Ρεπορτάζ

Λείπει η στρατηγική που θα οδηγήσει τη Ρόδο στην οδό πιο προσοδοφόρων πακέτων τουρισμού

Γράφει ο
Νεκτάριος Καλογήρου

Η ανάγκη καθορισμού συγκεκριμένης, τοπικής στρατηγικής που θα οδηγήσει στην πώληση ακριβότερων πακέτων τουρισμού για τη Ρόδο, αναδείχθηκε ξεκάθαρα μέσα από την παρουσίαση των πρώτων αντιπροσωπευτικών συμπερασμάτων της έρευνας ποιότητας που διενήργησε ο Σύλλογος Διευθυντών Ξενοδοχείων του νησιού.
Ολοι συμφώνησαν πως η στρατηγική αυτή θα πρέπει να είναι το αποτέλεσμα μιας συνέργειας, μεταξύ επιχειρηματιών, τοπικής αυτοδιοίκησης και περιφερειακής διοίκησης και θα πρέπει να ξεκινήσει μέσα από την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των μονίμων κατοίκων του νησιού.
Τα στοιχεία, που παρουσιάσθηκαν αναλυτικά στη χθεσινή έκδοση της ‘δημοκρατικής’, έδειξαν ότι μόλις ένας στους 100 επέλεξε να πληρώσει τουριστικό πακέτο που να κοστίζει πάνω από 1500 ευρώ, για εννέα ημέρες διακοπών. Σημειώνεται πως ακόμα και το όριο των 1500 ευρώ είναι χαμηλό, αν συνυπολογιστεί πως σε αυτό περιλαμβάνονται τα αεροπορικά εισιτήρια, οι βασικές μετακινήσεις (από και προς αεροδρόμιο), η διαμονή σε ξενοδοχείο πολυτελείας και για τις περισσότερες περιπτώσεις η πλήρης διατροφή.
Άλλο στοιχείο της έρευνας που αξίζει προσοχή είναι πως περίπου οι μισοί από τους τουρίστες δαπάνησαν μόλις 220 ευρώ για αγορές από τη Ρόδο. Στη διαίρεση με το μέσο όρο παραμονής των επισκεπτών, δείχνει ότι οι τουρίστες είχαν δαπανήσει μόλις 25 ευρώ ανά ημέρα στην εμπορική και τουριστική αγορά του νησιού. Ποιος πρωτοπούλησε εμπόρευμα και πόσος τζίρος επιτεύχθηκε με τέτοια ποσά; Το στοιχείο αυτό έρχεται να επιβεβαιώσει στο έπακρον τα όσα τόνιζε όλο το καλοκαίρι ο Σύλλογος Καταστηματαρχών Μεσαιωνικής Πόλης, που έκανε λόγο για επισκέπτες που δεν μπορούν να κινήσουν την αγορά.
Τελικά, όλοι έχουν το ίδιο πρόβλημα: θεωρούν ότι η δουλειά τους στη Ρόδο πουλιέται φθηνά. Από τον πιο μεγάλο ξενοδόχο μέχρι τον πιο μικρό έμπορο, η αίσθηση είναι ίδια και αυτή έγινε πιο πικρή μέσα από τα αποτελέσματα της έρευνας. Τα στοιχεία έδειξαν ότι σχεδόν όλοι κάνουν σωστά τη δουλειά τους. Καταγράφηκε πλήρης ικανοποίηση από τις ομορφιές και τον πολιτισμό του νησιού (που αποτελεί το βασικό παράγοντα προσέλκυσης επισκεπτών), πλήρης ικανοποίηση από τις ξενοδοχειακές μονάδες, τις παραλίες και την καθαριότητα. Τα μόνιμα και γνωστά προβλήματα είναι συγκοινωνίες, η στάθμευση, το αεροδρόμιο, η συμπεριφορά ορισμένων κακών επιχειρηματιών που στο βωμό του κέρδους θυσιάζουν τα πάντα.
Ο Σύλλογος Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου, με τη συνεργασία του Αμερικανικού Κολεγίου Θεσσαλονίκης έκαναν ένα σπουδαίο δώρο για το νησί. Εδειξαν ότι ο τόπος ολόκληρος είναι ένας εξαιρετικός στρατός, που όμως δεν έχει σχέδιο μάχης, ούτε και στόχο για να κατακτήσει. Λείπει μια μελέτη που να δείχνει για παράδειγμα πόσες κλίνες έχει το νησί, σε ποιες κατηγορίες, πόσο πουλιέται η κάθε μια και πόση ανάγκη (σκουπίδια, κατανάλωση νερού – ρεύματος) γεννά η κάθε μια από αυτές. Πόσες κλίνες αντέχει ακόμα το νησί ή μήπως δεν αντέχει άλλες και θα πρέπει να ανακαινιστούν όλες οι παλιές, έτσι ώστε κι εκείνες να πουλιούνται σε μια αξιοπρεπή τιμή; Με ποιους κανόνες δεοντολογίας και καλής συμπεριφοράς λειτουργεί η αγορά; με ποιες ποινές και με ποιους μηχανισμούς ελέγχονται οι επαγγελματίες; Υπάρχει ανοχή και μέχρι ποιου βαθμού; Σε ποια πεδία μπορούν όλοι οι επιχειρηματίες να συνεργαστούν;
Όλα τα παραπάνω ερωτήματα τέθηκαν στο τέλος της παρουσίασης της περασμένης Δευτέρας, στην αίθουσα «Γεώργιος Καραγιάννης» του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου. Όλα, με διάφορους τρόπους, συνδέθηκαν με την καθημερινότητα που βιώνουν οι ντόπιοι. Την καθαρή πόλη απολαμβάνουν οι μόνιμοι κάτοικοι, όπως και οι τουρίστες. Αντιστοίχως ισχύει και με τα προβλήματα, που τα μεγεθύνει η αύξηση των τουριστών.
Η εκπόνηση μιας μελέτης και μιας στρατηγικής που θα ακολουθούν προβλήθηκε επιτακτική στη συζήτηση της περασμένης Δευτέρας. Η εκπόνησή τους απαιτεί μόνο θέληση και συνέργειες. Αυτό το απέδειξαν τα στελέχη του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου, που με σχεδόν μηδενικό προϋπολογισμό πέτυχαν να υλοποιήσουν μια τόσο σημαντική έρευνα. Τώρα ήρθε η σειρά των εκλεγμένων να βάλουν το δικό τους λιθαράκι στον επαναπροσδιορισμό της τοπικής τουριστικής στρατηγικής, που με τη σειρά της θα φέρει περαιτέρω βελτίωση της ποιότητας ζωής και των κατοίκων του νησιού.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου