• Η παρουσία του δημάρχου Ρόδου και οι διαμαρτυρίες των επαγγελματιών • Αύξηση 110% στα τέλη μετά από είκοσι χρόνια στασιμότητας και σχέδιο αναβάθμισης δύο εκατομμυρίων ευρώ για τη μαρίνα
Η χθεσινή συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου αποτέλεσε σημείο καμπής για τη διαχείριση της μαρίνας Μανδρακίου στη Ρόδο. Η παρουσία του δημάρχου Ρόδου, κ. Αλέξανδρου Κολιάδη, κατέδειξε τη βαρύτητα της συζήτησης, καθώς το Δ.Σ. κλήθηκε να εγκρίνει μια σειρά αποφάσεων που αφορούν τόσο στη βιωσιμότητα της μαρίνας όσο και στη γενικότερη εικόνα του παραλιακού μετώπου της πόλης.
Η συνεδρίαση χαρακτηρίστηκε από ένταση, καθώς οι επαγγελματίες του θαλάσσιου τουρισμού εξέφρασαν ανοιχτά τις αντιρρήσεις τους για την απόφαση αύξησης των τελών ελλιμενισμού, η οποία αν και τεχνικά αιτιολογημένη, δημιουργεί σημαντικές οικονομικές επιβαρύνσεις.
Η νέα κοστολογική μελέτη και η ανάγκη αναπροσαρμογής
Η κοστολογική μελέτη που κατατέθηκε στο Διοικητικό Συμβούλιο, σύμφωνα με την επίσημη εισήγηση, εκπονήθηκε με βάση τρεις βασικούς άξονες: την ανάλυση του ανταγωνισμού στη διαχείριση μαρίνων στην Ελλάδα, την ανάλυση των εσόδων της μαρίνας Μανδρακίου και την αποτύπωση των λειτουργικών εξόδων της τελευταίας δεκαπενταετίας.
Η μελέτη αποκάλυψε ότι τα τέλη ελλιμενισμού στη Ρόδο δεν είχαν αναπροσαρμοστεί από το 2004, γεγονός που είχε οδηγήσει σε σημαντική υστέρηση εσόδων, ενώ ταυτόχρονα αυξάνονταν τα κόστη συντήρησης, οι υποχρεώσεις ασφάλειας και η ανάγκη επενδύσεων για την αναβάθμιση των υποδομών. Σύμφωνα με το έγγραφο της εισήγησης, ο υπολογισμός της νέας ημερήσιας και ετήσιας τιμής ελλιμενισμού έγινε με βάση τον υφιστάμενο πίνακα μέτρων ανά κατηγορία σκαφών και τα πραγματικά δεδομένα πληρότητας της μαρίνας.
Η αύξηση φτάνει κατά μέσο όρο το 110%, ενώ, όπως προβλέπει η απόφαση, θα ισχύει έκπτωση συνέπειας 30% για όσους καταβάλλουν τα τέλη εντός προθεσμίας. Με αυτόν τον τρόπο επιχειρείται να δοθεί ένα κίνητρο στους συνεπείς επαγγελματίες, χωρίς να παραγνωρίζεται η ανάγκη εξισορρόπησης των εσόδων με τα πραγματικά κόστη λειτουργίας.
Οι οικονομικές παράμετροι και οι προτεινόμενες τιμές
Σύμφωνα με τα στοιχεία της μελέτης, οι νέες ημερήσιες τιμές ελλιμενισμού για τα σκάφη έως 10 μέτρων αυξάνονται από 4,10 ευρώ στα 8,43 ευρώ, ενώ για σκάφη 15 μέτρων η νέα τιμή ανέρχεται σε 20,27 ευρώ ημερησίως έναντι 7,92 ευρώ σήμερα. Για μεγαλύτερα σκάφη, άνω των 25 μέτρων, οι νέες τιμές κυμαίνονται από 44,87 ευρώ έως 99,94 ευρώ την ημέρα, χωρίς να συμπεριλαμβάνεται ο ΦΠΑ 24%.
Η μελέτη στηρίζεται σε προβλεπόμενους ισολογισμούς δεκαπενταετίας, οι οποίοι παρουσιάζουν τη μαρίνα ως «επιχειρηματική μονάδα» με στόχο τη βιώσιμη λειτουργία της. Η εισήγηση αναφέρει ότι οι προβλεπόμενες τιμές θα διασφαλίσουν τη χρηματοδότηση ενός επενδυτικού προγράμματος δύο εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο θεωρείται απαραίτητο για τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας της μαρίνας έναντι άλλων λιμενικών εγκαταστάσεων της χώρας.
Το επενδυτικό σχέδιο ύψους δύο εκατομμυρίων ευρώ
Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου έχει ήδη εκπονήσει ένα αναλυτικό επενδυτικό σχέδιο για την τριετία, με τίτλο «Αναβάθμιση και Συντήρηση Τουριστικού Λιμένα Μανδρακίου». Ο συνολικός προϋπολογισμός των έργων ανέρχεται σε δύο εκατομμύρια ευρώ και περιλαμβάνει σειρά παρεμβάσεων για τη συντήρηση, τη βελτίωση και τον εκσυγχρονισμό των λιμενικών υποδομών.
Οι προβλεπόμενες εργασίες χωρίζονται σε δύο βασικές κατηγορίες:
Συντήρηση λιμενικών εργων
– Εργασίες ασφαλτόστρωσης στους χώρους στάθμευσης και πρόσβασης.
– Πλακοστρώσεις σε τμήματα του χερσαίου χώρου της μαρίνας.
– Προμήθεια και τοποθέτηση νέων πλωτών προβλητών για μεγαλύτερη χωρητικότητα και ασφάλεια.
– Αποκατάσταση ύφαλων υποσκαφών και τοποθέτηση νέων αγκυροβολίων.
– Βελτίωση των λειτουργικών βαθών της λιμενολεκάνης και των κρηπιδωμάτων.
Συντήρηση ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων
– Επανασχεδιασμός του δικτύου ηλεκτροδότησης και υδροδότησης.
– Τοποθέτηση νέων ιστών φωτισμού στις πλωτές αποβάθρες.
– Δημιουργία πλήρους δικτύου πυρόσβεσης.
Πολλές από αυτές τις παρεμβάσεις χαρακτηρίζονται από τη Διεύθυνση Τουριστικών Λιμένων του Υπουργείου Τουρισμού ως υποχρεωτικές για τη συνέχιση της λειτουργίας της μαρίνας με βάση τα ισχύοντα πρότυπα ασφάλειας και πιστοποίησης.
Οι αντιδράσεις των επαγγελματιών
Παρά τα επιχειρήματα της διοίκησης του Λιμενικού Ταμείου, οι επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στη μαρίνα εξέφρασαν έντονες διαμαρτυρίες. Οι επιχειρηματίες, πολλοί εκ των οποίων δραστηριοποιούνται με ημερόπλοια και τουριστικά σκάφη, υποστήριξαν ότι η νέα αύξηση, σε συνδυασμό με τις πρόσφατες χρεώσεις για τα κιόσκια γραφείων κατά μήκος της προκυμαίας, δημιουργεί ασφυκτικές συνθήκες επιβίωσης.
Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης, επικράτησε ένταση, με τους επαγγελματίες να ζητούν αναστολή εφαρμογής της απόφασης και επανεξέταση των τιμών με κοινωνικά και αναπτυξιακά κριτήρια. Πολλοί επεσήμαναν ότι η αύξηση μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια θέσεων εργασίας και μείωση της τουριστικής δραστηριότητας που σχετίζεται με τα ημερόπλοια.
Ο δήμαρχος Ρόδου, με παρέμβασή του, κάλεσε σε ψυχραιμία και τόνισε ότι η αναπροσαρμογή των τελών αποτελεί προϋπόθεση για τη βιώσιμη ανάπτυξη της μαρίνας, υπογραμμίζοντας πως η Ρόδος πρέπει να διαθέτει υποδομές σύγχρονες και ασφαλείς, αντάξιες του τουριστικού της κύρους.
Μια νέα εποχή για τη μαρίνα Μανδρακίου
Η απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου, αν και προκάλεσε αντιδράσεις, σηματοδοτεί την απαρχή μιας προσπάθειας εκσυγχρονισμού και εξορθολογισμού της λειτουργίας της μαρίνας Μανδρακίου. Το στοίχημα για τη διοίκηση είναι να επιτύχει τη σωστή ισορροπία μεταξύ ανάπτυξης και κοινωνικής αποδοχής, εξασφαλίζοντας παράλληλα ότι οι παρεμβάσεις θα οδηγήσουν σε πραγματική αναβάθμιση του χώρου και όχι σε αποκλεισμό των μικρότερων επαγγελματιών.