Συνεντεύξεις

«Δεν θέλουμε να είμαστε αποκομμένοι από την τοπική κοινωνία, θέλουμε να είμαστε μέλος της»

H Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αιγαίου ιδρύθηκε το 1987 στη Ρόδο. Απαρτίζεται από τρία Τμήματα: Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Τμήμα Επιστημών της Προσχολικής Αγωγής και του Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού, Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών. Οι σπουδές, οι επιστημονικές και ερευνητικές πράξεις, οι κοινωνικές και πολιτισμικές δράσεις των τριών Τμημάτων της Σχολής διαμορφώνουν μία σύγχρονη αντίληψη τόσο για τον ρόλο των Ανθρωπιστικών Επιστημών όσο και του Πανεπιστημίου στον σύγχρονο κόσμο.
Η Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών ως ένα άλλο σταυροδρόμι ιδεών και μορφών ζωής, προσφέρει ένα εκτεταμένο δίκτυο έρευνας με 11 μεταπτυχιακά προγράμματα και 19 ερευνητικά εργαστήρια, 70 περίπου διδάσκοντες και διδάσκουσες και στηρίζει τη φιλοσοφία ενός ανοιχτού, καινοτόμου Πανεπιστημίου.
Ο κοσμήτορας της Σχολής Ανθρωπιστικών Επιστημών του Πανεπιστημίου, κ. Γιάννης Σεϊμένης, σε συνέντευξή του προς τη«δημοκρατική», τονίζει ότι στόχος του Πανεπιστημίου και της ίδιας της σχολής είναι η αλληλεπίδραση με την τοπική κοινωνία. Αναφέρει επίσης ότι το κόστος ζωής των φοιτητών στη Ρόδο είναι πλέον αρκετά υψηλό και σημειώνει ότι θα χρειαζόταν να στηριχθεί το πανεπιστήμιο από τους τοπικούς φορείς ώστε να δημιουργήσει μία ιδιόκτητη φοιτητική εστία στο νησί.
Ακολουθεί η συνέντευξη του κ. Σεϊμένη αναλυτικά:
• Κύριε Σειμένη, το Πανεπιστήμιο έχει επιστρέψει στη δια ζώσης λειτουργία. Πόσοι ήταν οι νεοεισακτέοι φέτος και πώς κυλούν τα πράγματα όσον αφορά στην εφαρμογή των υγειονομικών πρωτοκόλλων;
H σχολή μας είναι υπερπλήρης όσον αφορά στον αριθμό των εισακτέων. Στα δύο παιδαγωγικά τμήματα συμπληρώθηκε απολύτως ο αριθμός. Στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών οι εισακτέοι ήταν λιγότεροι από αυτούς που είχαν αναφερθεί, παρόλα αυτά ο αριθμός τους ήταν κοντά στον αριθμό που ζητάμε. Δεν θα έλεγα λοιπόν ότι υπάρχει κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα ως προς τον αριθμό των φοιτητών.
Έχουμε ξεκινήσει τα δια ζώσης μαθήματα από τις 11 του μηνός. Τα αμφιθέατρα είναι πλήρη. Το πανεπιστήμιο έλειψε στους φοιτητές, κυρίως στους δευτεροετείς, οι οποίοι πέρυσι δεν έκαναν δια ζώσης μαθήματα λόγω της καραντίνας και των περιοριστικών μέτρων.
Μέχρι στιγμής όλα κυλούν ομαλά. Δεν έχουμε κανένα καταγεγραμμένο κρούσμα εντός του πανεπιστημίου. Τηρούνται απαρέγκλιτα τα υγειονομικά πρωτοκόλλα. Κανείς δεν εισέρχεται εντός των κτηριακών εγκαταστάσεών μας, εάν δεν είναι πλήρως εμβολιασμένος ή εάν δεν προσκομίσει δύο φορές την εβδομάδα αποτέλεσμα του rapid test.
• Πόσο δημοφιλές θα λέγατε ότι είναι το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και τα τμήματα της Ρόδου στους υποψήφιους φοιτητές;
Τα δύο παιδαγωγικά τμήματα της σχολής μας είναι από τα πλέον περιζήτητα. Μετά και το μαζικό διορισμό εκπαιδευτικών φέτος, εκτιμώ ότι θα γίνουν ακόμη πιο δημοφιλή. Στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών η ζήτηση είναι περίπου η ίδια με τα αντίστοιχα τμήματα στα υπόλοιπα πανεπιστήμια. Το εάν θα είναι ελκυστικό ή όχι το πανεπιστήμιο στη Ρόδο έχει να κάνει κυρίως με το οικονομικό ζήτημα και όχι με το ακαδημαϊκό. Τα τελευταία χρόνια λόγω της αύξησης του ΦΠΑ, των τιμών των ενοικίων, των τιμών των αεροπορικών εισιτηρίων, του κόστους ζωής γενικότερα η Ρόδος, ίσως να μην είναι τόσο προσιτή. Αυτό το πρόβλημα πρέπει να αντιμετωπιστεί για να συνεχίσουμε με τους μέχρι τώρα ρυθμούς μας, λαμβάνοντας υπόψη ότι η σχολή μας είναι η πολυπληθέστερη του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Η περαιτέρω ενίσχυση των φοιτητών είναι αναγκαία ώστε να μη προσεγγίζουν τα κόστη διαβίωσης το επίπεδο των Βρυξελλών ή του Παρισιού, γιατί όντως σε τέτοια επίπεδα έχουμε φθάσει. Προφανώς και θα βοηθούσε εάν υπήρχε φοιτητική εστία στη Ρόδο. Το πανεπιστήμιο κατάφερε να φτιάξει εστίες σε Σάμο, Χίο και Μυτιλήνη. Δυστυχώς δεν κατάφερε να φτιάξει ακόμη στη Ρόδο για διάφορους λόγους που είναι μέχρι στιγμής υπεράνω των δυνάμεών μας. Σε αυτή την προσπάθεια θα πρέπει οπωσδήποτε να συνδράμει η Πολιτεία, είτε πρόκειται για το Δήμο είτε για την Περιφέρεια. Προφανώς και έχουμε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς, θα επιθυμούσαμε όμως να εμπλουτισθεί, να διευρυνθεί. Μας διευκολύνουν και ο Δήμος και η Περιφέρεια κυρίως στο ζήτημα το κτιριολογικό.
• Σχετικά με τη δημιουργία ενός ενιαίου campus του Πανεπιστημίου, υπάρχουν κάποιες εξελίξεις, έχουν γίνει βήματα;
Στο πανεπιστήμιό μας έχει παραχωρηθεί και το ΠΙΚΠΑ και θα πρέπει το σύνολο αυτού του παρακεχωρημένου χώρου να ενταχθεί στους υπάρχοντες χώρους ώστε να δημιουργηθεί ένα ολοκληρωμένο campus. Θα μπορούσαν να ενταχθούν κάποια έργα στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων να υπάρξει χρηματοδότηση μέσω του ΕΣΠΑ ή μέσα από άλλα προγράμματα. Επιτέλους θα πρέπει να επιλυθεί και το πρόβλημα με τους καταληψίες με τους οποίους βρίσκεται το πανεπιστήμιο σε δικαστική διαμάχη. Και μιλάμε για ένα εξαιρετικής αρχιτεκτονικής κτήριο πίσω από το παλιό κτήριο «Κλεόβουλος» του πανεπιστημίου μας.
Προχωρήσαμε, όπως γνωρίζετε, στην υπογραφή μνημονίου συνεργασίας για την παραχώρηση των γηπέδων 5Χ5 έτσι ώστε ο ΔΟΠΑΡ να μπορέσει με τις δικές του δυνάμεις να ανασκευάσει και να διαθέσει το χώρο στα σχολεία της περιοχής τα πρωινά και σε ακαδημίες τα απογεύματα. Βεβαίως θα χρησιμοποιούνται και από τους φοιτητές μας.
• Κύριε Σεϊμένη, η τοπική κοινωνία έχει αγκαλιάσει το πανεπιστήμιο; Υπάρχει αμφίδρομη σχέση;
Οι περισσότεροι από τους καθηγητές έχουμε πλέον γίνει Ροδίτες. Προσωπικά, κατοικώ πάνω από 20 χρόνια εδώ. Γνωρίζω καλά την τοπική κοινωνία και τους τοπικούς παράγοντες. Βεβαίως και θα θέλαμε να είχαμε μία πιο στενή σχέση με την τοπική κοινωνία. Υπάρχουν θετικά και αρνητικά στοιχεία στη σχέση του Πανεπιστημίου μας και της Σχολής με την τοπική κοινωνία, αυτή είναι η αλήθεια.
Παρόλα αυτά, προσβλέπουμε σε μία καλύτερη σχέση και είμαστε εδώ για να τη βοηθήσουμε. Πριν την πανδημία είχαμε ανοίξει τις αίθουσές μας και σε πολλές εκδηλώσεις των τοπικών φορέων. Αυτό δεν γίνεται πια λόγω των συνθηκών. Όταν όμως περάσει αυτή η υγειονομική κρίση, είμαστε έτοιμοι να ξανανοίξουμε τους χώρους μας. Επίσης ήμασταν έτοιμοι να συνεχίσουμε τις διαλέξεις και τα σεμινάρια που απευθύνονταν στην τοπική κοινωνία. Ελπίζουμε ότι θα επαναληφθούν τα σεμινάρια αυτά. Στην παρούσα φάση δεν μπορούμε να πραγματοποιήσουμε εκδηλώσεις που απευθύνονται στην κοινωνία λόγω όλων των περιορισμών που ισχύουν.
Θα θέλαμε οπωσδήποτε τη μέγιστη δυνατή συνεργασία με την τοπική κοινωνία. Άλλωστε αρκετά στελέχη του πανεπιστημίου συμμετέχουν στα κοινά. Ένας καθηγητής μας είναι βουλευτής του νομού, έχουμε ένα αντιδήμαρχο, έχουμε στελέχη που εμπλέκονται στο δήμο… Δεν θέλουμε να είμαστε αποκομμένοι από την τοπική κοινωνία, θέλουμε να είμαστε μέλος της. Θέλουμε το πανεπιστήμιο να αξιοποιεί τη θέση του. Είναι ένα πανεπιστήμιο μέσα στην πόλη και όχι εκτός, πράγμα που θα καθιστούσε την αλληλεπίδραση πιο δύσκολη.
Χαιρόμαστε όταν επισκεπτόμαστε υπηρεσίες και βλέπουμε υπαλλήλους οι οποίοι πέρασαν από τα έδρανά μας είτε σε προπτυχιακό είτε σε μεταπτυχιακό επίπεδο. Εκτός από τα τρία προπτυχιακά τμήματα έχουμε και έντεκα μεταπτυχιακά τμήματα γι’ αυτό και ο συνολικός ενεργός φοιτητικός πληθυσμός ξεπερνά τα 3000 άτομα.
Τα τμήματά μας έχουν πιστοποιηθεί με άριστα από την εθνική αρχή. Στελεχώνονται από πολύ σοβαρούς επιστήμονες και τα προγράμματα σπουδών τους είναι σε άριστο επίπεδο. Αυτό που πιστεύω ότι θα βοηθήσει περισσότερο την ανάπτυξη του πανεπιστημίου μας, είναι η αλληλεπίδραση με την τοπική κοινωνία. Θέλουμε το πανεπιστήμιο μας στην πρώτη σειρά, ώστε ο δήμος, η περιφέρεια και άλλοι φορείς να απευθύνονται στον πανεπιστήμιο Αιγαίου και όχι αποκλειστικά σε άλλους φορείς εκτός Ρόδου, διότι διαθέτουμε ικανά στελέχη τα οποία μπορούν να εκτελέσουν οποιοδήποτε ερευνητικό πρόγραμμα ή οποιαδήποτε μελέτη χρειάζονται οι τοπικοί φορείς.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου