• Επιστολή προς την Πρεσβεία των Φιλιππίνων για την Οδηγία 20-2025, επισημάνσεις για ασυμβατότητα με το ελληνικό πλαίσιο και αίτημα άμεσης ανάκλησης με στόχο τη διαφάνεια και την ομαλή στελέχωση της αγοράς εργασίας
Η δημόσια συζήτηση για τις μετακλήσεις εργαζομένων από τρίτες χώρες βρίσκεται σε κρίσιμο σημείο. Η ανάγκη κάλυψης προσωπικού σε τουρισμό και εστίαση συνυπάρχει με καταγγελίες για διαδικαστικές στρεβλώσεις που δοκιμάζουν την εμπιστοσύνη των επιχειρήσεων και την αποτελεσματικότητα των θεσμών.
Μετά το δημοσίευμα της «δημοκρατικής» που ανέδειξε τις αντιφάσεις, υπήρξε άμεση αντίδραση του ξενοδοχειακού κλάδου με πρωτοβουλίες που μεταφέρουν το ζήτημα στο διπλωματικό επίπεδο και ζητούν καθαρούς κανόνες χωρίς πρόσθετα εμπόδια.
Τι προκάλεσε την παρέμβαση
Στην καρδιά της αντιπαράθεσης βρίσκεται η Οδηγία υπ’ αριθμ. 20-2025 του Γραφείου Μεταναστών Εργαζομένων της Πρεσβείας των Φιλιππίνων στην Ελλάδα με ημερομηνία 17 Σεπτεμβρίου 2025. Η Οδηγία προβλέπει ότι κάθε ελληνική επιχείρηση που θέλει να προσκαλέσει και να απασχολήσει εποχικό προσωπικό από τις Φιλιππίνες οφείλει να συνάψει σύμβαση συνεργασίας με αδειοδοτημένο Ιδιωτικό Γραφείο Ευρέσεως Εργασίας στην Ελλάδα. Η απαίτηση για υποχρεωτική μεσολάβηση ιδιωτικών γραφείων εγείρει ζήτημα αρμοδιοτήτων και νομιμότητας σε σχέση με το ελληνικό διοικητικό σύστημα μετακλήσεων.
Το σκεπτικό της αγοράς και τα ερωτήματα για τη νομιμότητα
Οι επιχειρήσεις επιδιώκουν σταθερές διαδικασίες με συγκεκριμένα βήματα, χρονοδιαγράμματα και κόστη. Όταν επιβάλλεται εξωγενής όρος που δεν προβλέπεται από την εθνική νομοθεσία, η διαδικασία γίνεται αβέβαιη και οι συναλλαγές επιβαρύνονται με κινδύνους. Η υποχρεωτική σύμβαση με ιδιωτικό γραφείο μεταφέρει ουσιαστική ευθύνη σε μεσάζοντες και μετατρέπει μια δημόσια πράξη έγκρισης σε πεδίο ιδιωτικής διαμεσολάβησης. Αυτό είναι το σημείο που ο κλάδος θεωρεί προβληματικό και για λόγους λειτουργικούς και για λόγους διαφάνειας.
Η παρέμβαση μετά το ρεπορτάζ και ο αντίκτυπος στον κλάδο
Μετά το δημοσίευμα υπήρξε επίσημη κίνηση από συλλογικούς φορείς του τουρισμού. Η Ένωση Ξενοδόχων Ρόδου απηύθυνε επιστολή προς την Πρεσβεία των Φιλιππίνων στην Ελλάδα ζητώντας ανάκληση της Οδηγίας 20-2025, τονίζοντας ότι η ρύθμιση δεν συμβαδίζει με το ισχύον ελληνικό πλαίσιο και θέτει τις επιχειρήσεις σε νομικά επισφαλή θέση. Παράλληλα, αντίστοιχη επιστολή απέστειλε και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων, γεγονός που καταδεικνύει ότι το θέμα έχει εθνική εμβέλεια και πρακτικές συνέπειες για τη στελέχωση της επόμενης σεζόν.
Η ουσία για την επόμενη ημέρα
Το ζητούμενο είναι σαφές. Οι επιχειρήσεις χρειάζονται προβλεψιμότητα και οι εργαζόμενοι καθαρές και δίκαιες διαδικασίες χωρίς επιβαρύνσεις που δεν ορίζονται ρητά. Η διαχείριση του ζητήματος απαιτεί συνεννόηση ανάμεσα στις αρμόδιες αρχές ώστε να υπάρξει σύγκλιση κανόνων και να αποφευχθούν παρερμηνείες που καθυστερούν τις προσλήψεις και δημιουργούν περιττές τριβές.
Επιστολή της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου προς την Πρεσβεία της Δημοκρατίας των Φιλιππίνων στην Ελλάδα
Ρόδος, 12 Νοεμβρίου 2025
Προς: Τον Πρέσβη της Δημοκρατίας των Φιλιππίνων στην Ελλάδα
Θέμα: Οδηγία 20-2025 σχετικά με την πρόσληψη Φιλιππινέζων εποχικών εργαζομένων στην Ελλάδα
Εξοχότατε,
Μετά την έκδοση της Οδηγίας υπ’ αριθμ. 20-2025 από το Γραφείο Μεταναστών Εργαζομένων της Πρεσβείας των Φιλιππίνων στην Ελλάδα στις 17 Σεπτεμβρίου 2025, επιθυμούμε να θέσουμε υπόψη σας ορισμένα κρίσιμα ζητήματα που ανακύπτουν από το περιεχόμενό της.
Η προαναφερθείσα Οδηγία ορίζει ότι κάθε ελληνική επιχείρηση που επιθυμεί να προσκαλέσει και να απασχολήσει εποχικό προσωπικό από τις Φιλιππίνες οφείλει να συνάψει σύμβαση συνεργασίας με αδειοδοτημένο Ιδιωτικό Γραφείο Ευρέσεως Εργασίας στην Ελλάδα προκειμένου να ολοκληρωθεί η διαδικασία πρόσληψης.
Η συγκεκριμένη πρόβλεψη δεν συνάδει με το ισχύον ελληνικό νομικό πλαίσιο. Ειδικότερα σύμφωνα με το άρθρο 98 του Νόμου 4052 του 2012 όπως αντικαταστάθηκε με την υποπαράγραφο ΙΑ9 του πρώτου άρθρου του Νόμου 4093 του 2012 αναφέρεται ότι το αντικείμενο των Ιδιωτικών Γραφείων Ευρέσεως Εργασίας είναι η μεσολάβηση για τη σύναψη συμβάσεων εργασίας μεταξύ εργοδοτών και αναζητούντων εργασία που είναι Έλληνες πολίτες πολίτες κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή πολίτες τρίτων χωρών που διαμένουν νόμιμα στην Ελλάδα.
Προκύπτει σαφώς από τη διάταξη ότι τα Ιδιωτικά Γραφεία Ευρέσεως Εργασίας δεν έχουν αρμοδιότητα να μεσολαβούν για την απασχόληση πολιτών τρίτων χωρών που διαμένουν εκτός Ελλάδας και κατά συνέπεια δεν μπορούν να συμμετέχουν στη διαδικασία πρόσληψης εργαζομένων από το εξωτερικό. Η ερμηνεία αυτή επιβεβαιώνεται και από σχετικό έγγραφο του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης που επισυνάπτεται.
Επιπλέον ο Νόμος 4251 του 2014 ο Κώδικας Μετανάστευσης προβλέπει ρητά ότι η πρόσληψη πολιτών τρίτων χωρών πραγματοποιείται αποκλειστικά από τον εργοδότη μέσω των προβλεπόμενων διοικητικών διαδικασιών χωρίς τη συμμετοχή ιδιωτικών μεσαζόντων.
Υπό το πρίσμα των ανωτέρω η Οδηγία 20-2025 δεν προσθέτει απλώς ένα επιπλέον και αδικαιολόγητο βάρος σε επιχειρήσεις που λειτουργούν ήδη με αυστηρές νομικές και συμβατικές υποχρεώσεις. Δημιουργεί σύγχυση αρμοδιοτήτων αντίκειται στην ελληνική νομοθεσία και θέτει τις ελληνικές επιχειρήσεις σε νομικά επισφαλή θέση καθώς καλούνται να συνάψουν συμβάσεις χωρίς νόμιμο έρεισμα. Αντί να ενισχύει την προστασία το μέτρο αυτό εγκυμονεί τον κίνδυνο δημιουργίας περιττών διοικητικών εμποδίων που ενδέχεται να αποθαρρύνουν τελικά τις ευκαιρίες απασχόλησης.
Με απόλυτο σεβασμό προς την αποστολή και τον ρόλο της Πρεσβείας θεωρούμε ότι η εν λόγω Οδηγία θα πρέπει να επανεξεταστεί ως προς τη συμβατότητά της με το ελληνικό δίκαιο καθώς και για τις παράπλευρες συνέπειες που προκαλεί με την ακούσια δημιουργία διοικητικών εμποδίων.
Είμαστε βέβαιοι ότι αντιλαμβάνεστε τόσο τον κατεπείγοντα χαρακτήρα όσο και την ανάγκη λήψης των ενδεδειγμένων ενεργειών.















