Συνεντεύξεις

Νάνσυ Τρυποσκούφη: «Οσο σημαντικό κι αν είναι το παρελθόν, προτιμώ να κοιτάζω μπροστά»

«Οσο σημαντικό και αν είναι το παρελθόν, προτιμώ να κοιτάζω μπροστά!». Αυτό υπογραμμίζει σε συνέντευξή της στην «δημοκρατική» η προϊσταμένη του ΔΟΠΑΡ κα Νάνσυ Τρυποσκούφη, μιλώντας για τον φετινό προγραμματισμό και με βάση την εμπειρία της από το Διεθνές Κέντρο Συγγραφέων και Μεταφραστών Ρόδου. Μιλώντας για την ανάδειξη του πολιτιστικού χαρακτήρα και της βαρύτητας που έχει η Ρόδος, η κα Τρυποσκούφη τονίζει ότι λόγω της προνομιακής γεωγραφικής θέσης που έχει, αποτελεί ταυτόχρονα πέρασμα πολιτισμών, κόμβο μεταξύ Ανατολής και Δύσης, καθώς επίσης οικονομικό και πολιτιστικό κέντρο του Ανατολικού Αιγαίου, με δυναμική για σπουδαία πράγματα!

• Κυρία Τρυποσκούφη, να ξεκινήσουμε από το φετινό πρόγραμμα του ΔΟΠΑΡ. Ποια είναι η φιλοσοφία του, μετά και από τα δύο χρόνια της πανδημίας;

Η περίοδος της καραντίνας ήταν μια δοκιμασία για όλους τους ανθρώπους του πολιτισμού, καθώς η πολύτιμη γι’ αυτούς επαφή με τον κόσμο εκ των πραγμάτων περιορίστηκε. Αυτό όμως δε σημαίνει ότι σταμάτησε η δουλειά τόσο στο δημιουργικό κομμάτι που αφορά στους καλλιτέχνες όσο και στο οργανωτικό που αφορά στους συντονιστές. Υπήρξε λοιπόν μια δημιουργική ζύμωση, που τώρα χρειάζεται εξωστρέφεια προκειμένου να μετουσιωθεί σε ποιοτικό, πολιτιστικό προϊόν. Και από την πλευρά του κοινού όμως, υπήρξε η αντίστοιχη ανάγκη αλληλεπίδρασης με τους καλλιτέχνες, καθώς η τέχνη είναι πρωτίστως επικοινωνία συναισθημάτων και σκέψεων, που προϋποθέτει ανθρώπινη επαφή. Το φετινό πρόγραμμα του ΔΟΠΑΡ σχεδιάστηκε λοιπόν πάνω σ’ αυτή τη βάση, να ενώσει πάλι κοινό και καλλιτέχνες κάθε γωνιάς του νησιού μας. Επειδή όμως πέρα από τους μεμονωμένους στόχους ή τις επιδιώξεις ενός φορέα πολιτισμού είναι απαραίτητο και ένα ευρύτερο όραμα, θα ήταν παράλειψή μου αν δεν ανέφερα την άψογη συνεργασία μου με τον πρόεδρο του ΔΟΠΑΡ, κ. Αλέξανδρο Κολιάδη. Είναι πραγματικά ευτυχές γεγονός για εμένα που όχι μόνο υπάρχει μια αποτελεσματική ηγεσία όσον αφορά στα διοικητικά ζητήματα, αλλά κυρίως που μοιραζόμαστε κοινές αρχές και αντιλήψεις για το μέλλον του πολιτισμού στον τόπο μας.

• Υπάρχει ενδιαφέρον από τον κόσμο; Συμμετέχουν και παρακολουθούν τις εκδηλώσεις που διοργανώνονται; Βλέπουμε ότι υπάρχει διάχυση και σε άλλες Δημοτικές Ενότητες και σε χωριά. 

Όπως προαναφέρθηκε, το ενδιαφέρον του κόσμου είναι μεγάλο, αφού ο πολιτισμός είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής ενός τόπου, κάτι που ανέδειξε με επώδυνο για όλους τρόπο η πανδημία αναστέλλοντας το μεγαλύτερο μέρος των εκδηλώσεων που είχαν ως τότε προγραμματιστεί. Εμείς βλέπουμε το νησί της Ρόδου ενιαία χωρίς να κάνουμε διακρίσεις ανάμεσα στην πόλη της Ρόδου και τις λοιπές κοινότητες, τόσο γιατί οι κοινοί δεσμοί των Ροδιτών είναι αυτονόητοι όσο και επειδή ο πολιτισμός είναι το ίδιο απαραίτητος για όλους ανεξάρτητα από το πού μένουν. Ταυτόχρονα υπολογίζουμε τις ιδιαιτερότητες κάθε κοινότητας ξεχωριστά, αντιλαμβανόμενοι ότι φροντίζοντας το κάθε κύτταρο του νησιού ανάλογα με τις ανάγκες του, συμβάλλουμε ευρύτερα στην ομαλή λειτουργία του σώματος. Παραμένουμε λοιπόν, πέρα από τις δικές μας ιδέες, ανοιχτοί και στις προτάσεις όλων των πολιτιστικών συλλόγων και ενώσεων καθώς και μεμονωμένων ανθρώπων. Δεν υπάρχει κανένας περιορισμός σχετικά με το είδος της δράσης που μπορεί να εγκρίνουμε, αφού το ποιοτικό κρίνεται κυρίως από την αισθητική και την επιμέλεια μίας εκδήλωσης, και όχι από την ταμπέλα που τη συνοδεύει.

• Διατελέσατε και προϊσταμένη στο Διεθνές Κέντρο Συγγραφέων και Μεταφραστών Ρόδου. Ήταν μια μεγάλη εμπειρία για εσάς;

Το Διεθνές Κέντρο Συγγραφέων και Μεταφραστών Ρόδου υπήρξε αναμφισβήτητα μεγάλο σχολείο, ήδη πριν καν αναλάβω τη διεύθυνσή του. Πρόκειται για έναν οργανισμό πολυδιάστατο, που κλήθηκε να παίξει κομβικό ρόλο στον πολιτισμό του νησιού. Προκειμένου να λειτουργήσει κάτι τόσο φιλόδοξο όσο ένα κέντρο λογοτεχνίας διεθνούς χαρακτήρα, που είναι ταυτόχρονα ξενώνας και χώρος εργασίας λογοτεχνών, διαμεσολαβητής μεταξύ της ξένης και της τοπικής λογοτεχνικής και ευρύτερα καλλιτεχνικής παραγωγής, οργανωτικός φορέας εκδηλώσεων που αφορούν άμεσα στο βιβλίο αλλά έμμεσα σε όλες τις εκφάνσεις της τέχνης, κέντρο επιμορφωτικών προγραμμάτων για όλες τις ηλικίες και τόσα άλλα, χρειάζονται πολλές εργατοώρες, έμπνευση, πρόγραμμα. Συνυπολογίζοντας μάλιστα τα όποια προβλήματα, όπως τη μικρή ομάδα εργαζομένων για τόσον όγκο δουλειάς και την ισχνή χρηματοδότηση λόγω των γνωστών προβλημάτων της οικονομίας στη χώρα, το ό,τι καταφέραμε τόσο εγώ όσο και οι συνάδελφοί μου να κρατήσουμε τον οργανισμό αυτό ενεργό και με έντονο τοπικό και διεθνή αντίκτυπο, ίσως να φαντάζει από απόσταση ένας μικρός άθλος. Μια εξήγηση που μπορώ να δώσω γι’ αυτό είναι ότι ήταν πραγματικά τόσο συναρπαστική αυτή η διαδρομή που κάναμε, συνεργαζόμενοι με σπουδαία ονόματα της ελληνικής διανόησης, όπως ο Νίκος Κάσδαγλης, η Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ, η Ελένη Γλύκατζη – Αρβελέρ, ο Δημήτρης Μαρωνίτης, ο Τίτος Πατρίκιος και τόσοι άλλοι, κυρίως όμως βλέποντας τους καρπούς των κόπων όλων μας ν’ αποδίδουν, με το κοινό της Ρόδου, ιδιαίτερα την νέα γενιά, να έρχεται σε επαφή με το διάβασμα και την τέχνη, ώστε δεν ένιωσα ποτέ εξαντλημένη και πάντοτε έβρισκα νέες δυνάμεις να συντονίσω στην κοινή μας προσπάθεια.

• Σε σχέση με την μέχρι τώρα σταδιοδρομία σας, πώς βλέπετε τη μετέπειτα επαγγελματική σας πορεία; Η ανάληψη νέων ευθυνών από το ΔΟΠΑΡ σημαίνει ριζική αλλαγή ή τη συνέχεια μιας επιτυχημένης συνταγής;

Όσο σημαντικό και αν είναι το παρελθόν, προτιμώ να κοιτάζω μπροστά. Είμαι της φιλοσοφίας ότι όσο ο άνθρωπος μένει ζωντανός δεν έχει περιθώριο να επαναπαύεται στις δάφνες του, και ο απολογισμός αποκτά νόημα μόνο όταν σηματοδοτεί, μέσα από τα λάθη και τα σωστά που έχουν γίνει, το μέλλον. Τα ώς τώρα πεπραγμένα μου λοιπόν και η εμπειρία μου παραμένουν πολύτιμα εργαλεία και ως τέτοια τα αντιμετωπίζω. Θα πρέπει βέβαια να τονίσω επίσης ότι αυτή την αντίληψη δεν την έχω μόνο σε προσωπικό επίπεδο αλλά και σε συλλογικό. Δε θα μπορούσα άλλωστε να φανταστώ την πολιτιστική κίνηση του νησιού ν’ ακολουθεί κάποια πεπατημένη, χωρίς φρέσκιες ιδέες, χωρίς ανανέωση. Κάθε στόχος που επιτυγχάνεται είναι ο σκελετός πάνω στον οποίο οικοδομείται το καινούργιο, έτσι βλέπω τη σχέση παρελθόντος – μέλλοντος, έτσι βλέπω και τη μετέπειτα πορεία του ΔΟΠΑΡ και των δημιουργικών ανθρώπων που συνεργάζονται μαζί μας.

• Κατά την άποψή σας, η Ρόδος έχει όλα τα εχέγγυα για να αναδειχθεί ο πολιτιστικός χαρακτήρας και η πολιτιστική προσωπικότητά της;

Είναι πραγματικά εντυπωσιακό, ακόμα και για όσους ζουν στη Ρόδο, το εύρος του ανθρώπινου δυναμικού που διαθέτει το νησί όσον αφορά στον πολιτισμό. Υπάρχουν δεκάδες άνθρωποι σε κάθε τομέα, δημιουργοί και ερμηνευτές, έτοιμοι να προσφέρουν. Αυτοί το μόνο που χρειάζονται προκειμένου να εκμεταλλευτούν, αφενός το εγγενές τους ταλέντο και αφετέρου τις δεξιότητες που έχουν αποκτήσει μέσα από χρόνια μόχθου και μελέτης του αντικειμένου τους, είναι το πλαίσιο που θα τους αναδείξει. Σ’ αυτό ακριβώς η προσπάθειά μας επικεντρώνεται, στο συντονισμό δηλαδή και στο ευρύτερο όραμα που θα ενώσει όλους αυτούς τους ανθρώπους και θα μετατρέψει τις ατομικές και, πολλές φορές, μεμονωμένες προσπάθειες σε κάτι πιο συλλογικό, ικανό να αποδώσει τόσο άμεσα όσο και σε βάθος χρόνου. Αν μάλιστα συνυπολογίσουμε τις υποδομές σε χώρους πολιτισμού και κτηριακές εγκαταστάσεις, πολλές από τις οποίες μένει να αξιοποιηθούν, όπως και την προνομιακή γεωγραφική θέση της Ρόδου, που αποτελεί ταυτόχρονα πέρασμα πολιτισμών, κόμβο μεταξύ Ανατολής και Δύσης, καθώς επίσης οικονομικό και πολιτιστικό κέντρο του Ανατολικού Αιγαίου, τότε καθίσταται αυτονόητη η δυναμική της για σπουδαία πράγματα. Δε θα ήταν λοιπόν υπερβολή να ειπωθεί ότι ταβάνι μας είναι ο ουρανός!!!

 

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου