Ανησυχία για την πορεία των κρατήσεων από Βρετανία σε ενδεχόμενο «κακού» Brexit. Ενισχύεται ο ανταγωνισμός ακόμα και από παραδοσιακές ευρωπαϊκές αγορές. Παραμένει θετικός αλλά «φρέναραν» οι πωλήσεις στην αγορά προκρατήσεων της Βρετανίας.

Τον προβληματισμό που επικρατεί μεταξύ των επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνται στον ευρύτερο χώρο του τουρισμού εν όψει της νέας τουριστικής περιόδου επιβεβαίωσε ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΞΕΕ) Αλέξανδρος Βασιλικός.

Παρουσιάζοντας, χθες, το 2ο Διεθνές Φόρουμ Φιλοξενίας (2nd International Hospitality Forum) που διοργανώνει το ΞΕΕ στις 24 Νοεμβρίου στο πλαίσιο του έκθεσης Xenia, ο Α. Βασιλικός εκτίμησε πως «η πενταετία που πέρασε δεν θα μοιάζει σε τίποτα με την πενταετία που έρχεται για τον ελληνικό τουρισμό».

Σε «κλειδί» για το μέλλον του ταυ ελληνικού τουρισμού αναδεικνύεται η ευελιξία που θα επιδείξουν οι επιχειρήσεις να αναπροσαρμόζουν διαρκώς τα εργαλεία μάρκετινγκ και πωλήσεων που χρησιμοποιούν προκειμένου να ευθυγραμμίζονται με τις ταχύτατες αλλαγές που πυροδοτεί η χρήση της τεχνολογίας. Κι αν ο προβληματισμός των παραγόντων του τουρισμού για τα επόμενα χρόνια συνδέεται με τις σαρωτικές αλλαγές σε όλο το φάσμα των παροχής τουριστικών υπηρεσιών εξαιτίας της χρήσης των νέων τεχνολογιών, για το 2019 τα θερμά μέτωπα είναι πιο συγκεκριμένα.

Ο διαρκώς εντεινόμενος ανταγωνισμός (ακόμα και από παραδοσιακές ευρωπαϊκές αγορές όπως εξήγησε ο πρόεδρος του ΞΕΕ) και το Brexit φαίνεται πως θα κρίνουν πολλά σε μεγάλο βαθμό τη νέα τουριστική χρονιά. Αυτή ήταν η αίσθηση με την οποία αποχώρησαν από την διεθνή τουριστική έκθεση World Travel Market επιχειρηματίες του τουρισμού που βρέθηκαν στο Λονδίνο την περασμένη εβδομάδα.

Ο Α. Βασιλικός ξεκαθάρισε πως, μέχρι στιγμής, δεν υπάρχουν ανησυχητικά μηνύματα για την Ελλάδα από την αγορά της Βρετανίας. Διευκρίνισε, ωστόσο, πως είναι πολύ νωρίς για εκτιμήσεις κι έσπευσε να επισημάνει: «Το γεγονός πως δεν υπάρχουν μέχρι στιγμής ανησυχητικά μηνύματα για την Ελλάδα δεν σημαίνει πως θα έχουμε ένα καλό 2019».

Ο επικεφαλής του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας θέλησε, προφανώς, να πάρει αποστάσεις από τις αισιόδοξες εκτιμήσεις που είδαν το φως της δημοσιότητας το τελευταίο διάστημα, βασιζόμενες στην πορεία των προκρατήσεων στην αγορά της Βρετανίας.

Όπως εξήγησε ο Α. Βασιλικός, οι προκρατήσεις εξελίσσονται «σε γενικές γραμμές», όπως είπε, καλά για τα ελληνικά ξενοδοχεία εν’ όψει 2019. Διευκρίνισε, ωστόσο, πως κατά την εκτίμησή του πολλά θα κριθούν από δύο παράγοντες: τον ανταγωνισμό και το Brexit.

Ο ανταγωνισμός ενισχύεται περαιτέρω, όπως σημείωσε ο πρόεδρος του ΞΕΕ, καθώς εν’ όψει 2019 εμφανίζονται να κινούνται «επιθετικά» όχι μόνο αγορές όπως η Τουρκία και η Αίγυπτος αλλά και παραδοσιακές ευρωπαϊκές αγορές (σ.σ υπαινισσόμενος, προφανώς, την Ισπανία χωρίς να την κατονομάζει).

«Έχουμε μπροστά μας μια μακρά περίοδο προκρατήσεων (early bookings στη Βρετανία) εξήγησε ο Α. Βασιλικός και πολλά θα κριθούν από το αν οι Βρετανοί ανακτήσουν την εμπιστοσύνη του στην αγορά των ενδιάμεσων κρατήσεων (medium term bookings) και αρχίσουν να κάνουν κρατήσεις μετά τον Γενάρη.

Υπενθύμισε, ταυτόχρονα, πως η Ελλάδα κινήθηκε πολύ καλά πέρυσι στην αγορά προκρατήσεων, αλλά σημείωσε με έμφαση αυτό που συνέβη τον Αύγουστο όταν η Τουρκία κατάφερε να προσελκύσει μεγάλο αριθμό κρατήσεων από τις ευρωπαϊκές αγορές αξιοποιώντας το γεγονός πως η χώρα ήταν πιο ελκυστική εξαιτίας και της συναλλαγματικής ισοτιμίας της τουρκικής λίρας η οποία κινούνταν σε χαμηλά επίπεδα.

Οι όροι του Brexit θα κρίνουν ίσως ακόμα περισσότερα, σύμφωνα με την εκτίμηση του προέδρου του ΞΕΕ για το τουριστικό ρεύμα από τη Βρετανία την επόμενη χρονιά.

«Όλοι θέλουν ένα ήπιο διαζύγιο» εξήγησε ο Α. Βασιλικός. «Η ατμόσφαιρα, όμως, που διαμορφώνεται στη Βρετανία με αφορμή τους όρους του Brexit δεν είναι καλή». Αυτό, εξήγησε, δεν επιτρέπει σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά να κάνουν προγραμματισμό για τους επόμενους μήνες. «Αυτό εκτιμώ πως θα επηρεάσει τη διαδικασία των κρατήσεων για το 2019» ανέφερε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΞΕΕ.

Στο μήκος κύματος προβληματισμού για τη βρετανική αγορά που εξέπεμψε ο Α. Βασιλικός κινούνται και όσα μετέφεραν στο Euro2day.gr επιχειρηματίες του χώρου επιστρέφοντας από την έκθεση WTM του Λονδίνου.

Σημείωναν, χαρακτηριστικά, το γεγονός πως η δυναμική που είχε αναπτυχθεί αρχικά στην αγορά προκρατήσεων εμφανίζει ανησυχητικές ενδείξεις «φρένου».Όπως αναφέρουν, το Σεπτέμβριο οι κρατήσεις για την Ελλάδα στην αγορά προκρατήσεων (early bookings) της Βρετανίας κινούνταν με εντυπωσιακό ρυθμό ανόδου 60-80% σε σύγκριση με πέρυσι για πολλά από τα πιο εμπορικά ελληνικά ξενοδοχεία.

Αυτή την περίοδο, ωστόσο, ξενοδόχοι αναφέρουν πως ο θετικός ρυθμός έχει περιοριστεί στα επίπεδα πέριξ του +12%. Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν πως η ατμόσφαιρα εν όψει Brexit εμφανίζεται να επιδρά, αρνητικά, στις κρατήσεις. Θέμα, ωστόσο, που δεν αφορά μόνο τις κρατήσεις προς Ελλάδα αλλά και άλλους προορισμούς. Στον αντίποδα, όπως αναφέρουν, Τουρκία και Αίγυπτος εμφανίζονται να καλπάζουν στη βρετανική αγορά προκρατήσεων αυτή την περίοδο.

Τις ανησυχίες των παραγόντων του χώρου για την εξέλιξη των κρατήσεων από τη Βρετανία για το 2019 συντηρούνται, σύμφωνα με γνωστούς ξενοδόχους, από το γεγονός πως ο δεύτερος ισχυρότερος τουρ οπερέϊτορ της Ευρώπης και βασικός παίκτης της βρετανικής αγοράς Thomas Cook, φέρεται να καταγράφει πτώση κρατήσεων της τάξης του 20% για όλους τους προορισμούς (συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας). Στοιχείο, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, που επιβεβαιώνει το γεγονός πως η εξέλιξη των κρατήσεων από τη Βρετανία φέτος είναι, αναπόφευκτα, συνδεδεμένη με την ατμόσφαιρα που θα διαμορφώνεται σε ότι αφορά το Brexit.

Επιφυλακτικός, την ίδια στιγμή, για το 2019 εμφανίστηκε και ο εκ των επιτίμων προέδρων του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) Ανδρέας Ανδρεάδης.

Σε ανάρτησή του στον προσωπικό του λογαριασμό στο Twitter στις 10 Νοεμβρίου ανέφερε χαρακτηριστικά: «Μετά το World Travel Market παραμένω επιφυλακτικός για το 2019. Το παγκόσμιο οικονομικό κλίμα επιδεινώνεται, η Τουρκία ανακάμπτει ραγδαία, ένα κακό Brexit είναι πιθανό. Η Ελλάδα για να κρατήσει δυναμική πρέπει να μειώσει την φορολογία άμεσα π.χ. σε ΦΠΑ εστίασης αντί να εφησυχάζει».

πηγή euro2day.gr

Παναγιώτης Δ. Υφαντής

Σχολιασμός άρθρου

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ