Ειδήσεις

Με ενστάσεις η πρώτη ημέρα των Πανελλαδικών- Με προκάτ απαντήσεις στις Πανελλαδικές

Με σοβαρές ενστάσεις για το θέμα της Εκθεσης ξεκίνησαν χθες οι φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις. Στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας Γενικής Παιδείας, στο οποίο είναι ενταγμένη η παραδοσιακή Εκθεση που βαθμολογείται με 30 μονάδες στις 100, η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (ΚΕΕ) για πρώτη φορά έκανε μια ενδιαφέρουσα επιλογή. Ζήτησε την προσωπική άποψη των παιδιών για τη σχέση τους με την ανάγνωση των βιβλίων. Ωστόσο αντί τα μέλη της ΚΕΕ να αφήσουν τους υποψηφίους να εκφράσουν τεκμηριωμένα τη γνώμη τους, τελικά τους υπέδειξαν να πάρουν ως βάση δύο λογοτεχνικά κείμενα. Επίσης, και οι υποδείξεις της ΚΕΕ προς τα βαθμολογικά κέντρα, τις οποίες παρουσιάζει η «Κ», φέρουν ενδεδειγμένες απαντήσεις που δεν σχετίζονται με όλες τις πιθανές απαντήσεις των 18χρονων, αλλά προσιδιάζουν σε προκάτ φροντιστηριακές λύσεις.

Ειδικότερα, 82.159 υποψήφιοι Γενικών Λυκείων ξεκίνησαν χθες τις Πανελλαδικές Εξετάσεις με το ίδιο μάθημα. Από αυτούς, οι 74.346 εξετάζονται με το φετινό σύστημα και οι 7.813 είναι απόφοιτοι προηγούμενων ετών και επέλεξαν να εξεταστούν με το προηγούμενο σύστημα. Στη μεγαλύτερη ομάδα υποψηφίων δόθηκαν τρία κείμενα: η επιφυλλίδα «Το γιατρικό της αμόλυντης λογοτεχνίας» του Θεόδωρου Γρηγοριάδη, το κείμενο «Γράφειν» του Κώστα Τσιρόπουλου που ανήκει σε συλλογή δοκιμίων και ποίημα του Τίτου Πατρίκιου από τη συλλογή «Σε βρίσκει η ποίηση». Από αυτά προέκυψαν τα τέσσερα θέματα. «Επιτυχής η επιλογή των τριών κειμένων που δόθηκαν προς εξέταση. Και τα τρία κείμενα εκπληρώνουν εμμέσως και έναν παιδαγωγικό ρόλο: καλούν τους υποψηφίους να γίνουν καλοί αναγνώστες, δημιουργικοί εκφραστές του γραπτού λόγου και ευαίσθητοι πολίτες», σχολίασε η Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων.

Το θέμα της Εκθεσης (θέμα Δ) ήταν το εξής: «Ποια είναι η σχέση σας με την ανάγνωση βιβλίων και ποιος ο ρόλος της στη γενικότερη διαχείριση του προσωπικού σας χρόνου; Με αφορμή τα Κείμενα 1 και 2 (σημ.: πρόκειται για τα κείμενα του Θ. Γεωργιάδη και του Κ. Τσιρόπουλου) αποφασίζετε να καταθέσετε την προσωπική σας εμπειρία στο ιστολόγιο του σχολείου σας. Να δικαιολογήσετε την όποια επιλογή σας». «Συμβαίνει για πρώτη φορά η ΚΕΕ να ζητά από τους υποψηφίους να εκφράσουν προσωπικές απόψεις. Αρα θα πρέπει να τις δεχτεί όλες. Στο πλαίσιο αυτό δεν μπορεί να υποδεικνύει και να τις συνδέει με συγκεκριμένα κείμενα», ανέφερε στην «Κ» η φιλόλογος Αμαλία Τριπαμπούκη.  Μάλιστα, η ΚΕΕ στις υποδείξεις της προς τους βαθμολογητές θέτει συγκεκριμένο πλαίσιο. Ιδού τι ζητείται:

• Κατάθεση απόψεων για την αναγνωστική εμπειρία των μαθητών.

• Ρόλος της ανάγνωσης βιβλίων στη διαχείριση του προσωπικού χρόνου: σύνδεση με άλλες σύγχρονες συνήθειες και δραστηριότητες – εσωτερική απομόνωση – ανάπτυξη αναγνωστικών αρετών και συνηθειών – κίνητρο για δημιουργική αξιοποίηση χρόνου με παραδείγματα – ερεθίσματα για κοινωνικό και φιλανθρωπικό έργο – οικοδόμηση κοσμοθεωρίας – πρότυπα – κινητοποίηση – ενσυναίσθηση – παρώθηση για αυτόνομη συγγραφική δραστηριότητα και δημιουργική γραφή – ένταξη στην καθημερινή ρουτίνα – ποιοτική διάσταση στον χρόνο.

Ουσιαστικά, η ΚΕΕ, παρά το θετικό βήμα που φαίνεται να κάνει, απαιτεί οι υποψήφιοι να «εγκλωβίσουν» την άποψή τους στο πνεύμα των δύο κειμένων και αναπαράγει τα πρότυπα των απαντήσεων που κυκλοφορούν στα φροντιστήρια.

Πηγή: kathimerini.gr

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου