Ρεπορτάζ

Κτηματολογικός Δικαστής: Εφ’ όλης της ύλης ενημέρωση για την πορεία του Κτηματολογίου Ρόδου

Ο Δικαστής του Κτηματολογίου Ρόδου κ. Δημήτριος Εμμ. Χαραλαμπάκης -Πρωτοδίκης, απέστειλε χθες στον δικηγόρο κ. Χριστόδουλο Μαλιαράκη την ακόλουθη απάντηση σε αίτημά του για την πορεία της μεταστέγασης του Κτηματολογίου Ρόδου:
«Κύριε Μαλιαράκη, εκτιμώ ιδιαίτερα το ότι θέτετε εγγράφως, καίρια και εύλογα ερωτήματα για μία τόσο σοβαρή κατάσταση. Άλλωστε, αυτούς τους οκτώ μήνες, δεκάδες συνάδελφοί σας με ρωτούν καθημερινά για το τι μέλλει γενέσθαι με το Κτηματολόγιο της Ρόδου.
1. Αναφορικά με τη διαδικασία μεταστέγασης: Το Δεκέμβριο του 2020 και κατόπιν πρότασης του Δήμου Ρόδου για παραχώρηση τμήματος του παλαιού νοσοκομείου, συγκλήθηκε η αρμόδια, δυνάμει του άρθρου 9 του Ν. 3130/2003 επιτροπή (περί στέγασης Δημοσίων Υπηρεσιών), η οποία την απέρριψε, διότι το εν λόγω τμήμα, εμβαδού περίπου 300 τ.μ., δεν επαρκούσε για την κάλυψη των αναγκών του Κτηματολογίου.
Εν συνεχεία, στις 23 Δεκεμβρίου 2020, η ιδία ως άνω επιτροπή συγκλήθηκε εκ νέου, προκειμένου να εξετάσει νέα πρόταση του Δήμου Ρόδου, για τμήμα εμβαδού 1.000 περίπου τ.μ. Όμως, πέραν των όποιων επιμέρους ζητημάτων, που ανέκυψαν μετά την αυτοψία που διενεργήθηκε από την επιτροπή αυτή, ενημερωθήκαμε από τον Προϊστάμενο της ΚΥΔ, ότι υπάρχει πρόβλημα και με τη νομιμοποίηση του Δήμου Ρόδου. Για το ζήτημα αυτό, είχαμε ενημερώσει άμεσα (στις 23 Δεκεμβρίου 2020), όλους τους αρμοδίους. Ειδικότερα:
Σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 143643/23.12.2008 κοινή απόφαση υπουργών Εσωτερικών, Υγείας και Οικονομικών, περί παραχώρησης χρήσης των κτιριακών εγκαταστάσεων του Παλαιού Νοσοκομείου Ρόδου στο Δήμο Ρόδου, παραχωρήθηκε σε αυτόν από το υπουργείο Υγείας, η έκταση αυτή, για χρονικό διάστημα 30 ετών. Πλην όμως, στο άρθρο 3, περ. στ΄, ορίστηκε ρητά ότι «μετά την παρέλευση πέντε ετών από την υπογραφή της απόφασης παραχώρησης, για όσες κτιριακές εγκαταστάσεις παραμένουν αχρησιμοποίητες, η παρούσα απόφαση ανακαλείται αυτοδίκαια». Και προφανώς, για το λόγο αυτό, δεν σημειώθηκε η παραμικρή εξέλιξη στο θέμα της μεταστέγασης, κατά το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους. Σε κάθε περίπτωση όμως, εκτιμάται δεόντως η πρωτοβουλία του Δήμου Ρόδου για εξεύρεση λύσης.
Περαιτέρω, σύμφωνα με την υπ’ αριθ. A3δ/Γ.Π.73384π.ε./20 Διαπιστωτική Πράξη Γενική Διεύθυνση Διοικητικών Υπηρεσιών και
Τεχνικής Υποστήριξης (Τμήμα Αξιοποίησης Περιουσίας Δημοσίου Κτηματολογίου και Τοπογραφήσεων) του Υπουργείου Υγείας, στις 15.01.2021, μεταβιβάστηκε η κυριότητα του παλαιού νοσοκομείου Ρόδου στο Γενικό Νοσοκομείο Ρόδου «Ανδρέας Παπανδρέου». Έξι μήνες μετά, το διοικητικό συμβούλιο του Γ.Ν.Ρ. δέχθηκε την υπ’ αριθ. 14619/06.07.2021 εισήγηση του διοικητή του, κ. Ρουμάνη και αποφάσισε την προσωρινή (για δύο έτη) διάθεση της ανωτέρω έκτασης στο Κτηματολόγιο Ρόδου.
Όσον αφορά στο τυπικό της όλης διαδικασίας, λογικά θα πρέπει η απόφαση αυτή να τύχει έγκρισης από τη 2η ΔΥΠΕ Πειραιώς και Αιγαίου, η οποία εποπτεύει το Γ.Ν.Ρ. και αποδοχής, αντίστοιχα, από το Κτηματολόγιο και το Υπουργείο Δικαιοσύνης. Οι απαιτούμενες δε υλικές ενέργειες συνίστανται: α. στην απογραφή του αρχειακού υλικού της Υπηρεσίας και β. στη μεταφορά-τοποθέτηση αυτού στο νέο χώρο, σύμφωνα πάντα με τις οδηγίες των Γενικών Αρχείων του Κράτους.
2. Σχετικά με την εξέλιξη των όποιων ενεργειών και δη την απογραφή, μπορώ να ενημερώσω για όσα γνωρίζω ο ίδιος, από την ενασχόλησή μου με την Υπηρεσία, ως Δικαστής αυτής, τόσο κατά το δικαστικό έτος 2018-2019 όσο και κατά το τρέχον έτος, έως τις 5 Φεβρουαρίου, δεδομένου ότι έκτοτε, το Κτηματολόγιο ευρίσκεται συνεχώς σε αναστολή λειτουργίας, συνεπώς και η διάταξη των πράξεων, που αποτελεί το κύριο καθήκον μου. Ειδικότερα:
Ήδη από το φθινόπωρο του 2018, κατά την πρώτη θητεία μου στο Κτηματολόγιο Ρόδου, κατόπιν αρκετών συζητήσεων και αγαστής συνεργασίας με τους εργαζομένους, αποφασίσαμε να αξιοποιηθούν η εμπειρία και οι ιδέες τους. Άλλωστε, η Υπηρεσία τότε ήταν ουσιαστικά διαλυμένη, με 6.000 πράξεις να ευρίσκονται διάσπαρτες σε γραφεία και χώρους εργασίας που είχαν μετατραπεί σε εστίες μόλυνσης (για όλα αυτά είχαν ενημερωθεί αμελλητί ο τότε Υπουργός Δικαιοσύνης, η Εισαγγελία Πρωτοδικών Ρόδου και η Πρόεδρος Εφετών Δωδεκανήσου). Για το λόγο αυτό, προχωρήσαμε άμεσα, υπό την επιστασία των Θεόδωρου Καραγιάννη και Χρήστου Κυζερίδη, αντίστοιχα, σε ηλεκτρονική απογραφή των αρχείων ακαταχώρητων και καταχωρημένων πράξεων, με αποτέλεσμα αυτή να έχει συντελεστεί σε πολύ μεγάλο ποσοστό, άνω του 90%. Αξιόλογες προσπάθειες προς την κατεύθυνση αυτή, καταβλήθηκαν στο μέτρο του δυνατού και στο Τεχνικό Τμήμα, από τις Τσαμπίκα Γιασιράνη και Σεβαστή Μάχλη.
Επομένως, ουσιαστικά, απαιτείται πλέον μόνον η απογραφή του αρχείου των φακέλων των ακινήτων, δεδομένου ότι, τον Οκτώβριο του 2018, ολοκληρώθηκε και η απογραφή-καταμέτρηση των περιουσιακών στοιχείων της Υπηρεσίας (Η/Υ, έπιπλα, ράφια κλπ.), ενώ το Μάρτιο του 2019, με πρωτεργάτιδα τη Νεκταρία Ναζαριάν, έγινε πλήρης απογραφή και των πλείστων όσων αναλώσιμων υλικών, τα οποία έως τότε ευρίσκονταν ατάκτως ερριμμένα, κυριολεκτικά σε κάθε σημείο του Κτηματολογίου. Χαρακτηριστικό ότι, μεταξύ άλλων, ακόμη και το γραφείο του Διευθυντή είχε μετατραπεί σε αποθήκη, για μία διετία τουλάχιστον. Για όλες τις ανωτέρω ενέργειες, υπάρχουν σχετικά έγγραφα και ηλεκτρονικά αρχεία στο Κτηματολόγιο.
Συνεπεία όλων αυτών, καθίσταται προφανές ότι, για την απογραφή, θα πρέπει να έχει εκπονηθεί συγκεκριμένο πλάνο εργασιών, με την ενεργό συμμετοχή σε αυτό των εργαζομένων, οι οποίοι γνωρίζουν καλύτερα από τον καθέναν τις ανάγκες της Υπηρεσίας και αποτελούν το μοναδικό εχέγγυο για την επιτυχή έκβαση της δύσκολης αυτής προσπάθειας.
3.-4.-5. Δεν μπορώ να γνωρίζω θετικά τι έχει λάβει χώρα έως και σήμερα ούτε αν υπάρχει κάποιο χρονοδιάγραμμα τόσο για την ολοκλήρωση της απογραφής όσο και για τη μεταστέγαση (μεταφορά) στο Παλαιό Νοσοκομείο. Αν στο νέο αυτό χώρο έχει εγκατασταθεί η απαιτούμενη υποδομή (έπιπλα, ράφια, ντέξιον, αναλόγια κλπ.) και έχει βρεθεί μεταφορέας, με εγκεκριμένα προς τούτο κονδύλια, τότε είναι εφικτή η άμεση μεταφορά, αρχικά των τόμων (διότι, από τη στιγμή που, καλώς ή κακώς, επετράπη η κατάθεση πράξεων, οι οποίες απλά στοιβάζονται, χωρίς προοπτική μεταγραφής, ευνόητα θα πρέπει να προηγείται έρευνα από τους ενδιαφερομένους) και τμηματικά του υπολοίπου αρχείου.
Στην απευκταία περίπτωση, που δεν πληρούνται όλες οι προαναφερθείσες προϋποθέσεις, θεωρώ ότι, η έστω και μερική επαναλειτουργία της Υπηρεσίας, θα έχει χρονικό ορίζοντα το νέο έτος.
Στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση.
Με εκτίμηση,
Ο Δικαστής του
Κτηματολογίου Ρόδου
Δημήτριος
Εμμ. Χαραλαμπάκης -Πρωτοδίκης»

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου