ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Πρόταση – βόμβα των δανειστών για τον ΕΝΦΙΑ

news room 1 λεπτό ανάγνωση
ενφια

Κα­τάρ­γη­ση φο­ρο­α­παλ­λα­γών και επα­νε­ξέ­τα­ση όλων των ελα­φρύν­σε­ων – Ποιοι ιδιο­κτή­τες μπαί­νουν στο στό­χα­στρο – Τι θα ισχύ­σει για γο­νι­κές πα­ρο­χές και δω­ρε­ές

του Κωστή Πλάν­τζου

«Πό­λε­μο» στις φο­ρο­α­παλ­λα­γές του ΕΝΦΙΑ που απο­λαμ­βά­νουν πε­ρί­που 1,2 εκα­τομ­μύ­ρια ιδιο­κτή­τες ακι­νή­των (πε­ρί­που 1,12 εκα­τομ­μύ­ρια φυ­σι­κά πρό­σω­πα και 19.000 επι­χει­ρή­σεις) έχει κη­ρύ­ξει το κουαρ­τέ­το των δα­νει­στών.

Σύμ­φω­να με πλη­ρο­φο­ρί­ες μά­λι­στα, οι δα­νει­στές φέ­ρο­νται να ζη­τούν να κο­πούν οι εκ­πτώ­σεις για νοι­κο­κυ­ριά, επι­χει­ρή­σεις φο­ρείς του Δη­μο­σί­ου. Στο στό­χα­στρο βά­ζουν όμως και τις φο­ρο­α­παλ­λα­γές σε γο­νι­κές πα­ρο­χές, δω­ρε­ές, κλη­ρο­νο­μιές και φό­ρους με­τα­βί­βα­σης ακι­νή­των. Το νο­μο­σχέ­διο δε που θα αλ­λά­ξει τον χάρτη της φο­ρο­λο­γί­ας στα ακί­νη­τα ανα­μέ­νε­ται να κα­τα­τε­θεί τον Νο­έμ­βριο.

Σύμ­φω­να με πλη­ρο­φο­ρί­ες μά­λι­στα, πριν καλά-καλά εκ­δο­θούν και πλη­ρω­θούν τα εκ­κα­θα­ρι­στι­κά του 2016, οι δα­νει­στές φέ­ρο­νται να ζη­τούν να κο­πούν οι εκ­πτώ­σεις για νοι­κο­κυ­ριά, επι­χει­ρή­σεις φο­ρείς του Δη­μο­σί­ου. Στο στό­χα­στρο βά­ζουν όμως και τις φο­ρο­α­παλ­λα­γές σε γο­νι­κές πα­ρο­χές, δω­ρε­ές, κλη­ρο­νο­μιές και φό­ρους με­τα­βί­βα­σης ακι­νή­των. Το νο­μο­σχέ­διο δε που θα αλ­λά­ξει τον χάρτη της φο­ρο­λο­γί­ας στα ακί­νη­τα ανα­μέ­νε­ται να κα­τα­τε­θεί τον Νο­έμ­βριο.

Οχι πια φο­ρο­α­παλ­λα­γές, μόνο επι­δό­μα­τα!

Μπο­ρεί -κυ­ριο­λε­κτι­κά την τε­λευ­ταία στιγ­μή- να γλί­τω­σαν τις επι­βα­ρύν­σεις πε­ρί­που 35.000 ιδιο­κτή­τες ακι­νή­των (στη συ­ντρι­πτι­κή τους πλειο­νό­τη­τα ανά­πη­ροι χα­μη­λο­συ­ντα­ξιού­χοι και άνερ­γοι πο­λύ­τε­κνοι γο­νείς), αλλά αυτό προ­σω­ρι­νά και μόνο.

Η κυ­βέρ­νη­ση θα τους θυ­σί­α­ζε για να αγο­ρά­σει χρόνο -καθώς στα μέσα Ιου­λί­ου έφερε διά­τα­ξη στη Βουλή για να κα­ταρ­γή­σει την απαλ­λα­γή τους, αλλά μέσα σε λίγες μέρες την ανα­κά­λε­σε- με­τα­θέ­το­ντας το πρό­βλη­μα στις απο­φά­σεις για ευ­ρύ­τε­ρες αλ­λα­γές στον Ενιαίο Φόρο Ιδιο­κτη­σί­ας Ακι­νή­των από 1/1/2017.

Αν και το πόσοι τε­λι­κά θα απο­φύ­γουν να πλη­ρώ­σουν τότε ΕΝΦΙΑ (ή όπως αλ­λιώς με­το­νο­μα­στεί ο φόρος κα­το­χής ακι­νή­των) θα κρι­θεί από τη νέα δια­πραγ­μά­τευ­ση τους αμέ­σως επό­με­νους μήνες.

Το σκε­πτι­κό των δα­νει­στών, πά­ντως, όπως λένε πηγές μέσα από τη δια­πραγ­μά­τευ­ση, είναι το κρά­τος να μην ασκεί πλέον κοι­νω­νι­κή πο­λι­τι­κή με φο­ρο­α­παλ­λα­γές, αλλά με στο­χευ­μέ­να επι­δό­μα­τα που θα δίνει στις κοι­νω­νι­κές ομά­δες που τα έχουν με­γα­λύ­τε­ρη ανά­γκη.

Ποιοι μπαί­νουν στο στό­χα­στρο

Την «κα­τρα­πα­κιά» της Εφο­ρί­ας δεν γλί­τω­σαν φέτος οι ιδιο­κτή­τες κενών και μη ηλε­κτρο­δο­τού­με­νων δια­με­ρι­σμά­των που θα πλη­ρώ­σουν ΕΝΦΙΑ χωρίς τις εκ­πτώ­σεις που απο­λάμ­βα­ναν τα προη­γού­με­να χρό­νια.

Το κουαρ­τέ­το, όμως, δεν αρ­κεί­ται σε αυ­τούς. Κι αυτό γιατί η κυ­βέρ­νη­ση έχει δε­σμευ­τεί ότι θα κα­τα­φέ­ρει να αυ­ξή­σει την εί­σπρα­ξη από τον ΕΝΦΙΑ σε 3 δισ. ευρώ τον χρόνο αντί 2,65 δισ. που ισχύ­ει ως τώρα. Σειρά παίρ­νουν έτσι προ­κει­μέ­νου να ψα­λι­δι­στεί η φο­ρο­α­παλ­λα­γή που είχαν από τον ΕΝΦΙΑ:

145.000 οι­κο­νο­μι­κά αδύ­να­μα νοι­κο­κυ­ριά

Πρό­κει­ται για βαριά ανά­πη­ρους (80% και άνω) ή άνερ­γους τρί­τε­κνους – πο­λύ­τε­κνους που απαλ­λάσ­σο­νται κατά 100% από την υπο­χρέ­ω­ση πλη­ρω­μής του ΕΝΦΙΑ που βε­βαιώ­θη­κε σε αυ­τούς και τα παι­διά τους επει­δή το συ­νο­λι­κό φο­ρο­λο­γη­τέο οι­κο­γε­νεια­κό ει­σό­δη­μα που δή­λω­σαν δεν υπερ­βαί­νει τις 12.000 ευρώ (προ­σαυ­ξη­μέ­νο κατά 1.000 ευρώ για κάθε εξαρ­τώ­με­νο μέλος) και εφό­σον τα ακί­νη­τά τους δεν υπερ­βαί­νουν τα 150 τ.μ.

21,1 εκα­τομ­μύ­ρια χα­μη­λό­μι­σθοι

Στο υπουρ­γείο Οι­κο­νο­μι­κών εκτι­μούν ότι το κρά­τος χάνει 90 εκατ. ευρώ από τη διά­τα­ξη που προ­σφέ­ρει έκ­πτω­ση 50% στους φο­ρο­λο­γού­με­νους που το ει­σό­δη­μά τους είναι κάτω από 9.000 ευρώ (προ­σαυ­ξη­μέ­νο κατά 1.000 ευρώ για τον ή τη σύ­ζυ­γο και κάθε εξαρ­τώ­με­νο μέλος) εφό­σον η συ­νο­λι­κή αξία των ακι­νή­των της οι­κο­γέ­νειας δεν υπερ­βαί­νει:

  • Τα 85.000 ευρώ για τον άγαμο.
  • Τα 150.000 ευρώ για τον έγ­γα­μο και τον/τη σύ­ζυ­γό του ή τη μο­νο­γο­νεϊ­κή οι­κο­γέ­νεια με ένα εξαρ­τώ­με­νο τέκνο.
  • Τα 200.000 ευρώ για τον έγ­γα­μο, τον/τη σύ­ζυ­γό του και τα εξαρ­τώ­με­να τέκνα τους ή τη μο­νο­γο­νεϊ­κή οι­κο­γέ­νεια με δύο εξαρ­τώ­με­να τέκνα.

Γο­νι­κές πα­ρο­χές – δω­ρε­ές

Οι δα­νει­στές ζη­τούν πλήρη ανα­θε­ώ­ρη­ση και των φο­ρο­α­παλ­λα­γών που ισχύ­ουν για φό­ρους και τέλη κλη­ρο­νοµιών, δω­ρε­ών, γο­νι­κών πα­ρο­χών κ.λπ.

Οι αλ­λα­γές θα είναι σα­ρω­τι­κές, κάτι που ση­μαί­νει ότι από τις πα­ρεμ­βά­σεις που θα γί­νουν θα θι­γούν αφο­ρο­λό­γη­τα ποσά, κλί­μα­κες, συ­ντε­λε­στές φόρων, ακόμη και φο­ρο­α­παλ­λα­γές προ­κει­μέ­νου να υπάρ­χει αντί­κρι­σμα στα φο­ρο­λο­γι­κά έσοδα.

Αυτά προ­κύ­πτουν από το πρώτο σχέ­διο που έχει ετοι­μά­σει η αρ­μό­δια επι­τρο­πή σχε­τι­κά με το νέο νο­μο­θε­τι­κό πλαί­σιο για τη φο­ρο­λο­γία ακι­νή­των, το οποίο πρό­κει­ται να πα­ρα­δο­θεί στα χέρια του κ. Ευ­κλεί­δη Τσα­κα­λώ­του μέχρι το τέλος Νο­εμ­βρί­ου.

Την ίδια ημέρα που θα φτά­σει στο γρα­φείο του υπουρ­γού Οι­κο­νο­μι­κών θα στα­λεί και στους δα­νει­στές, και είναι αυτοί που θα ανά­ψουν τε­λι­κώς το πρά­σι­νο φως. Από τις συ­ζη­τή­σεις που έχουν γίνει σε επί­πε­δο τε­χνι­κών κλι­μα­κί­ων προ­κύ­πτει ότι το «λί­φτινγκ» θα είναι εκτε­τα­μέ­νο, συ­μπα­ρα­σύ­ρο­ντας ακόμη και τους φό­ρους με­τα­βί­βα­σης, γο­νι­κών πα­ρο­χών, κλη­ρο­νο­μιών και δω­ρε­ών.

Αρ­μό­διες πηγές αφή­νουν ανοι­χτό το εν­δε­χό­με­νο με τις νέες δια­τά­ξεις οι γο­νι­κές πα­ρο­χές να κα­τα­στούν ακρι­βό­τε­ρες, ενώ την ανιού­σα θα πά­ρουν και οι φόροι στις με­τα­βι­βά­σεις δε­δο­μέ­νων των ει­ση­γή­σε­ων που κα­τα­τί­θε­νται για προ­σαρ­μο­γές στην κλί­μα­κα υπο­λο­γι­σμού των φόρων.

Από τις αλ­λα­γές στο φο­ρο­λο­γι­κό σκη­νι­κό θα θιγεί και η πρώτη κα­τοι­κία, τα αφο­ρο­λό­γη­τα όρια της οποί­ας σή­με­ρα δια­μορ­φώ­νο­νται σε 200.000 ευρώ για τον άγαμο και 250.000 ευρώ για τον έγ­γα­μο.

Το ποσόν αυτό προ­σαυ­ξά­νε­ται κατά 25.000 ευρώ για κα­θέ­να από τα δύο πρώτα παι­διά και κατά 30.000 ευρώ για το τρίτο και κα­θέ­να από τα επό­με­να.

Τα πάνω κάτω θα έρ­θουν από το 2017 και στους φό­ρους για γο­νι­κές πα­ρο­χές και δω­ρε­ές. Το ση­με­ρι­νό αφο­ρο­λό­γη­το όριο στις δύο αυτές κα­τη­γο­ρί­ες είναι 150.000 ευρώ εφό­σον πρό­κει­ται για κλη­ρο­νο­μιά ή δωρεά προς τέκνο ή εγ­γο­νό. Με την ισχύ­ου­σα κλί­μα­κα, για αξία με­τα­βί­βα­σης έως 300.000 ευρώ ο φόρος γο­νι­κής πα­ρο­χής ή κλη­ρο­νο­μιάς ανέρ­χε­ται έως 1.500 ευρώ, καθώς ο φο­ρο­λο­γι­κός συ­ντε­λε­στής για την αξία από τα 150.000 ευρώ έως τα 300.000 είναι 1% (τα πρώτα 150.000 είναι αφο­ρο­λό­γη­τα).

Στην ίδια φο­ρο­λο­γι­κή κλί­μα­κα ο ανώ­τα­τος συ­ντε­λε­στής είναι 10%, ο οποί­ος, σύμ­φω­να με τα νέα σε­νά­ρια, πρό­κει­ται να αυ­ξη­θεί προ­κει­μέ­νου να πλη­ρώ­νουν πε­ρισ­σό­τε­ρα όσοι κλη­ρο­νο­μούν με­γά­λης αξίας ακί­νη­τα.

newmoney.gr

Πώς σας φάνηκε το άρθρο;

Ένα πάτημα, χωρίς λογαριασμό. Μία ψήφος ανά συσκευή.

Σχολιασμός άρθρου

Προσθέστε ένα σχόλιο

Εμφανίζεται μετά από έγκριση · το e-mail δεν δημοσιεύεται0 / 2000

Τα σχόλια εκφράζουν τον σχολιαστή, όχι τη Δημοκρατική. Όροι σχολιασμού

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται. Τα σχόλια δημοσιεύονται μετά από έγκριση· το e-mail δεν δημοσιεύεται.

Γίνετε ο πρώτος που θα σχολιάσει.