Τους λόγους στους οποίους οφείλεται η μείωση την οποία παρουσιάζει μέχρι αυτή την ώρα η τουριστική περίοδος για την Ρόδο, εξηγεί σε συνέντευξή του στην «δημοκρατική» ο ξενοδόχος κ. Παναγιώτης Ιωαννίδης.

Κατ’ αρχήν, αναφέρεται α) στους ανταγωνιστές μας που έχουν επανεκκινήσει πλήρως την δραστηριότητά τους οι άμεσα προς εμάς, β) στην υπερ-φορολόγηση του τουριστικού μας προϊόντος και γ) στην έλλειψη υποδομών και συμπληρωματικών υπηρεσιών του προορισμού.

Επίσης, εκτιμά πως η ανταγωνιστικότητα της Ρόδου ως τουριστικού προορισμού, μειώνεται και από το γεγονός ότι εμείς συνολικά αδρανούμε αλλά και από το ό,τι οι άλλοι προορισμοί σχεδιάζουν, επενδύουν, προσπαθούν συλλογικά, επανασχεδιάζουν και βελτιώνονται, ενώ εμφανίζεται βέβαιος, ότι «το οικονομικό αποτέλεσμα της φετινής σεζόν θα έχει σίγουρα αρνητικό πρόσημο σε σχέση με τις τρεις προηγούμενες χρήσεις».

Τέλος, σε ό,τι αφορά τις αγορές, εκτιμά ότι σε όλες σχεδόν υπάρχει μία κόπωση ενώ για την πολυσυζητημένη «επιμήκυνση» θεωρεί πως πρέπει να είναι «υγιής» και επωφελής για τον τόπο –και όχι…. «επιδοτούμενη».

Η συνέντευξη αναλυτικά:

• Κύριε Ιωαννίδη η φετινή σεζόν φαίνεται να μην ικανοποιεί τον επιχειρηματικό κόσμο. Γίνεται λόγος για υστέρηση κρατήσεων ακόμη και κατά την υψηλή περίοδο. Τι συμβαίνει κατά την εκτίμησή σας;

H υστέρηση οφείλεται σε τρεις κυρίως αιτίες, κατ ‘αρχάς έχουν επανεκκινήσει πλήρως την δραστηριότητά τους οι άμεσα προς εμάς ανταγωνιστικές αγορές της Τουρκίας και των άλλων χωρών του Βορειο-αφρικανικού τόξου (βλ. Αίγυπτος, Μαρόκο, Τυνησία) οι οποίες είχαν σχεδόν κλείσει λόγω των γεγονότων της τελευταίας τριετίας 2015 – 2018.
Ο δεύτερος λόγος κατά την άποψή μου είναι η υπερ-φορολόγηση του τουριστικού μας προϊόντος και η κατά συνέπεια αυτής, διαμόρφωση των τιμών σε επίπεδο υψηλότερο από αυτό που αντικατοπτρίζει την πραγματική αξία του τουριστικού μας προϊόντος. Οι «ολιγοπωλιακές» (λόγω της πρώτης αιτίας) σεζόν μας επέτρεπαν να προσθέτουμε στην τιμή μέρος των φορολογικών και άλλων επιβαρύνσεων, οι οποίες μας επιβλήθηκαν, χωρίς να έχουμε μεγάλες επιπτώσεις στη ζήτηση. ‘Έτσι η αγορά οδηγήθηκε σε ένα σημείο ισορροπίας υψηλότερο από αυτό που «άντεχε» στις τωρινές ρεαλιστικές συνθήκες του πλήρους ανταγωνισμού.
Η τρίτη και βαθύτερη αιτία αφορά το τοπικό επίπεδο. Είναι η έλλειψη υποδομών και συμπληρωματικών υπηρεσιών του προορισμού. Δυστυχώς το νησί μας απώλεσε με την πάροδο των ετών τα συγκριτικά του πλεονεκτήματα και έφτασε στα μάτια του επισκέπτη να συγκρίνεται ως προϊόν με άλλους προορισμούς που πέρα από τις ξενοδοχειακές μονάδες έχουν πολύ λίγα να επιδείξουν.
Σίγουρα έχουμε πολλά περισσότερα από κάθε άλλο προορισμό να προσφέρουμε στον επισκέπτη, πως όμως τα προσφέρουμε; Έχουμε ένα νησί με τόσες ποιοτικές μονάδες και πεντάστερες κλίνες και οι υποδομές μας αν περνούσαν την διαδικασία αστεροποίησης πιθανόν να μην συγκέντρωναν την βαθμολογία ούτε του ενός αστέρος !!! Σκεφτείτε για παράδειγμα ποια είναι η εμπειρία της επίσκεψης στην ακρόπολη της Λίνδου ή άλλων αξιοθέατων. Σε σχέση με παλαιότερα, αυξημένες τιμές εισόδου, μηδενική βελτίωση στις υποστηρικτικές υποδομές, καμία χρήση της τεχνολογίας για την βελτίωση της εμπειρίας, ωράριο που δεν προσαρμόζεται στις νέες κλιματολογικές συνθήκες, σχεδιασμός ίδιος με εκείνον της δεκαετίας του 1960, όταν οι επισκέπτες ήταν υποδεκαπλάσιοι !!!

• Η Ρόδος είναι ανταγωνιστικός προορισμός τελικά; Θέλει βελτιώσεις σε σοβαρά ζητήματα;

Η ανταγωνιστικότητά μας μειώνεται και από το γεγονός ότι εμείς συνολικά αδρανούμε αλλά και από το ό,τι οι άλλοι προορισμοί σχεδιάζουν, επενδύουν, προσπαθούν συλλογικά, επανασχεδιάζουν και βελτιώνονται. Οι επιχειρηματίες διαμαρτύρονται για το γεγονός ότι οι επισκέπτες δεν «κυκλοφορούν» όσο θα έπρεπε και έχουν ΔΙΚΙΟ.
Ποιες όμως είναι οι συνθήκες για να βγεί ο πελάτης από το ξενοδοχείο; Δρόμοι…, καθαριότητα…, δείτε τα πάρκα της πόλης, τα πεζοδρόμια στην πόλη ή σε άλλα σημεία του νησιού μας. Αξιοθέατα υπερτιμημένα ως προς τις υπηρεσίες τους, κράχτες και επαίτες στην Παλιά Πόλη, συγκοινωνία που στα μάτια επισκεπτών από αναπτυσσόμενες χώρες της Ευρώπης τους θυμίζει περασμένες δεκαετίες στην χώρα τους, ενώ εκείνων από προηγμένες τους φαίνεται αδιανόητη.

• Είστε αισιόδοξος για την πορεία της σεζόν; Θα κλείσει με θετικό πρόσημο;

Το οικονομικό αποτέλεσμα θα έχει σίγουρα αρνητικό πρόσημο σε σχέση με τις τρεις προηγούμενες χρήσεις. Και αυτό είναι που ενδιαφέρει τις επιχειρήσεις του νησιού μας. Με βάση αυτό και μόνο αυτό θα έπρεπε να χαράζει πολιτική η τουριστική και οικονομική ηγεσία της χώρας. Οι αφίξεις και η αύξηση αυτών μπορούν να «κρύβουν» μεγάλες εκπτώσεις, προβλήματα των γειτόνων μας, αποφάσεις των tour operator, δεν αντικατοπτρίζουν την πραγματική εικόνα. Ας αποδράσουμε επιτέλους από την αριθμολαγνεία των αφίξεων!!! Είναι ένα στείρο στοιχείο που μας δίνει εικόνα για ένα κλαδί από ένα δέντρο του δάσους…

• Πώς εξελίσσονται οι αγορές; Πώς διαμορφώθηκε η κατάσταση με τις παραδοσιακές αγορές μας και τις υπόλοιπες;

Σε όλες σχεδόν τις αγορές υπάρχει μία κόπωση. Οι νέες αγορές πρίν δέκα – δεκαπέντε χρόνια έχουν γίνει και αυτές παραδοσιακές, νομίζω ότι ο δόκιμος όρος πια θα πρέπει να είναι μεγάλες και μικρές αγορές. Για παράδειγμα οι «νέες» αγορές της Πολωνίας ή της Ρωσίας έχουν πλέον εικοσαετή παρουσία στα ξενοδοχεία της Ρόδου! Ξέρετε οι «νέες» αγορές, σαν έκφραση, εμπεριέχει αρκετή πολιτική και καλλιέργεια προσδοκίας, η οποία μας αποπροσανατολίζει συνήθως. Το marketing είναι εργαλείο όταν έχει να προωθήσει ένα καλό – ποιοτικό προϊόν. Και τουριστικό προϊόν δεν είναι σε καμία περίπτωση το ξενοδοχείο από μόνο του.

• Τελικά, πότε θα μπορέσουμε να μιλήσουμε για μία «επιμήκυνση» της σεζόν;

Όταν η υφιστάμενη περίοδος έχει υψηλές πληρότητες που δεν θα έχουν σχέση με συγκυρίες ή δεν θα οφείλονται στην υποτιμολόγηση των υπηρεσιών των ξενοδοχειακών μονάδων, τότε ναι θα επέλθει ουσιαστική, και όχι επιδοτούμενη ‘επιμήκυνση’, «υγιής» και επωφελής για τον τόπο.

Σχολιασμός άρθρου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ