονόητο, κάτι το οποίο εδικαιούτο η ακριτική και ηρωική Κάσος και οι κάτοικοί της. Θέλω να ευχαριστήσω θερμά όλους όσους με κάθε τρόπο στήριξαν την προσπάθεια αυτή ώστε να υπάρξει το συγκεκριμένο αποτέλεσμα που αποτελεί δικαίωση των νεκρών του Ολοκαυτώματός της Κάσου αλλά και όσων είναι στη ζωή και φυλάσσουν Θερμοπύλες στην εσχατιά του Αιγαίου.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου