ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Ακίνητα: Το ΤΑΠ φεύγει το Τέλος Τοπικής Ανάπτυξης έρχεται

news room 1 λεπτό ανάγνωση
AKINHTA
✦ Σύ­νο­ψη ⌄
  • Το Τέλος Το­πι­κής Ανά­πτυ­ξης θα αντι­κα­τα­στή­σει το Τέλος Ακί­νη­της Πε­ριου­σί­ας και τον Φόρο Ηλε­κτρο­δο­τού­με­νων Χώρων από την 1η Ια­νουα­ρί­ου 2027.
  • Ο συ­ντε­λε­στής του νέου τέ­λους θα κυ­μαί­νε­ται από 0,30% έως 0,70% επί της αξίας των ακι­νή­των, με την τε­λι­κή επι­βά­ρυν­ση να κα­θο­ρί­ζε­ται από το δη­μο­τι­κό συμ­βού­λιο.
  • Η εί­σπρα­ξη του τέ­λους για τα ηλε­κτρο­δο­τού­με­να ακί­νη­τα θα συ­νε­χι­στεί μέσω των λο­γα­ρια­σμών ηλε­κτρι­κού ρεύ­μα­τος, με δυ­να­τό­τη­τα δια­κο­πής ηλε­κτρο­δό­τη­σης σε πε­ρί­πτω­ση μη πλη­ρω­μής.
  • Από το νέο τέλος εξαι­ρού­νται δη­μό­σια ακί­νη­τα, ναοί, κοι­νω­φε­λή ιδρύ­μα­τα και άλλες κα­τη­γο­ρί­ες, ενώ οι πο­λί­τες θα πρέ­πει να υπο­βάλ­λουν ηλε­κτρο­νι­κές δη­λώ­σεις για αλ­λα­γές στην ακί­νη­τη πε­ριου­σία τους.

Το Τέλος Ακί­νη­της Πε­ριου­σί­ας φεύ­γει, ένα νέο δη­μο­τι­κό τέλος για τα ακί­νη­τα έρ­χε­ται. Πρό­κει­ται για το «Τέλος Το­πι­κής Ανά­πτυ­ξης», το οποίο θα αντι­κα­τα­στή­σει το ΤΑΠ και τον Φόρο Ηλε­κτρο­δο­τού­με­νων Χώρων (ΦΗΧ). Θα επι­βάλ­λε­ται από την 1η Ια­νουα­ρί­ου 2027 με συ­ντε­λε­στή από 0,30% μέχρι 0,70% επί της αξίας των ακι­νή­των, με το τε­λι­κό ύψος της επι­βά­ρυν­σης για τους ιδιο­κτή­τες ακι­νή­των να κα­θο­ρί­ζε­ται με από­φα­ση του δη­μο­τι­κού συμ­βου­λί­ου.

Το Τέλος Το­πι­κής Ανά­πτυ­ξης (ΤΤΑ) προ­βλέ­πε­ται στον «Κώ­δι­κα Το­πι­κής Αυ­το­διοί­κη­σης», ο οποί­ος βρί­σκε­ται σε δη­μό­σια δια­βού­λευ­ση. Το νέο τέλος θα επι­βάλ­λε­ται σχε­δόν στο σύ­νο­λο της ακί­νη­της πε­ριου­σί­ας που βρί­σκε­ται εντός των ορίων των δήμων, ενώ η εί­σπρα­ξή του για τα ηλε­κτρο­δο­τού­με­να ακί­νη­τα θα συ­νε­χί­σει να γί­νε­ται μέσω των λο­γα­ρια­σμών ηλε­κτρι­κού ρεύ­μα­τος.

ΔΙΑ­ΒΑ­ΣΤΕ ΕΠΙ­ΣΗΣ: Σε­νά­ριο επα­να­φο­ράς του 13ου μι­σθού στο Δη­μό­σιο εξε­τά­ζει η κυ­βέρ­νη­ση

Σε πε­ρί­πτω­ση μη πλη­ρω­μής τριών συ­νε­χό­με­νων μη­νιαί­ων λο­γα­ρια­σμών ή ενός τρι­μη­νιαί­ου, θα προ­βλέ­πε­ται δια­κο­πή ηλε­κτρο­δό­τη­σης μέχρι την εξό­φλη­ση της οφει­λής. Το νέο τέλος θα βα­ρύ­νει τον ιδιο­κτή­τη, τον επι­καρ­πω­τή ή τον νομέα του ακι­νή­του την 1η Ια­νουα­ρί­ου κάθε έτους. Οι πο­λί­τες που απο­κτούν ακί­νη­τα ή με­τα­βάλ­λουν τα στοι­χεία τους θα υπο­χρε­ού­νται να υπο­βάλ­λουν ηλε­κτρο­νι­κές δη­λώ­σεις στους δή­μους μέσα σε συ­γκε­κρι­μέ­νες προ­θε­σμί­ες.

Μέχρι το τέλος του 2026 θα εξα­κο­λου­θή­σουν να ισχύ­ουν το ση­με­ρι­νό ΤΑΠ και ο ΦΗΧ, ενώ από το 2027 ενερ­γο­ποιεί­ται το νέο ενιαίο κα­θε­στώς. Μά­λι­στα, οι εντός του 2026 θα εκ­δώ­σουν τις ανα­γκαί­ες απο­φά­σεις για τον κα­θο­ρι­σμό των συ­ντε­λε­στών και των δια­δι­κα­σιών εφαρ­μο­γής. Σύμ­φω­να με τις νέες δια­τά­ξεις, το Τέλος Το­πι­κής Ανά­πτυ­ξης θα επι­βάλ­λε­ται:

Στα πάσης φύ­σε­ως ακί­νη­τα που βρί­σκο­νται εντός εγκε­κρι­μέ­νου σχε­δί­ου πό­λε­ως ή εντός των ορίων οι­κι­σμών υφι­στά­με­νων προ του έτους 1923 ή εντός ορίων οι­κι­σμών πλη­θυ­σμού κάτω των 2.000 κα­τοί­κων.

Στα κάθε εί­δους κτί­σμα­τα που βρί­σκο­νται εκτός του εγκε­κρι­μέ­νου σχε­δί­ου πό­λε­ως ή εκτός ορίων οι­κι­σμών υφι­στά­με­νων προ του έτους 1923 ή εκτός ορίων οι­κι­σμών πλη­θυ­σμού κάτω των 2.000 κα­τοί­κων. Σε αυτήν την πε­ρί­πτω­ση, για τον υπο­λο­γι­σμό της αξίας λαμ­βά­νε­ται υπόψη, η αξία των κτι­σμά­των συν την αξία της δι­πλά­σιας έκτα­σης από εκεί­νης που κα­τα­λαμ­βά­νουν τα κτί­σμα­τα.

Στο δι­καί­ω­μα υψούν («αέρας»), εφό­σον έχει συ­μπε­ρι­λη­φθεί σε συμ­βό­λαιο με­τα­βί­βα­σης ακι­νή­του και όπως κα­τα­γρά­φε­ται σε αυτό.

Εξαι­ρέ­σεις

Από το νέο τέλος εξαι­ρού­νται ακί­νη­τα του Δη­μο­σί­ου, ναοί, μονές, κοι­νω­φε­λή ιδρύ­μα­τα, αθλη­τι­κά σω­μα­τεία, δι­πλω­μα­τι­κές απο­στο­λές, καθώς και δια­τη­ρη­τέα ή δε­σμευ­μέ­να ακί­νη­τα που δεν απο­φέ­ρουν ει­σό­δη­μα. Απαλ­λάσ­σο­νται επί­σης κοι­νό­χρη­στοι χώροι πο­λυ­κα­τοι­κιών, στά­βλοι σε αγρο­τι­κές πε­ριο­χές και ακί­νη­τα που τε­λούν υπό πο­λε­ο­δο­μι­κές ή αρ­χαιο­λο­γι­κές δε­σμεύ­σεις.

Πότε θα επι­βάλ­λε­ται

Το Τ.Τ.Α. επι­βάλ­λε­ται μετά από την πά­ρο­δο της επτα­ε­τί­ας από τη χο­ρή­γη­ση της οι­κο­δο­μι­κής άδειας ή την εκ­μί­σθω­ση ή τη χρη­σι­μο­ποί­η­σή των κτι­σμά­των με οποιον­δή­πο­τε τρόπο πριν από την πά­ρο­δο των 7 ετών.

Για τον υπο­λο­γι­σμό της αξίας των ακι­νή­των λαμ­βά­νο­νται υπόψη τα τε­τρα­γω­νι­κά μέτρα, το ύψος της τιμής ζώνης και ο συ­ντε­λε­στής πα­λαιό­τη­τας.

Στις πε­ριο­χές που δεν έχει γίνει κα­θο­ρι­σμός της τιμής των ακι­νή­των ο υπο­λο­γι­σμός της αξίας τους γί­νε­ται με από­φα­ση του δη­μο­τι­κού συμ­βου­λί­ου, το οποίο λαμ­βά­νει υπόψη και τα τη­ρού­με­να στην αρ­μό­δια Φο­ρο­λο­γι­κή Αρχή στοι­χεία καθώς και τα στοι­χεία των άλλων μη­τρώ­ων που τη­ρού­νται και πα­ρέ­χο­νται στους δή­μους.

Υπό­χρε­οι κα­τα­βο­λής του Τέ­λους

Το τέλος βα­ρύ­νει τον κύριο του ακι­νή­του κατά την 1η Ια­νουα­ρί­ου κάθε έτους και σε πε­ρί­πτω­ση επι­καρ­πί­ας ή νομής τον επι­καρ­πω­τή ή νομέα.

Το τέλος υπο­λο­γί­ζε­ται λαμ­βά­νο­ντας υπόψη το σύ­νο­λο των ακι­νή­των που ανή­κουν στον ίδιο υπό­χρεο και βρί­σκο­νται μέσα στην εδα­φι­κή πε­ρι­φέ­ρεια του δήμου. Σε πε­ρί­πτω­ση συ­νι­διο­κτη­σί­ας, το ποσό του Τ.Τ.Α. υπο­λο­γί­ζε­ται κατά τον λόγο της με­ρί­δας κάθε συ­νι­διο­κτή­τη.

Ο κα­θι­στά­με­νος για πρώτη φορά, ιδιο­κτή­της ή επι­καρ­πω­τής ή νο­μέ­ας ακι­νή­των, οφεί­λει να υπο­βά­λει ηλε­κτρο­νι­κά στον δήμο που βρί­σκο­νται τα ακί­νη­τα, μέσα σε έναν (1) μήνα από την πράξη ανα­γνώ­ρι­σης του δι­καιώ­μα­τός του, δή­λω­ση ακι­νή­των. Ομοί­ως, οφεί­λει να υπο­βάλ­λει με ηλε­κτρο­νι­κό τρόπο νέα δή­λω­ση, για τα ακί­νη­τα εκεί­να στα οποία έχει επέλ­θει με­τα­βο­λή στα στοι­χεία της αρ­χι­κής δή­λω­σης, εντός δύο (2) μηνών από τη με­τα­βο­λή αυτή.

Βε­βαί­ω­ση και εί­σπρα­ξη

Για τα ακί­νη­τα που έχουν με­τρη­τή πα­ρο­χής ρεύ­μα­τος το τέλος κα­τα­βάλ­λε­ται από τον υπό­χρεο στην πλη­ρω­μή του λο­γα­ρια­σμού ηλε­κτρι­κού ρεύ­μα­τος και συ­νει­σπράτ­τε­ται μαζί με αυτόν ενιαία, από τον προ­μη­θευ­τή ηλε­κτρι­κής ενέρ­γειας, σε δό­σεις ίσες προς τον αριθ­μό των εκ­δι­δο­μέ­νων κατ’ έτος λο­γα­ρια­σμών. Εάν ο λο­γα­ρια­σμός ηλε­κτρι­κού ρεύ­μα­τος εκ­δί­δε­ται στο όνομα του μι­σθω­τή του ακι­νή­του, το Τ.Τ.Α. κα­τα­βάλ­λε­ται απ’ αυτόν μαζί με το λο­γα­ρια­σμό ηλε­κτρι­κού ρεύ­μα­τος και αφαι­ρεί­ται από το κα­τα­βαλ­λό­με­νο μί­σθω­μα.

Δια­κο­πή ηλε­κτρο­δό­τη­σης

Όταν ο υπό­χρε­ος αρ­νεί­ται να κα­τα­βάλ­λει το τέλος, μη πλη­ρώ­νο­ντας τρεις συ­νε­χό­με­νους μη­νιαί­ους λο­γα­ρια­σμούς ή έναν τρι­μη­νιαίο, ο προ­μη­θευ­τής ηλε­κτρι­κής ενέρ­γειας προ­βαί­νει σε δια­κο­πή της σύν­δε­σης και δεν την επα­να­φέ­ρει μέχρι να εξο­φλη­θεί το οφει­λό­με­νο ποσό, προς τον ίδιο προ­μη­θευ­τή και τον δι­καιού­χο δήμο. Εάν ο υπό­χρε­ος δεν εν­δια­φερ­θεί για την επα­να­χο­ρή­γη­ση ηλε­κτρι­κού ρεύ­μα­τος, ο προ­μη­θευ­τής γνω­στο­ποιεί τούτο στον οι­κείο δήμο, ταυ­τό­χρο­να με τη δια­γρα­φή του υπό­χρε­ου από τους κα­τα­να­λω­τές ώστε να με­ρι­μνή­σει εκεί­νος για την εί­σπρα­ξη του οφει­λό­με­νου Τ.Τ.Α.

Για τα ακί­νη­τα που δεν έχουν με­τρη­τή του Δ.Ε.Δ.Δ.Η.Ε. το τέλος υπο­λο­γί­ζε­ται και ει­σπράτ­τε­ται από τους δή­μους σε τρεις τε­τρα­μη­νιαί­ες δό­σεις μέχρι τη λήξη του αντί­στοι­χου οι­κο­νο­μι­κού έτους, εκτός αν ο υπό­χρε­ος επι­θυ­μεί την εφά­παξ κα­τα­βο­λή του.

Κυ­ρώ­σεις

Σε πε­ρί­πτω­ση μη υπο­βο­λής ή υπο­βο­λής ανα­κρι­βούς δή­λω­σης, ο υπό­χρε­ος αυτής υπό­κει­ται σε χρη­μα­τι­κό πρό­στι­μο δι­πλά­σιο του οφει­λό­με­νου τέ­λους που αντι­στοι­χεί στο ακί­νη­το.

Πηγή: insider.gr

Σχολιασμός άρθρου

Προσθέστε ένα σχόλιο

Εμφανίζεται μετά από έγκριση · το e-mail δεν δημοσιεύεται0 / 2000

Τα σχόλια εκφράζουν τον σχολιαστή, όχι τη Δημοκρατική. Όροι σχολιασμού

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται. Τα σχόλια δημοσιεύονται μετά από έγκριση· το e-mail δεν δημοσιεύεται.

Γίνετε ο πρώτος που θα σχολιάσει.