Συνεντεύξεις

Aλ. Bασιλικός: «Το κλειδί για την ενίσχυση του τουρισμού είναι η ανταγωνιστικότητα»

Συνέντευξη στον
Δημ. Γκαρτζώνη

«Το “κλειδί” για την ενίσχυση του τουρισμού είναι η ανταγωνιστικότητα», δηλώνει σε συνέντευξή του στη «δημοκρατική», ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδας, Αλέξανδρος Βασιλικός και επισημαίνει: «Πρέπει άμεσα να επανέλθει σε ανταγωνιστικά επίπεδα η φορολόγηση του ελληνικού ξενοδοχείου. Ο συνδυασμός χαμηλού λειτουργικού κόστους των ανταγωνιστών μας με τα τεράστια ποσά που επενδύουν σε διαφήμιση οι κυβερνήσεις τους, δεν αντιμετωπίζονται με φόρο διαμονής, με ΦΠΑ 24%, με εργοδοτικές εισφορές στα ύψη…».
Αναφερόμενος στην έλλειψη συγκροτημένης εθνικής στρατηγικής για τον τουρισμό, δηλώνει ότι απαιτείται εθνική στρατηγική για την περαιτέρω πορεία κι ανάπτυξη του τουρισμού στην Ελλάδα. «Η επιτυχία του ελληνικού τουρισμού στον 21ο αιώνα ούτε θα φυτρώσει από τη γη, ούτε θα πέσει από τον ουρανό. Θα είναι καρπός οράματος, στόχων και παραγωγικής συνεργασίας», αναφέρει χαρακτηριστικά.
• Κύριε πρόεδρε, η τουριστική σεζόν ρίχνει αυλαία. Κρίνοντας από την εντυπωσιακή αύξηση των αφίξεων, ήταν μία καλή σεζόν;
Επειδή η αλήθεια πρέπει να λέγεται, θα την πω άλλη μια φορά κι ας επαναλαμβάνομαι. Η καλή σεζόν δεν κρίνεται από τις αφίξεις. Τουλάχιστον από μόνες τους δεν αρκούν για να προσδιορίσουν το βαθμό επιτυχίας μιας σεζόν. Είναι αναμφίβολα ένας δείκτης, τον οποίο όμως θα πρέπει να συνδυάσουμε με ποιοτικά χαρακτηριστικά για να μπορούμε να έχουμε σαφή εικόνα. Η μέση δαπάνη και διαμονή ανά επισκέπτη, η κατανομή στον χώρο αλλά και στον χρόνο των επισκεπτών, δηλαδή η εποχικότητα των προορισμών και της χώρας συνολικά, είναι μερικές μόνο από τις “διασταυρώσεις” που πρέπει να γίνονται ώστε να μιλάμε για την πραγματικότητα και όχι για τις εντυπώσεις.

• Πώς διαμορφώνεται μέχρι στιγμής η εικόνα για την επόμενη σεζόν; Θα είναι δυσκολότερη λόγω του ανταγωνισμού;
Νομίζω πως αυτή η ερώτηση θα απαντηθεί από μόνη της μόλις μπούμε στην early booking season. Είδαμε όλοι φέτος πόσο η επάνοδος ανταγωνιστικών χωρών όπως η Τουρκία αλλά και Αίγυπτος και Τυνησία μπορεί να μας επηρεάσει. To 2018 περιορίστηκε στο last minute αλλά εάν οι αγορές αυτές επανακτήσουν ρυθμό κρατήσεων από τα early bookings τότε το παιχνίδι αλλάζει και θα είναι εξαιρετικά δυσκολότερο για τον Έλληνα ξενοδόχο, για τον Ελληνικό τουρισμό συνολικά.
Το “κλειδί” είναι η ανταγωνιστικότητα. Για αυτό και επιμένουμε πως πρέπει άμεσα να επανέλθει σε ανταγωνιστικά επίπεδα η φορολόγηση του ελληνικού ξενοδοχείου. Ο συνδυασμός χαμηλού λειτουργικού κόστους των ανταγωνιστών μας με τα τεράστια ποσά που επενδύουν σε διαφήμιση – προώθηση προορισμών οι κυβερνήσεις τους και το monetary policy που είδαμε και φέτος δεν αντιμετωπίζονται με φόρο διαμονής, με ΦΠΑ 24%, με εργοδοτικές εισφορές στα ύψη κλπ. Το να τρέχουμε τελευταία στιγμή με “πυροσβεστικά” μέτρα δεν αποδίδει. Θα έπρεπε προληπτικά να υπάρχουν ήδη μέτρα να πάρει ανάσα το ελληνικό ξενοδοχείο και δυστυχώς ήδη έχουμε αργήσει.
Συμπληρώνεται σε λίγο καιρό ένας χρόνος από τότε που αναλάβατε τα ηνία του ΞΕΕ. Ποιες ήταν οι βασικές σας προτεραιότητες αυτό το διάστημα και ποιοι οι στόχοι σας για την προάσπιση των συμφερόντων του κλάδου;
Αναδεικνύουμε το θετικό οικονομικό και κοινωνικό αποτύπωμα του ελληνικού ξενοδοχείου που το καθιστά καταλύτη ανάπτυξης. Αναδεικνύουμε επίσης τον πρωταγωνιστικό ρόλο του ελληνικού ξενοδοχείου στην προσπάθεια που πρέπει να γίνει προκειμένου η χώρα να γυρίσει σελίδα και να κερδίσει το μέλλον με ένα νέο αναπτυξιακό πρότυπο που θα στηρίζεται στα μεγάλα συγκριτικά πλεονεκτήματά της. Στον δημόσιο διάλογο λοιπόν για τον προσανατολισμό της πορείας της χώρας, ο τουρισμός και το ξενοδοχείο δικαιούνται να έχουν λόγο. Οι επιτυχίες μας αναδεικνύουν χαρακτηριστικά και πρακτικές που μπορούν να βοηθήσουν στα επόμενα βήματα που πρέπει να γίνουν για να κινηθούμε με επιτυχία μπροστά. Δημιουργικότητα, Εξωστρέφεια, Συνεργασία, Αλληλεγγύη, Αμεσότητα. Το ΞΕΕ και οι ξενοδόχοι θα συνεχίσουμε σε αυτή τη ρότα να δίνουμε το καλύτερο εαυτό μας.
• Τελικά ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για την ξενοδοχία στην Ελλάδα, η υψηλή φορολογία ή οι βραχυχρόνιες μισθώσεις; Ή πιθανότατα ο συνδυασμός αυτών των δύο παραγόντων;
Αν οι προκλήσεις για τον κλάδο ήταν μόνον δυο ή ακόμα ακόμα αν τις μετράγαμε στα δάχτυλα ενός χεριού θα ήμασταν εξαιρετικά ευτυχείς αλλά και επιτυχείς. Έχουμε αναδείξει πολλές φορές τα μεγάλα ζητήματα, όλοι οι ξενοδόχοι , όπως κάνει κι εδώ με επιτυχία η Ένωση Ξενοδόχων Ρόδου. Όπου κι αν γυρίσουμε το βλέμμα υπάρχουν ανοιχτά κι επείγοντα θέματα. Να μιλήσουμε για το θεσμικό και διοικητικό περιβάλλον; Να μιλήσουμε για υποδομές; Να μιλήσουμε για διασφάλιση ρευστότητας από το τραπεζικό σύστημα; Προκλήσεις παντού, οι οποίες ζητούν επείγουσες παρεμβάσεις. Οι ξενοδόχοι μπορεί να κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας. Αλλά αυτό δεν φτάνει. Χρειάζεται κι άλλα χέρια να δουλέψουν για να λυθούν τα αυτονόητα. Αυτή είναι και η πιο μεγάλη πρόκληση για τον ελληνικό τουρισμό.
• Πόσο έχει πληγεί η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ξενοδοχίας με τα κυβερνητικά μέτρα; Υπάρχουν περιθώρια για νέες επενδύσεις;
Οι ξενοδόχοι βάλαμε πλάτη σε μια δύσκολη συγκυρία για τη χώρα και είναι μεγάλη η συνεισφορά μας στην προσπάθεια για επιστροφή στην κανονικότητα. Αλλά δεν μπορεί το ξενοδοχείο να συνεχίζει να πληρώνει φόρους και επιβαρύνσεις που δεν του αναλογούν. Χωρίς ανάσα, χωρίς απόθεμα, πως να μιλήσουμε για επενδύσεις; Οι επενδύσεις προϋποθέτουν επενδυτική πολιτική.

• Κλείνοντας κύριε πρόεδρε, δηλώσατε πως η μεγαλύτερη πρόκληση για τον ελληνικό τουρισμό είναι να λυθούν τα …αυτονόητα. Επισημάνατε ότι δεν υπάρχει στην Ελλάδα μακροπρόθεσμη στρατηγική. Γιατί συμβαίνει αυτό κατά την άποψή σας;
Δυστυχώς για πάρα πολλά χρόνια εμπεδώθηκε μια νοοτροπία προχειρότητας και “μπαλώματος”. Αντί του στρατηγικού σχεδιασμού επικράτησε η λογική του “βλέποντας και κάνοντας”, η οποία όμως δεν μπορεί να μας πάει στο μέλλον. Αν συζητάμε σοβαρά για μια νέα Ελλάδα μετά την κρίση, χρειαζόμαστε πρώτα απ’ όλα μια νέα νοοτροπία.
• Ποιες παραμέτρους θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη μία τέτοια στρατηγική και ποια θα μπορούσε να είναι η συμβολή του ΞΕΕ αλλά και των κατά τόπους φορέων στη διαμόρφωση και υλοποίησή της;
Η συνεισφορά του τουρισμού είναι εθνική, απαιτείται λοιπόν εθνική στρατηγική για την περαιτέρω πορεία κι ανάπτυξη του τουρισμού στην Ελλάδα. Ούτε οι λογικές του “αυτόματου πιλότου”, ούτε ο εφησυχασμός, ούτε η πεπατημένη είναι η σωστή απάντηση. Εμείς λοιπόν αναδεικνύουμε με το σύνολο των δράσεών μας την ανάγκη μιας στρατηγικής, ολοκληρωμένης και συνεκτικής, καινοτόμας και ανταγωνιστικής, με μεσομακροπρόθεσμο ορίζοντα, η οποία θα επιτρέψει στο ελληνικό ξενοδοχείο ν’ απελευθερώσει όλο το δυναμικό του και να δώσει αυτό που πραγματικά μπορεί. Και σ’ αυτή την κατεύθυνση το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος ως θεσμικός σύμβουλος της Πολιτείας έχει την υποχρέωση να εμπλουτίσει αυτό τον σχεδιασμό με ιδέες και προτάσεις. Για να ανοίξουμε δρόμους προς το αύριο μέσα σ’ ένα απαιτητικό παγκόσμιο περιβάλλον όπου κυριαρχεί ο αδυσώπητος ανταγωνισμός και οι επιτυχίες ανήκουν τελικά σε αυτούς που δουλεύουν συστηματικά και έγκαιρα για να τις πετύχουν. Η επιτυχία του ελληνικού τουρισμού στον 21ο αιώνα ούτε θα φυτρώσει από τη γη, ούτε θα πέσει από τον ουρανό. Θα είναι καρπός οράματος, στόχων και παραγωγικής συνεργασίας.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου