Τις τάσεις και τις δυναμικές που προκύπτουν στον κλάδο από το νέο διάλογο σχετικά με τον αειφόρο τουρισμό αναλύει σε νέα έρευνά του ο μελετητικός οίκος STR. Η δεκαετία του 2020 θα μπορούσε εύκολα να χαρακτηριστεί «η δεκαετία της βιωσιμότητας» με τις περισσότερες επιχειρήσεις να δεσμεύονται πως θα καταπολεμήσουν την κλιματική αλλαγή, και τους τουρίστες να αναπτύσσουν τη συνείδησή τους σχετικά με το ποιος και τι επηρεάζει αρνητικά τον πλανήτη.

strΑλήθεια ή ψέμα: Οι φιλικές προς το περιβάλλον διακοπές είναι σημαντικές για τους τουρίστες

Από τους 1000 συμμετέχοντες στην έρευνα του STR, το 50% δήλωσε πως οι φιλικές προς το περιβάλλον παροχές ήταν σημαντικός παράγοντας για το ταξίδι τους, ενώ το 40% κράτησε μια ουδέτερη στάση. Για τη γενιά Ζ (γεννημένοι στα μέσα με τα τέλη της δεκαετίας του 1990) η περιβαλλοντική συνείδηση στις επιλογές των διακοπών παίζει σημαντικό ρόλο.

STRΠαρά την επιθυμία για πραγματοποίηση αειφόρων διακοπών, το 37% των ερωτηθέντων δυσκολεύονται να βρουν τους κατάλληλους τρόπους, ώστε οι επιλογές τους να είναι φιλικές προς το περιβάλλον. Το γεγονός αυτό τονίζει την ανάγκη για περισσότερες και πιο ξεκάθαρες πληροφορίες από τον κλάδο του τουρισμού και άλλους οργανισμούς σχετικά με τις δράσεις, που βοηθούν στη μείωση της εκπομπής ρύπων του διοξειδίου του άνθρακα.

Το 92% των συμμετεχόντων δηλώνουν ευαισθητοποιημένοι με την κλιματική αλλαγή και η βιωσιμότητα αποτελεί σημαντικό κριτήριο στην επιλογή του προορισμού και του ταξιδιού τους. Ωστόσο, υπάρχει διαφωνία για το αν θα πρέπει να αποφευχθούν προορισμοί που δε πληρούν τα κριτήρια περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης. Το ένα τρίτο των ερωτηθέντων δηλώνει πως δε θα επισκεπτόταν μια χώρα που δε λαμβάνει τα κατάλληλα μέτρα. Όμως, το υπόλοιπο 65% ανέφερε πως δε θα αποθαρρύνονταν από μια τέτοια στάση.

STRΗ βιωσιμότητα ξεκινάει από το σπίτι

Η μετάβαση σε έναν τρόπο ζωής, που είναι πιο φιλικός προς το περιβάλλον, ξεκινάει από το σπίτι και αρκετοί τουρίστες έχουν ήδη προσπαθήσει να μειώσουν τον περιβαλλοντικό αντίκτυπο των επιλογών τους. Το 50% πιστεύει, πως οι ατομικές δράσεις μπορούν να βοηθήσουν στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Το 90% των τουριστών δηλώνει πως ανακυκλώνει τα απορρίμματα του, το 85% μειώνει τη χρήση του πλαστικού και το 67% αγοράζει φαγητό που έχει καλλιεργηθεί τοπικά.

Τι πρέπει να κάνει ο τουριστικός κλάδος

Ξενοδοχεία

Στην ερώτηση του πόσο πράσινους θεωρούν τους κλάδους του τουρισμού, όπως τα ξενοδοχεία, το 60% απάντησε πως γίνεται ελάχιστη προσπάθεια εκ μέρους τους. Βέβαια, παρά τη δριμεία κριτική εκ μέρους των τουριστών, τα ξενοδοχεία  είναι πιο «πράσινα» από ότι οι κρουαζιέρες, οι αεροπορικές, τα λεωφορεία και τα τρένα.

STR

Ένα σημαντικό βήμα για τα ξενοδοχεία είναι η διαχείριση των απορριμάτων, που προκύπτουν από τα φαγητά. Μια ιδέα προς αυτή την κατεύθυνση είναι η κατάργηση των πρωινών με μπουφέ.

Στο ερώτημα για το αν πρέπει οι επισκέπτες να πληρώνουν περισσότερα για να μείνουν σε ένα ξενοδοχείο, που είναι φιλικό προς το περιβάλλον, οι απαντήσεις είναι διφορούμενες. Σταδιακά υιοθετείται η άποψη, ότι μια αειφόρος προσέγγιση εκ μέρους του ξενοδοχειακού κλάδου, δεν πρέπει να θεωρείται «ειδική παροχή» αλλά να είναι δεδομένη ειδάλλως οι επισκέπτες θα δώσουν βάση σε άλλες πλευρές της διαμονής, όπως το value for money.

STRΚάτι τέτοιο προς το παρόν ίσως προκαλεί «πονοκέφαλο» στους ξενοδόχους, αλλά με το πέρασμα του χρόνου και την εφαρμογή σωστών αειφόρων πρακτικών, θα υπάρξει αύξηση του αριθμού των πελατών τους. Οι επισκέπτες, θεωρούν πως οι απόπειρες των ξενοδοχείων, αν και δεν είναι πάντοτε αποδοτικές, κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση και δεν αποτελούν «μαρκετίστικα κόλπα».

Αεροπορικές

STRΌσον αφορά τις αεροπορικές, δε θεωρείται ότι η λύση είναι το  «flight shame», δηλαδή η αποφυγή της μεταφοράς μέσω αεροπορικών ως «τιμωρία» για τον αρνητικό αντίκτυπό τους στο περιβάλλον και το 70% των συμμετεχόντων δήλωσε κατά αυτού του κινήματος που αναπτύσσεται στη Σουηδία. Το 55% γνωρίζει την τάση για την αντιστάθμιση των ρύπων του διοξειδίου του άνθρακα, το 50% υποστηρίζει αυτή την πρωτοβουλία, το 15% διαφωνεί και το 35% είναι αβέβαιο.

. πηγή money-tourism.gr

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ