Τις αντιδράσεις των φιλολόγων και των αποφοίτων Φιλολογίας του ΑΠΘ προκαλεί η πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) προς το υπουργείο Παιδείας για μείωση των ωρών διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών στην Α΄ Λυκείου. Μάλιστα ο Σύλλογος Αναπληρωτών Φιλολόγων (ΣΑΦ) καλεί τους προέδρους των πανεπιστημιακών τμημάτων Φιλολογίας σε συντονισμένη κινητοποίηση απέναντι στην εισήγηση του ΙΕΠ προκειμένου να αποτρέψουν μια τέτοια απόφαση από την πλευρά του υπουργείου Παιδείας. Οι φιλόλογοι και γενικότερα η εκπαιδευτική κοινότητα αλλά και τα πανεπιστήμια έχουν κατά καιρούς εκφράσει την έντονη αντίθεσή τους για συστηματική υποβάθμιση των ανθρωπιστικών μαθημάτων στα δημόσια σχολεία τονίζοντας ότι αυτό έχει οδηγήσει τα ελληνόπουλα στη μειωμένη αναγνωστική κατανόηση, στη δυσκολία άρθρωσης λόγου και επιχειρηματολογίας, στην περιορισμένη ιστορική ερμηνευτική ικανότητα, αλλά και στην απώλεια της σύνδεσης με τα θεμελιώδη ρεύματα της ευρωπαϊκής και ελληνικής σκέψης.
«Τελικά ποιος αποφασίζει για τη διδακτέα ύλη στο ελληνικό σχολείο; Όσο φαίνεται, μόνον κατ’ επίφαση οι ειδικοί και σίγουρα όχι έπειτα από συζητήσεις και σχεδιασμό βάσει επιστημονικών και παιδαγωγικών κριτηρίων», συμπληρώνουν σε ανακοίνωση και το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Αποφοίτων Φιλοσοφικής Σχολής ΑΠΘ «Φιλόλογος».
Οι εκπαιδευτικοί χρόνια τώρα επισημαίνουν ότι όχι μόνο τα Αρχαία αλλά και μαθήματα όπως η Γλώσσα, η Λογοτεχνία, η Ιστορία και η Φιλοσοφία δεν είναι απλώς διδακτικά αντικείμενα είναι πεδία μάθησης που, σύμφωνα με επανειλημμένες μελέτες της UNESCO και του Συμβουλίου της Ευρώπης, συμβάλλουν καθοριστικά στην καλλιέργεια της κριτικής σκέψης, της γλωσσικής επάρκειας, της πολιτισμικής κατανόησης και της ενσυναίσθησης. Αποτελούν τον πυρήνα της εθνικής μας ταυτότητας, τα θεμέλια για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και της ηθικής διαμόρφωσης των νέων ανθρώπων.
Όπως έχουν επισημάνει και σε επιστολή που είχαν στείλει προς την υπουργό Παιδείας κυρία Ζαχαράκη, οι αναπληρωτές Φιλόλογοι «σε αντίθεση με την Ελλάδα πολλές ευρωπαϊκές χώρες (π.χ. Γαλλία, Ιταλία, Φινλανδία) προχωρούν σε ενίσχυση του ανθρωπιστικού τομέα στο σχολείο, αναγνωρίζοντας ότι η ψηφιακή και επιστημονική πρόοδος δεν μπορεί να νοηθεί αποκομμένη από γλωσσική επάρκεια, ιστορική επίγνωση και πολιτισμική ταυτότητα (CouncilofEurope, CompetencesforDemocraticCulture, 2018). Στη Γαλλία, την Ιταλία και την Ισπανία, επενδύουν στον ανθρωπιστικό χαρακτήρα της εκπαίδευσης, διατηρώντας ή και ενισχύοντας τη διδασκαλία της Μητρικής Γλώσσας, της Ιστορίας και της Λογοτεχνίας. Εκεί αναγνωρίζεται πως η τεχνολογική πρόοδος και η επιστημονική εξειδίκευση δεν ακυρώνουν τη σημασία της κλασικής παιδείας — αντιθέτως, προϋποθέτουν την ύπαρξή της για την καλλιέργεια υπεύθυνων, στοχαστικών και κοινωνικά ενεργών πολιτών».
Η επιστολή των Φιλολόγων προς τους προέδρους των Φιλολογικών τμημάτων ΑΕΙ
Αξιότιμες κυρίες και κύριοι Πρόεδροι,
Με ιδιαίτερη ανησυχία πληροφορηθήκαμε την εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής προς το Υπουργείο Παιδείας, η οποία προτείνει τη μείωση της διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών στην Α΄ Λυκείου από πέντε σε τέσσερις ώρες εβδομαδιαίως.
Η εξέλιξη αυτή, αν τελικά υιοθετηθεί, δεν θα έχει μόνο άμεσες επιπτώσεις στην ποιότητα της διδασκαλίας του μαθήματος, αλλά και σοβαρές συνέπειες για τη συνολική θέση των φιλολογικών σπουδών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, καθώς και στη διασύνδεσή τους με την Τριτοβάθμια.
Είναι σαφές ότι η συστηματική υποβάθμιση των φιλολογικών μαθημάτων στο Λύκειο επηρεάζει αρνητικά το ενδιαφέρον των μαθητών για τις Ανθρωπιστικές Επιστήμες και, σε δεύτερο χρόνο, την πορεία και το μέλλον των ίδιων των πανεπιστημιακών τμημάτων Φιλολογίας. Η αποδυνάμωση της διδασκαλίας των Αρχαίων Ελληνικών ήδη από την Α΄ Λυκείου θα στερήσει από τους μαθητές πολύτιμα εφόδια, ενώ θα επηρεάσει και το επίπεδο προετοιμασίας όσων επιλέξουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στον κλάδο.
Με γνώμονα την επιστημονική σας ευθύνη, τον ρόλο σας στην προαγωγή της φιλολογικής παιδείας και την ευρύτερη αγωνία της ακαδημαϊκής και εκπαιδευτικής κοινότητας, σας καλούμε θερμά να ενώσετε τις δυνάμεις σας σε μια κοινή, συντεταγμένη παρέμβαση προς την Υπουργό Παιδείας, με στόχο την επανεξέταση της συγκεκριμένης πρότασης και την ανάδειξη της ουσιαστικής σημασίας που έχει το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών στην Α΄ Λυκείου τόσο για τη γλωσσική και πολιτισμική καλλιέργεια των μαθητών όσο και για τη διατήρηση της συνέχειας μεταξύ Δευτεροβάθμιας και Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Μια τέτοια κοινή τοποθέτηση εκ μέρους των Τμημάτων Φιλολογίας θα έχει ιδιαίτερη βαρύτητα και απήχηση και μπορεί να λειτουργήσει ως καταλύτης για την αποτροπή μιας αλλαγής που θα είναι παιδαγωγικά, επιστημονικά και πολιτισμικά επιζήμια.
Με εκτίμηση και εμπιστοσύνη στην ευαισθησία και τη στάση σας,
Σύλλογος Αναπληρωτών Φιλολόγων».
Πηγή: ethnos.gr