Η Σύμη είναι ίσως το μόνο μέρος στην Ελλάδα όπου ο επισκέπτης βλέπει «παραδοσιακά» περισσότερες τουρκικές από ελληνικές σημαίες (ίσως γι’ αυτό φέτος ο δήμος πρόσθεσε δύο μεγάλες γαλανόλευκες στο κέντρο του λιμανιού). Ο λόγος είναι βέβαια ότι το σαγηνευτικό νησί αποτελεί υπ’ αριθμόν ένα προορισμό για τουρκικά σκάφη αναψυχής, απέχοντας μια ανάσα από τα παράλια της γειτονικής χώρας. Φέτος ωστόσο η ανησυχία είναι έκδηλη στους επιχειρηματίες του νησιού. Οι Τούρκοι επισκέπτες είναι αισθητά λιγότεροι, στο λιμάνι τα πολυτελή κότερα ήταν μετρημένα (τα περισσότερα βέβαια έφεραν τουρκική σημαία).

«Εμείς δεν βιώσαμε την κρίση την ελληνική, αλλά βιώνουμε την τουρκική. Είναι λογικό, εξαρτιόμαστε τουριστικά κατά 70% από τα τουρκικά παράλια», λέει στην «Κ» ο δήμαρχος Σύμης, Λευτέρης Παπακαλοδούκας. Οπως εκτιμά, η μείωση της κίνησης στο λιμάνι κυμαίνεται στο 50% σε σχέση με πέρυσι, και αφορά κατά 80% τα τουρκικά σκάφη. «Δεν είναι μόνο ότι δεν πάει καλά το νόμισμά τους. Είμαστε πανάκριβοι για τους Τούρκους, τα καύσιμα έχουν πάει στα ύψη, έχουν ανέβει και τα οινοπνευματώδη, αφού ο ΦΠΑ εκτοξεύθηκε στο 24%. Αυτά αποτελούσαν κίνητρο για τους επισκέπτες, έρχονταν, φόρτωναν καύσιμα και ποτά». Η αδύναμη τουρκική λίρα οδήγησε τους Τούρκους να μείνουν «εντός», αποφεύγοντας τα υψηλότερα έξοδα ελλιμενισμού στα ελληνικά νησιά. Το γεγονός έχει ευνοήσει τις τουρκικές μαρίνες όπου η πληρότητα κυμαίνεται φέτος σε επίπεδα πολύ υψηλότερα των προσδοκιών.

Σημείο τριβής στα… ελληνικά ύδατα αποτελεί νόμος που ψηφίστηκε τον περασμένο Νοέμβριο (4504/2017), ο οποίος απαγορεύει την επιβίβαση ή αποβίβαση επιβατών εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων, από επαγγελματικά σκάφη αναψυχής με ξένη σημαία (είτε της Ε.Ε. είτε τρίτων χωρών). Σύμφωνα με παράγοντες της τουριστικής αγοράς, σε Σύμη αλλά και Ρόδο, η διάταξη έχει περιορίσει αισθητά την κίνηση, καθώς πολλοί ήταν οι επισκέπτες που ναύλωναν σκάφος από την Τουρκία για να κάνουν τις διακοπές τους στην Ελλάδα. Σύμφωνα πάντως με τον Αντώνη Στελλιάτο, πρόεδρο της Ενωσης Πλοιοκτητών Ελληνικών Σκαφών Τουρισμού, ο νόμος είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. «Τόσα χρόνια έρχονταν τα τουρκικά σκάφη παράνομα», λέει στην «Κ». «Τώρα όποιο σκάφος θέλει μπορεί να έρθει και να πάρει ελληνική σημαία, αλλά δεν το κάνουν για να μην πληρώνουν ΦΠΑ. Κάθε σκάφος υπό τρίτη σημαία μπορεί να πάρει άδεια επαγγελματικού στην Ελλάδα με συγκεκριμένες διαδικασίες, αλλά δεν το κάνουν». Οπως τονίζει, η φετινή ήταν μια πολύ καλή χρονιά για το ελληνικό επαγγελματικό yachting. «Η πρώτη χρονιά που το ελληνικό σκάφος δεν είναι δεμένο».

Περιορισμένη είναι φέτος στο Ανατολικό Αιγαίο και η κίνηση των τουρκικών γολετών, των ξύλινων σκαφών που πραγματοποιούν μίνι κρουαζιέρες στα ελληνικά νησιά με 10 έως 20 επιβάτες. Την περυσινή σεζόν, το Λιμενικό Σώμα προχώρησε σε εντατικούς ελέγχους καθώς τα σκάφη αυτά δεν πληρούν τους όρους ασφαλείας.

Οι Τούρκοι επιχείρησαν να βρουν παραθυράκι για τη συνέχιση του πλου στο Αιγαίο, ονομάζοντάς τα «πρωτόγονης κατασκευής», χαρακτηρισμός που όμως δεν αναγνωρίζεται από την ελληνική πλευρά. Οι νησιώτες πάντως διαμαρτύρονται καθώς εκτός από τους Τούρκους, χάθηκαν και οι Ευρωπαίοι. «Πολλοί είχαν τα σκάφη τους “απέναντι” και μας επισκέπτονταν. Λόγω της κρίσης, φύγανε κι αυτοί. Εχουμε διώξει την ποιότητα από τα νησιά μας. Καλό είναι να πανηγυρίζουμε για τα εκατομμύρια τουριστών, αλλά να αναλογιστούμε εάν είμαστε ικανοποιημένοι με τους επισκέπτες των τσάρτερ», λέει ο δήμαρχος Σύμης.

πηγή kathimerini.gr

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ