Χρησιμοποιήθηκαν επιδοτήσεις για «αλλότρια»

«Λαβράκια», ακόμη και σε ξενοδοχειακές επιχειρήσεις “υπεράνω υποψίας”, έβγαλαν οι έλεγχοι κλιμακίων του ΣΔΟΕ Νοτίου Αιγαίου για τις επιδοτήσεις που εισέπραξαν επιχειρήσεις από το 2004 και μετά, σε όλη τη χώρα.
Στο μικροσκόπιο των επιθεωρητών του ΣΔΟΕ τέθηκαν συγκεκριμένα από τον Απρίλιο του 2013, μετά από παραγγελία της Οικονομικής Εισαγγελίας Αθηνών όλες οι εταιρείες που εισέπραξαν από το 2004 και μετά επιδοτήσεις, προνομιακή χρηματοδότηση ή συγχρηματοδότηση από ευρωπαϊκά προγράμματα μέσω του υπουργείου Ανάπτυξης προκειμένου να ελεγχθεί η νομιμότητά τους.
Στόχος της παρέμβασης είναι να εντοπίσει αν εταιρείες «φαντάσματα» ή και υφιστάμενες έλαβαν χρήματα για σχέδια επενδυτικού ή αναπτυξιακού χαρακτήρα, τα οποία όμως δεν διατέθηκαν για τους λόγους που χορηγήθηκαν.
Στην Οικονομική Εισαγγελία έφτασαν πληροφορίες για περιπτώσεις, κατά τις οποίες υψηλές χρηματοδοτήσεις μετατράπηκαν σε προσωπικές περιουσίες, όπως σκάφη αναψυχής και πολυτελή αυτοκίνητα.
Ειδικότερα, οι εισαγγελείς ζήτησαν να πληροφορηθούν, ανάλογα με την περίπτωση:
– Αν τα χρήματα διατέθηκαν τελικά στους σκοπούς για τους οποίους δηλώθηκαν και εγκρίθηκαν.
– Αν τηρήθηκαν τα ποσοστά της επένδυσης, όπως προβλεπόταν στα σχετικά προγράμματα.
– Αν δικαιολογούνται τα έξοδα των εταιρειών ή εκδόθηκαν πλαστά ή εικονικά τιμολόγια.
– Αν προσελήφθη προσωπικό για το οποίο χρηματοδοτήθηκαν κάποιες εταιρείες.
Η πιο κραυγαλαία περίπτωση αυθαιρεσίας, που προέκυψε από τους ελέγχους στα Δωδεκάνησα, είναι αυτή του ξενοδοχείου της Κω, στην οποία αναφέρθηκε το Σάββατο η “δ”.
Σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες η συγκεκριμένη επένδυση υπήχθη στις διατάξεις του Ν. 3299/04 (αναπτυξιακό νόμο) και την 8η Δεκεμβρίου 2010 ολοκληρώθηκε – οριστικοποιήθηκε και πιστοποιήθηκε η έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας της με υπογραφή του Υφυπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ. Παν. Ρήγα.
Πιο συγκεκριμένα με απόφαση που έλαβε την 8η Δεκεμβρίου 2010 ο Υφυπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας (άρθρο 7 παρ. 11,12 εδάφιο β του Ν.3299/04) πιστοποιήθηκε η ολοκλήρωση – οριστικοποίηση του κόστους και η έναρξη της παραγωγικής λειτουργίας της επένδυσης της εταιρείας που αναφέρεται στην ίδρυση ξενοδοχειακής μονάδας 5*, στην Κω, με τους εξής όρους:
(α) Το συνολικό οριστικοποιούμενο ενισχυόμενο κόστος της επένδυσης ανέρχεται στο ποσό των είκοσι πέντε εκατομμυρίων τετρακοσίων πέντε χιλιάδων οκτακοσίων εβδομήντα πέντε ευρώ (25.405.875,00) ¤.
(β) Η ίδια συμμετοχή ανέρχεται στο ποσό των επτά εκατομμυρίων τριακοσίων πενήντα δύο χιλιάδων τετρακοσίων τριάντα οκτώ ευρώ (7.352.438,00 ¤) που αποτελεί ποσοστό 28,93% του συνολικού κόστους της ενισχυόμενης επένδυσης.
(γ) Το ύψος της επιχορήγησης ανέρχεται στο ποσό των δώδεκα εκατομμυρίων επτακοσίων δύο χιλιάδων εννιακοσίων τριάντα επτά ευρώ (12.702.937,00 ¤) που αποτελεί ποσοστό 50,00% του συνολικού κόστους της ενισχυόμενης επένδυσης.
(δ) Το ύψος του τραπεζικού δανείου ανέρχεται στο ποσό των πέντε εκατομμυρίων τριακοσίων πενήντα χιλιάδων πεντακοσίων ευρώ (5.350.500,00 ¤) που αποτελεί ποσοστό 21,07%, του συνολικού κόστους της ενισχυόμενης επένδυσης.
(ε) Ημερομηνία ολοκλήρωσης της επένδυσης: 29-11-2009.
(στ) την πιστοποίηση 93 ατόμων ή 54,43 ΕΜΕ, έναντι 75 ατόμων ή 43,9 ΕΜΕ που προβλεπόταν στην εγκριτική απόφαση.
(ζ) Την από 4-11-2010 (Πρακτικό 541 A) ομόφωνη γνωμοδότηση της Επιτροπής, του άρθρου 7 παρ. 15 του Ν.3299/2004.
Εγκρίνεται η καταβολή του υπολοίπου της επιχορήγησης ύψους έξι εκατομμυρίων πεντακοσίων είκοσι επτά χιλιάδων εννιακοσίων τριάντα επτά ευρώ (6.527.937,00 ¤).
Το 2009 κατασκευάστηκε σε έκταση 45 στρεμμάτων ένα σύγχρονο υπερπολυτελές ξενοδοχείο 360 κλινών.
Όταν όμως οι “Ράμπο” της Περιφερειακής Διεύθυνσης Νοτίου Αιγαίου του ΣΔΟΕ πραγματοποίησαν έφοδο στο ξενοδοχείο, διαπίστωσαν, ότι η εταιρεία είχε λάβει και καταχωρήσει στα βιβλία της μερικώς εικονικά φορολογικά στοιχεία συνολικής αξίας συναλλαγών 9.276.040,72 ευρώ!
Το πόρισμα των ελεγκτών εστάλη σε υπηρεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, που απάντησε ότι “θα προβεί άμεσα στις απαραίτητες ενέργειες στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της για την ανάκληση της απόφασης υπαγωγής της ανωτέρω επένδυσης και την επιστροφή της καταβληθείσας επιχορήγησης”, δηλαδή του ποσού των 12.702.937 ευρώ και μάλιστα εντόκως.
Στο νόμο προβλέπεται, μεταξύ άλλων, ότι οι Α.Ε που έχουν λάβει πλαστά φορολογικά στοιχεία, μπορούν να υποβάλουν στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. ειδικό σημείωμα δήλωσης των τιμολογίων και να πληρώσουν φόρο εισοδήματος ίσο με το 55%, με το 20% να καταβάλλεται άμεσα και το υπόλοιπο ποσό σε 12 ίσες μηνιαίες δόσεις. Αν εξοφληθεί ο φόρος εισοδήματος, τότε δεν επιβάλλεται διοικητική κύρωση είτε αφορά σε πρόσθετους φόρους είτε σε πρόστιμο του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων. Ο νόμος για τη “Διαμόρφωση φιλικού αναπτυξιακού περιβάλλοντος για τις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις και άλλες διατάξεις”, που υπερψηφίστηκε τον περασμένο Απρίλιο, προσθέτει στο παραπάνω άρθρο του νόμου 3288/2010, ότι θα εφαρμόζεται και σε πάσης φύσεως αναπτυξιακούς νόμους.

Με τον τρόπο αυτό η ελεγχόμενη εταιρεία, στην οποία ανήκει το ξενοδοχείο, κέρδισε την ευκαιρία να πληρώσει μόλις το 55% που αντιστοιχεί στο φόρο εισοδήματος και να “καθαρίσει”, αποφεύγοντας, όπως ρητά αναφέρει ο νόμος, άλλες διοικητικές κυρώσεις και πρόστιμα. Δηλαδή η επιχείρηση καλείται να πληρώσει πρόστιμο 7 εκατ. ευρώ (55%), ενώ της χαρίζονται 5,7 εκατ. ευρώ (45%) συν άλλα πρόστιμα που θα επέφεραν περαιτέρω διοικητικές κυρώσεις.
Τα ίδια ισχύουν και σε άλλες περιπτώσεις ξενοδοχείων στη Ρόδο, στις οποίες διαπιστώθηκαν όμοιες ατασθαλίες, ενώ σύμφωνα με τις πληροφορίες σε ορισμένες περιπτώσεις δεν έλειψαν και απειλές σε βάρος επιτελών του ΣΔΟΕ για τις οποίες είναι ενήμερος ο Εισαγγελέας Πλημμελειοδικών Ρόδου.