Ειδήσεις

Ανατροπές με σχέδιο νόμου στον τουρισμό – Καθιερώνεται επάγγελμα τουριστικού συνοδού

Σε δημόσια διαβούλευση σχέδιο νόμου. Αυξάνει η ηλικία των ΙΧ που μπορούν να εκμισθώνονται. «Αβγατίζουν» οι μαρίνες που μπορούν να παραχωρηθούν. Καθιερώνεται νέο επάγγελμα «τουριστικού συνοδού».

Σε δημόσια διαβούλευση μέχρι τις 5 Ιανουαρίου 2018 τέθηκε από χθες το απόγευμα το σχέδιο νόμου του υπουργείου Τουρισμού με τίτλο «Ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου  στον τομέα του τουρισμού».

Σύμφωνα με την ηγεσία του  υπουργείου Τουρισμού, με τις προωθούμενες  διατάξεις επιδιώκεται ο εκσυγχρονισμός και εξορθολογισμός  του θεσμικού πλαισίου στον νευραλγικό για την ελληνική οικονομία χώρο του τουρισμό, με στόχο τη διευκόλυνση της επιχειρηματικότητας, τη βέλτιστη διαχείριση και εξοικονόμηση πόρων και την ανάπτυξη συνεργασιών ικανών να στηρίξουν την ανάδειξη της χώρας ως τουριστικού προορισμού.

Το σχέδιο περιλαμβάνει 31 άρθρα με τα οποία επιχειρείται να ρυθμιστούν θέματα που αφορούν στην ίδρυση και λειτουργία γραφείων ταξιδίων, τους όρους και τις προϋποθέσεις για τη σύσταση και λειτουργία επιχειρήσεων εκμίσθωσης επιβατηγών αυτοκινήτων Ι.Χ., την τουριστική μίσθωση κατοικιών από ιδιώτες ενώ ρυθμίζει θέματα ξενοδοχείων και κάμπινγκ τα οποία περιλαμβάνουν ειδικές τουριστικές υποδομές, αλλά δεν μπορούν να αδειοδοτηθούν εξαιτίας κενών του θεσμικού πλαισίου που ισχύει σήμερα.

Ταυτόχρονα διευρύνεται ο αριθμός των μαρινών που μπορούν να παραχωρηθούν από το Δημόσιο, προωθείται η λειτουργία γραφείου υποστήριξης τουρισμού στο δεύτερο από άποψη κίνησης αεροδρόμιο της χώρας, «Νίκος Καζαντζάκης» στο Ηράκλειο Κρήτης, ρυθμίζονται θέματα που αφορούν στις 8 επαγγελματικές σχολές τουρισμού (ΕΠΑ.Σ) οι οποίες καταργήθηκαν το 2015 καθώς και θέματα που αφορούν σε συνεργάτες/διδακτικό προσωπικό των σχολών τουρισμού.

Επιπλέον, ρυθμίζονται θέματα που συνδέονται με τη λειτουργία των ξενοδοχείων συνιδιοκτησίας (condo hotels), την 7μελή επιτροπή  «Παρατηρητήριο», η οποία θα εποπτεύει και αναλύει τα δεδομένα του Δορυφόρου Λογαριασμού Τουρισμού (σ.σ. στατιστικό σύστημα αποτύπωσης των μεγεθών του τουρισμού) αλλά και την παράταση των σχετικών προθεσμιών, προκειμένου να καταθέσουν φακέλους για να αδειοδοτηθούν, πλήρως ή εν μέρει, οι τουριστικοί λιμένες που έχουν τις προβλεπόμενες άδειες.

Σε ό,τι αφορά την εκμίσθωση κατοικιών από ιδιώτες, καταργείται προηγούμενη διάταξη η οποία εξακολουθούσε να ισχύει  και όριζε πως μισθώσεις ακινήτων διάρκειας μικρότερης των 30 ημερών θεωρούνται τουριστικές μισθώσεις. Διάταξη η οποία προσέκρουε στην πλήρη απελευθέρωση των μισθώσεων ακινήτων που είχε επιβληθεί με μνημονιακό νόμο από την 1η Νοεμβρίου 2015  και όριζε πως όλες οι μισθώσεις ακινήτων, ανεξαρτήτως χρονικής διάρκειας, θεωρούνται αστικές μισθώσεις και ρυθμίζονται όχι από την τουριστική νομοθεσία αλλά τον Αστικό Κώδικα.

Μεγάλο μέρος του προωθούμενου σχεδίου νόμου αφορά διατάξεις που ρυθμίζουν θέματα ίδρυσης και λειτουργίας γραφείων ταξιδίων (8 από τα 31 άρθρα).

Στο άρθρο 3 ορίζεται πως τα γραφεία ταξιδίων θα έχουν τη δυνατότητα «παροχής υπηρεσιών τουριστικού συνοδού». Πάγιο αίτημα των γραφείων ταξιδίων και των τουρ οπερέιτορ, το οποίο αναδείχθηκε στο παρελθόν σε σημείο τριβής με τους ξεναγούς.

Εκτίμηση παραγόντων του χώρου είναι πως το θέμα θα αποτελέσει ένα από τα θερμά «μέτωπα» μεταξύ ιδιοκτητών ταξιδιωτικών γραφείων και ξεναγών καθώς, όπως αναφέρεται στη διάταξη, «οι όροι και προϋποθέσεις για το επάγγελμα των τουριστικών συνοδών καθορίζονται με Προεδρικό Διάταγμα, κατόπιν σχετικής εισήγησης του υπουργού Τουρισμού».

Το σχέδιο νόμου επιχειρεί επίσης να επαναπροσδιορίσει τους κανόνες στον χώρο των γραφείων ταξιδίων, ιδιαίτερα μετά την «έκρηξη» του Ίντερνετ και τη στροφή πολλών ιδιοκτητών ταξιδιωτικών γραφείων στο διαδίκτυο.

Όπως ορίζεται, αν οι ιδιοκτήτες ενός υφιστάμενου, τυπικού (offline) γραφείου ταξιδίων επιλέγουν να δραστηριοποιούνται αποκλειστικά στο διαδίκτυο (online), αυτό θεωρείται μετατροπή της επιχείρησης και επιτρέπεται υπό προϋποθέσεις. Αρχικά θα πρέπει να ανακληθεί η «βεβαίωση συνδρομής νόμιμων  προϋποθέσεων» για τη λειτουργία της παλιάς επιχείρησης, να εκδοθεί νέα βεβαίωση για την επιχείρηση που θα λειτουργεί online (Online Travel Agent, OTA) ενώ θα πρέπει να εκδοθεί νέα εγγυητική επιστολή 5.000 ευρώ.

Η κόντρα που προέκυψε μεταξύ ιδιοκτητών ταξί και των πλατφορμών εκμίσθωσης επιβατηγών ΙΧ άφησε το αποτύπωμά της και στις διατάξεις του συγκεκριμένου σχεδίου νόμου. Κι αυτό καθώς ορίζεται, μεταξύ άλλων, πως τα επιβατηγά  Ι.Χ που εκμισθώνονται θα πρέπει κατ’ ανώτατο να έχουν ηλικία 12 ετών από την ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας του οχήματος, έναντι 7 ετών που είχε ορίσει αρχικά ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρ. Σπίρτζης.

Με άλλη διάταξη διευρύνεται (πέραν των 16 που είχαν οριστεί αρχικά) οι τουριστικοί λιμένες (μαρίνες) που μπορούν να παραχωρούνται από το Δημόσιο. Για να συμβεί αυτό, ορίζεται πως μπορούν να παραχωρούνται όχι μόνο οι μαρίνες που «χωροθετεί» αλλά και «δημιουργεί» το Δημόσιο.

Παναγιώτης Δ. Υφαντής-euro2day.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου