Διαψεύδονται οι προσδοκίες και φέτος για αντιστοιχία εισπράξεων και αφίξεων από τον τουρισμό, αφού η σεζόν 2018 μπορεί να σπάει τα κοντέρ σε επίπεδο αφίξεων αλλά οι εισπράξεις κάνουν “βουτιά”. Το πρόσημο μέχρι στιγμής είναι αρνητικό και ούτε ο χρόνος επαρκεί, ούτε τα δεδομένα είναι τέτοια που να αφήνουν ελπίδες για αντιστροφή του κλίματος.

Ο φόβος εμπλεκόμενων με τον τουρισμό επαγγελματιών ότι σε μια σεζόν που οι αφίξεις ξεπερνούν κάθε προηγούμενο οι περισσότεροι θα κλείσουν ταμείο με χρέη επιβεβαιώνεται αφού οι τουρίστες γεμίζουν μόνο ξενοδοχεία χωρίς να αφήνουν χρήματα στην τοπική αγορά.
Το ταμείο θα είναι μείον
Ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου κ. Γιάννης Πάππου, με δηλώσεις του στη “δ”, υποστηρίζει ότι το κλίμα είναι πολύ άσχημο στην τοπική αγορά όπως προκύπτει από όσα του μεταφέρουν τόσο οι επιχειρηματίες όσο και τραπεζικά στελέχη. «Τα δεδομένα καταδεικνύουν ότι η κατάσταση είναι πολύ άσχημη. Σε συζητήσεις με τραπεζικούς παράγοντες, που έχουν μια καθημερινή επαφή με τους επιχειρηματίες της τουριστικής βιομηχανίας, μας μεταφέρουν ότι δυστυχώς τα οικονομικά δεδομένα είναι πολύ χαμηλότερα ακόμα και από πέρυσι! Εχουμε ήδη διανύσει το πρώτο δεκαήμερο της τουριστικής περιόδου του Αυγούστου και πλέον δεν υπάρχουν περιθώρια για ανάκαμψη. Μετά από τις 15 Αυγούστου, αρχίζει η πτώση και η τουριστική περίοδος οδεύει προς το τέλος της. Η πιο δυνατή περίοδος είναι αυτή που διανύουμε τώρα, που όμως δυστυχώς για τα ταμεία της περιοχής, έχει και πάλι αρνητικό πρόσημο σε σχέση με πέρυσι, που επίσης ήταν μια κακή χρονιά όχι ως προς τις αφίξεις αλλά ως προς τις ταμειακές ροές», λέει ο κ. Γ. Πάππου.

«Εχουμε όλοι ευθύνη»
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΔ επισημαίνει, ότι η αναντιστοιχία αφίξεων και εισπράξεων, που καταγράφεται στα τελευταία χρόνια οφείλεται στο γεγονός ότι έχουμε στοχεύσει λανθασμένα ως προορισμός και κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, πως αν δεν αναθεωρήσουμε, η κατάσταση δεν πρόκειται να βελτιωθεί, βυθίζοντας την οικονομία σε περαιτέρω ύφεση: «Το μοντέλο στο οποίο έχουμε στοχεύσει ως προορισμός και η εν γένει λειτουργία του νησιού, δυστυχώς δεν επιφέρουν τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Εχουμε πετύχει να καταγράφουμε μια πολύ μεγάλη αύξηση στον αριθμό των αφίξεων, έχουμε σπάσει τα ρεκόρ, δυστυχώς όμως οι πελάτες τους οποίους προσελκύουμε είναι πολύ χαμηλού οικονομικού επιπέδου. Το έχω πει και θα το επαναλαμβάνω ότι προκειμένου να μπορέσει ο προορισμός, η Ρόδος, η Δωδεκάνησος γενικότερα, να γίνει πόλος έλξης για υψηλής οικονομικής στάθμης επισκέπτες θα πρέπει να προσφέρει στον τουρίστα ένα πολύ ακριβό, ένα πολύ περιποιημένο, πολύ υψηλού επιπέδου περιτύλιγμα. Θα σας αναφέρω το παράδειγμα το οποίο χρησιμοποιώ πολύ συχνά∙ ένα ρολόι των 20 ευρώ έχει περιτύλιγμα που είναι αντίστοιχο της τιμής του, κι αντίστοιχα ένα ρολόι που κοστίζει 20.000 ευρώ έχει κι αυτό το ανάλογο περιτύλιγμα. Ευθύνη γι αυτή την κατάσταση που βιώνουμε σήμερα, έχει ο κάθε ένας από εμάς, από τον πρώτο πολίτη του τόπου έως και τον τελευταίο. Είτε είμαστε απλοί πολίτες, είτε είμαστε επιχειρηματίες είτε, είμαστε εκπρόσωποι θεσμών».

«Στοχεύουμε σε λάθος
κατεύθυνση»
Περαιτέρω ο κ. Γ. Πάππου επισημαίνει ότι υπάρχουν τουρίστες που είναι διατεθειμένοι να ξοδέψουν πολλά χρήματα, αρκεί το προσφερόμενο τουριστικό προϊόν να αντιστοιχεί σε αυτά που θα πληρώσουν, κάτι που σήμερα το νησί μας δεν μπορεί να υποστηρίξει, και εξηγεί τους λόγους: «Όλοι πρέπει να φροντίσουμε για την βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών αλλά και της εικόνας του προορισμού, είτε ο προορισμός αυτός λέγεται Ρόδος, είτε Κως, είτε Κάλυμνος. Ο τουρίστας είναι διατεθειμένος να πληρώσει αλλά πρέπει να λάβει και το αντίστοιχο προϊόν. Αυτό ισχύει σε όλες τις χώρες του κόσμου, σε όλους τους προορισμούς, σε όλες τις οικονομίες. Υπάρχουν τουρίστες που είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν καλά χρήματα, και για διανυκτέρευση και για διατροφή αλλά και να ξοδέψουν στην τοπική αγορά. Όμως οι τουρίστες αυτοί θα πάνε σε έναν προορισμό που έχει το ανάλογο περιτύλιγμα. Πολλές φορές μπορείς να καταφέρεις να πουλήσεις ακριβότερα το προϊόν σου ή την υπηρεσία σου, αν βεβαίως το περιτύλιγμα είναι πολύ υψηλού επιπέδου. Εμείς στη Ρόδο, και γενικότερα στα Δωδεκάνησα, έχουμε εμπλακεί σε μια ατέρμονη διαδικασία να προσπαθούμε να αυξήσουμε τον όγκο των τουριστών χωρίς να κοιτάμε δυστυχώς την ποιότητα. Το αποτέλεσμα είναι να έχουμε και εξαΰλωση όλων των πόρων και των δυνατοτήτων του νησιού. Βλέπουμε πλέον ότι το οδικό δίκτυο είναι ανεπαρκές, οι παραλίες ασφυκτιούν, το νερό δεν επαρκεί… Είμαστε στο 2018 και μιλάμε ακόμα για επάρκεια νερού και ενέργειας, ενώ θα έπρεπε να συζητάμε για δράσεις οι οποίες θα εκτόξευαν τον προορισμό σε άλλα επίπεδα. Συζητάμε για αστεία πράγματα, για θέματα που άλλοι ανταγωνιστικοί προορισμοί, όπως η Ισπανία, τα έχουν λύσει πριν από δεκαετίες. Πας εκεί και βλέπεις μια εικόνα ενός πολιτισμένου προορισμού, κι εδώ βλέπεις μια εικόνα που δυστυχώς ο καθένας μας, κάνει ό,τι του κατέβει. Παρκάρει όπου θέλει, βάζει ταμπέλες όπου θέλει, καταλαμβάνει δημόσιους χώρους, δεν δίνει λογαριασμό σε κανέναν. Ε, δεν μπορούμε με τέτοιες πρακτικές να συζητάμε για υψηλού επιπέδου παρεχόμενες υπηρεσίες και προϊόντα άρα και να προσελκύσουμε τουρίστες υψηλής οικονομικής στάθμης. Προς την κατεύθυνση αυτή, απαιτούνται πολύπλευρες και πολυεπίπεδες δράσεις. Απαιτείται επαναπροσδιορισμός των στόχων σε όλα τα επίπεδα και βεβαίως απαιτείται να σταματήσουμε το κυνήγι μαγισσών και της ατέρμονης προσπάθειας να προσελκύσουμε όλο και μεγαλύτερο όγκο επισκεπτών, χωρίς να κοιτάμε την ποιότητα. Εχουμε στοχεύσει σε λάθος κατεύθυνση», καταλήγει ο κ. Γιάννης Πάππου.

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ