Καθώς η χώρα έχει τεθεί σε καθεστώς lockdown, έχει ανασταλεί η λειτουργία των γυμνασίων και λυκείων. Οι μαθητές θα μένουν στο σπίτι για να παρακολουθούν μαθήματα μέσω τηλεκπαίδευσης. Ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δωδεκανήσου, Γιάννης Παπαδομαρκάκης, σε συνέντευξη που παραχώρησε στη «δ», επισημαίνει ότι έχει προηγηθεί η απαιτούμενη προετοιμασία για τη απρόσκοπτη λειτουργία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Επισημαίνει ότι η απουσία των μαθητών από κάθε διδακτική ώρα σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης θα καταγράφεται από τον εκπαιδευτικό σε Ηλεκτρονικό Ημερήσιο Δελτίο Φοίτησης. Η τηλεκπαίδευση, όπως δηλώνει ο κ. Παπαδομαρκάκης δεν μπορεί όμως να αντικαταστήσει τη δια ζώσης διδασκαλία. Τη δεδομένη στιγμή και υπό τις παρούσες συνθήκες είναι όμως η καλύτερη και η πλέον ενδεδειγμένη λύση.
Ακόμη, ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δωδεκανήσου, Γ. Παπαδομαρκάκης αναφέρεται στην έγκαιρη προσαρμογή των σχολείων του νομού στα υγειονομικά πρωτόκολλα και στην απαρέγκλιτη τήρηση των μέτρων προστασίας από μαθητές και εκπαιδευτικούς και τονίζει ότι τα σχολεία ήταν έτοιμα να αντιμετωπίσουν όποια ανάγκη παρουσιαστεί, όπως αποδείχθηκε άλλωστε με τον εντοπισμό κρουσμάτων σε εκπαιδευτικό και μαθητές.
Ακολουθεί η συνέντευξη αναλυτικά.
• Τις προηγούμενες μέρες, χρειάστηκε να κλείσει σχολείο και στη Ρόδο, λόγω κρούσματος Covid-19. Προκαλούν εντύπωση τα γρήγορα αντανακλαστικά, όσον αφορά στη λήψη αποφάσεων. Ποια διαδικασία ακολουθείται όταν εντοπίζεται κρούσμα σε σχολείο;
Οι αποφάσεις πάρθηκαν άμεσα και συντονισμένα, σύμφωνα με όσα προβλέπουν τα σχετικά πρωτόκολλα. Όταν είχαμε την πληροφορία ότι εκπαιδευτικός ανιχνεύθηκε θετικός στον κορωνοϊό, ενημερώσαμε τη διευθύντρια Δημόσιας Υγείας της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου, Μαρία Βαλατσού, η οποία προέβη στις απαιτούμενες ενέργειες, ενώ είχαμε αναστείλει ήδη τη λειτουργία του γυμνασίου της Ιαλυσού και των Καλυθιών, όπου διδάσκει ο εκπαιδευτικός. Και τα δύο σχολεία έκλεισαν για μία μέρα προκειμένου να πραγματοποιηθεί η ιχνηλάτιση.
Την επομένη, πάρθηκε η απόφαση να ανασταλεί η λειτουργία του γυμνασίου Ιαλυσού για 10 ημέρες, ενώ δεν απαιτήθηκε-σύμφωνα με τα πρωτόκολλα-να κλείσει το γυμνάσιο των Καλυθιών.
Αντίστοιχα, έπειτα από τον εντοπισμό κρουσμάτων σε μαθητές, κρίναμε επιβεβλημένο να κλείσουν τα τμήματα Γ1 και Γ2 του 4ου ΓΕΛ καθώς επίσης το τμήμα Β2 θετικής κατεύθυνσης και το Β2 τμήμα των γερμανικών στο 3ο ΓΕΛ Ρόδου. Με λίγα λόγια, έγινε ό,τι προβλεπόταν να γίνει, χωρίς να χαθεί πολύτιμος χρόνος.
Στο μεταξύ όμως, επιβλήθηκε καθολικό lockdown στη χώρα και από αύριο, οι μαθητές των γυμνασίων και των λυκείων θα παρακολουθούν μαθήματα μέσω τηλεκπαίδευσης. Έχουν ξεπεραστεί όμως τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν στην πρώτη φάση της τηλεκπαίδευσης και τι θα γίνει με μαθητές ή εκπαιδευτικούς που δεν διαθέτουν τα απαιτούμενα μέσα;
Όποια προβλήματα και αν είχαν προκύψει στη πρώτην φάση της τηλεκπαίδευσης, είχαν καταγραφεί και εξομαλύνθηκαν στο μεταξύ. Έγιναν πολλές δοκιμές στο σύστημα της τηλεκπαίδευσης και έχει ομαλοποιηθεί η κατάσταση. Μαθητές και εκπαιδευτικοί έχουν εξοικειωθεί μετά το πρώτο lockdown την περασμένη άνοιξη με την τηλεκπαίδευση/εξ αποστάσεως διδασκαλία. Από την άνοιξη μέχρι τώρα, τα σχολεία και οι εκπαιδευτικοί έχουν βρει τους σχετικούς ρυθμούς.
Την Παρασκευή, είχα τηλεδιάσκεψη με όλους τους διευθυντές των γυμνασίων, των ΓΕΛ και των ΕΠΑΛ για τις τελευταίες λεπτομέρειες σχετικά με την τηλεκπαίδευση, διαπιστώνοντας ότι κάθε σχολείο είναι έτοιμο. Έχουν δοθεί οι κωδικοί σε μαθητές και εκπαιδευτικούς και από τη Δευτέρα θα τηρείται κανονικά το ωρολόγιο πρόγραμμα τηλεκπαίδευσης όπως και στη δια ζώσης εκπαίδευση.
Και θα πρέπει να καταστεί σαφές ότι η απουσία των μαθητών από κάθε διδακτική ώρα σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης καταγράφεται από τον εκπαιδευτικό σε Ηλεκτρονικό Ημερήσιο Δελτίο Φοίτησης και προσμετράται στο γενικό σύνολο των απουσιών που θα πραγματοποιήσει ο μαθητής κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους και λαμβάνεται υπόψη για τον χαρακτηρισμό της φοίτησής του.
Τώρα, εάν κάποιος εκπαιδευτικός ή μαθητής δεν διαθέτει τα μέσα που απαιτούνται, θα πρέπει να απευθύνεται στο διευθυντή του σχολείου ώστε να βεβαιώνεται η αντικειμενική δυσκολία και να εξετάζουμε τις πιθανές λύσεις. Εξάλλου ο Δήμος Ρόδου έχει διαθέσει φορητούς υπολογιστές στα σχολεία.
• Σε περίπτωση που οδηγηθούμε σε επαναλαμβανόμενα lockdown, θα καταφέρει επί μακρόν να αντικαταστήσει η εξ αποστάσεως τη δια ζώσης διδασκαλία;
Σαφώς και η τηλεκπαίδευση δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη δια ζώσης διδασκαλία. Τη δεδομένη στιγμή και υπό τις παρούσες συνθήκες είναι όμως η καλύτερη και η πλέον ενδεδειγμένη λύση. Εκτιμώ ότι λόγω της εμπειρίας και της προεργασίας που έχει γίνει, θα κυλήσουν όλα ομαλά. Και σε περίπτωση που παρουσιαστούν και πάλι τα όποια προβλήματα, θα είμαστε εδώ να τα αντιμετωπίσουμε.
• Πάντως η νέα σχολική χρονιά βρήκε τα σχολεία στη Ρόδο και στα νησιά μας το Σεπτέμβριο έτοιμα. Βοήθησε η εμπειρία του προηγούμενου lockdown στην ομαλή προσαρμογή των σχολείων στις συνθήκες που προκύπτουν από την πανδημία;
Τα σχολεία ήταν έτοιμα ήδη από τον Αύγουστο να υποδεχθούν με ασφάλεια τους μαθητές. Το Σεπτέμβριο λειτούργησαν κανονικότατα από την πρώτη μέρα. Βοήθησε το γεγονός ότι έγιναν πολύ γρήγορα οι προσλήψεις, καλύφθηκαν τα κενά των εκπαιδευτικών σε όλα τα νησιά μας και όπου προέκυψε κενό, καλύφθηκε γρήγορα.
Σε όλα τα σχολεία τηρούνται απαρέγκλιτα τα υγειονομικά πρωτόκολλα, μαθητές και εκπαιδευτικοί έχουν προσαρμοστεί από την πρώτη κιόλας μέρα στο μέτρο της χρήσης της μάσκας, παντού υπάρχει ο αναγκαίος αριθμός καθαριστριών και κάθε σχολείο διαθέτει τα απαραίτητα μέτρα ατομικής προστασίας, αντισηπτικά κλπ. Δεν υπάρχουν ελλείψεις σε κανένα σχολείο.
• Με κάθε αφορμή έρχεται στο προσκήνιο το ζήτημα της έλλειψης σχολικών υποδομών στη Ρόδο ή της ανεπάρκειας των υπαρχουσών. Ποια η άποψή σας; Τι σχολεία, ή μάλλον τι είδους σχολεία χρειαζόμαστε στη Ρόδο;
Πρόκειται για ένα ανεξάντλητο ζήτημα. Ελλείψεις υπάρχουν παντού, σε όλη την Ελλάδα. Οι δήμοι στα Δωδεκάνησα έχουν καταθέσει προτάσεις για τη δημιουργία νέων σχολικών μονάδων στους αρμόδιους φορείς. Έχουν καταγραφεί οι ανάγκες.
Υπάρχουν σχολεία που στεγάζονται σε παλιά, διατηρητέα κτήρια, όπως το 6ο γυμνάσιο στην πόλη της Ρόδου. Όσο ωραία και αν είναι τα κτήρια αυτά, δεν εξυπηρετούν τις σύγχρονες ανάγκες. Θα ήταν ευχής έργο να είχαμε νέα, σύγχρονα σχολικά συγκροτήματα. Επίσης, θα πρέπει κάποια στιγμή να αποφασίσουμε να ιδρύσουμε στη Ρόδο ένα νέο πειραματικό γυμνάσιο. Υπάρχουν τα πειραματικά δημοτικά σχολεία, οπότε το πειραματικό γυμνάσιο, θα ήταν η φυσική τους συνέχεια.
• Είχατε την ευκαιρία να θέσετε τις υπάρχουσες ανάγκες και τα όποια προβλήματα υπάρχουν στο χώρο της εκπαίδευσης στην υφυπουργό Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, κατά την πρόσφατη επίσκεψή της στη Ρόδο; Ποια ήταν η ανταπόκριση της υφυπουργού;
Με την κυρία Ζαχαράκη επικοινωνούμε συχνά, για όποια ανάγκη παρουσιάζεται. Είναι ένας άνθρωπος ανοιχτός, κατανοεί και δίνει λύσεις στα προβλήματα. Όποια ζητήματα προέκυψαν και της θέσαμε κατά την επίσκεψή της στη Ρόδο, τα κατέγραψε και ήδη μερίμνησε να προωθηθούν λύσεις σε κάποια από αυτά.
Επομένως μας δόθηκε η δυνατότητα ουσιαστικής συνεργασίας, κατάθεσης προτάσεων με την προοπτική να ικανοποιηθούν.
Οφείλω να επισημάνω ότι αυτή την άμεση επικοινωνία με την υφυπουργό Παιδείας δεν την έχω μόνο εγώ, αλλά όλοι οι διευθυντές Εκπαίδευσης. Η κυρία Ζαχαράκη δίνει τον καλύτερό της εαυτό για τα σχολεία κάθε βαθμίδας εκπαίδευσης. Είναι κοντά μας, είναι μία από εμάς.
• Κλείνοντας, τι θα συμβουλεύατε τους μαθητές που από αύριο θα παρακολουθούν μαθήματα ηλεκτρονικά από το σπίτι τους;
Συνιστώ αρχικά στους γονείς να φροντίσουν, ώστε τα παιδιά να παραμένουν στο σπίτι προστατευμένα και όταν χρειάζεται να βγουν, να τηρούν τα μέτρα προστασίας. Όλοι μας οφείλουμε να προσέχουμε και τα παιδιά και οι ενήλικες.
Επιπλέον, θα πρέπει να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές ότι θα πρέπει να παρακολουθούν καθημερινά το μάθημά τους ηλεκτρονικά, όχι μόνο επειδή θα καταγράφονται οι απουσίες. Στην ύλη που θα διδαχθούν, θα εξεταστούν στο τέλος.
Αυτό έχω να τους συμβουλεύσω. Να είναι προσεκτικοί και να παραμένουν σε συνεχή επαφή με τη σχολική μονάδα, έστω και μέσω της τηλεκπαίδευσης.

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ