Ειδήσεις

Εκτακτη γενική συνέλευση του Δικηγορικού Συλλόγου Ρόδου για το Κτηματολόγιο

Την πραγματοποίηση έκτακτης γενικής συνέλευσης, την Τετάρτη 14 Δεκεμβρίου 2016 και ώρα 13.00 στα γραφεία του Δικηγορικού Συλλόγου Ρόδου συγκάλεσε χθες ο πρόεδρος κ. Κωνσταντίνος Σαρρής, προκειμένου να τεθούν επί τάπητος τα σοβαρά προβλήματα που έχουν ανακύψει στη λειτουργία του Κτηματολογίου Ρόδου κυρίως μετά και την γνωμοδότηση του αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου κ. Αθανάσιου Κ. Κατσιρώδη με την οποία τίθεται φραγμός στην τακτική της φωτογράφησης των κτηματολογικών τόμων.
Όπως έγραψε η «δημοκρατική», ο αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου χαρακτηρίζει την συγκεκριμένη πρακτική «ανεπίτρεπτη» και καθιστά σαφές ότι θα πρέπει να ελέγχεται αυστηρά τόσο αυτός που παραβιάζει κατάφωρα τις σχετικές διατάξεις του νόμου όσο και ο συμμέτοχος στην παραβίαση αυτή.
Το ζήτημα έχει προκαλέσει θόρυβο στους κόλπους των δικηγόρων, που ουσιαστικά αδυνατούν να διενεργήσουν κτηματολογικές έρευνες με ταχύτητα και γενικώς δυσχεραίνεται η εργασία τους.
Ως συμβολή για τη επίλυση των ζητημάτων που οξυμένα αναφύονται  στο Κτηματολόγιο Ρόδου, ο δικηγόρος κ. Θ. Παπαγεωργίου, κατέθεσε χθες στον Δικηγορικό Σύλλογο Ρόδου πρόταση που χρήζει οργανωμένης κινητοποίησης και πίεσης για νομοθετική πρωτοβουλία.
Στην εισηγητική έκθεση  περιέχεται περιγραφή της υφιστάμενης κατάστασης και  των νομικών και πραγματικών ζητημάτων και δυσαρμονιών , ενώ στο κείμενο της τροπολογίας  περιέχεται  πρόταση νομικής και ουσιαστικής αποκατάστασης και εκσυγχρονισμού της λειτουργίας των Κτηματολογίων Ρόδου και Κω-Λέρου.
Στην εισηγητική έκθεση της τροπολογίας που ετοίμασε ο κ. Παπαγεωργίου αναφέρονται συγκεκριμένα τα εξής:
«΄Οπως είναι γνωστό κατά τις διατάξεις περί Εθνικού Κτηματολογίου (Ν.2664/1998 όπως συμπληρώθηκε με τον Ν. 4164/2013 και  όπως ισχύει σήμερα) τόσο επί των αρχικώς όσο και επί των επομένων εγγραφών , δεν υφίσταται ο θεσμός του Κτηματολογικού Δικαστή και οι σχετικές καταχωρήσεις κρίνονται από διοικητικά όργανα και ειδικότερα από τους Προϊστάμενους των  Κτηματολογικών  Γραφείων. Σύμφωνα βέβαια με τις διατάξεις των άρθρων 6, 13, 17 και 19 του Ν. 2694/1998 , όπως στη συνέχεια τροποποιήθηκαν με  τις διατάξεις του άρθρου 2 του Ν. 4164/2013, οι πράξεις των Προϊσταμένων Κτηματολογικών  Γραφείων  του Εθνικού Κτηματολογίου υπόκεινται σε αγωγές και αιτήσεις διορθώσεων στα αρμόδια Πολιτικά Δικαστήρια.
Αντίθετα όμως στα εκτός Εθνικού Κτηματολογίου δύο  Κτηματολογικά Γραφεία της Δωδεκανήσου , της Ρόδου και  Κω-Λέρου (Λακκί),  που με κυβερνητικά διατάγματα ιδρύθηκαν το έτος 1929 επί ιταλικής κατοχής της  Δωδεκανήσου και   διατηρήθηκαν και λειτουργούν σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 8 του Ν. 510/1947, υφίσταται δυαρχικό σύστημα διοικήσεως αυτών.
Δηλαδή υφίσταται και Προϊστάμενος Κτηματολογικού Γραφείου και Κτηματολογικός Δικαστής, με συναρμοδιότητες επί της κρίσης των καταχωρήσεων και λειτουργίας των Κτηματολογικών Γραφείων , αν και επίσης προβλέπεται ότι οι κτηματολογικές πράξεις υπόκεινται σε προσφυγές στα αρμόδια  Πολιτικά Δικαστήρια (άρθρα 54 και 57 Κτηματολ. Κανονισμού).
Η παραπάνω όμως  δυαρχική διοίκηση επί Κτηματολογικών Γραφείων  που ως δομές στη προκειμένη περίπτωση ανήκουν διοικητικά στο Υπουργείο Δικαιοσύνης και δεν είναι βέβαια δικαιοδοτικά όργανα της δικαστικής εξουσίας,  είναι προφανές ότι εμπεριέχει μείζον θεσμικό σφάλμα αλλά και δημιουργεί σοβαρά λειτουργικά ζητήματα.
Κατά πρώτον η δυαρχική διοίκηση διοικητικής μονάδας από Δικαστή και Διοικητικό Προϊστάμενο,  πρόδηλα  αντιστρατεύεται  συνταγματική  αρχή,  καθότι αντιβαίνει στην κατά το άρθρο 26 του Συντάγματος  επιβαλλόμενη διάκριση των εξουσιών, στη προκειμένη περίπτωση της εκτελεστικής/διοικητικής και της δικαστικής, αλλά και στη κατά το άρθρο 93 του Συντάγματος περιοριστική αναφορά των δικαστηρίων (μονομελών και πολυμελών) σε διοικητικά, πολιτικά και ποινικά και μόνο.
΄Ητοι το Σύνταγμα, πλην των περιπτώσεων που ειδικώς ορίζονται σ’ αυτό (άρθρα 88 παρ. 2, 96 και 99), δεν ανέχεται την υπαγωγή με νόμο διαφορών ορισμένης κατηγορίας πολιτών, σε άλλα ειδικά δικαστήρια ή όργανα που ασκούν δικαιοδοτική λειτουργία.
Κατά δεύτερο πρόδηλα  αντιστρατεύεται  την θεμελιώδη  αρχή της χρηστής διοίκησης, σύμφωνα με την και από τη κοινή εμπειρία  συνέπειες που λόγω ευλόγως διαφορετικών ερμηνειών  και απόψεων  συγκρουσιακά επέρχονται επί της  εύρυθμης  λειτουργίας της υπηρεσίας,  όπως  άλλωστε κατά τον κοινό νου θα συνέβαινε και  επί  οποιασδήποτε άλλης διοικητικής μονάδας στην οποία θα ίσχυε ακόμη το απαρχαιωμένο δυαρχικό σύστημα διοίκησης.
Δυστυχώς όπως είναι δημόσια γνωστό, τα παραπάνω ζητήματα  που δημιουργεί το δυαρχικό σύστημα διοίκησης,  οξυμένα όλο και περισσότερο,  μεταφέρονται αυτόματα  στις  επαγγελματικές τάξεις  που έχουν σχέση με τη λειτουργία των Κτηματολογίων και που η εξαρτώμενη από αυτά εργασία τους συνάδει με θέματα ενεργειών και προθεσμιών ενώπιον των Δικαστηρίων. Πρώτιστα δηλαδή μεταφέρονται στους Δικηγόρους και στους εντολείς τους, όπως βέβαια και σε  λοιπές επαγγελματικές τάξεις όπως στους Τεχνικούς (τοπογράφους και λοιπούς μηχανικούς) και στους εντολείς τους. Επιπλέον όμως  δημιουργούν μια ζοφερή κατάσταση και εικόνα κατάρρευσης του Κτηματολογίου,  ιδιαίτερα επικίνδυνη για την ασφάλεια και για τη συνέχεια των εμπράγματων οικονομικών συναλλαγών.
Η απαράδεκτη αυτή κατάσταση επιτείνεται από το γεγονός της έλλειψης  μέχρις και σήμερα μηχανοργάνωσης, παρά τις χρόνιες εξαγγελίες.  Χαρακτηριστικά μάλιστα με τη  διάταξη  της παραγρ. 6 του άρθρου 11 του Ν. 3472/2006 (- ΦΕΚ 135/Α’/4.7.2006) τα Κτηματολογικά Γραφεία Ρόδου και Κω – Λέρου, φέρονται να λειτουργούν ήδη με «ολοκληρωμένο πληροφορικό σύστημα» και τα τηρούμενα σε αυτά Βιβλία Μεταγραφών – Υποθηκών – Κατασχέσεων – Διεκδικήσεων και τα Αλφαβητικά Ευρετήρια να έχουν ήδη καταργηθεί  και αντικατασταθεί με  αντίστοιχα τηρούμενα ηλεκτρονικά αρχεία. Πλην ο χρόνος έναρξης της διάταξης ορίσθηκε να καθοριστεί με απόφαση του Υπουργού Δικαιοσύνης η οποία βέβαια δεν κατέστη δυνατόν να εκδοθεί μέχρι σήμερα αφού οι εργασίες μηχανοργάνωσης βρίσκονται σε τέλμα.
Το παραπάνω γεγονός έλλειψης μηχανοργάνωσης,  σε συνδυασμό με τυπολατρική ερμηνεία και εφαρμογή διατάξεων των κτηματολογικών κανονισμών,  δημιουργεί μεγάλα προβλήματα σε απλές  καθημερινές εργασίες όπως   κτηματολογικών ερευνών για ίδια χρήση των ερευνώντων με φωτογραφικές απεικονίσεις ή λήψης πιστοποιητικών ιδιοκτησίας ή ακόμη  και λήψης αντιγράφων τοπογραφικών σχεδίων, πράγματα δηλαδή  που απάδουν σε στοιχειώδεις λειτουργικούς κανόνες που πρέπει να υφίστανται σε μια  σύγχρονη ευρωπαϊκή και όχι τριτοκοσμική υπηρεσία.
Για τους παραπάνω λόγους:
α)Προκειμένου στα εκτός Εθνικού Κτηματολογίου δύο Κτηματολογικά Γραφεία της Δωδεκανήσου  του  άρθρου 8 του Ν. 510/1947, να επέλθει η εύρυθμη λειτουργία, ώστε να φθάσουν  να λειτουργούν ως σύγχρονα μηχανογραφημένα  Κτηματολογικά Γραφεία πραγματικής εξυπηρέτησης των πολιτών και εμπέδωσης του αισθήματος ασφάλειας των εμπράγματων συναλλαγών και πράξεων .
β)Προκειμένου ο παραπάνω σκοπός να ικανοποιηθεί  υπό το πρίσμα ότι επιβάλλεται να διατηρηθεί η αυτοτέλεια των Κτηματολογίων αυτών  από το Εθνικό Κτηματολόγιο,  αφενός μεν για ιστορικούς λόγους διατήρησης ενός τελευταίου πρωτοποριακού δωδεκανησιακού θεσμού,  αφετέρου δε  διότι λειτουργική ανάμειξη τους με το σύστημα εγγραφών και καταχωρήσεων του Εθνικού Κτηματολογίου, ελλοχεύει σοβαρό  ορατό κίνδυνο να προκαλέσει τριγμούς στη ασφάλεια συντελεσμένων εμπράγματων πράξεων και  συναλλαγών  με τεράστιο κοινωνικοοικονομικό αντίκτυπο,  καθώς με διαφορετικό θεσμικό, λειτουργικό και καταγραφικό σύστημα θα τίθενται αναγκαστικά υπό   επανεξέταση και επαναθεώρηση  αρχικές και επόμενες ήδη καταχωρηθείσες  κτηματολογικές πράξεις , εγγραφές και τοπογραφικές αποτυπώσεις εισηγούμαστε την ακόλουθη τροπολογία:

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ
Στις διατάξεις της παραγράφου 2 του  άρθρου 8 του Ν. 510/1947 ( που έχει «2.Αι περί κτηματολογίου ισχύσασαι ήδη εν Δωδεκανήσω διατάξεις διατηρούνται εν ισχύι») συμπληρώνονται  τα παρακάτω εδάφια:
«Οπου στις παραπάνω διατάξεις ορίζεται Κτηματολογικός Δικαστής καταργείται και οι αρμοδιότητες αυτού περιέρχονται στον οικείο Προϊστάμενο του Κτηματολογικού Γραφείου. Μέχρις ολοκλήρωσης της μηχανοργάνωσης των κτηματολογικών αυτών γραφείων διατηρείται το δικαίωμα έρευνας των βιβλίων των Κτηματολογικών Γραφείων από τα δικαιούμενα πρόσωπα και με χρήση ίδιων  απεικονιστικών  μέσων , όπως επίσης διατηρείται η δυνατότητα  λήψης πιστοποιητικών με δαπάνες των ενδιαφερομένων από ιδιωτικά απεικονιστικά μέσα  θεωρούμενης της πιστότητας των τελευταίων  από το οικείο Προϊστάμενο του Κτηματολογικού Γραφείου. Με πιστή τήρηση των διατάξεων  των οικείων  Κτηματολογικών Κανονισμών του πρώτου εδαφίου της παρούσας παραγράφου , των αρχικών και επόμενων εγγραφών και καταχωρήσεων ως και των επ’ αυτών υφισταμένων ως είναι κτηματολογικών αποτυπώσεων , δηλαδή χωρίς οποιαδήποτε τροποποίηση  στο περιεχόμενο ή στη χωρική διάρθρωση των δεδομένων,  η  ψηφιοποίηση των δεδομένων και η μηχανοργάνωση των Κτηματολογικών Γραφείων Δωδεκανήσου του παρόντος άρθρου  θα εκτελεσθεί με Προγραμματική Σύμβαση με συμβεβλημένα μέρη  το Δημόσιο εκπροσωπούμενο από τον Υπουργό Δικαιοσύνης , τους Δήμους Ρόδου,  Κω και Λέρου ,  τους Δικηγορικούς Συλλόγους Ρόδου και Κω και το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, εκπροσωπούμενο από τον Πρόεδρο του Τμήματος Δωδεκανήσου, προκειμένου σύμφωνα με τις υφιστάμενες μελέτες και τον διαθέσιμο μηχανογραφικό εξοπλισμό , επί των οποίων θα παράσχουν  κάθε απαραίτητη πρόσθετη μελέτη και τεχνική συνδρομή οι παραπάνω Δήμοι,  μέλη των συμβεβλημένων  Δικηγορικών Συλλόγων και του Τ.Ε.Ε. (Τμήμα Δωδεκανήσου), θα παράσχουν τις  υπηρεσίες  μηχανογραφικής καταχώρησης των δεδομένων και ενημέρωσης των υπηρεσιακών οργάνων, εκδιδόμενης μετά ταύτα από τον Υπουργό Δικαιοσύνης  της απόφασης έναρξης της παρ. 6 του άρθρου 11 του Ν. 3472/2006 (- ΦΕΚ 135/Α’/4.7.2006) . Οι σχετικές δαπάνες προμηθειών, μελετών και αποζημιώσεων παροχής των ως άνω υπηρεσιών από τα μέλη των Δικηγορικών Συλλόγων και του Τ.Ε.Ε. (Τμήμα Δωδεκανήσου) ,  θα καλυφθούν από τα εισπραττόμενα έσοδα από τα αναλογικά και πάγια δικαιώματα της παραγρ. 18 του άρθρου 5 του Ν. 2408/1996  των αντίστοιχων Κτηματολογικών Γραφείων της παρούσας παραγράφου.
Ο προϋπολογισμός , η διάρκεια , οι πόροι και η διάθεση τους, οι ρήτρες , τα όργανα εποπτείας και  παρακολούθησης , τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις των συμβεβλημένων και οι λοιποί όροι της προγραμματικής σύμβασης θα καθοριστούν με απόφαση του  Υπουργού  Δικαιοσύνης, ύστερα από διαβούλευση με τα λοιπά συμβεβλημένα μέρη».

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου