Ειδήσεις

Ποιες αποφάσεις της εφορίες μπορείτε να αμφισβητήσετε

Και όμως οι αποφάσεις της εφορίας δεν είναι θέσφατο. Οι φορολογούμενοι που πιστεύουν ότι έχουν αδικηθεί από πράξεις, παραλείψεις ή αποφάσεις των φορολογικών αρχών έχουν τη δυνατότητα να τις αμφισβητήσουν και μάλιστα κλιμακωτά. Η φορολογική νομοθεσία δίνει τη δυνατότητα προσφυγής στην Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών του υπουργείου Οικονομικών. Μάλιστα, αν ένας φορολογούμενος δεν προσφύγει πρώτα στην Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών, τότε δεν έχει τη δυνατότητα να προσφύγει στα διοικητικά δικαστήρια και να αμφισβητήσει τις αποφάσεις των φορολογικών αρχών εναντίον του.

Χαρακτηριστικές περιπτώσεις για τις οποίες οι φορολογούμενοι προσφεύγουν στη ΔΕΔ είναι η αμφισβήτηση των αποτελεσμάτων κάθε είδους φορολογικού ελέγχου, όπως είναι οι έλεγχοι για την αδικαιολόγητη προσαύξηση περιουσίας και οι τακτικοί φορολογικοί έλεγχοι στις εκπιπτόμενες δαπάνες των επιχειρήσεων. Ας δούμε μερικά από τα κυριότερα ερωτήματα για τη διαδικασία των προσφυγών και τις αντίστοιχες απαντήσεις όπως τα έχει επεξεργαστεί η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων του υπουργείου Οικονομικών.

1) Ποιες πράξεις προσβάλλονται με ενδικοφανή προσφυγή
– Πράξεις ρητές ή σιωπηρές των φορολογικών αρχών (Δ.Ο.Υ., Ελεγκτικά Κέντρα) που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας.
– Πράξεις με τις οποίες εφαρμόζονται διασφαλιστικά μέτρα των συμφερόντων του Δημοσίου.
Προσοχή: Η άσκηση προσφυγής απευθείας στα Διοικητικά Δικαστήρια είναι απαράδεκτη.

2) Ποιος μπορεί να ασκήσει ενδικοφανή προσφυγή;
– Ο υπόχρεος και εν γένει κάθε πρόσωπο που έχει έννομο συμφέρον.
– Τα ευθυνόμενα φυσικά πρόσωπα για την καταβολή του φόρου εκ μέρους των νομικών προσώπων/ οντοτήτων.

3) Διαδικασία άσκησης ενδικοφανούς προσφυγής
– Κατάθεση: Στη φορολογική αρχή που εξέδωσε την προσβαλλόμενη πράξη.
– Προθεσμία άσκησης: Εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίηση της πράξης ή τη συντέλεση της παράλειψης. Δεν προσμετράται το χρονικό διάστημα από 1/8-31/8.
– Περιεχόμενο: Στοιχεία του φορολογούμενου, προσβαλλόμενη πράξη, λόγοι στους οποίους βασίζεται το αίτημα, διεύθυνση όπου θα συντελούνται οι κοινοποιήσεις.
Συνυποβαλλόμενα στοιχεία: Έγγραφα που επικαλείται ο φορολογούμενος, ηλεκτρονικός φάκελος (σε CD, USB κλπ.), με όλα τα σχετικά έγγραφα σε ηλεκτρονική μορφή και υπεύθυνη δήλωση άρθρου 8, νόμου 1599/1986, για την ακρίβεια των στοιχείων του ηλεκτρονικού φακέλου.

4) Αναστολή καταβολής του αμφισβητούμενου ποσού της πράξης
– Με την άσκηση της ενδικοφανούς προσφυγής αναστέλλεται η καταβολή ποσοστού 50% του αμφισβητούμενου ποσού, εφόσον καταβληθεί το υπόλοιπο 50%.
– Για την αναστολή του καταβλητέου ποσοστού 50% ο φορολογούμενος έχει δικαίωμα να υποβάλει, ταυτόχρονα με την ενδικοφανή προσφυγή, αίτημα αναστολής.
– Με την αίτηση αναστολής, ο υπόχρεος υποβάλλει υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 ν. 1599/1986 για τα παγκόσμια έσοδα / εισοδήματα / περιουσιακή του κατάσταση και σχετικά αποδεικτικά στοιχεία.
– Αναστολή χορηγείται μόνο εφόσον κριθεί ότι η πληρωμή θα είχε ως συνέπεια την πρόκληση ανεπανόρθωτης βλάβης.
– Η αναστολή δεν ισχύει επί του άμεσου προσδιορισμού του φόρου, και επί πράξης διοικητικού προσδιορισμού φόρου, που εκδίδεται με βάση στοιχεία που έχουν παρασχεθεί από τον φορολογούμενο σε φορολογική του δήλωση.
– Η απόφαση επί της αιτήσεως αναστολής καταβολής εκδίδεται εντός 30 ημερών από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης. Εάν δεν εκδοθεί απόφαση εντός της ανωτέρω προθεσμίας, η αίτηση αναστολής θεωρείται ότι έχει απορριφθεί.

5) Έκδοση απόφασης επί της ενδικοφανούς προσφυγής
– Η απόφαση επί της ενδικοφανούς προσφυγής εκδίδεται εντός προθεσμίας 120 ημερών από την ημερομηνία υποβολής της στην αρμόδια φορολογική αρχή (Δεν προσμετράται το χρονικό διάστημα από 1/8-31/8).
– Σε περίπτωση μη έκδοσης απόφασης εντός της προθεσμίας αυτής, τεκμαίρεται ότι η ενδικοφανής προσφυγή απορρίφθηκε σιωπηρά.
6) Υποδιεύθυνση Επανεξέτασης και Νομικής Υποστήριξης που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη
– Οι ενδικοφανείς προσφυγές κατά πράξεων που εκδίδονται από 1.4.2015 και εφεξής από τις Δ.Ο.Υ. των Περιφερειών Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας, Δυτικής Μακεδονίας και Ηπείρου, εξετάζονται από τα Τμήματα Επανεξέτασης της Υποδιεύθυνσης Επανεξέτασης και Νομικής Υποστήριξης με έδρα τη Θεσσαλονίκη.
– Εξαιρούνται οι ενδικοφανείς προσφυγές κατά πράξεων με τις οποίες εφαρμόζονται διασφαλιστικά μέτρα των συμφερόντων του Δημοσίου καθώς και αυτών που εκδίδονται από ΚΕ.ΦΟ.ΜΕ.Π και Κ.Ε.ΜΕ.ΕΠ

7) Στην ιστοσελίδα http://www.publicrevenue.gr μπορείτε να βρείτε

– το σύνολο των αποφάσεων που εκδίδονται (με αφαίρεση των προσωπικών στοιχείων),
– μηνιαία στατιστικά αποτελέσματα του έργου της Δ/νσης Επίλυσης Διαφορών,
– υποδείγματα ενδικοφανούς προσφυγής και αίτησης αναστολής,
– αναλυτικές πληροφορίες για την ενδικοφανή διαδικασία,
– αποφάσεις και εγκυκλίους.

8) Επικοινωνία με τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών

ΑΘΗΝΑ

Ταχ. Δ/νση : Αριστογείτονος 19, Καλλιθέα, Τ.Κ. 17671
Τηλ. : 2131604-590, -509
Fax:2131604567
Ε-mail : yee.gram@mofadm.gr

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Ταχ. Δ/νση : Εγνατίας 45, Θεσσαλονίκη, Τ.Κ. 54630
Τηλ. : 2313333-253, 252
Fax:2313333258
Ε-mail : ded.thess@n3.syzefxis.gov.gr

capital.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου