Ρεπορτάζ

Λειτουργεί καλύτερα η Τουριστική Σχολή

Αφορμή να επισκεφθούμε τη Σχολή Τουριστικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης Ρόδου (ΕΠΑ.Σ.), στάθηκε μια τυχαία αναφορά από μαθητή της Σχολής, που έδινε την εντύπωση πως κάτι έχει αλλάξει σε όλα εκείνα τα προβλήματα, που όπως ακούγαμε, αντιμετωπίζει η Σχολή και οι σπουδαστές της. Προβλήματα που έθλιβαν και ανησυχούσαν. Τελικά, μπορούμε να ακούσουμε καλά νέα, μέσα σε όλα τα γκρίζα και άσχημα που μας περιτριγυρίζουν; Και μάλιστα όταν αυτά, αφορούν την πολύπαθη εκπαίδευση, πολλώ μάλλον την τουριστική, σε μια περιοχή που έχει παράδοση στην τουριστική εκπαίδευση και ανάγκη από εργαζομένους και στελέχη άριστα κατηρτισμένους και υψηλού επιπέδου; Πιστεύουμε ναι, έχουμε να πούμε καλά νέα, εάν κρίνουμε από όσα μας είπαν ο διευθυντής της Σχολής κ. Παναγιώτης Κουντούρης, αλλά και οι μαθητές/τριες της.
• Μέχρι και το σχολικό έτος του 2012, παρακολουθούσαμε μια δυσάρεστη κατάσταση που είχε να κάνει με ελλείψεις βασικών υλικών για τα εργαστήρια, ελλείψεις βιβλίων και καθηγητών, καθυστέρηση έναρξης λειτουργίας της Σχολής, προβλήματα χρηματοδότησης. Εχουν βρεθεί λύσεις; Σε ποιο σημείο βρίσκεται αυτή την στιγμή η Σχολή;
Οι τέσσερις τελευταίες προβληματικές εκπαιδευτικές περίοδοι (2009-10 έως 2012-13) αποτελούν παρελθόν. Η περίοδος που διανύουμε τώρα είναι τελείως διαφορετική από τις προηγούμενες και ιδιαίτερα αποτελεσματική. Η έγκαιρη έναρξη της λειτουργίας της Σχολής (11 Νοεμβρίου 2013), η σχεδόν ταυτόχρονη πρόσληψη Εκπαιδευτών και η έγκαιρη έγκριση πιστώσεων έδειξαν τις προθέσεις του Υπουργείου και δη των Στελεχών του. Οι μαθητές/τριες της ΕΠΑ.Σ. και οι καταρτιζόμενοι/νες του Ι.Ε.Κ. εκπαιδεύονται και καταρτίζονται αντίστοιχα σε ένα ασφαλές και λειτουργικό περιβάλλον το οποίο προσπαθούμε να βελτιώνουμε καθημερινά μέσω της ομαδικής προσπάθειας που καταβάλλεται από Διεύθυνση, εκπαιδευτές, εκπαιδευόμενους και καταρτιζόμενους, προσωπικό και εξωτερικούς Συνεργάτες. Βασικοί στόχοι της προσπάθειας αυτής είναι η ανάπτυξη των δεξιοτήτων και ικανοτήτων των μαθητών/τριών και καταρτιζομένων, καθώς επίσης η διαμόρφωση επαγγελματικής συμπεριφοράς και τουριστικής συνείδησης.

• Το Οικοτροφείο δεν λειτουργεί. Υπάρχει λύση και γι’ αυτό το πρόβλημα, με δεδομένες τις πολύ δύσκολες οικονομικές συνθήκες για τις οικογένειες παιδιών που δεν είναι από εδώ, αλλά και γιατί η λειτουργία του έχει και εκπαιδευτικούς σκοπούς;
Η αδικαιολόγητη, από εκπαιδευτικής άποψης, παύση της λειτουργίας του Οικοτροφείου, θα μπορούσε να στηριχθεί οικονομικά – εφόσον αυτός ήταν ο λόγος – μέσα από επιχειρηματική δραστηριότητα και συμμετοχή σε δράσεις με οικονομικό όφελος, προτάσεις που δυστυχώς δεν έχουν εγκριθεί, τουλάχιστον μέχρι τώρα. Οι προτάσεις:
1. Συνέχιση της λειτουργίας του Οικοτροφείου με ενοικίαση δωματίων σε μαθητές/τριες και καταρτιζόμενους/νες με κοινά αποδεκτή χρέωση ανά άτομο ανά μήνα, που θα περιλαμβάνει στέγη, διατροφή και υπηρεσίες πλυντηρίου. 2. Ιδρυση και λειτουργία κυλικείου (ενδοσχολική επιχειρηματικότητα) 3. Ιδρυση και λειτουργία εστιατορίου (προσφορά γευμάτων εργασίας σε επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στην πόλη μας) 4. Παράδοση – επίδειξη μαθημάτων μαγειρικής σε μη επαγγελματίες ενδιαφερόμενους/νες και ελληνικής κουζίνας σε επισκέπτες – τουρίστες σε συνεργασία με Τ.Ο. (12 μήνες) 5. Συμμετοχή σε κοινές οικονομικές δράσεις φορέων της Ρόδου (ανάδειξη τοπικής κουζίνας) 6. Είσπραξη μικρού ποσού εφάπαξ από τις συνεργαζόμενες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις για κάθε μία τοποθέτηση πρακτικά ασκούμενου/νης.
Για την 4η και 5η δραστηριότητα το μόνο που χρειάζεται είναι η παράταση των συμβάσεων δύο Εκπαιδευτών και η τοποθέτηση τεσσάρων μαθητών για πρακτική άσκηση στις εγκαταστάσεις της Σχολής. Για την 2η και 3η δραστηριότητα οι υποδομές υφίστανται.

• Η τοπική κοινωνία, οι επιχειρηματίες βοηθούν;
Οποτε χρειάστηκε – μισή ντροπή δική μας μισή των συνεργατών/επιχειρηματιών – η βοήθεια που ζητήθηκε δόθηκε και μάλιστα απλόχερα από επιχειρηματίες ξενοδόχους που αγαπούν και τιμούν τον τόπο τους, σέβονται τον εαυτό τους, τους εργαζόμενους, τους συνεργάτες τους, και στην ουσία με αυτό τον τρόπο επιβραβεύουν τους νέους και νέες που θέλουν να κάνουν καριέρα στον τομέα του Τουρισμού, αποκτώντας σωστές βάσεις μέσω της μόρφωσης, της εκπαίδευσης και της εμπειρίας. Οι επιχειρηματίες αυτής της κλάσης θα μπορούσαν να είναι πολλοί περισσότεροι. Από τη δική μας μεριά φροντίζουμε να ανταποδίδουμε την βοήθεια που δεχόμαστε σε κοινωνικό επίπεδο με εθελοντική συμμετοχή των μελών της «οικογένειάς» μας, στηρίζοντας τη λειτουργία διαφόρων φορέων. Οι εθελοντικές αυτές συμμετοχές πραγματοποιούνται χωρίς τα φώτα της δημοσιότητας, με πολλή διάθεση και αγάπη για τον τόπο μας και τους συνανθρώπους μας.

• Πολύ συχνά ακούμε την λέξη «αναβάθμιση». Τι είναι για σας αναβάθμιση;
Η αναβάθμιση αρχίζει εκ των έσω. Με εσωτερικές διαδικασίες που εξυπηρετούν τις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών/τριών και καταρτιζομένων και στοχεύουν στην απόλυτη απορρόφησή τους στην αγορά εργασίας. Εμείς, σαν δομές εκπαίδευσης και κατάρτισης δεν χρειαζόμαστε αναβάθμιση υπό την έννοια του υψηλότερου επιπέδου, χρειαζόμαστε τεχνολογικό και εργαστηριακό εκσυγχρονισμό και τη συνεχή στήριξη των επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνται στο χώρο της φιλοξενίας και του επισιτισμού.

• Είδαμε μια ομάδα παιδιών, να εκπαιδεύεται στην τέχνη του καφέ αλλά και στα μυστικά του, στο πλαίσιο των δράσεων που έχετε υιοθετήσει φέτος. Και μάλιστα, μας είπαν ότι θα ήθελαν να γίνονται περισσότερες τέτοιες. Θα μας πείτε περισσότερα γι’ αυτές;
Οι δράσεις άρχισαν και θα συνεχίσουν να οργανώνονται από τους συναδέλφους Εκπαιδευτές – οι οποίοι είναι απόφοιτοι των Σχολών μας και Προϊστάμενοι τμημάτων, στελέχη ξενοδοχείων – σε συνεργασία με τους εξωτερικούς συνεργάτες, τη Λέσχη Αρχιμαγείρων, την Ένωση Ξενοδόχων, το Σύλλογο Διευθυντών Ξενοδοχείων, εμπορικές και μη εταιρείες που έχουν άμεση σχέση με το αντικείμενο (Green Key).Το σκεπτικό είναι η δυνατόν συχνότερη επαφή-γνωριμία των εκπαιδευομένων-καταρτιζομένων με τους μελλοντικούς τους συναδέλφους, συνεργάτες και εργοδότες, η οποία θα τους προσδώσει επαγγελματικού επιπέδου συμπεριφορά και νοοτροπία.
Στις δράσεις περιλαμβάνεται το πρόγραμμα εκμάθησης της ρωσικής γλώσσας το οποίο πραγματοποιείται μετά το πέρας των μαθημάτων για τους μαθητές/τριες του τμήματος Ξ.Ε.Υ. με τη συνδρομή της Περιφέρειας.

• Οι επόμενοι στόχοι σας;
Εξωστρέφεια. Η συνεργασία με αντίστοιχες Σχολές του εξωτερικού σε επίπεδο ανταλλαγής εκπαιδευτών και εκπαιδευομένων – ένα πρόγραμμα σε αδράνεια από το 2003, αρχικά κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής περιόδου με παρακολούθηση και συμμετοχή στα εργαστηριακά μαθήματα και αργότερα ίσως και κατά τη διάρκεια της πρακτικής άσκησης την περίοδο του καλοκαιριού. Τον Μάρτιο διοργανώνουμε διημερίδα σε συνεργασία με αντίστοιχη Σχολή της Μόσχας με θέμα «Αποτελεσματική εκπαίδευση μέσω της ανταλλαγής εμπειριών», και πιθανή συμφωνία περαιτέρω συνεργασίας.

• Πιστεύετε πως η απορρόφηση από την αγορά εργασίας των παιδιών που τελειώνουν την Σχολή είναι ικανοποιητική;
Απόλυτα ικανοποιητική! Σύμφωνα με επίσημη πανελλαδική μελέτη του 2008 στο σύνολο των αποφοίτων ειδικότητας “Τεχνικός Μαγειρικής Τέχνης” των Ι.Ε.Κ. του Υπουργείου Τουρισμού η απορρόφηση στην αγορά εργασίας ανερχόταν στο 97,97 % με απασχόληση στην Ελλάδα (90,74 %) και στο εξωτερικό (7,23 %). Η απορρόφηση συνεχίζεται με τους ίδιους ρυθμούς.

• Υπάρχει σκέψη και δυνατότητα να αυξηθεί ο αριθμός εισακτέων από την περιοχή των Δωδεκανήσων;
Ήδη και λόγω της παύσης της λειτουργίας του οικοτροφείου, ο αριθμός των Δωδεκανησίων μαθητών/τριών και καταρτιζομένων έχει αυξηθεί σημαντικά. Η πρότασή μας για επιπλέον μοριοδότηση της εντοπιότητας, πρόταση στην οποία επιμείναμε επί σειρά ετών (2007 – 2011) δυστυχώς δεν έγινε αποδεκτή, δεν προωθήθηκε.

• Εκτός από την τεχνογνωσία, πιστεύετε ότι εκπαιδεύεται επαρκώς η τουριστική συνείδηση- σαν αυτή που έχουν στο DNA τους οι Ροδίτες;
Επειδή «τα πάντα είναι θέμα παιδείας» φροντίζουμε για ένα ασφαλές, κατάλληλα δομημένο και στελεχωμένο περιβάλλον μετάδοσης γνώσεων και επαγγελματικών εμπειριών ή αλλιώς βιωματικής μάθησης, πλαισιωμένο από κανονισμό εσωτερικής λειτουργίας, το οποίο είναι επιβοηθητικό και διευκολύνει την ανάπτυξη επαγγελματικής και τουριστικής συνείδησης.

• Πιστεύετε πως έχουν βάση όσα κατά καιρούς ακούμε για κινδύνους να κλείσει η Σχολή ή να μεταφερθεί-συγχωνευθεί;
Αυτές οι κατά καιρούς φήμες αφορούν την Α.Σ.Τ.Ε. Ρόδου. Δεν ίσχυσαν, δεν ισχύουν. Το κακό νέο για μας είναι οι αλλαγές στη Β΄βάθμια εκπαίδευση που αφορούν την κατάργηση των ΕΠΑ.Σ. και τη λειτουργία των Σ.Ε.Κ., ένα σύστημα άτυπης κατάρτισης που δεν πρέπει να εφαρμοστεί στον τομέα της Τουριστικής Εκπαίδευσης & Κατάρτισης. Ελπίζουμε ότι σύντομα η ηγεσία του Υπουργείου θα είναι σε θέση να ανακοινώσει ευχάριστα νέα για το μέλλον των Σχολών, υποχρέωση προς τους νέους και νέες που θέλουν και μπορούν να συμβάλλουν στην κοινή προσπάθεια για αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος της χώρας, εκμεταλλευόμενοι την αποτελεσματική και ποιοτική τουριστική εκπαίδευση και κατάρτιση. Και τι απαντούν τα παιδιά που συναντήσαμε στο τμήμα ζαχαροπλαστικής – φτιάχνοντας μια λαχταριστή σοκολατίνα- στην ερώτηση πώς είναι φέτος τα πράγματα;

*«Από πέρσι πολύ καλύτερα. Υπάρχει μεγάλη διαφορά στον τρόπο λειτουργίας» μας λέει ο Στέργος.
* «Αλλαξαν οι εγκαταστάσεις γκαζιού, έγινε ανακαίνιση σε πολλά πράγματα» συμπληρώνει η Φανή.
* «Πυροσβεστήρες, μέχρι και φαρμακείο έχουμε σε κάθε τμήμα» λέει η Χριστίνα.
Για το εάν πιστεύουν ότι θα βρουν εύκολα δουλειά, πάνω σ’ αυτό που σπουδάζουν, δείχνουν σιγουριά και αυτοπεποίθηση:
*«Σίγουρα, θα είναι πιο εύκολα γιατί είμαστε σε μια τουριστική περιοχή» μας λέει ο Γιάννης.

*«Εχοντας καλές βάσεις από τη σχολή, είναι στο χέρι μας να εξελίξουμε το επάγγελμά μας και να το κάνουμε να έχει ζήτηση, με ενημέρωση, σεμινάρια. Η εκπαίδευση δεν σταματά» συνεχίζει η Φανή.
Υπάρχει κάποιο πρόβλημα που θέλετε να επισημάνετε, ρωτήσαμε τα παιδιά που συναντήσαμε να μαθαίνουν την τέχνη του καφέ.
*« Όχι. Απαντά με σιγουριά ο Γιώργος. Ό,τι πρόβλημα προκύψει φροντίζουμε να το λύνουμε σαν ομάδα».
*«Μικροπροβλήματα. Να, για παράδειγμα, πολλές φορές δεν έχουμε αρκετή θέρμανση» λέει ο Μιχάλης».

*«Λύθηκαν πολλά προβλήματα, λειτουργεί καλύτερα η σχολή. Δεν μας λείπουν πια υλικά» συμπληρώνει ο Γιάννης από το τμήμα μαγειρικής.
• Τι είναι αυτό που θα προτείνατε; Κάτι που θα αλλάζατε; Κάτι που λείπει;
*«Περισσότερες παρουσιάσεις σαν αυτές που κάνουμε φέτος» λέει ο Γιώργος.
* «Ναι, περισσότερη πρακτική». Συμφωνούν εν χορώ και οι υπόλοιποι μαζί του.
*«Να λειτουργήσει το Οικοτροφείο» ζητά η Μαρία που έχει έρθει από άλλη περιοχή της Ελλάδας.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου