Συνεντεύξεις

Σ. Ζαχαράκη: «Η επιτυχία του τουρισμού μας, απάντηση σε όσους επένδυσαν στην καταστροφή»

Στην αποτίμηση της φετινής τουριστικής περιόδου και στον σχεδιασμό της επόμενης σεζόν αναφέρεται στην πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξή της σήμερα στη «δημοκρατική», η υφυπουργός Τουρισμού κ. Σοφία Ζαχαράκη.
Στη συνέντευξή της χαρακτηρίζει τη Ρόδο ως μια από τις πρωταγωνίστριες της φετινής μας σεζόν και επισημαίνει ότι η φετινή επιτυχία της Ελλάδας στον τουρισμό, βασίζεται σε σκληρή δουλειά, στον υψηλό επαγγελματισμό των ανθρώπων του τουρισμού, αλλά και στη συνέπεια λόγων και έργων από πλευράς του υπουργείου.
Περαιτέρω η υφυπουργός Τουρισμού αναφέρει ότι το ενδιαφέρον για διακοπές στην Ελλάδα συνεχώς αυξάνεται τόσο σε παραδοσιακές όσο και νέες αγορές και ως αρμόδια υφυπουργός για τις ειδικές μορφές τουρισμού κάνει ιδιαίτερη αναφορά στους νέους ορίζοντες που ανοίγει προς αυτή την κατεύθυνση, σημειώνοντας ότι η εκπαίδευση είναι το κλειδί για το μέλλον και στον τουρισμό.
• Κυρία Ζαχαράκη, θα ήθελα να ξεκινήσουμε τη συνέντευξη από την αποτίμηση της φετινής τουριστικής σεζόν. Είναι θετικός ο απολογισμός, ποια είναι τα μέχρι στιγμής συμπεράσματά σας;
Ο απολογισμός της φετινής χρονιάς είναι αναντίρρητα πολύ θετικός. Και αυτό δεν είναι κάτι που το λέμε απλώς εμείς, αλλά αποτελεί γεγονός που αναγνωρίζεται διεθνώς, σε πλήθος ξένων δημοσιεύσεων, που χαρακτηρίζουν την Ελλάδα ως την πρωταθλήτρια του ευρωπαϊκού τουρισμού για το 2021. Παρά τις επιπλοκές που δημιούργησε η μετάλλαξη «Δ» στην αρχή της κατεξοχήν τουριστικής περιόδου, σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας, τα έσοδα στο οκτάμηνο φτάνουν το 50% του 2019 -του τελευταίου έτους πριν την πανδημία και έτους ρεκόρ για τον ελληνικό τουρισμό. Και τα έσοδα αυτά καθ’ αυτά δεν είναι η μόνη επιτυχία του ελληνικού τουρισμού φέτος. Πετύχαμε σημαντική αύξηση κατά 30% της μέσης δαπάνης ανά τουρίστα, ένα πολύ σημαντικό βήμα στον διαχρονικό στόχο της αναβάθμισης της ποιότητας του ελληνικού τουρισμού. Παράλληλα, πετύχαμε να διαφοροποιήσουμε τόσο το κοινό στο οποίο απευθυνόμαστε, όσο και τις χώρες προέλευσής τους, γεγονός μείζονος σημασίας ειδικά σε περιόδους κρίσεων, όπως η παρούσα. Με συστηματικές διμερείς επαφές της ηγεσίας του Υπουργείου, ενισχύθηκαν οι τουριστικές ροές από παραδοσιακές αγορές όπως η Γαλλία -όπου μάλιστα είχαμε αύξηση εσόδων 40% τον Αύγουστο του ‘21 σε σχέση με τον Αύγουστο του ‘19!- αλλά και νεότερες αγορές όπως η Πολωνία.


• Πού οφείλεται τελικά αυτή η μεγάλη επιτυχία της Ελλάδας στον Τουρισμό και ειδικότερα θα ήθελα το σχόλιο σας για τη μεγάλη επιτυχία της Ρόδου να προσελκύσει άνω του 55% των επισκεπτών που δέχθηκε το 2019.
Η επιτυχία αυτή σίγουρα δεν ήρθε τυχαία. Βασίζεται σε σκληρή δουλειά, στον υψηλό επαγγελματισμό των ανθρώπων του τουρισμού, αλλά και στη συνέπεια λόγων και έργων από πλευράς του υπουργείου. Δεσμευθήκαμε ότι ανοίγουμε στις 15 Μαΐου, και στις 15 Μαΐου ανοίξαμε. Και μείναμε ανοιχτοί, παρά τα νέα εμπόδια των μεταλλάξεων. Σε μια δύσκολη άσκηση ισορροπίας μεταξύ της απαραίτητης ελευθερίας, και της κόκκινης γραμμής της ασφάλειας, ο τουρισμός μας πέρασε τη δοκιμασία, και ξεπέρασε τις προσδοκίες. Κυρίως όμως η επιτυχία στηρίζεται στην πίστη, στη δύναμη και αντοχή του ελληνικού τουρισμού. Η Ρόδος ήταν μια από τις πρωταγωνίστριες της φετινής μας σεζόν, συμβάλλοντας σημαντικά με τις υψηλές τις επιδόσεις στη συνολική επιτυχία. Αυτό ήρθε μετά από προσπάθεια και σκληρή δουλειά όλης της κοινωνίας με τουριστικές ροές που συνέχισαν ακόμα και μέχρι αυτόν τον μήνα. Και έχετε πολλούς λόγους να είστε υπερήφανοι. Με τη μεγαλύτερη ανάκαμψη, την επίτευξη υψηλότερης μέσης δαπάνης και τις ποιοτικές υπηρεσίες που παρέχετε. Και επαναλαμβάνω το κυριότερο, με σύμπνοια, υψηλή στοχοθεσία και συνέργειες σε συλλογικό επίπεδο και μεγάλη αίσθηση καθήκοντος, επαγγελματισμού και συνεχούς προόδου και στο ατομικό.
• Ο στόχος, να αγγίξουν τα τουριστικά έσοδα το 50% σε σύγκριση με το 2019 επιτεύχθηκε. Ποιες είναι οι νέες εκτιμήσεις για τα τουριστικά έσοδα;
Ο στόχος του 50% όντως επιτεύχθηκε και με το παραπάνω. Σε ορισμένους μάλιστα κρίσιμους μήνες, όπως τον Αύγουστο, φτάσαμε το 75,8% του 2019!
Αναμένουμε και τον ακριβή απολογισμό εσόδων του Σεπτεμβρίου και Οκτωβρίου από την ΤτΕ, για να έχουμε την τελική εικόνα. Όλες οι ενδείξεις κατατείνουν στο ό,τι και αυτοί οι δυο μήνες κινήθηκαν εξαιρετικά καλά και θα ανεβάσουν ακόμα περισσότερο τη συνολική μας επίδοση.
• Το υπουργείο Τουρισμού τοποθετεί την έναρξη της επόμενης σεζόν το Μάρτιο του 2022. Πότε θα ξεκινήσουν οι καμπάνιες για την τουριστική προώθηση και την προσέλκυση επισκεπτών;
Ο υπουργός Βασίλης Κικίλιας έχει αναφερθεί εμφατικά στην πρόθεση να ξεκινήσουμε νωρίτερα από ποτέ, από τα μέσα Μαρτίου ή τις αρχές Απριλίου. Πάντα, βέβαια, υπάρχει και η παράμετρος της πανδημίας αλλά πλέον έχουμε περισσότερα εφόδια στη μάχη, με κυριότερο αυτό του εμβολίου και βέβαια έχουμε την εμπειρία των δύο ετών και των δύο σεζόν που έδωσαν στην Ελλάδα τον τίτλο ενός ασφαλούς προορισμού το 2020, που κατάφερε να κερδίσει τις εντυπώσεις το 2021 με τις υψηλές επιδόσεις. Σε ευθυγράμμιση λοιπόν με την πρόθεση για την έναρξη της σεζόν νωρίτερα, ανάλογα θα κινηθεί και η καμπάνια του ΕΟΤ. Ας μην ξεχνάμε ότι το 2021 η καμπάνια διήρκησε περισσότερο από ποτέ με στοχευμένες κινήσεις ως προς την προβολή, με προγράμματα συνδιαφήμισης αλλά και θετικές κριτικές από το ευρωπαϊκό και διεθνές κοινό. Επιπρόσθετα, έχουμε ήδη δηλώσει ότι θα υπάρξει ειδική καμπάνια για τον ορεινό τουρισμό και τις ευκαιρίες για εναλλακτικές δραστηριότητες που η χώρα μας απλόχερα προσφέρει, καθώς και για το city break. Ολοκληρώνουμε λοιπόν με τρόπο ολιστικό και πολυδιάστατο την παρουσίαση της χώρας ως ένα προορισμό που καλύπτει όλες τις προτιμήσεις καθόλη τη διάρκεια του χρόνου.
• Υπάρχουν ενδείξεις για το ενδιαφέρον και τη ζήτηση για το 2022; Πόσο κοντά θα επιστρέψει ο τουρισμός στην κανονικότητα του χρόνου; Μπορεί να το προβλέψει κανείς αυτό;
Υπάρχουν και μάλιστα ιδιαίτερα θετικές. Στις πρόσφατες επαφές του υπουργού Βασίλη Κικίλια σε Γαλλία και Βρετανία, διασφαλίστηκε η περαιτέρω αύξηση θέσεων των αεροπορικών εταιρειών για τη χώρα μας το 2022. Συγκεκριμένα στη Γαλλία η Transavia θα αυξήσει τις θέσεις της κατά 50% σε σχέση με το 2019 και μάλιστα με νέους προορισμούς όπως η Σκιάθος, η Air France θα αυξήσει κατά πολύ τις διαθέσιμες αεροπορικές της θέσεις, ενώ στη Βρετανία η ΕasyJet ανακοίνωσε αύξηση θέσεων κατά 500.000 σε σχέση με το 2019. Και το ενδιαφέρον για διακοπές στην Ελλάδα συνεχώς αυξάνεται τόσο σε παραδοσιακές όσο και νέες αγορές. Προβλέψεις είναι νωρίς να γίνουν, αλλά σε κάθε περίπτωση εντείνουμε την προσπάθεια, συνεχίζοντας τις επαφές με ξένους εταίρους, διεθνείς φορείς και εταιρείες του κλάδου, για μια ακόμη καλύτερη χρονιά το 2022. Και μην ξεχνάμε ότι το ισχυρότερό μας όπλο για την νέα σεζόν, είναι τα εκατομμύρια των τουριστών που απόλαυσαν φέτος ασφαλείς και ποιοτικές διακοπές στη χώρα μας και αποτελούν τους καλύτερους πρεσβευτές της.

• Στο δεκαετές πλάνο δράσεων του υπουργείου εντάσσεται και η ανάπτυξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται το εγχείρημα;
Οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού βρίσκονται στο επίκεντρο της πολιτικής του υπουργείου και ως αρμόδια υφυπουργός για τις ειδικές μορφές τουρισμού, δίνω ιδιαίτερη έμφαση στη διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος, μέσα από τις διαφορετικές εμπειρίες που προσφέρει η χώρα μας. Συγκροτούμε ομάδες εργασίας και συμβούλια ανά τομέα μορφής τουρισμού όπως στην περίπτωση του τουρισμού υγείας, του τουρισμού ευεξίας, του γαστρονομικού και καταδυτικού τουρισμού, του οικοτουρισμού αλλά και του αναρριχητικού τουρισμού και άλλων πρωτοβουλιών, ώστε μέσα από τη συνέργεια όλων των παραγόντων του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα να καταρτιστούν εξειδικευμένα στρατηγικά σχέδια και δράσεις.
Μεταρρυθμίζουμε το ρυθμιστικό τους πλαίσιο στην κατεύθυνση της απλοποίησης και της επίλυσης πρακτικών προβλημάτων. Μεριμνούμε για την αύξηση της ορατότητάς τους, αλλά και της συμμετοχής τους στο ελληνικό τουριστικό πακέτο, μια προσπάθεια που ήδη φέτος αποδίδει καρπούς. Αξιοποιούμε όλα τα χρηματοδοτικά εργαλεία για την ενίσχυση των υποδομών, με κορυφαίο το Ταμείο Ανάκαμψης. Στο πλαίσιο του Ταμείου έχουν ήδη εγκριθεί οι προτάσεις μας για επενδύσεις ειδικά στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού, με έμφαση σε γαστρονομικό-αγροτουρισμό, ορεινό, αναρριχητικό, καταδυτικό και ιαματικό-ευεξίας αλλά και στην αναβάθμιση τουριστικών λιμένων.
Όμως, δεν μένουμε μόνο εκεί: ξεδιπλώνουμε τις τομεακές μας δράσεις σε ολοένα και περισσότερες περιοχές της χώρας, όπως στις 12-14 Νοεμβρίου στη Δυτική Μακεδονία, στη δεύτερη στάση του οδοιπορικού ελληνικού οινοτουρισμού που ξεκινήσαμε στη Σαντορίνη, και συνεχίζουμε. Όλα αυτά με στόχους: α) την περαιτέρω αύξηση της μέσης κατά κεφαλήν δαπάνης, β) την επέκταση της τουριστικής περιόδου και τη διαφοροποίηση των αγορών προέλευσης, γ) τη διάχυση της τουριστικής ανάπτυξης σε όλη την επικράτεια και δ) τη βιωσιμότητα στην ανάπτυξη του τουρισμού μας τις επόμενες δεκαετίες. Και οι ειδικές μορφές είναι οι κατ’ εξοχήν κατάλληλες για την επίτευξη αυτών των στόχων.
• Αναδεικνύεται συνεχώς πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος της τουριστικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Ποιοι είναι οι στόχοι για την ανώτερη και ανώτατη τουριστική εκπαίδευση στην Ελλάδα;
Η εκπαίδευση είναι το κλειδί για το μέλλον, και στον τουρισμό. Η δυναμική του ελληνικού τουρισμού δημιουργεί την ανάγκη για ακόμα περισσότερο εξειδικευμένο προσωπικό, έτοιμο να αντιμετωπίσει και τις αλλαγές που έρχονται σε μια ραγδαία μεταβαλλόμενη και ιδιαίτερα απαιτητική παγκόσμια τουριστική αγορά. Γι’ αυτό, συνειδητά, δίνουμε έμφαση στην εκπαίδευση, κατάρτιση και δια βίου μάθηση στον τουρισμό. Αναβαθμίζουμε το πλαίσιο λειτουργίας των ΑΣΤΕ, των ΙΕΚ και τον Σχολών Ξεναγών. Διευρύναμε τις δυνατότητες για πρακτική εκπαίδευση με 10 νέες ειδικότητες μετά από 11 χρόνια. Οι σπουδαστές μας των ΙΕΚ θα έχουν δικαίωμα στο επίδομα στέγασης που θεσμοθετήθηκε πρόσφατα. Στο πρόγραμμα μετεκπαίδευσης, διπλασιάζουμε τις διαθέσιμες θέσεις αλλά και τις πόλεις που παρέχεται και φροντίζουμε να ξεκινάει νωρίτερα έτσι ώστε να διευκολύνεται η συμμετοχή των εποχικά εργαζομένων πριν την έναρξη της σεζόν.
Παράλληλα δρομολογούμε τη δημιουργία Τουριστικής Ακαδημίας και ήδη εξασφαλίσαμε τεχνική βοήθεια από την ευρωπαϊκή Επιτροπή για την αποτύπωση της παρούσας κατάστασης, την παράθεση των βέλτιστων πρακτικών καθώς και τον καλύτερο προγραμματισμό σύμφωνα με τις ανάγκες της αγοράς και τις συνθήκες που διαμορφώνονται στη χώρα μας. Συγχρόνως, ενισχύουμε την ψηφιακή υποδομή και τις δυνατότητες των μονάδων μας, και ξεκινάμε ένα πρωτοφανών διαστάσεων πρόγραμμα reskilling και upskilling για 20.000 εργαζόμενους στον τουρισμό και ανέργους, με πόρους 46 εκ.€ από το Ταμείο Ανάκαμψης. Επενδύουμε έτσι έμπρακτα στο ανθρώπινό μας δυναμικό, τον βασικό πυλώνα του τουρισμού μας.
• Κλείνοντας, κυρία Ζαχαράκη, τι απαντάτε στην κριτική που άσκησαν στελέχη της αξιωματικής αντιπολίτευσης στους χειρισμούς της κυβέρνησης για τον τουρισμό; Καλλιεργήθηκε μία έντονη καταστροφολογία γύρω από τον τουρισμό… Ποιο είναι το σχόλιό σας για όλες αυτές τις επικρίσεις;
Η φετινή μεγάλη και εθνική επιτυχία του τουρισμού μας, είναι η καλύτερη απάντηση σε όσους επένδυσαν -και εξακολουθούν να επενδύουν- στην καταστροφή. Η αξιωματική αντιπολίτευση έχει χάσει κάθε αξιοπιστία, καθ’ όλη την διάρκεια της κρίσης, τόσο με τις πράξεις της όσο και με τις αντικρουόμενες και αντιφατικές θέσεις που έχει διατυπώσει.
Πριν ανοίξει ο τουρισμός διαμαρτύρονταν για κλείσιμο, όταν ανοίγαμε διαμαρτύρονταν για το άνοιγμα. Ευτυχώς για τον κόσμο του τουρισμού, είχαμε μια εξαιρετική χρονιά δυναμικής ανάκαμψης. Εμείς λοιπόν στην καταστροφολογία και στην υπονόμευση της εθνικής προσπάθειας, απαντούμε με ακόμη περισσότερη δουλειά και απτά αποτελέσματα, με ακόμα περισσότερη εμπιστοσύνη στην ακατάβλητη δύναμη του ελληνικού τουρισμού και των ανθρώπων του.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου