‘’Ακόμη ένας νεαρός συμπολίτης μας έχασε την ζωή του στην άσφαλτο’’. Ένα ακόμη τροχαίο ατύχημα στην επικεφαλίδα των νέων της ημέρας. Σχεδόν καθημερινά γινόμαστε λήπτες μίας νέας δυσάρεστης είδησης. Με αγωνία κοιτάμε να δούμε το αποτέλεσμα του ατυχήματος και τους εμπλεκόμενους. Συνήθως κάποιον γνωστό μας αφορά. Τραγικά, κάποιες φορές πρόκειται δυστύχημα. Τότε, σε βαρύ πένθος βυθίζεται ολόκληρη η κοινωνία στο άκουσμα του άδικου χαμού ενός ακόμη ανθρώπου.

Είναι πλέον λυπηρή συνήθεια, να προετοιμαζόμαστε για την είδηση ενός τροχαίου. Και δυστυχώς τις περισσότερες φορές πρόκειται για την τοπική επικαιρότητα. Η εν λόγω «ρουτίνα» όμως μόνο με νοσηρότητα μπορεί να παραλληλιστεί. Τι άλλο πρέπει να γίνει για να ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα για τη συντήρηση του οδικού δικτύου;

Μία βόλτα στους δρόμους των νησιών μας θα δείξει την πραγματική εικόνα, τη γενεσιουργό αιτία της κατάστασης που επικρατεί. Ελλιπής παρουσία τροχαίας, απουσία φωτισμού, οδικό δίκτυο κατεστραμμένο, χαλασμένοι φωτεινοί σηματοδότες, σημάνσεις κρυμμένες πίσω από δέντρα και κτίρια, δρόμοι εντός αστικού ιστού χωρίς πεζοδρόμηση. Όλα αυτά συνθέτουν την κατάσταση των δρόμων στα νησιά μας. Και αυτή η πραγματικότητα αντικατοπτρίζεται στις στατιστικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Την τελευταία δεκαετία αριθμητικά η χώρα μας μειώνει το σύνολο των δυστυχημάτων στους δρόμους. Αναλογικά όμως με τον πληθυσμό, η κατάταξη μας παραμένει πολύ ψηλά. Και τα πράγματα χειροτερεύουν όταν εστιάζουμε στη περιοχή μας. Στις πιο πρόσφατες στατιστικές το Νότιο Αιγαίο βρίσκεται στη τέταρτη θέση σε Ευρωπαϊκό επίπεδο όσον αφορά το ποσοστό των θανάτων στην άσφαλτο!

Ο φριχτός φόρος αίματος καταβάλλεται καθημερινά στην άσφαλτο. Είναι ανάγκη να ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα προτού φύγουν άδικα και άλλοι συμπολίτες μας. Και στον αγώνα αυτόν για την βελτίωση των οδικών συνθηκών είμαστε όλοι συναγωνιστές. Ωστόσο, για να έχουμε επιτυχία, πρέπει το κράτος σε πρώτη φάση, και οι ΟΤΑ σε δεύτερη, να εγγυηθούν τις συνθήκες στις οποίες θα διεξαχθεί ο αγώνας αυτός.

Εστιάζοντας στο οδικό δίκτυο και πως θα βελτιωθούν οι υποδομές, θα βρει κανείς τον γραφειοκρατικό λαβύρινθο αναφορικά με τις αρμοδιότητες των οδών. Άλλοι ανήκουν στους δήμους ή τις περιφέρειες, άλλοι στο ίδιο το Κράτος και πολλές φορές η κατάσταση περιπλέκεται όταν ένα κομμάτι, ενός ολόκληρου δρόμου, ανήκει σε διαφορετικό φορέα ο οποίος είναι υπεύθυνος για τη συντήρησή του.

Συνεπώς, ακόμα και η συντήρησή ενός δρόμου, η οποία διαδικασία από μόνη της απαιτεί τερατώδη όγκο γραφειοκρατικής ύλης, επιβαρύνεται από παραπάνω διαδικασίες.

Επιπροσθέτως, η υποτίμηση και υπολειτουργία των αστικών συγκοινωνιών επιτείνει ένα πρόβλημα που υφίσταται σε όλα τα αστικά κέντρα. Η χρήση μέσων μαζικής μεταφοράς στα νησιά του αιγαίου αποτελεί μία εμπειρία ταλαιπωρίας παρά ευκολίας , λεωφορεία υπό διάλυση στάσεις ανεπαρκής σε αριθμό και συντήρηση, προγραμματισμός δρομολογίων ελλιπής. Το κυκλοφοριακό χάος που επικρατεί στις πόλεις, οι εντάσεις που δημιουργούνται στον δρόμο και η υπερπληθώρα αυτοκινήτων τα περισσότερα μη συντηρημένασωστά λόγω της οικονομικής κρίσης, αποτελούν τους συντελεστές μιας εξίσωσης που έχει σαν αποτέλεσμα το τροχαίο ατύχημα.

Είναι πραγματική και αδήριτη η ανάγκη να ληφθούν μέτρα για την απλούστευση των διαδικασιών για τον εκσυγχρονισμό των οδικών δικτύων της χώρας και ειδικά των νησιών μας. Παραπέρα, πρέπει να αναβαθμιστούν οι αστικές συγκοινωνίες με κρατική επέμβαση. Να εντατικοποιηθούν οι έλεγχοι στα οχήματα αλλά και στους δρόμους. Να δοθούν κίνητρα για λιγότερα και ασφαλέστερα οχήματα τα οποία θα βοηθήσουν και στο εθνικό περιβαλλοντικό ισοζύγιο. Το Υπουργείο Συγκοινωνιών φέρει ευθύνη για την κατάσταση. Δεν θέλουμε και δεν μπορούμε να δούμε άλλα θύματα στην άσφαλτο.

 

9/9/2020

Βάιος Ν. Καλοπήτας

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ