Την πλήρη νομιμοποίηση των αυθαιρέτων του Δημοσίου, των Δήμων, της Εκκλησίας και όλων των νομικών τους προσώπων, όπου και αν αυτά βρίσκονται, προβλέπει ο νέος νόμος για την αντιμετώπιση της αυθαίρετης δόμησης. Όλα αυτά τα ακίνητα, μάλιστα, απαλλάσσονται από την υποχρέωση καταβολής τόσο του παραβόλου όσο και του ειδικού προστίμου.
Δυνατότητα υπαγωγής στο νόμο, λοιπόν, αποκτούν όλα τα κτήρια με πολεοδομικές παραβάσεις που στεγάζουν σχολεία, δικαστήρια, υπηρεσίες νομικών προσώπων, δημόσιων επιχειρήσεων κ.λπ.
Νομιμοποιούνται, επίσης, λατρευτικοί χώροι, ακόμα και αθλητικές εγκαταστάσεις.
Για όλες αυτές τις αυθαίρετες κατασκευές ή αλλαγές χρήσης δεν θα καταβάλλεται παράβολο και ενιαίο ειδικό πρόστιμο και θα υπάγονται στις διατάξεις του παρόντος μετά την υποβολή αίτησης, τοπογραφικού διαγράμματος και τεχνικής έκθεσης μηχανικού, με αναλυτική περιγραφή των αυθαιρέτων κατασκευών ή χρήσεων.
Αντίθετα, είναι υποχρεωτική η έκδοση πιστοποιητικού ταυτότητας κτηρίου κατά τις διατάξεις του Ν. 3843/2010. Η μελέτη στατικής επάρκειας, όπου απαιτείται, θα εκπονείται υποχρεωτικώς πριν από την έκδοση πιστοποιητικού ταυτότητας κτηρίου.
Ειδικότερα, στις διατάξεις του νόμου υπάγονται κατά παρέκκλιση οι αυθαίρετες κατασκευές ή αλλαγές χρήσης σε κτήρια και εγκαταστάσεις:
α) ιδιοκτησίας του Δημοσίου,
Β) που στεγάζουν υποδομές Δικαιοσύνης και ανήκουν στο Δημόσιο ή στο Ταμείο Χρηματοδότησης Δικαστικών Κτηρίων ή σε νομικά πρόσωπα που εποπτεύονται από το υπουργείο Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων,
γ) που στεγάζουν Υπηρεσίες των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου ή ιδιωτικού δικαίου που ανήκουν στο Δημόσιο και τα οποία εποπτεύονται από το κράτος και επιχορηγούνται από τον τακτικό προϋπολογισμό,
δ) που χρησιμοποιούνται ως λατρευτικοί χώροι των γνωστών θρησκειών και δογμάτων, που έχουν νομική μορφή νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου και των νομικών προσώπων του άρθρου 4 του Ν. 3647/2006 (ΦΕΚ37/Α/08),
ε) που χρησιμοποιούνται ως σχολεία κάθε βαθμίδας και ως κτήρια προνοιακών δομών των ΟΤΑ, καθώς και των σχολικών κτηρίων ιδιοκτησίας της ΟΣΚ Α.Ε.,
στ) δημοσίων επιχειρήσεων στις οποίες το Δημόσιο είναι κύριος του συνόλου ή άνω του 51% του καταβεβλημένου μετοχικού τους κεφαλαίου,
ζ) τα οποία ανήκουν στο Δημόσιο και τα διαχειρίζονται δημόσιες επιχειρήσεις στις οποίες το Δημόσιο είναι κύριος του συνόλου ή άνω του 51%,
η) αθλητικών εγκαταστάσεων και υποστηρικτικών σε αυτές κτηρίων της Γ.Γ. Αθλητισμού και των ΝΠΔΔ που εποπτεύονται από αυτήν,
θ) των ΟΤΑ.
Επίσης στις διατάξεις του νόμου υπάγονται:
– Κατασκευές και εγκαταστάσεις που βρίσκονται σε περιοχές που έχουν χαρακτηρισθεί από το Ειδικό Πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης αναπτυγμένοι πυρήνες μαζικού τουρισμού εντός ευρύτερων αναπτυσσόμενων περιοχών με περιθώρια ανάπτυξης εναλλακτικού τουρισμού, καθώς και σε υφιστάμενα χιονοδρομικά κέντρα των περιοχών του άρθρου 4, παράγραφοι Β2 και Β3 του παραπάνω Ειδικού Πλαισίου, σε περιοχές που έχουν αναγνωριστεί από τον EOT ως χιονοδρομικά κέντρα, εφόσον ανεγέρθηκαν ή εγκαταστάθηκαν από φορείς του Δημοσίου, των ΟΤΑ, καθώς και από αθλητικούς και ορειβατικούς συλλόγους μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα. Μετά την περαίωση της υπαγωγής είναι δυνατή η αλλαγή χρήσης της αυθαίρετης κατασκευής εφόσον πρόκειται για εγκαταστάσεις κοινωφελούς χαρακτήρα ύστερα από αίτημα του αρμοδίου δημοσίου φορέα ή του αρμοδίου ΟΤΑ.
– Κατασκευές και εγκαταστάσεις χιονοδρομικών κέντρων και ορεινών καταφυγίων δημοσίου ενδιαφέροντος που έχουν εκτελεστεί ύστερα από έγκριση χρηματοδότησης από δημόσια Αρχή ή έχουν εγκριθεί από τον EOT.
Μετά την περαίωση της υπαγωγής είναι δυνατή η αλλαγή χρήση της αυθαίρετης κατασκευής εφόσον πρόκειται για εγκαταστάσεις κοινωφελούς χαρακτήρα ύστερα από αίτημα του αρμοδίου δημοσίου φορέα ή του αρμοδίου ΟΤΑ.
-Κατασκευές και εγκαταστάσεις αστεροσκοπείων και συνοδών εγκαταστάσεων αυτών, που ανήκουν στο Δημόσιο ή σε εκπαιδευτικά ιδρύματα δημοσίου χαρακτήρα.
– Λιμενικές εγκαταστάσεις παντός είδους και κτήρια εντός χερσαίας ζώνης λιμένα, που ανήκουν σε δημόσια Αρχή.
– Κατασκευές και εγκαταστάσεις καθ’ υπέρβαση νομίμου άδειας σε εγκεκριμένους χώρους οργανωμένης υπαίθριας δασικής αναψυχής οι οποίες κατασκευάστηκαν από ΟΤΑ ή άλλη δημόσια Αρχή χωρίς την έγκριση της αρμόδιας για την έκταση δασικής υπηρεσίας. Για την υπαγωγή απαιτείται πέραν των προβλεπόμενων δικαιολογητικών και η θετική γνωμοδότηση της δασικής υπηρεσίας στην οποία υπάγεται η έκταση.
ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΑΥΘΑΙΡΕΤΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ
Η δημοτική αρχή έχει ήδη κινήσει τη διαδικασία για τη νοµιµοποίηση όλων των αυθαίρετων κατασκευών στα πλαίσια του Ν. 4014/2011 στο ακίνητο του παλαιού νοσοκοµείου και συγκεκριµένα όλης της πτέρυγας στην οποία στεγάζονται υπηρεσίες της 2ης ΥΠΕ Νοτίου Αιγαίου.
Ανάλογη προσπάθεια έχει καταβληθεί για τη νοµιµοποίηση αυθαιρέτων εντός του συγκροτήµατος της Νέας Αγοράς αλλά και στο «Ιαλύσιον» ενώ σε προτεραιότητα έχει τεθεί και το θέµα της τακτοποίησης όλων των αυθαίρετων καντινών στο θαλάσσιο µέτωπο της Ρόδου.
Επιπλέον εξετάζεται η πολεοδοµική τακτοποίηση και του κεντρικού κτηρίου του Δήµου Ρόδου στην πλατεία Ελευθερίας και συγκεκριµένα η µετατροπή του υπογείου σε χώρο κυρίας χρήσης.
Με το νέο νόμο τακτοποιείται το τουριστικό περίπτερο (KAHLUA) στην Κρεμαστή, το αναψυκτήριο του εκθεσιακού χώρου στην Κρεμαστή, το Καπή Κρεμαστής, το εστιατόριο «το λημέρι του ληστή» στην Προφύλια, το παραδοσιακό καφενείο στην Αρνίθα, το πολιτιστικό κέντρο στην Μεσαναγρό, παιδικοί σταθμοί, το αναψυκτήριο της πλατείας Ανδρέα Παπανδρέου (Σαν Φραγκίσκο), το περίπτερο τοπικών προϊόντων στον Έμπωνα και το συνεργείο επισκευής οχημάτων στ’ Ασγούρου.














