«Προκειμένου να αποδώσει το μέτρο της άρσης του καμποτάζ, είναι ανάγκη να αναβαθμιστεί η υποδομή των λιμένων», λέει ο πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας αναφορικά με την έρευνα της «Κ», «Κρουαζιέρα χωρίς στρατηγικό σχέδιο», της περασμένης Κυριακής. Ο κ. Αντ. Καλούδης και πλήθος παραγόντων της ναυτιλίας και του τουρισμού σημειώνουν πως τα προβλήματα στην ανάπτυξη της κρουαζιέρας ξεπερνούν κορυφαίους προορισμούς, όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη, και χρήζουν άμεσης μελέτης ενόψει και του 2015, οπότε αναμένεται νέο ρεκόρ άφιξης επιβατών κρουαζιέρας στην Ελλάδα.

Οι περιοχές που έχουν ανάγκη έργων λιμενικής υποδομής υπερβαίνουν τις 30, αποτυπώνοντας το μέγεθος του προβλήματος «που πάει χέρι-χέρι» με την εκδήλωση ενδιαφέροντος από μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας για πολλούς ελληνικούς προορισμούς. «Στις χώρες που ήδη επισκέπτονται», λέει στην «Κ» ο υπεύθυνος για θέματα κρουαζιέρας στον ΣΕΤΕ, Ανδρέας Στυλιανόπουλος, «οι ξένες εταιρείες αναζητούν συνεχώς νέους προορισμούς για τους πελάτες τους». Την ανάγκη βελτίωσης πολλών και διαφορετικών λιμενικών εγκαταστάσεων στη χώρα επιβεβαιώνει άλλωστε και η Πανελλήνια Ενωση Πλοιάρχων με έκθεση που εκδίδει κάθε διετία.

Αλλά ακόμη και η ανάπτυξη των υποδομών αυτών δεν είναι κοινός τόπος για όλους και σχετίζεται άμεσα και με την ανάγκη κεντρικού σχεδιασμού, όπως κατέγραψε και η έρευνα της «Κ» στην περίπτωση του τελεφερίκ της Σαντορίνης, όπου χιλιάδες τουρίστες περιμένουν έως και τρεις ώρες για να ανέβουν στα Φηρά.

Οργάνωση αφίξεων

«Είναι εντελώς απαράδεκτο να καθυστερεί τόσα χρόνια η εκτέλεση αυτού του πολύ αναγκαίου έργου», λέει για τη δημιουργία δεύτερης μονάδας ο κ. Καλούδης. Από την πλευρά του, ο πρόεδρος την Ενωσης Λεμβούχων Σαντορίνης και προσεχώς νέος πρόεδρος του τελεφερίκ, Γεράσιμος Κανακάρης, δήλωσε την ημέρα της ορκωμοσίας του νέου δημοτικού συμβουλίου ότι στόχος της κατασκευής της δεύτερης μονάδας θα είναι «η καλύτερη εξυπηρέτηση των ήδη υπαρχουσών τουριστικών ροών και όχι η έλευση περισσότερων κρουαζιεροπλοίων», δεδομένου και του περιορισμού της φέρουσας ικανότητας που έχουν τόποι όπως τα Φηρά ή ο παραδοσιακός οικισμός της Οίας.

Πολλοί θεωρούν ότι αυτό δεν μπορεί να γίνει, δεδομένης της έλλειψης νομοθετικού πλαισίου για τον προγραμματισμό των αφίξεων και αναχωρήσεων των πλοίων στα ελληνικά λιμάνια, παρόμοιου τύπου με αυτό που ήδη λειτουργεί σε λιμάνια της Μεσογείου και της Τουρκίας.

«Η Ενωσή μας είχε ζητήσει αρκετό καιρό πριν αυτήν τη διαδικασία», σημειώνει ο κ. Καλούδης εξηγώντας πως πριν από μερικούς μήνες ειδική επιτροπή, που είχε συγκροτηθεί από τη Γενική Γραμματεία Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής του υπουργείου Ναυτιλίας, με συμμετοχή εκπροσώπων της Ενωσης κατέληξε στην κατάρτιση των απαιτήσεων και των διαδικασιών για την εφαρμογή αυτού του συστήματος, σε ορισμένα από τα ελληνικά λιμάνια.

Οι Οργανισμοί Λιμένος Πειραιώς, Κερκύρας και Ηρακλείου έχουν προχωρήσει στην εφαρμογή αυτού του προγράμματος, που όμως δεν είναι δυνατόν, προς το παρόν, να εφαρμοστεί σε μικρότερα λιμάνια, όπου και εμφανίζονται τα εντονότερα προβλήματα από τον συνωστισμό και την έλλειψη διαχείρισης των τουριστικών ροών.

Τέλος, ένα διαφορετικό ζήτημα, που απασχολεί και αυτό έντονα τους επαγγελματίες της κρουαζιέρας, είναι οι περιορισμοί στις επιβιβάσεις λόγω ευρωπαϊκού πλαισίου ταξιδιωτικών εγγράφων. Οι άνθρωποι της κρουαζιέρας έχουν προτείνει από την πλευρά τους την έκδοση visa για επιβάτες που προέρχονται από χώρες εκτός συνθήκης Σένγκεν όπως η Ρωσία, η Κροατία, η Τουρκία, η Κίνα κ.λπ. στο πρώτο ελληνικό νησί προσέγγισης του πλοίου. «Η εφαρμογή ενός ευέλικτου συστήματος θα πρέπει να εξεταστεί από τις διοικήσεις των αρμοδίων υπουργείων, προκειμένου να βρεθεί η καλύτερη λύση, ώστε να μη χαθεί αυτός ο σοβαρός αριθμός τουριστικού ρεύματος προς τη χώρα, κάτι το οποίο είναι και προς γενικότερο όφελος της Ε.Ε.», τονίζει σχετικά ο κ. Καλούδης.

Καθημερινή

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ