• «Για το ΠΑΣΟΚ, σε οποιαδήποτε εκδοχή εκλογικού αποτελέσματος, δεν υπάρχει σενάριο συγκυβέρνησης με τη ΝΔ. Τελεία και παύλα!» • «Ας αναρωτηθούμε λοιπόν όλοι όσοι μας ενώνει η κοινή αγωνία και επιδίωξη για πολιτική αλλαγή αν βοηθά προς αυτήν την κατεύθυνση ένα ακόμα κόμμα, η 6η διάσπαση του πάλαι ποτέ ενιαίου ΣΥΡΙΖΑ, στο ήδη κατακερματισμένο πολιτικό τοπίο»
Η συνέντευξη με τον Στέφανο Παραστατίδη αποκτά ξεχωριστό ενδιαφέρον μέσα στο τρέχον πολιτικό περιβάλλον, όπου οι διεργασίες στην κεντροαριστερά εντείνονται και οι επόμενες εκλογές αρχίζουν να διαμορφώνουν τα δεδομένα της δημόσιας συζήτησης.
Ο βουλευτής Κιλκίς και υπεύθυνος του ΚΤΕ Παιδείας του ΠΑΣΟΚ, στη συνέντευξή μας σήμερα στη «δ» τοποθετείται για τη στρατηγική του κόμματος, τα όρια συνεργασιών και τις επιπτώσεις των τελευταίων εξελίξεων. Παράλληλα αναδεικνύει τις προκλήσεις στην οικονομία, τον πρωτογενή τομέα και την Παιδεία, την καθημερινότητα καταθέτοντας το πλαίσιο μέσα στο οποίο, κατά την άποψή του, μπορεί να διαμορφωθεί μια συνεκτική προοδευτική πρόταση για την επόμενη μέρα.
• Κύριε Παραστατίδη ξεκινώντας τη συνέντευξη θέλω το σχόλιό σας για την πολιτική επικαιρότητα μετά και από την παρουσίαση του βιβλίου του πρώην πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα.
Να είμαστε ειλικρινείς και ξεκάθαροι. Σύμφωνα με τον ισχύοντα εκλογικό νόμο, αν η ΝΔ είναι πρώτο κόμμα στις επόμενες εκλογές, θα εξακολουθεί με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο να κυβερνά. Ας αναρωτηθούμε λοιπόν όλοι όσοι μας ενώνει η κοινή αγωνία και επιδίωξη για πολιτική αλλαγή αν βοηθά προς αυτήν την κατεύθυνση ένα ακόμα κόμμα, η 6η διάσπαση του πάλαι ποτέ ενιαίου ΣΥΡΙΖΑ, στο ήδη κατακερματισμένο πολιτικό τοπίο.

• Τι θεωρείτε ότι σημαίνει αυτό για το ΠΑΣΟΚ;
Η δική μας πορεία ορίζεται από εμάς τους ίδιους. Τίποτα δεν πρέπει και δεν μπορεί να μας αποπροσανατολίσει από τη δική μας προσπάθεια που έχει ένα και μόνο στόχο: Να ηττηθεί η ΝΔ και να γυρίσει η χώρα σελίδα.
• Θα πει όμως κάποιος κύριε Παραστατίδη ότι τα δημοσκοπικά ποσοστά δεν συνάδουν με τις τοποθετήσεις περί πρώτης θέσης στις εκλογές και αυτόνομης πορείας όπως κατ’ επανάληψη έχει υπογραμμίσει σε όλους τους τόνους ο πρόεδρος κ. Νίκος Ανδρουλάκης.
Επαναλαμβάνω ότι για να υπάρξει η πολιτική αλλαγή που έχει ανάγκη ο τόπος και οι ίδιες οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι αποτελεί συντριπτικά πλειοψηφική επιθυμία των πολιτών, η ΝΔ δεν πρέπει να είναι πρώτο κόμμα. Επομένως ο εκλογικός στόχος για πρώτη θέση δεν είναι μια στενά κομματική επιδίωξη του ΠΑΣΟΚ. Είναι όρος και προϋπόθεση για να μην έχουμε ξανά κυβέρνηση της ΝΔ. Αυτό όταν έλθει η ώρα των εκλογών μπορεί να τροφοδοτήσει μια δυναμική που τα σημερινά δημοσκοπικά στιγμιότυπα δεν μπορούν να αποτυπώσουν. Η δική μας ευθύνη είναι να διαμορφώσουμε τους νέους όρους της πολιτικής μας αυτονομίας στις σημερινές συνθήκες, να αναδείξουμε με τόλμη και αυτοπεποίθηση την προοδευτική μας ταυτότητα. Να δείξουμε έτοιμοι και αποφασισμένοι να υπηρετήσουμε την οριστική θεσμική και προγραμματική ολοκλήρωση του ΠΑΣΟΚ ως την ισχυρή δύναμη της Δημοκρατικής Προοδευτικής Παράταξης που θα ηγηθεί και θα εγγυηθεί της προσπάθειας για την επιστροφή της στην διακυβέρνηση της χώρας.
• Τα σενάρια πάντως περί συγκυβέρνησης είτε με τη ΝΔ είτε με την κίνηση Τσίπρα, όποια μορφή πάρει, φουντώνουν και αναλόγως την πλευρά δίνεται και μια διαφορετική ερμηνεία.
Περιέργως, ενώ δημοσκοπικά ο κ. Μητσοτάκης απέχει από τον στόχο της αυτοδυναμίας όσο και το ΠΑΣΟΚ από την πρώτη θέση, ούτε ο ίδιος λέει ούτε κανείς τον ρωτά με ποιους θα κυβερνήσει. Στον αντίποδα η ερώτηση τίθεται συνεχώς στο ΠΑΣΟΚ, ενώ έχει απαντήσει. Επαναλαμβάνω λοιπόν την θέση μας ότι η εντολή με πρώτο κόμμα ΠΑΣΟΚ είναι εντολή να οδηγήσουμε τη χώρα σε μια προοδευτική πορεία με την ΝΔ στην αντιπολίτευση. Αν ο εκλογικός μας στόχος δεν επιτευχθεί ο κ. Μητσοτάκης θα συνεχίσει να κυβερνά με όποια κόμματα επιθυμούν τέτοια σύμπλευση. Για το ΠΑΣΟΚ, σε οποιαδήποτε εκδοχή εκλογικού αποτελέσματος, δεν υπάρχει σενάριο συγκυβέρνησης με τη ΝΔ. Τελεία και παύλα! Αυτό είναι όρος και προϋπόθεση για την πολιτική αλλαγή που ζητά η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών.
• Ακρίβεια, σοβαρά προβλήματα καθημερινότητας, ο πολίτης στενάζει κύριε Παραστατίδη. Το ΠΑΣΟΚ μπορεί να τα «σηκώσει» αυτά;
Μα το ΠΑΣΟΚ το κάνει ήδη, με τεκμηριωμένη κριτική και επεξεργασμένες προτάσεις για όλα τα θέματα που κάνουν δύσκολη την καθημερινότητα των πολιτών. Αυτό είναι κάτι που το αναγνωρίζουν όλοι ακόμα και όσοι εξακολουθούν να έχουν πολιτικές επιφυλάξεις ή δυσπιστία απέναντί μας, ακόμα και οι πολιτικοί μας αντίπαλοι. Αυτό που χρειάζεται είναι να αντιτάξουμε ξανά την συλλογική, κινηματική μας δράση για να μιλήσουμε με ζεστασιά και ανθρωπιά σε έναν κόσμο που νιώθει απογοήτευση και θυμό για όσα τον πληγώνουν και τον προσβάλλουν.
Είναι δική μας η ευθύνη, σε συνθήκες ενός ασύμμετρου επικοινωνιακού πολέμου, να αναδείξουμε ότι οι προγραμματικές μας θέσεις, υπηρετούν ένα πολιτικό σχέδιο υπέρβασης και ανατροπής του σημερινού πολιτικού αδιεξόδου και όχι απλά την επίτευξη ενός καλύτερου πολιτικού μέσου όρου. Ότι το ΠΑΣΟΚ έχει όχι μόνο το σχέδιο αλλά και την ισχυρή θέληση και δύναμη να δράσει ως καταλύτης ριζικών αλλαγών.
Για βιώσιμη ανάπτυξη, δίκαιη φορολογία, ισχυρές πολιτικές αναδιανομής και αποτελεσματικό κοινωνικό κράτος.
Με το βλέμμα μας σταθερά στραμμένο σε ένα καλύτερο αύριο για τη χώρα και τους ανθρώπους της. Με διαφάνεια, δικαιοσύνη, λογοδοσία και σεβασμό στους πολίτες. Αυτό το στοίχημα καλούμαστε να κερδίσουμε και είναι ευθύνη όλων μας να το κάνουμε.

• Σε ό,τι αφορά στο σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, ποια θεωρείτε ως την πλέον κατάλληλη εξέλιξη;
Το σκάνδαλο στον ΟΠΕΚΕ αποτέλεσε την θρυαλλίδα που οδήγησε σε ένα τραγικό -υπαρξιακού χαρακτήρα- εγκλωβισμό του παραγωγικού δυναμικού της χώρας στον πρωτογενή τομέα. Τι βιώνει ο αγρότης που έμεινε στον τόπο του και παλεύει με νύχια και με δόντια να ζήσει με αξιοπρέπεια; Μαθαίνει ότι τις ενισχύσεις που έπρεπε να λάβει τα προηγούμενα χρόνια τις μοιράστηκαν οι «επιτήδειοι» φίλοι της κυβέρνησης με την ανοχή και την συνενοχή της. Βλέπει να προστατεύονται οι υπουργοί που ευθύνονται για όσα συνέβησαν και παραγράφονται τα αδικήματά τους ενώ οι φραπέδες, οι «τυχεροί» του τζόκερ και οι χασάπηδες συνεχίζουν να προκαλούν ανενόχλητοι με θράσος. Διαπιστώνει ότι φέτος όλες οι πληρωμές που δικαιούται δεν καταβάλλονται και “πληρώνει” αυτός το τίμημα για τις κλεψιές των άλλων. Νιώθει απροστάτευτος, έρμαιο στις ορέξεις των καρτέλ, των πανδημιών και των φυσικών καταστροφών. Βλέπει την εγκατάλειψη της περιοχής του με τα σχολεία, με ελλείψεις εκπαιδευτικών μεσούσης της σχολικής χρονιάς, το ΕΣΥ υπό κατάρρευση, τα ταχυδρομεία να κλείνουν. Αντιλαμβάνεται ότι αντί για ένα κράτος – στήριγμα που έχει ανάγκη, έχει ένα κράτος – μπαταχτσή. Οι άνθρωποι της ελληνικής υπαίθρου δεν αντέχουν άλλο και η ζημιά στο παραγωγικό και αναπτυξιακό πεδίο μπορεί να καταστεί ανεπανόρθωτη. Χρειάζεται άμεσα μια σειρά μέτρων ουσιαστικής ανακούφισης για τον αγροτικό κόσμο και παράλληλα η επεξεργασία ενός σοβαρού σχεδίου υπέρβασης του σημερινού αδιεξόδου και ανασυγκρότησης του πρωτογενή τομέα στη χώρα ως προτεραιότητα για την επόμενη μέρα της χώρας. Τίποτα όμως από αυτά δεν μπορεί να γίνει με (από) την σημερινή κυβέρνηση.
• Στον τομέα της Παιδείας, ποιο είναι τα πιο σοβαρό πρόβλημα που διαπιστώνετε;
Είναι πολλά και σοβαρά τα προβλήματα που οφείλονται στην έλλειψη σοβαρού σχεδιασμού και τη διοικητική και διαχειριστική ανεπάρκεια της κυβέρνησης και στον χώρο της Παιδείας. Όμως όλα αυτά είναι τα συμπτώματα και οι επιπτώσεις της κεντρικής πολιτικής επιλογής της ΝΔ για τη δημιουργία και στήριξη “καθετοποιημένων” ιδιωτικών διαδρομών εκπαίδευσης: από το νηπιαγωγείο έως την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Τα τελευταία χρόνια συντελέστηκε μια έκρηξη εγγραφών, τζίρου και κέρδους στα ιδιωτικά σχολεία σε όλες τις βαθμίδες, που οδήγησε σε σειρά επιθετικών εξαγορών από ξένα επενδυτικά funds, τα κολλέγια μεταμφιέστηκαν σε πανεπιστήμια.
Η εξέλιξη αυτή διαμορφώνει μια παράλληλη, κλειστή εκπαιδευτική πραγματικότητα, στην οποία η πρόσβαση δεν καθορίζεται από τις αρχές της ισονομίας και της κοινωνικής κινητικότητας, αλλά από την οικονομική δυνατότητα της κάθε οικογένειας.
Η εκπαίδευση μετατρέπεται έτσι, σταδιακά, από δημόσιο δικαίωμα σε ιδιωτικό προϊόν που οδηγεί στη δημιουργία διπλού εκπαιδευτικού συστήματος: ενός υποβαθμισμένου δημόσιου για τους πολλούς και ενός ιδιωτικού για τους λίγους. Σε αυτό το περιβάλλον είναι νομοτελειακό η έκταση και η ένταση των προβλημάτων να δημιουργούν ένα δυστοπικό περιβάλλον στην Παιδεία, το οποίο οδηγεί σε αναστάτωση, αγωνία και ανασφάλεια ολόκληρη την εκπαιδευτική κοινότητα. Μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς.
• Η αντιπρόταση ποια είναι;
Το κεντρικό μας μήνυμα είναι ότι πρέπει να επανέλθει ο δημόσιος χαρακτήρας της εκπαίδευσης στο επίκεντρο και η Ελληνική Πολιτεία να σχεδιάσει οραματικά μια συνολική μεταρρύθμιση, μέσω ενός αξιόπιστου Εθνικού Διαλόγου με στόχο την ευρύτερη δυνατή πολιτική και κοινωνική συμφωνία.
Στόχος είναι να διασφαλίσουμε ότι κάθε παιδί θα έχει ίσες, ποιοτικές ευκαιρίες μάθησης – ανεξάρτητα από το εισόδημα ή τον τόπο διαμονής του, με βασικά χαρακτηριστικά:
Την άρση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων που διευρύνονται τα τελευταία χρόνια σε βάρος των ασθενέστερων οικονομικά και κοινωνικά μαθητών.
Την ανάδειξη του παιδαγωγικού και μορφωτικού ρόλου του σχολείου, με τη παράλληλη ανάσχεση της μετάπτωσής του σε ένα γραφειοκρατικό διοικητικό μηχανισμό. Με γενναίες μεταρρυθμίσεις στο σχολικό πρόγραμμα ώστε να διασφαλιστεί ότι όλοι οι μαθητές αποκτούν κατάλληλες γνώσεις και δεξιότητες.
Η ριζική αλλαγή του δημόσιου σχολείου οφείλει να έχει ως κορωνίδα την αναβάθμιση του λυκείου που σήμερα λειτουργεί απλά ως προθάλαμος των πανελληνίων εξετάσεων εισαγωγής στα ΑΕΙ και την θέσπιση του Εθνικού Απολυτηρίου ως βασικό παράγοντα στο νέο σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Τη μείωση του ψηφιακού χάσματος που παραμένει βασικός παράγοντας ανισότητας και διευρύνεται με την ανάπτυξη και την ένταξη της τεχνητής νοημοσύνης στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Σύγχρονη, δυναμική και εξωστρεφή τριτοβάθμια εκπαίδευση και έρευνα με προμετωπίδα το ισχυρό δημόσιο πανεπιστήμιο, με δυνατότητα συνύπαρξης με κρατικά αλλά αυστηρά μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα ιδρύματα, στο πλαίσιο ενός νέου ενιαίου ακαδημαϊκού χάρτη με έμφαση στην ελληνική περιφέρεια.
Τον «πράσινο μετασχηματισμό» όλων των εκπαιδευτικών κτηρίων που θα δημιουργεί το κατάλληλο εκπαιδευτικό περιβάλλον και θα συμβάλλει στην διαμόρφωση περιβαλλοντικής και οικολογικής συνείδησης.
Κάθε προοδευτική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση όμως δεν μπορεί να επιτύχει χωρίς την αξιοποίηση, την ηθική και οικονομική στήριξη των εκπαιδευτικών. Με μισθολογική αναβάθμιση, διαρκή επιμόρφωση, ενθάρρυνση για την απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων απαραίτητων στη σύνθετη παιδαγωγική και κοινωνική τους αποστολή και αξιόπιστη αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου με σύγχρονο και αντικειμενικό τρόπο.
• Με τα σχολεία στις ακριτικές και δυσπρόσιτες περιοχές όπως είναι τα Δωδεκάνησα, όπως και η περιοχή που εκπροσωπείτε στη Βουλή και τόσες άλλες, τι γίνεται κύριε Παραστατίδη; Υπάρχουν πολλά προβλήματα.
Η διεύρυνση των ανισοτήτων στην εκπαίδευση εντείνεται στην ελληνική περιφέρεια και ιδιαίτερα στις ακριτικές και νησιωτικές περιοχές, ενώ εκεί ειδικότερα θα έπρεπε να υπάρχει ένα ειδικό σχέδιο αντιμετώπισής τους.
Ποια είναι η εικόνα σήμερα;
Στις περιοχές αυτές η κατάσταση είναι συχνά οριακή και η λειτουργία της εκπαίδευσης έχει αφεθεί κυριολεκτικά στο φιλότιμο και την αυταπάρνηση από εκπαιδευτικούς και γονείς.
Σχολεία που ξεκινούν και συνεχίζουν μέχρι και σήμερα με κενά ακόμη και στα βασικά μαθήματα.
Παιδιά που δεν βλέπουν ειδικό εκπαιδευτικό για εβδομάδες, ή σχολεία που δεν μπορούν να λειτουργήσουν ολοήμερα.
Παράλληλες στηρίξεις που καλύπτονται μερικώς ή καθόλου, αφήνοντας παιδιά χωρίς υποστήριξη.
Εκπαιδευτικούς που πηγαίνουν και ξαναφεύγουν γιατί το κόστος ζωής είναι υψηλό και η πολιτεία δεν έχει προβλέψει κίνητρα
Η εικόνα συμπληρώνεται από τη συνεχιζόμενη απαξίωση των σχολικών υποδομών και την έλλειψη συντήρησης σε δεκάδες κτήρια, γεγονός που δημιουργεί ακόμα και ζητήματα ασφάλειας.
Για εμάς η λύση είναι ειδικά κίνητρα στελέχωσης, έγκαιρες τοποθετήσεις, πρόσθετες δομές υποστήριξης και 100% κάλυψη παράλληλης στήριξης.















