Ρεπορτάζ

Παρουσιάστηκε στη Ρόδο ο «Ορέστης» του Ευριπίδη

Μια εξαιρετική παράσταση αρχαίου δράματος είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει το διήμερο 18 και 19 Αυγούστου 2021, στο θέατρο Μεσαιωνικής Τάφρου ‘Μελίνα Μερκούρη’ το κοινό της Ρόδου. Πρόκειται για τον «Ορέστη» του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα με εξαιρετικούς ηθοποιούς και συντελεστές.
Το θέατρο ήταν γεμάτο και τις δύο ημέρες της παράστασης, τηρώντας όλα τα μέτρα προστασίας που απαιτούνται λόγω του covid ενώ τα έσοδα διατέθηκαν στον Γ.Σ. Δωδεκάνησος με αμαξίδιο προκειμένου να κατασκευαστούν σύγχρονα αποδυτήρια που να εξυπηρετούν άτομα με αναπηρίες, στο «Βενετόκλειο».
Στην έναρξη της παράστασης, ο πρόεδρος του ΔΟΠΑΡ κ. Αλέξανδρος Κολιάδης ευχαρίστησε το κοινό για την ανταπόκρισή του, που είχε ως στόχο την ενίσχυση του φιλανθρωπικού σκοπού της ομάδας Γ.Σ. Δωδεκάνησος.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣΤΟΥ ΔΟΠΑΡ
Μιλώντας στην «δημοκρατική» ο πρόεδρος του ΔΟΠΑΡ κ. Αλέξανδρος Κολιάδης εξέφρασε την πλήρη ικανοποίησή του λέγοντας:
«Είμαι πολύ ικανοποιημένος από την ανταπόκριση του κόσμου. Το κοινό έδειξε ότι διψάει για τέτοιες παραστάσεις –κάτι που απεδείχθη εμπράκτως, αφενός από την συμμετοχή τους και αφετέρου από τον τρόπο που συμπεριφέρθηκαν. Ήταν κάτι μοναδικό. Και αυτό δεν το αναφέρω εγώ, αλλά οι ίδιοι οι ηθοποιοί και οι συντελεστές που εξέφρασαν με την σειρά τους την ικανοποίησή τους για τον τρόπο ανταπόκρισης του κοινού. Να σημειώσουμε ότι ο σκοπός για τον οποίο έγινε η παράσταση επετεύχθη (τα έσοδα διατέθηκαν στον Γ.Σ. Δωδεκάνησος με αμαξίδιο προκειμένου να κατασκευαστούν σύγχρονα αποδυτήρια που να εξυπηρετούν άτομα με αναπηρίες στο Βενετόκλειο) και δεν σας κρύβω ότι πάρα πολλοί συμπολίτες μας, ήρθαν και ζήτησαν να ενισχύσουν και με άλλους τρόπους την ομάδα.
Όλο αυτό δείχνει ότι ο κόσμος αγκάλιασε τόσο την θεατρική παράσταση όσο και τον σκοπό της. Αυτές οι εκδηλώσεις αποτελούν μια αφετηρία για να ξαναγίνει η Ρόδος πόλος έλξης μεγάλων παραστάσεων. Επίσης να ευχαριστήσω όλους τους φορείς που στάθηκαν δίπλα μας, όπως η Εφορεία Αρχαιοτήτων και όλους τους συντελεστές όπως η κυρία Ελ.Σμυρνιού καθώς και τους υπαλλήλους του ΔΟΠΑΡ.
Η επιτυχία, αποδεικνύει ότι ο Πολιτισμός δεν είναι μόνον οι παραστάσεις και οι εκδηλώσεις. Είναι να αποδεικνύουμε ότι βρισκόμαστε δίπλα στον συνάνθρωπό μας. Κι αυτή η προσπάθεια που έγινε, είναι ένα βήμα πολύ θετικό για τη συνέχεια.
Το επόμενο ραντεβού μας θα είναι πολύ σύντομα για να συγκεντρώσουμε σχολικά είδη για τα παιδιά των πυρόπληκτων περιοχών (Εύβοια) με την παράσταση ‘Ιφιγένεια η Εν Ταύροις’ στις 10 και 11 Σεπτεμβρίου και πάλι στο Θέατρο Μεσαιωνικής Τάφρου».

Η ΥΠΟΘΕΣΗ
«Η τραγωδία αρχίζει πάντα όταν ένας πόλεμος τελειώνει», ακούγεται στην έναρξη της παράστασης, και πράγματι στο Άργος, έξι ημέρες μετά τη δολοφονία του Αίγισθου και της Κλυταιμνήστρας, νέα τραγωδία ετοιμάζεται να ξεκινήσει: ο κύκλος της βίας ανατροφοδοτείται, η φλόγα της εκδίκησης αναζωπυρώνεται, καθώς η Ηλέκτρα και ο Ορέστης αποφασίζουν να σκοτώσουν την Ωραία Ελένη, τιμωρώντας τον Μενέλαο για την απροθυμία του να μεσολαβήσει υπέρ τους στους Αργείους. Οι δύο νέοι κουβαλούν το μίασμα του φόνου και είναι ανεπιθύμητοι στην πατρίδα τους, που έχει αποφασίσει το θάνατό τους.
Ο Γιάννης Κακλέας επιστρέφει στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου καταθέτοντας την πρώτη του σκηνοθεσία αρχαίας ελληνικής τραγωδίας με τον «Ορέστη» του Ευριπίδη, μετάφραση του Γιώργου Χειμωνά. Ένα έργο γεμάτο σφοδρές συγκρούσεις, ανατροπές, απολογίες και έντονο πολιτικό προβληματισμό. Ενα έργο που δεν σταματά να θέτει συνεχώς ερωτήματα για τις σχέσεις των γενεών και των φύλων, της κοινωνικής συνοχής και της επιβίωσης των νέων σ’ έναν κόσμο που καθορίζεται από παράγοντες έξω από τους ίδιους.
Στο ρόλο του «Ορέστη» ο (πραγματικά) εξαιρετικός Άρης Σερβετάλης, ενώ δίπλα του πρωταγωνιστεί ένας λαμπερός θίασος ηθοποιών που ξεχωρίζουν για τις ερμηνευτικές τους ικανότητες μεταξύ των οποίων: η Μαίρη Μηνά ως Ηλέκτρα, ο Πάνος Βλάχος ως Μενέλαος, ο Γιώργος Ψυχογιός ως Τυνδάρεως, ο Αιμιλιανός Σταματάκης ως Πυλάδης, η Νικολέτα Κοτσαηλίδου ως Ωραία Ελένη, ο Ζερόμ Καλουτά ως Φρύγας.
Συμμετέχουν οι Κατερίνα Ζαφειροπούλου, ‘Αλκηστις Ζιρώ, Νίκη Λάμη, Ιωάννα Λέκκα, Δανάη Μουτσοπούλου, Ματίνα Περγιουδάκη, Ελίζα Σκολίδη, Αναστασία Στυλιανίδη, Ηλέκτρα Φραγκιαδάκη.
Βρισκόμαστε στο Άργος. Η Ηλέκτρα και ο Ορέστης νέοι, πληγωμένοι, εύθραυστοι, απροστάτευτοι και ευάλωτοι, ασφυκτιώντας μέσα στον μύθο τους, μετατρέπονται σε άγρια ζώα. Αποδιωγμένοι μετά την πράξη τους γίνονται από παιδιά βασιλέων μιάσματα στην ίδια τους την οικογένεια και ανεπιθύμητοι στην ίδια τους την πατρίδα.
O Μενέλαος και η Ελένη φτάνουν από την Τροία. Τα δύο αδέλφια ελπίζουν στην παρέμβαση του Μενέλαου, αλλά ούτε αυτός ούτε ο Τυνδάρεως σκοπεύουν να τους βοηθήσουν. Ο Ορέστης στρέφεται τότε στον Πυλάδη. Οι δυο τους, με τη βοήθεια της Ηλέκτρας, σχεδιάζουν ένα πλάνο εκδίκησης με θύματα την Ελένη και την κόρη της, Ερμιόνη. Την τελική λύση έρχεται να δώσει η παρέμβαση του από μηχανής θεού, Απόλλωνα.
Στον «Ορέστη» ο Ευριπίδης πιάνει το νήμα του μύθου των δύο αδερφών, του Ορέστη και της Ηλέκτρας, αμέσως μετά τη δολοφονία της Κλυταιμνήστρας, για να τον φέρει πιο κοντά στα ανθρώπινα μέτρα και να μιλήσει για την επιβίωση των νέων σ’ έναν κόσμο που καθορίζεται από συνθήκες που τους ξεπερνούν. Βυθίζει τους ήρωες του στο σκοτάδι της θλίψης, της απελπισίας και της απόγνωσης αναζητώντας το Φως.
Την Αλήθεια. Την Αυτογνωσία. Ο Ορέστης του Ευριπίδη (408 π.Χ.) συνιστά ένα καίριο σχόλιο στη λειτουργία της αθηναϊκής δημοκρατίας. Θεωρείται το τελευταίο έργο του ποιητή που παραστάθηκε στην Αθήνα πριν την αναχώρηση του για τη Μακεδονία και πραγματεύεται την τύχη των νεαρών μητροκτόνων μετά το έγκλημα.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Σκηνοθεσία/Δραμ. επεξεργασία: Γιάννης Κακλέας
Μετάφραση: Γιώργος Χειμωνάς
Σκηνικά/Κοστούμια: Ηλένια Δουλαδίρη/Γιάννης Κακλέας
Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος
Κίνηση: Άρης Σερβετάλης
Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου
Βοηθός σκηνοθέτη: Αγγελική Τρομπούκη
Β΄ Βοηθός σκηνοθέτη: Άρης Κακλέας
Βοηθός ενδυματολόγου Ιωάννα Καλαβρού
Βοηθός συνθέτη: Αλεξάνδρα Κατερινοπούλου
Βοηθός Φωτίστριας Στέβη Κουτσοθανάση

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου