ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Αναδρομικό κούρεμα προστίμων σε υποθέσεις προ 2014

news room 1 λεπτό ανάγνωση
δημοσίευμα

Τα πάνω-κάτω στον προ­γραμ­μα­τι­σμό της φο­ρο­λο­γι­κής διοί­κη­σης για τους ελέγ­χους φέρ­νουν οι απο­φά­σεις του Συμ­βου­λί­ου της Επι­κρα­τεί­ας, αλλά και η νο­μο­λο­γία της Ευ­ρω­παϊ­κής Ενω­σης, ανα­γκά­ζο­ντας την κυ­βέρ­νη­ση να προ­χω­ρή­σει σε εξορ­θο­λο­γι­σμό των προ­στί­μων. Μετά την πα­ρα­γρα­φή των υπο­θέ­σε­ων ακόμα και αυτών της λί­στας Λα­γκάρντ (κατά πε­ρί­πτω­ση), το οι­κο­νο­μι­κό επι­τε­λείο κα­τα­θέ­τει τις προ­σε­χείς ημέ­ρες στη Βουλή σχέ­διο νόμου, μειώ­νο­ντας δρα­στι­κά τα πρό­στι­μα για τις πα­λαιές υπο­θέ­σεις προ του 2014, ακόμα και αυτές που εκ­κρε­μούν στη διεύ­θυν­ση επί­λυ­σης δια­φο­ρών και στα διοι­κη­τι­κά δι­κα­στή­ρια. Αυτό όμως δεν ση­μαί­νει ότι θα επι­στρα­φούν πρό­στι­μα σε όσους έχουν ελεγ­χθεί. Το «κού­ρε­μα» αφορά υπο­θέ­σεις ελέγ­χων που θα διε­νερ­γη­θούν ή βρί­σκο­νται σε εξέ­λι­ξη και όσους έχουν προ­σφύ­γει.

Πά­ντως, είναι εντυ­πω­σια­κό ότι σε ορι­σμέ­νες πε­ρι­πτώ­σεις ελέγ­χων, όπως για πα­ρά­δειγ­μα του 2013, επι­βάλ­λο­νταν πρό­στι­μα στο 120% του κύ­ριου φόρου, ενώ για την επό­με­νη χρήση (2014) τα πρό­στι­μα κατά ανώ­τα­το όριο έφθα­ναν στο 50% του κύ­ριου φόρου. Με βάση τα νέα δε­δο­μέ­να:

1. Η Ανε­ξάρ­τη­τη Αρχή Δη­μο­σί­ων Εσό­δων σε συ­νερ­γα­σία με το υπουρ­γείο Οι­κο­νο­μι­κών προ­χώ­ρη­σε στον εξορ­θο­λο­γι­σμό των προ­στί­μων που επι­βάλ­λο­νται ύστε­ρα από έλεγ­χο ή εκ­πρό­θε­σμες χρε­ω­στι­κές δη­λώ­σεις. Ου­σια­στι­κά πρό­κει­ται για εναρ­μό­νι­ση της νο­μο­θε­σί­ας με τις απο­φά­σεις του Συμ­βου­λί­ου της Επι­κρα­τεί­ας και της Eυρω­παϊ­κής Ενω­σης, σχε­τι­κά με την υπο­χρέ­ω­ση ανα­δρο­μι­κής εφαρ­μο­γής ηπιό­τε­ρων κυ­ρώ­σε­ων. Ει­δι­κό­τε­ρα:

• Μέχρι και το 2013, αντί για πρό­σθε­τους φό­ρους και πρό­στι­μα που φθά­νουν (βάσει του νόμου 2523/97) στο 120% του κύ­ριου φόρου, θα επι­βάλ­λο­νται τα πρό­στι­μα του Κώ­δι­κα Φο­ρο­λο­γι­κών Δια­δι­κα­σιών που είναι χα­μη­λό­τε­ρα και συ­γκε­κρι­μέ­να κυ­μαί­νο­νται ανά­λο­γα με το ύψος της πα­ρά­βα­σης από 10% έως 50% του οφει­λό­με­νου κύ­ριου συν τους τό­κους εκ­πρό­θε­σμης κα­τα­βο­λής, οι οποί­οι ανέρ­χο­νται στο 8,76%, και θα υπο­λο­γί­ζο­νται από 1-1-2014 και μέχρι να εκ­δο­θεί η πράξη κα­τα­λο­γι­σμού. Τα νέα χα­μη­λό­τε­ρα πρό­στι­μα θα εφαρ­μό­ζο­νται σε όλες τις ελεγ­χό­με­νες υπο­θέ­σεις αλλά και σε αυτές που εκ­κρε­μούν στη διεύ­θυν­ση επί­λυ­σης δια­φο­ρών και στα διοι­κη­τι­κά δι­κα­στή­ρια.

• Για εκ­πρό­θε­σμες δη­λώ­σεις μέχρι και το 2013, αντί για πρό­σθε­τους φό­ρους που φθά­νουν στο 60% του κύ­ριου φόρου, θα υπο­λο­γί­ζε­ται μόνο τόκος εκ­πρό­θε­σμης κα­τα­βο­λής ο οποί­ος ανέρ­χε­ται στο 8,76%.

• Στις πε­ρι­πτώ­σεις που απο­φα­σι­σθεί από τις Αρχές η διε­νέρ­γεια ελέγ­χου, δεν θα απα­γο­ρεύ­ε­ται η υπο­βο­λή δή­λω­σης αρ­χι­κής ή τρο­πο­ποι­η­τι­κής, μέχρι την κοι­νο­ποί­η­ση της εντο­λής ελέγ­χου στον ελεγ­χό­με­νο αντί της έκ­δο­σης που ισχύ­ει σή­με­ρα. Η ρύθ­μι­ση αυτή θε­ω­ρεί­ται ση­μα­ντι­κή καθώς σε πολ­λές πε­ρι­πτώ­σεις εκ­δι­δό­ταν εντο­λή ελέγ­χου, οι ελεγ­κτι­κές αρχές για διά­φο­ρους λό­γους δεν ξε­κι­νού­σαν τον έλεγ­χο, με απο­τέ­λε­σμα να απα­γο­ρεύ­ε­ται στις επι­χει­ρή­σεις και στους ελεύ­θε­ρους επαγ­γελ­μα­τί­ες, χωρίς να έχουν λάβει γνώση του ελέγ­χου, να υπο­βάλ­λουν αρ­χι­κές ή τρο­πο­ποι­η­τι­κές δη­λώ­σεις. Μά­λι­στα, υπάρ­χουν εντο­λές ελέγ­χου που έχουν εκ­δο­θεί εδώ και τρία χρό­νια και οι έλεγ­χοι δεν έχουν ξε­κι­νή­σει ακόμα.

2. Ο ελεγ­κτι­κός μη­χα­νι­σμός εφε­ξής θα διε­νερ­γεί ελέγ­χους σε υπο­θέ­σεις που αφο­ρούν τις χρή­σεις 2012 και μετά, καθώς οι προη­γού­με­νες χρή­σεις (το 2011 πα­ρα­γρά­φε­ται στο τέλος του έτους) έχουν πα­ρα­γρα­φεί, εκτός και αν υπάρ­χουν συ­μπλη­ρω­μα­τι­κά στοι­χεία τα οποία όμως δεν θα προ­έρ­χο­νται από τις ελ­λη­νι­κές τρά­πε­ζες. Οπως όλα δεί­χνουν, η λίστα των 65 cd με τα στοι­χεία 1,3 εκα­τομ­μυ­ρί­ου φο­ρο­λο­γου­μέ­νων οδη­γεί­ται ορι­στι­κά στο αρ­χείο. Και αυτό, καθώς το ανώ­τα­το δι­κα­στή­ριο έκρι­νε ότι τα στοι­χεία των τρα­πε­ζι­κών κα­τα­θέ­σε­ων των φο­ρο­λο­γου­μέ­νων στις ημε­δα­πές τρά­πε­ζες δεν απο­τε­λούν νέο πλη­ρο­φο­ρια­κό στοι­χείο, με απο­τέ­λε­σμα και για αυτές τις υπο­θέ­σεις να ισχύ­ει η πε­ντα­ε­τής πα­ρα­γρα­φή και όχι η 10ετής. Αυτό ση­μαί­νει ότι και τα στοι­χεία της λί­στας Λα­γκάρντ δεν μπο­ρούν να αξιο­ποι­η­θούν εφό­σον τα χρη­μα­τι­κά ποσά που κα­τα­τέ­θη­καν σε λο­γα­ρια­σμούς του εξω­τε­ρι­κού «ξε­κί­νη­σαν» από την Ελ­λά­δα. Δεν απο­κλεί­ε­ται όμως και τα στοι­χεία των τρα­πε­ζών του εξω­τε­ρι­κού να έχουν πα­ρα­γρα­φεί, καθώς το ελ­λη­νι­κό Δη­μό­σιο έχει πρό­σβα­ση σε αυτά από το 2005.

Σύμ­φω­να με τον νόμο, η φο­ρο­λο­γι­κή διοί­κη­ση δεν έχει δι­καί­ω­μα να κοι­νο­ποι­ή­σει φύλλο ελέγ­χου μετά την πε­ντα­ε­τία από την τέ­λε­ση του αδι­κή­μα­τος, εκτός και έρ­θουν σε γνώση των ελεγ­κτών νέα πλη­ρο­φο­ρια­κά στοι­χεία. Ωστό­σο, σύμ­φω­να με το σκε­πτι­κό των δι­κα­στών του ΣτΕ, τα στοι­χεία των εγ­χώ­ριων τρα­πε­ζών βρί­σκο­νταν ανά πάσα στιγ­μή στη διά­θε­ση του φο­ρο­λο­γι­κού ελέγ­χου ή, του­λά­χι­στον, ο φο­ρο­λο­γι­κός έλεγ­χος μπο­ρού­σε ανά πάσα στιγ­μή να λάβει γνώση αυτών. Μά­λι­στα επι­ση­μαί­νουν ότι στα στοι­χεία των τρα­πε­ζών έχουν πρό­σβα­ση από το 1994. Για τον λόγο αυτό, τα εν λόγω στοι­χεία που έχουν πε­ριέλ­θει σε γνώση των φο­ρο­λο­γι­κών αρχών δεν μπο­ρούν να χα­ρα­κτη­ρι­στούν νέα, έτσι ώστε να πα­ρα­τα­θεί ο χρό­νος πα­ρα­γρα­φής στη δε­κα­ε­τία, ακόμα και αν στοι­χειο­θε­τούν την από­κρυ­ψη ει­σο­δή­μα­τος.

Κα­θη­με­ρι­νή

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Προσθέστε ένα σχόλιο

Το E-mail δεν θα δημοσιευτεί.
Πρέπει να συμπληρωθούν όλα τα πεδία για την υποβολή του σχολίου.