Ρεπορτάζ

Απορρίφθηκε η προσφυγή της εταιρείας BLUE PROPERTIES GREECE MON. IKE για τον διαγωνισμό ελεγχόμενης στάθμευσης στη Λίνδο

• Η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου έκρινε ότι η διοικητική προσφυγή κατατέθηκε αναρμοδίως και εκτός προβλεπόμενης διαδικασίας σύμφωνα με τον ν. 4412/2016

Στις 7 Ιουλίου 2025, η γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου, Μαριάννα Νικολαΐδου, υπέγραψε την απόρριψη της ειδικής διοικητικής προσφυγής που είχε καταθέσει η εταιρεία “BLUE PROPERTIES GREECE MON. IKE” κατά της απόφασης αποκλεισμού της από διαγωνιστική διαδικασία της Δ.Ε.Ρ.Μ. Α.Ε., αναφορικά με την παροχή υπηρεσιών υποστήριξης ελεγχόμενης στάθμευσης στον οικισμό Λίνδου.
Η υπόθεση αφορά έναν δημόσιο ηλεκτρονικό διαγωνισμό με εκτιμώμενη δαπάνη 623.000 ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ), ο οποίος προκηρύχθηκε από τη ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΡΟΔΟΥ Μονομετοχική Ανώνυμη Εταιρεία – γνωστή ως Δ.Ε.Ρ.Μ. Α.Ε. Η BLUE PROPERTIES κατέθεσε προσφορά με αριθμό 446390, αλλά αποκλείστηκε σύμφωνα με το πρακτικό της απόφασης 286/28-4-2025 του Διοικητικού Συμβουλίου της αναθέτουσας αρχής.
Η εταιρεία προσέφυγε κατά της απόφασης αποκλεισμού ενώπιον της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου. Ωστόσο, σύμφωνα με την απόφαση της γραμματέως, η προσφυγή κρίθηκε απαράδεκτη, καθώς ασκήθηκε αναρμοδίως και όχι ενώπιον των αρμόδιων αρχών, όπως ορίζεται από τις ειδικές διατάξεις του ν. 4412/2016.
Συγκεκριμένα, η απόφαση επικαλείται το άρθρο 360 του εν λόγω νόμου, το οποίο ορίζει ως αποκλειστικά αρμόδια την Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ, πλέον ΕΑΔΗΣΥ), καταργώντας οποιαδήποτε άλλη διοικητική προσφυγή κατά τη διάρκεια της ανάθεσης δημόσιας σύμβασης.
Η απόρριψη δεν βασίστηκε στην ουσία των ισχυρισμών της εταιρείας αλλά στο ό,τι δεν τηρήθηκε η προβλεπόμενη διαδικασία. Το σκεπτικό στηρίζεται στη νομική ιεραρχία των εφαρμοστέων κανόνων: το ειδικό δίκαιο των δημοσίων συμβάσεων υπερισχύει των γενικών διατάξεων του ν. 3852/2010 περί ΟΤΑ.
Η Δ.Ε.Ρ.Μ. Α.Ε. είχε προκηρύξει τον διαγωνισμό με τη διαδικασία της σύντμησης προθεσμιών, ενώ προβλέπεται δικαίωμα προαίρεσης διάρκειας οκτώ επιπλέον μηνών για το 2026. Η εκτιμώμενη δαπάνη, μαζί με το δικαίωμα προαίρεσης, ανέρχεται σε 623.000 ευρώ με ΦΠΑ.
Η BLUE PROPERTIES μπορεί να προσφύγει κατά της απόφασης της Αποκεντρωμένης Διοίκησης στην Ειδική Επιτροπή του άρθρου 152 του ν. 3463/2006 εντός ενός μηνός από την κοινοποίηση.

Νομικό πλαίσιο και εποπτεία
Η υπόθεση φωτίζει το νομικό πλέγμα που διέπει τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τη δημόσια διοίκηση κατά τη διαδικασία ανάθεσης έργων. Παρότι οι Αποκεντρωμένες Διοικήσεις έχουν εποπτικό ρόλο, όταν πρόκειται για δημόσιες συμβάσεις άνω των ορίων, η αρμοδιότητα εξετάσεως τυχόν αμφισβητήσεων μεταφέρεται αποκλειστικά στις προβλεπόμενες από το ευρωπαϊκό και εθνικό δίκαιο αρχές.
Το άρθρο 231 του ν. 3852/2010 επιβάλλει στους ΟΤΑ και στα νομικά πρόσωπα αυτών υποχρέωση συμμόρφωσης με τις αποφάσεις του αρμοδίου εποπτικού οργάνου. Ωστόσο, σε περιπτώσεις όπου ισχύουν ειδικές προβλέψεις – όπως ο ν. 4412/2016 για τις δημόσιες συμβάσεις – προέχει το ειδικότερο δίκαιο.

Επόμενα βήματα
Το επόμενο στάδιο για την BLUE PROPERTIES, εφόσον επιθυμεί να συνεχίσει τη νομική διεκδίκηση, είναι η προσφυγή στην Ειδική Επιτροπή του άρθρου 152. Παράλληλα, διατηρείται το δικαίωμα άσκησης προδικαστικής προσφυγής ενώπιον της ΕΑΔΗΣΥ, εφόσον δεν έχει εξαντληθεί ήδη.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου