«Σπάνε μεγάλες εργολαβίες σε μικρότερες για να αποφύγουν τους ανοικτούς διαγωνισμούς και τους ελέγχους αυτών από το Ελεγκτικό Συνέδριο» δήλωσε ο κ. Στάγκας, με αφορμή επαναλαμβανόμενες εργολαβίες της ΔΕΥΑΡ, με συναφές αντικείμενο, ίδιους προϋπολογισμούς και αποδέκτες έναν αριθμό ίδιων εργολάβων, για την φροντίδα των φρεατίων
Συστηματική αποφυγή από μέρους της ΔΕΥΑΡ των διαδικασιών προληπτικού ελέγχου των διαγωνισμών της από το Ελεγκτικό Συνέδριο, κατήγγειλε μέσω του RV ο Στέργος Στάγκας, μέχρι πρότινος λαϊκό μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Δημοτικής Επιχείρησης, αφού όπως τόνισε, το 80% των εργολαβιών της αφορούν σε απευθείας ή μέσω μέσω διαπραγμάτευσης, αναθέσεις, με την επίκληση του κατεπείγοντος, με ποσά που περνούν κάτω από το «ραντάρ» των ελεγκτικών μηχανισμών του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Μιλώντας στην εκπομπή της Ρένας Παυλάκη, και αναφερόμενος στις εργολαβίες που αφορούν τους καθαρισμούς ή τις αποκαταστάσεις των φρεατίων ομβρίων, τόνισε ότι η ΔΕΥΑΡ έχει σπάσει το συγκεκριμένο έργο σε τρία επιμέρους έργα ανά περιοχή του νησιού, προκειμένου να αποφύγει τον προληπτικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Με την κατάτμηση του έργου σε τρία μικρότερα έργα προϋπολογισμού περί τις 150.000 ευρώ έκαστο, δεν υπόκειται στον έλεγχο του Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Για τον λόγο αυτό άλλωστε και με την επίκληση του κατεπείγοντος λόγω της Bora, αντί για ανοιχτούς διαγωνισμούς, προβαίνει σε κλειστού τύπου διαδικασία διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση, με προσκλήσεις που η ΔΕΥΑΡ απευθύνει σε συγκεκριμένους εργολάβους της επιλογής της. «Για άλλους σεισμός, για άλλους σωσμός και ο νοών νοείτο» δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Στάγκας.
«Υπάρχει τεράστιο πλήθος αναθέσεων, απευθείας ή με διαπραγμάτευση. Τον περασμένο Μάιο ήταν γύρω στις 450.000 ευρώ για Βόρειο Τρίγωνο, Ανατολική και Δυτική Ρόδο. Την περίοδο που έφυγα από το ΔΣ της ΔΕΥΑΡ ήρθε θέμα με εισήγηση του Προέδρου να επαναληφθούν αυτές οι πράξεις με πόσο πάλι άλλες 450.000 ευρώ. Το να ανατεθούν εργολαβίες επαναλαμβανόμενες της τάξης των 900.000 ευρώ είναι ένα τεράστιο ποσό. Αυτό το πράγμα δυστυχώς συμβαίνει μέχρι σήμερα και συνήθως σε αυτές τις αναθέσεις τα ποσοστά των εκπτώσεων είναι μηδαμινά, 1%, 2%, 3% με το ζόρι. Τους έχω πει επανειλημμένα: φτάνει πια με αυτές τις διαδικασίες και ενώ προφορικά το αποδέχθηκαν στην πράξη δεν το εφαρμόζουν. Μπορούμε να κάνουμε διαγωνισμούς όπου θα πετύχουμε μεγάλες εκπτώσεις της τάξης των 20, 25 και 30%» ανέφερε και πρόσθεσε ότι η ΔΕΥΑΡ διαθέτει και τον μηχανολογικό εξοπλισμό αλλά και επάρκεια προσωπικού (προσφάτως έγιναν νέες προσλήψεις) για να προχωρήσει μόνη της σε καθαρισμούς φρεατίων και αγωγών ομβρίων. Σημείωσε επίσης ότι «πρόκειται για εργολαβίες όπου δεν μπορούν να προσμετρηθούν επακριβώς οι εργασίες και με δυσχέρια μπορεί να γίνει ο απολογισμός τους»
Σε ερώτηση γιατί η ΔΕΥΑΡ προχώρησε και τον περασμένο Μάιο και τον Αύγουστο σε τρεις διαφορετικές εργολαβίες με το συναφές αντικείμενο και τα ίδια ποσά, ο κ. Στάγκας απάντησε πως αυτό έγινε για να αποφύγει η ΔΕΥΑΡ τους ελέγχους του Ελεγκτικού Συνεδρίου που συνεπάγεται μια ανοιχτή διαγωνιστική διαδικασία, στην οποίαν θα έπρεπε να πάει αν το έργο ήταν ενιαίο.
«Θα έπρεπε γίνει διαγωνισμός. Υπάρχει μεγαλύτερος έλεγχος στους διαγωνισμούς και συνήθως οι εκπτώσεις είναι αρκετά υψηλές» είπε και πρόσθεσε:
«Μία σκέψη που θα μπορούσαν να κάνουν είναι, να πάρουμε τρία αντίστοιχα συνεργεία να δουλέψουν ταυτόχρονα. Μία άλλη σκέψη όμως που κάνει ο απλός λαός είναι η εξής: κάποτε όταν έγινε ένας σεισμός στην Καλαμάτα είπανε ότι για κάποιους ήταν σεισμός και για άλλους ήταν σωσμός. Και ο νοών νοείτο» δήλωσε χαρακτηριστικά.
Αξίζει πάντως εδώ να σημειωθεί ότι τόσο τον περασμένο Μάιο, όσο και τον περασμένο Αύγουστο οι εταιρίες που κλήθηκαν από τη ΔΕΑΡ στο πλαίσιο της διαδικασίας διαπραγμάτευσης είναι κατά βάση οι ίδιες, γεγονός που εμμέσως παραπέμπει σε πρακτική απευθείας ανάθεσης.
Ο κ. Στάγκας περιέγραψε μια πραγματική βιομηχανία απευθείας αναθέσεων με την επίκληση του κατεπείγοντος από μέρους της ΔΕΥΑΡ.
«Το 80% τουλάχιστον των αποφάσεων της ΔΕΥΑΡ – κάποιες έχω ψηφίσει και εγώ – είναι απευθείας αναθέσεις λόγω του κατεπείγοντος. Πολλές φορές κάποιες ψηφίζονται κάποιες δεν προχωράνε. Σε γενικές γραμμές ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί η ΔΕΥΑΡ είναι με το σύστημα των απευθείας αναθέσεων. Μάλιστα κάτω των 30 χιλιάδων ευρώ ή με πρόχειρο διαγωνισμό με δύο – τρεις προσκλήσεις να είναι περίπου των 60 χιλιάδων ευρώ ή ακόμη και κάτω από τις 200 χιλιάδες ευρώ» τόνισε.
Σημειωτέον ότι το θεσμικό πλαίσιο προβλέπει προληπτικό έλεγχο άνω των 30.000 ευρώ για προμήθειες και 60.000 ευρώ για έργα. Όταν πρόκειται για έκτακτη ανάγκη, το όριο ανέρχεται στις 300.000 ευρώ. Δηλαδή εργολαβίες και προμήθειες μικρότερου προϋπολογισμού δεν υπόκεινται σε προληπτικό έλεγχο από το Ελεγκτικό Συνέδριο, μπορεί ωστόσο σε δεύτερο χρόνο να υποβληθούν σε κατασταλτικό έλεγχο με ότι αυτό συνεπάγεται για τη ΔΕΥΑΡ.
Ο κ. Στάγκας αναφέρθηκε και στο ζήτημα της απόσμησης των αγωγών ομβρίων με μικροοργανισμούς λέγοντας ότι επιλογή της ΔΕΥΑΡ να χρησιμοποιήσει βακτήρια σε όλο το δίκτυο, συνιστά παραδοχή της ότι στους αγωγούς ομβρίων καταλήγουν παράνομες συνδέσεις αστικών λυμάτων.
Η αναφορά του κ. Στάγκα έγινε με βάση τις εξής αναθέσεις:
Εργολαβικές συμβάσεις Μαΐου 2025 για τρεις εργολαβίες:
«Κατεπείγουσα Αποκατάσταση Φρεατίων Αποχέτευσης και Φρεατίων Υδροσυλλογής στο Βόρειο Τρίγωνο»
«Κατεπείγουσα Αποκατάσταση Φρεατίων Αποχέτευσης και Φρεατίων Υδροσυλλογής στη Δυτική Πλευρά»
«Κατεπείγουσα Αποκατάσταση Φρεατίων Αποχέτευσης και Φρεατίων Υδροσυλλογής στην Ανατολική Πλευρά»
Προσκλήσεις για συμμετοχή στη διαδικασία διαπραγμάτευσης, Αυγούστου 2025, χωρίς προηγούμενη δημοσίευση για τα έργα:
‘Κατεπείγουσες Εργασίες Καθαρισμού Φρεατίων που επλήγησαν από τη θεομηνία Bora στο Βόρειο Τρίγωνο»
‘Κατεπείγουσες Εργασίες Καθαρισμού Φρεατίων που επλήγησαν από τη θεομηνία Bora στο Δυτικό Τρίγωνο»
‘Κατεπείγουσες Εργασίες Καθαρισμού Φρεατίων που επλήγησαν από τη θεομηνία Bora στο Ανατολικό Τρίγωνο»