Συνέντευξη στην
Πέγκυ Ντόκου

Απαντήσεις σε καίρια ζητήματα που αφορούν τον τουρισμό, δίνει σήμερα σε συνέντευξή του στην «δημοκρατική» ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας, κ. Γιώργος Τσακίρης. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του, τα πρώτα μηνύματα για το 2018, είναι μάλλον ενθαρρυντικά και διαβεβαιώνει πως η χώρα μας από πλευράς ελκυστικότητας βρίσκεται στην πρώτη δεκάδα των πλέον δημοφιλών χωρών.
Ο κ. Τσακίρης, εκφράζει τον προβληματισμό του ξενοδοχειακού κλάδου για τον φόρο διανυκτέρευσης ως προς τον τρόπο είσπραξης και εξηγεί τις αλλαγές και εξελίξεις που γίνονται ή επέρχονται, στον τομέα της φιλοξενίας και ξεκαθαρίζει την θέση του σχετικά με το ‘Airbnb’ που αποτελεί έναν κλάδο της οικονομίας του διαμοιρασμού που ανταγωνίζεται ευθέως τα ξενοδοχεία.
Η συνέντευξη αναλυτικά:

• Κύριε Τσακίρη, ποια είναι τα μέχρι τώρα μηνύματα με τις προκρατήσεις για την επόμενη τουριστική σεζόν;
Τα πρόσφατα μηνύματα για το 2018, από τους tour operators και τις αεροπορικές εταιρείες, είναι μάλλον ενθαρρυντικά . Η θετική συγκυρία για τον ελληνικό τουρισμό, όπως την βιώνουμε τα τελευταία 4-5 χρόνια, δείχνει ότι θα συνεχιστεί, Θεού θέλοντος και συγκυριών επιτρεπόντων, και το 2018.
• Υπάρχει ενδιαφέρον για την Ελλάδα; Εξακολουθεί να είναι ένας ελκυστικός προορισμός σε σχέση με τους ανταγωνιστές μας;
Η χώρα μας από πλευράς ελκυστικότητας βρίσκεται στην πρώτη δεκάδα των πλέον δημοφιλών χωρών. Το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια έχουμε καταφέρει ως χώρα να μην απασχολούμε και να μην γεμίζουμε τις πρώτες σελίδες των διεθνών ΜΜΕ, βοηθάει πολύ στην ελκυστικότητά μας , καθόσον δεν πλήττεται καθ οιονδήποτε τρόπον η εικόνα μας ως ενός σταθερά ασφαλούς προορισμού.
• Όσον αφορά το επίμαχο ζήτημα της επιβολής του φόρου διανυκτέρευσης, οι φορείς του τουρισμού έχουν κάνει παρεμβάσεις αλλά η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να το προχωρήσει. Πώς θα καταφέρουν οι ξενοδόχοι να τον εφαρμόσουν στην πράξη και να τον εισπράξουν; Δεν είναι άλλωστε ‘ανταποδοτικός’ φόρος.
Το τι θα κάνουμε και πώς θα εισπράξουμε το τέλος, είναι οι παράμετροι της εφαρμογής του φόρου που μας δημιουργούν προβληματισμούς αλλά όχι τους περισσότερους. Αναμφισβήτητα επιβαρύνεται, διαχειριστικά και γραφειοκρατικά, η λειτουργία των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, γεγονός που μεταφράζεται σε επιπλέον κόστος για τα ξενοδοχεία. Το μεγαλύτερο πρόβλημα που θα αντιμετωπίσουμε είναι η αναστάτωση που θα προκαληθεί στην αγορά , στις συνεργασίες με τους tour operators και βεβαίως η ζημιά που θα προκαλέσει η επιβολή του στην τουριστική ανταγωνιστικότητα της χώρας. Παράλληλα ο φόρος θα αποτελέσει ακόμη μια επιβάρυνση που θα «φορτωθεί» στους συνήθεις υπόπτους, δηλαδή τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, ενώ όλα τα υπόλοιπα καταλύματα, ενοικιαζόμενα δωμάτια, σπίτια και διαμερίσματα θα αποκτήσουν ένα ακόμη ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε σχέση με εμάς που είμαστε οι νόμιμοι και αδειοδοτημένοι επαγγελματίες.
Παράλληλα σύμφωνα με την μελέτη που έκανε για λογαριασμό του ΞΕΕ η Grant Thornton, καταδείξαμε ότι τα όποια δημοσιονομικά οφέλη είναι 4 φορές λιγότερα των απωλειών που θα προκληθούν στα δημόσια έσοδα από την εφαρμογή του μέτρου. Είτε τα ξενοδοχεία μετακυλήσουν τον φόρο στον καταναλωτή, είτε, παρά την δυσχερή θέση στην οποία ευρίσκονται και με εξαντλημένη την φοροδοτική τους δυνατότητα, απορροφήσουν τελικώς τον φόρο, οι συνολικές απώλειες για την ελληνική οικονομία θα ξεπεράσουν τα 340 εκατομμύρια ευρώ.
Εξ ου και έχουμε χαρακτηρίσει το μέτρο εξαιρετικά υφεσιακό που πλήττει κυρίως τα μικρά ξενοδοχεία και αυτά των χαμηλότερων κατηγοριών που αποτελούν την συντριπτική πλειοψηφία των ελληνικών ξενοδοχείων. Είναι θέμα κοινής οικονομικής λογικής να κατανοήσει κάποιος ότι η εφαρμογή του τέλους διανυκτέρευσης κάνει περισσότερη ζημιά παρά ωφελεί τα οικονομικά της χώρας.
• Πρόσφατα, σε διεθνές φόρουμ κάνατε αναφορές για νέες παραμέτρους στα δεδομένα της φιλοξενίας. Θα ήθελα να μας μιλήσετε γι αυτά και πώς θα επηρεάσουν τον κλάδο σας.
Συνεχώς, τον τελευταίο καιρό ακούμε για αλλαγές και εξελίξεις που γίνονται ή και ακόμη που έρχονται, στον τομέα της φιλοξενίας. Εξελίξεις που θα αλλάξουν ριζικά την δεδομένη εικόνα και αντίληψη που έχουμε για το κλάδο της φιλοξενίας. Τρεις είναι οι βασικές παράμετροι που προκαλούν αυτές τις αλλαγές. Κατά πρώτον, η εισβολή και καθιέρωση του μοντέλου φιλοξενίας της οικονομίας του διαμοιρασμού, σε συνδυασμό με την επικράτηση διεθνώς της οικονομικής τάσης του μηδενικού οριακού κόστους, αλλάζουν το ανταγωνιστικό μας περιβάλλον. Κατά δεύτερον η αλλαγή της πελατειακής μας βάσης ως αποτέλεσμα της καταναλωτικής ωρίμανσης των νεότερων γενεών και αναφέρομαι στους millennial και την generation Z, γεγονός που αναπόφευκτα διαφοροποιεί τις απαιτήσεις και προσδοκίες των πελατών για τις παρεχόμενες υπηρεσίες μας. Και τέλος η καθολική είσοδος της τεχνολογίας στην βιομηχανία της φιλοξενίας, κομμάτι στο οποίο καλό θα ήταν να ακολουθήσουμε ή ακόμη και να αντιγράψουμε τις πρακτικές και την στρατηγική των πλατφορμών του sharing economy , καθόσον έχουν αποδειχθεί ιδιαίτερα διεισδυτικές και αποτελεσματικές. Αποτέλεσμα των παραπάνω αλλαγών είναι ότι δρομολογούνται σημαντικές εξελίξεις στο επάγγελμά μας και στο προϊόν μας , τόσο στο ίδιο το προϊόν αλλά και στο μάρκετινγκ και τον τρόπο διάθεσής του.
• Μέσα σε αυτό το ασταθές οικονομικό περιβάλλον, υπάρχουν περιθώρια για ανανεώσεις ξενοδοχείων αλλά και για ανεγέρσεις νέων μονάδων σε περιοχές της χώρας;
Θα ξεκινήσω την απάντησή μου αντίστροφα από την ερώτησή σας. Ας δούμε αν γίνονται νέες επενδύσεις σε ξενοδοχεία. Η απάντηση είναι, πολύ λίγες σε σχέση με το παρελθόν. Ενδεικτικό είναι ότι ο αριθμός των ξενοδοχείων στο τέλος του Οκτωβρίου ή του 2017 σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2016 , είναι αυξημένος κατά 47 ξενοδοχεία. Η αύξηση αυτή δείχνει ότι οι όποιες επενδυτικές κινήσεις γίνονται είναι ιδιαίτερα….προσεκτικές και κατά κύριο λόγο υλοποιούνται από επιχειρηματίες που ήδη βρίσκονται και δραστηριοποιούνται στον κλάδο μας.
Όσον αφορά τις ανακαινίσεις , γίνονται, αλλά αν εξαιρέσουμε κάποια νησιά , κινούνται συγκρατημένα όσον αφορά τους προϋπολογισμούς και το εύρος των παρεμβάσεων . Προσωπικά πιστεύω ότι στο μέλλον θα πρέπει να επικεντρωθούμε όχι απλά στον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων αλλά στην αλλαγή του τρόπου παροχής των υπηρεσιών, προσαρμοζόμενοι στα νέα πελατειακά κοινά που ενεργοποιούνται πλέον , ώστε το τουριστικό προϊόν της χώρα μας να ακολουθήσει έγκαιρα τον ανταγωνισμό.

• Θα ήθελα το σχόλιό σας για την άνοδο του Airbnb. Υπάρχει ανταγωνισμός από αυτό το είδος φιλοξενίας και ποια είναι τα αρνητικά του σημεία;
Αναμφισβήτητα ο κλάδος της οικονομίας του διαμοιρασμού μας ανταγωνίζεται ευθέως και μάλιστα αξιόπιστοι αναλυτές προβλέπουν ότι στα επόμενα λίγα χρόνια θα έχει καλύψει ένα σημαντικό κομμάτι της φιλοξενίας και των υπηρεσιών. Στη χώρα μας το πρόβλημα είναι ακόμη πιο έντονο, όπου εξαιτίας της απουσίας οποιουδήποτε ενεργού νομοθετικού πλαισίου, η δραστηριότητα αυτή μας ανταγωνίζεται άνισα και αθέμιτα και παράλληλα σε βάρος των δημοσίων εσόδων και της απασχόλησης.
Η κατ’ επίφαση αποκαλούμενη οικονομία του διαμοιρασμού είναι πλέον μια επαγγελματική δραστηριότητα, χωρίς όρους και προϋποθέσεις για τους ιδιοκτήτες και εκμεταλλευτές κατοικιών με κυρίαρχο ανταγωνιστικό τους πλεονέκτημα την έλλειψη υποχρεώσεων, θεσμικών και φορολογιών, λειτουργώντας δηλαδή σε ένα καθεστώς πλήρους ελευθεριότητας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ