Ειδήσεις

Ο “Κλεισθένης” κατέβασε τον πήχη στον Δήμο Ρόδου – Πληθαίνουν οι υποψήφιοι

Το όνομα του “Κλεισθένη” (μεταρρυθμιστής της αρχαίας Αθήνας του 6ου π.χ αιώνα) αντί του τωρινού “Καλλικράτη” (ένας από τους δύο αρχιτέκτονες του Παρθενώνα) φέρει η μεταρρύθμιση του υπουργείου Εσωτερικών στο θεσμικό πλαίσιο της τοπικής αυτοδιοίκησης με προεξάρχουσα αλλαγή την καθιέρωση της απλής αναλογικής στην ψήφιση και εκλογή των αιρετών αρχόντων.
Τον Οκτώβριο του 2010, όταν μπήκε σε εφαρμογή το σχέδιο του “Καλλικράτη”, με τις πρώτες δημοτικές εκλογές για τον ενιαίο Δήμο Ρόδου, έγινε φανερό ότι τα ψηφοδέλτια του παρελθόντος δεν θα τα ξαναδούμε.
Ενα πλήρες ψηφοδέλτιο απαιτούσε 335 υποψηφίους, μαζί με τις κοινότητες, έτσι οι πολλές υποψηφιότητες, παρά το ενδιαφέρον, δεν βρήκαν πρόσφορο έδαφος. Το ίδιο συνέβη το 2014, μεσούσης της οικονομικής κρίσης, οι εκλογές έχασαν το βηματισμό τους, από Οκτώβριο έγιναν Μάιο και η θητεία μεγάλωσε κατά ένα χρόνο.
Σήμερα ο «Κλεισθένης 1», φέρνει τα πράγματα στην κανονικότητα με ανορθόδοξο τρόπο.
Στο νομοσχέδιο εισήχθη η απλή αναλογική που καταργεί την ενισχυμένη, η οποία έδινε bonus εδρών στην παράταξη που κερδίζει το Δήμο. Επίσης κατήργησε τα μεγάλα ψηφοδέλτια, απελευθερώνοντας τις μικρές κοινότητες και δίνει έμφαση σε ένα κεντρικό ψηφοδέλτιο με πλαφόν 30% επιπλέον υποψηφίους από τις έδρες του δημοτικού συμβουλίου.
Στην περίπτωση του Δήμου Ρόδου ένα ψηφοδέλτιο για να είναι πλήρες απαιτεί minimun 49 υποψηφίους συμβούλους και maximun 65.
Πιο συγκεκριμένα με την κατανομή, που προβλέπεται για τον Δήμο Ρόδου, τα ψηφοδέλτια πρέπει να έχουν 18 υποψήφιους στην πόλη της Ρόδου, 2 στον Αρχάγγελο, έναν στον Ατάβυρο, 4 στ’ Αφάντου, 6 στην Ιαλυσό, 6 στην Καλλιθέα, 2 στην Κάμειρο, 3 στην Λίνδο, 2 στην Νότια Ρόδο και 5 στις Πεταλούδες.
Κάτω από αυτά τα δεδομένα άνοιξε ο δρόμος για περισσότερα ψηφοδέλτια υποψηφίων, που αναζητούν ρόλο στο σύστημα της απλής αναλογικής στο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Ρόδου.
Η εικόνα του δημοτικού συμβουλίου σήμερα, κινείται ένα χρόνο νωρίτερα από τις δημοτικές εκλογές, σε ρυθμούς απλής αναλογικής , εφόσον “κλείδωσε” η ημερομηνία για το Μάιο του 2019.
Βεβαίως για να ισχύσουν όλα τα παραπάνω, δεν θα πρέπει να προηγηθούν εθνικές εκλογές, αφού το φαβορί της επόμενης διακυβέρνησης, ο Κυριάκος Μητσοτάκης, σκοπεύει να επαναφέρει με ένα νόμο την ενισχυμένη αναλογική.
Εν πάση περιπτώσει μπορεί η δημιουργία ψηφοδελτίου να δείχνει ευκολότερη, αλλά όλοι σκέφτονται και την επόμενη ημέρα, αφού υπάρχει κίνδυνος να βγει δήμαρχος, αλλά ο χαμένος του β’ γύρου να έχει πλειοψηφία στο δημοτικό συμβούλιο.
Αυτό που συμβαίνει τις τελευταίες ημέρες δεν έχει προηγούμενο αφού ο πήχης έχει πέσει πολύ ενώ ορισμένοι ευελπιστούν να λειτουργήσουν με την λογική των παρατάξεων «δορυφόρων».
Εξαιρετικό ενδιαφέρον έχει το γεγονός εξάλλου ότι έχει υπάρξει με το νέο νόμο αποσύνδεση των συνδυασμών που μετέχουν στις εκλογές για το (κεντρικό) Δημοτικό Συμβούλιο από τους συνδυασμούς που καταρτίζονται σε κάθε Δημοτική Ενότητα για το οικείο Συμβούλιο.
Με λίγα λόγια δεν υπάρχει καμία δέσμευση στους υποψηφίους των δημοτικών ενοτήτων να στηρίξουν έναν από τους συνδυασμούς και τα πρόσωπα που τους απαρτίζουν στο κεντρικό ψηφοδέλτιο.
Επιπλέον ενδιαφέρον έχει και η πρόβλεψη ότι το 40% των υποψηφίων πρέπει να είναι υποχρεωτικά άνδρες και γυναίκες.
Μια παράμετρος η οποία απασχολεί και θα πρέπει να απασχολήσει τους φερόμενους ως υποψηφίους είναι αυτή των κωλυμάτων εκλογιμότητας και των ασυμβίβαστων που προβλέπονται στο άρθρο 50 του Κλεισθένη.
Ορισμένοι, που επιδιώκουν να είναι υποψήφιοι, θα πρέπει συγκεκριμένα να γνωρίζουν ότι τόσο οι ίδιοι όσο και οι συγγενείς τους μέχρι τον πρώτο βαθμό συγγένειας θα πρέπει να απέχουν άμεσα από την υπογραφή οιασδήποτε σύμβασης με τον Δήμο Ρόδου, τους οργανισμούς και τις επιχειρήσεις του, μέχρι του ποσού των 5.000 ευρώ ετησίως.
Το ίδιο ισχύει και για την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου ενώ αναμφίβολα υφίσταται και ζήτημα ηθικής τάξεως για εκείνους που στενά συγγενικά τους πρόσωπα παρέχουν ή επιδιώκουν την παροχή υπηρεσιών στον πρώτο ή δεύτερο βαθμό αυτοδιοίκησης τον οποίο ευελπιστούν να διοικήσουν.
Προβλέπεται συγκεκριμένα ότι δεν μπορούν να είναι υποψήφιοι όσοι συνδέονται με τον οικείο Δήμο ή Περιφέρεια, τα νομικά τους πρόσωπα ή τα νομικά πρόσωπα στα οποία συμμετέχουν, με σύμβαση προμήθειας, εκτέλεσης έργου, παροχής υπηρεσιών, παραχώρησης δικαιώματος εκμετάλλευσης έργου ή υπηρεσίας με αντικείμενο αξίας πάνω από πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ ετησίως.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου