Σήμα κινδύνου από τους πιλότους της Ryanair

Ζήτημα ασφάλειας για τη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρία χαμηλού κόστους θέτουν οι ίδιοι οι πιλότοι της. Λίγες εβδομάδες μετά την αναγκαστική προσγείωση, τριών αεροπλάνων της Ryanair στην Ισπανία, έρευνα στην οποία συμμετείχαν 1.000 πιλότοι της ιρλανδικής αεροπορικής εταιρίας αποκαλύπτει ότι οι χειριστές των αεροσκαφών της δεν αισθάνονται και πολύ άνετα στη δουλειά τους και καταγγέλλουν τους προϊσταμένους τους για απειλές και προσπάθειες εκφοβισμού. Τα δύο τρίτα των πιλότων της Ryanair θέτουν ζήτημα ασφάλειας ενώ εννέα στους δέκα θεωρούν ότι η εταιρία δεν είναι «ανοιχτή και διαφανής» στα ζητήματα ασφάλειας. Τα συμπεράσματα της έρευνας παρουσιάστηκαν προχθές σε τηλεοπτική εκπομπή του Channel 4 στη Βρετανία κατά τη διάρκεια της οποίας ένας πιλότος δήλωσε ότι αυτός και οι συνάδελφοί του φοβούνται να μιλήσουν στους προϊσταμένους τους για την ασφάλεια των πτήσεων.
Τον περασμένο Απρίλιο εκατοντάδες πιλότοι της Ryanair υπέγραψαν αίτημα προς την ιρλανδική και την ευρωπαϊκή ρυθμιστική αρχή να ερευνήσει αν και πόσο επηρεάζουν την ασφάλεια των πτήσεων οι εργασιακές συνθήκες στην εταιρία. Νωρίτερα ο Ρέι Κόμγουεϊ, πιλότος και ανώτερο στέλεχος της Ryanair, είχε προειδοποιήσει τους πιλότους ότι θα είναι υπεύθυνοι για πιθανή απόλυσή τους.
Στο ρεπορτάζ του Channel 4 καταγγέλθηκε ότι τα τρία τέταρτα των πιλότων της εταιρίας εργάζονται με συμβόλαια «μηδενικών ωρών» και πρέπει να πληρώνουν οι ίδιοι τα έξοδά τους όπως στολές, ξενοδοχεία, διατροφή.
Συμβόλαια μηδενικών ωρών
Οι όροι στα «συμβόλαια μηδενικών ωρών» προβλέπουν μεταξύ άλλων ότι οι ώρες εργασίας δεν είναι προκαθορισμένες, ο εργαζόμενος θα πρέπει να είναι πάντα διαθέσιμος όταν τον καλέσει ο εργοδότης του και ο εργοδότης δεν είναι υποχρεωμένος να εγκρίνει άδεια ασθενείας.
Οι πιλότοι της Ryanair καταγγέλλουν ότι όσοι εργάζονται με τέτοια συμβόλαια υποχρεούνται να πετάξουν ακόμη και όταν δεν νιώθουν καλά στην υγεία τους.
Η μεγάλη πλειοψηφία των πιλότων της Ryanair δεν εργάζεται αποκλειστικά για την εταιρία αλλά ενοικιάζεται από αυτή μέσω πρακτόρων. Οι συγκεκριμένες συνθήκες εργασίας προκαλούν άγχος και αίσθημα αβεβαιότητας στους πιλότους. Περισσότεροι από το 50% εξ αυτών δηλώνουν ότι ο φόβος να μείνουν χωρίς δουλειά τους αποτρέπει από το να εγείρουν ζήτημα ασφάλειας πτήσεων.
Από την πλευρά της, η εταιρία απορρίπτει τις εικασίες για ελλιπή ασφάλεια και καταγγέλλει τους πιλότους ότι προσπαθούν να συστήσουν σωματείο. Επισημαίνει ότι τηρεί όλους τους κανόνες ασφαλείας και ότι πέρυσι ο μέσος όρος ωρών πτήσεων των πιλότων της ήταν 798 ώρες, 5% λιγότερες σε σχέση με το 2012.