Συνεντεύξεις

Ι. Μπρας: «Τρεις στρατηγικές κινήσεις για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας»

Συνέντευξη
στην Πέγκυ Ντόκου

Για όλους και για όλα μιλάει σήμερα στην «δημοκρατική» ο κ. Ιωάννης Μπρας, CEO της 5-Senses Consulting & Development Project Manager Δικτύου Υδατοδρομίων Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
Στην συνέντευξη εφ όλης της ύλης που ακολουθεί, αναφέρεται, στο δίκτυο υδατοδρομίων, στην Κρουαζιέρα, στο ενδεχόμενο συνεργασίας της ΠΝΑ με την Κινεζική Cosco, αλλά και στις δυνατότητες που έχει το λιμάνι της Ρόδου.

Η συνέντευξη αναλυτικά:
 • Κύριε Μπρα, να ξεκινήσουμε από το project της Περιφέρειας Ν.Αιγαίου σχετικά με τα υδατοδρόμια. Μετά από τόσο καιρό άρχισε κάτι να… κινείται. Μπορεί να προχωρήσει αυτή η προσπάθεια εν τέλει;
Είναι πολύ θετικό ότι μετά από πολλά… άσκοπα χιλιόμετρα έχουν εκδοθεί οι πρώτες εγκρίσεις για την σύναψη των Προγραμματικών Συμβάσεων (ΠΣ) μεταξύ της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου (ΠΝΑΙ) και των Λιμενικών Ταμείων (ΛΤ). Αναμένουμε στο αμέσως επόμενο διάστημα να ολοκληρωθεί η διαδικασία και για τα υπόλοιπα ΛΤ έτσι ώστε να υπογραφούν οι ΠΣ από τον περιφερειάρχη κ. Χατζημάρκο και τους προέδρους των ΛΤ. Το επόμενο βήμα θα είναι η εκπόνηση των τεχνικών φακέλων και των ΜΠΕ αλλά και η προμήθεια και τοποθέτηση εξοπλισμού (Χερσαίου και θαλάσσιου) από την ΠΝΑΙ. Είναι πολύ σημαντικό που ο περιφερειάρχης θα διαθέσει πόρους για την ολοκλήρωση του όλου project και ελπίζω όλοι να αγκαλιάσουν την προσπάθεια αλλά και να μην υπάρξουν άλλες άσκοπες καθυστερήσεις.
Μόλις ψηφιστεί ο νέος νόμος για την ίδρυση και λειτουργία των υδατοδρομίων, που αλήθεια είναι έχει καθυστερήσει, θα μπορέσει να προχωρήσει το όλο εγχείρημα.   Έχω  εμπιστοσύνη στον  περιφερειάρχη και την ομάδα του, που στηρίζει έμπρακτα την προσπάθεια και ελπίζω σύντομα να είμαστε σε θέση  να συζητάμε για το clustering που πρέπει να γίνει μεταξύ των προορισμών για μια βιώσιμη ανάπτυξη των νησιών όλο τον χρόνο με ένα νέο ποιοτικό προϊόν και υπηρεσία.
Να αναφέρουμε ότι αρκετές εταιρείες κρουαζιέρας αναμένουν τις εξελίξεις για την ίδρυση και λειτουργία των υδατοδρομίων για να μπορέσουν να εντάξουν εκδρομές με υδροπλάνα στο πρόγραμμά τους και να δώσουν την δυνατότητα στους επιβάτες τους να επισκεφτούν μοναδικά μέρη στα ελληνικά νησιά και να βοηθήσουν έτσι τις τοπικές οικονομίες.

• Να περάσουμε στην Κρουαζιέρα. Τα μηνύματα είναι πολύ αρνητικά. Μπορούμε να σώσουμε κάτι μέχρι και το 2019;
Το 2017, όπως όλα τα στοιχεία δείχνουν, θα κλείσει αρνητικά για τους περισσότερους ελληνικούς προορισμούς. Τα μηνύματα που ήρθαν από την μεγαλύτερη έκθεση κρουαζιέρας (Seatrade Global) πριν δύο βδομάδες δείχνουν για μια δύσκολη χρονιά και το 2018 αφού η αγορά της Τουρκίας θα παραμείνει κλειστή.  Η δική μου άποψη είναι ότι θα πρέπει να γίνουν άμεσα 2+1 στρατηγικές κινήσεις:
1. Να γίνει ουσιαστική προβολή της κρουαζιέρας σε όλες τις εκθέσεις που συμμετέχει ο ΕΟΤ όπως η WTM του Λονδίνου και η ITB στο Βερολίνο αλλά και άμεση ένταξη της κρουαζιέρας σε όλες τις δράσεις εξωστρέφειας της χώρας.
2. Να υπάρξει στρατηγική επαναπροσέγγισης των γερμανόφωνων εταιρειών (όπως AIDA, TUI κτλ.) καθώς τα στοιχεία δείχνουν ότι θα μπορούσαν με προϋποθέσεις να επιστρέψουν στην περιοχή μας ακόμα και για homeport και
+1. Να υπάρξει δημιουργία ενός νέου προϊόντος με την κωδική ονομασία: O νέος δρόμος του Μεγάλου Αλεξάνδρου, όπου θα γίνονται κρουαζιέρες με βάση την Αλεξάνδρεια προς την περιοχή μας με υψηλού εισοδήματος Αιγύπτιους. Πρέπει να βοηθήσουμε την αγορά της Αιγύπτου να επανακάμψει καθώς θα μπορούσε να  ήταν η ιδανική εναλλακτική αντί της Τουρκίας για το 30-40% των περιπτώσεων με ότι θετικό αυτό συνεπάγετε και για τον Ελλαδικό χώρο.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι από τις ελάχιστες εταιρείες που το 2017 έχουν ενισχύσει το πρόγραμμα τους στην Ελλάδα είναι ηMSC. Θα πρέπει να στηρίξουμε έμπρακτα την εμπιστοσύνη αυτής και άλλων εταιρειών έτσι ώστε να προγραμματίσουν περισσότερες προσεγγίσεις για το 2018.

• Η συνεργασία με την Κινεζική Cosco ακούγεται ως μια εξαιρετική περίπτωση και ευκαιρία για ανάπτυξη της Κρουαζιέρας στην περιοχή μας. Τι απαιτείται όμως;
Θεωρώ δεδομένο μετά και τις επίσημες δηλώσεις αλλά και τις προγραμματιζόμενες επενδύσεις στο λιμάνι του Πειραιά ότι Κινέζοι επισκέπτες θα αρχίσουν να  έρχονται για κρουαζιέρες με έναρξη από την Ελλάδα από το 2020. Απαιτείται η δημιουργία ενός Cruise Cluster που σκοπός του θα είναι να δημιουργήσει τους μηχανισμούς, τις δράσεις και την στρατηγική για την υποδοχή αυτών των επισκεπτών. Σίγουρα εκτός του Πειραιά τα κρουαζιερόπλοια θα πρέπει να επισκεφθούν ακόμα 3-4  ελληνικά λιμάνια και θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι να τους υποδεχτούμε κατάλληλα αν θέλουμε να αυξήσουμε το προσδοκώμενο spend per head. Τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου μπορούν να διαδραματίσουν πρωταγωνιστικό ρόλο αν ετοιμαστούν έγκαιρα σε επίπεδο μικρουποδομών προσαρμοσμένα  στα νέα δεδομένα αυτών των επισκεπτών.

• Ήσασταν στο ‘τιμόνι’ του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου ΑΕ. Από την εμπειρία σας, τι πιστεύετε ότι χρειάζεται το λιμάνι της Ρόδου; Θα μπορούσε να γίνει Α.Ε. κατά την άποψή σας;
Το λιμάνι της Ρόδου είναι ένα από τα σημαντικά λιμάνια κρουαζιέρας για την Ν. Ανατολική Μεσόγειο. Είναι δεδομένο ότι μετά τον Πειραιά και την Θεσσαλονίκη και άλλα ελληνικά λιμάνια θα οδεύσουν για πώληση ή  παραχώρηση. Νομίζω ότι με την σημερινή δύσκολη κατάσταση χρειάζεται μια πιο συνολική λύση που θα μπορέσει να εξασφαλίσει τις κατάλληλες χρηματοδοτήσεις για υποδομές,  την κατάλληλη προβολή και την δυνατότητα για συνολική στρατηγική προώθησης των προορισμών στα κέντρα αποφάσεων.
Η περιοχή του Νοτίου Αιγαίου διαθέτει ισχυρούς προορισμούς που όμως τα τελευταία χρόνια δείχνουν τάσεις μείωσης προσεγγίσεων λόγω των γνωστών προβλημάτων στην περιοχή αλλά και λόγω έλλειψης στρατηγικής και εξειδίκευσης του ελάχιστου προσωπικού που διαθέτουν. Αν λάβουμε υπόψη ότι στον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου ακόμα δεν έχουν προσληφθεί νέα άτομα (από 59 το 2010 σήμερα υπηρετούν μόλις 21) η Α.Ε. δεν θα δώσει λύση στο συγκεκριμένο πρόβλημα.

• Πρόσφατα βραβευτήκατε στο Tourism Awards 2017. Μιλήστε μας γι αυτό.
Ο κάθε προορισμός και το κάθε Resort  πρέπει να συνθέτει τον κύριο στόχο του που δεν πρέπει να είναι άλλος από το να ξεπερνά τις προσδοκίες του επισκέπτη κάθε φορά.
Η Five Senses Consulting με το καινοτόμο Business Model που ανάπτυξε,  έχει καταφέρει να συνδέσει την ταξιδιωτική εμπειρία με την έμπνευση (το ΓΙΑΤΙ)  συνδέοντας τον προορισμό (ΠΟΤΕ, ΠΟΥ, ΠΟΙΟΣ, ΠΩΣ) με πραγματικές πρακτικές δράσεις που επαυξάνουν τις εμπειρίες του κάθε επισκέπτη (ΤΙ), συνδέοντας τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κάθε τόπου με τον τρόπο που προσλαμβάνεται και προσδιορίζεται στο μυαλό του  η ταξιδιωτική του εμπειρία από την στιγμή που θα φτάσει μέχρι την στιγμή που θα αναχωρήσει.  Ο σκοπός είναι διττός. Ο κάθε επισκέπτης από την μία να λάβει ερεθίσματα που θα του ενεργοποιήσουν στο μέγιστο και τις πέντε αισθήσεις και από την άλλη να νιώσει την ανάγκη να διαμοιράσει με το κοινωνικό του δίκτυο αυτές τις εμπειρίες.
Είμαστε περήφανοι που οι προσπάθειες μας αναγνωρίζονται από την αγορά με την βράβευση με Bronze βραβείο στην κατηγορία καινοτόμο concept  στα Tourism Awards 2017 και είμαστε σίγουροι ότι το Ελληνικό τουριστικό προϊόν, με την κατάλληλη βοήθεια, μπορεί να αποδώσει τα μέγιστα προσδιορίζοντας εμπειρίες που όχι μόνο θα μείνουν αξέχαστες σε όλους τους επισκέπτες αλλά θα οδηγήσουν τους επισκέπτες να μοιραστούν τις εμπειρίες τους με όλο τον κόσμο μέσο των κοινωνικών δικτύων και όχι μόνο.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου