Συνεντεύξεις

Ιωάννης Καραμήτσας: «Το ΕΠΑΛ Ρόδου και τα προβλήματά του»

Με αφορμή την πρόσφατη κατάληψη στην οποία προχώρησαν οι μαθητές του 1ου ΕΠΑΛ Ρόδου, ο διευθυντής κ. Ιωάννης Καραμήτσας μίλησε στη “δ” για τα προβλήματα του σχολείου. Όντας διευθυντής τα τελευταία 14 χρόνια στο 1ο ΕΠΑΛ Ρόδου μιλάει για τα προβλήματα του σχολείου, για τις επιτυχίες των αποφοίτων στις πανελλαδικές εξετάσεις αλλά και τη σημασία που έχει η λειτουργία του σχολείου στην τοπική κοινωνία, καθώς οι μαθητές ενδιαφέρονται να βγουν άμεσα στην αγορά εργασίας, για να μπορέσουν να ενισχύσουν οικονομικά την οικογένειά τους.
Σε κάθε περίπτωση, το σχολείο αντιμετωπίζει πλείστα όσα προβλήματα, τα οποία χρήζουν άμεσης προσοχής από τους αρμοδίους φορείς και τις τοπικές αρχές.
• Στις προηγούμενες πανελλαδικές εξετάσεις είδαμε παιδιά από το ΕΠΑΛ να εισέρχονται σε κορυφαίες σχολές και μάλιστα χωρίς να πηγαίνουν σε εξωτερικά φροντιστήρια. Ο ρόλος των ΕΠΑΛ είναι σημαντικός για τους μαθητές;
Τα παιδιά που επιλέγουν τα ΕΠΑΛ προέρχονται κατά κανόνα από ασθενέστερα οικονομικά στρώματα, πολλά μάλιστα με μεταναστευτική βιογραφία. Ένας μεγάλος αριθμός μαθητών, κατά τη διάρκεια των σπουδών τους, είναι αναγκασμένοι να εργάζονται. Δεν σας κρύβω, ότι τα παιδιά μας στην πλειοψηφία τους ενδιαφέρονται να βγουν άμεσα στην αγορά εργασίας, για να μπορέσουν να ενισχύσουν οικονομικά την οικογένειά τους. Το ΕΠΑΛ εξάλλου παρέχει εκτός από απολυτήριο Λυκείου και πτυχίο ειδικότητας προσφέροντας στους απόφοιτούς του τόσο τυπικά, όσο και ουσιαστικά προσόντα για να ασκήσουν το επάγγελμά τους. Επίσης, τους δίνεται η δυνατότητα συνέχισης των σπουδών τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση μέσω των Πανελλαδικών εξετάσεων. Εξετάζονται σε διαφορετικά μαθήματα σε σχέση με τα παιδιά του Γενικού Λυκείου παρακολουθώντας ελάχιστα έως καθόλου φροντιστήρια. Πολλοί μαθητές μας κάθε χρόνο εισάγονται στη σχολή πρώτης τους προτίμησης. Για παράδειγμα, σας αναφέρω ότι από τους έξι (6) υποψηφίους μας στον Ναυτιλιακό τομέα εισήχθησαν και οι 6 σε σχολές ΑΕΝ, όπως και παιδιά που εισήχθησαν στη Γεωπονική Σχολή Αθηνών, στην Αρχιτεκτονική, στο Πολυτεχνείο κ.λπ.
• Υπάρχουν κενά στις προσλήψεις καθηγητών για το ΕΠΑΛ; Κάθε σχολική χρονιά, ποιες είναι οι ειδικότητες που λείπουν;
Μέχρι σήμερα, με τη νέα σχολική χρονιά, τα κενά είναι περισσότερα σε σχέση με άλλες χρονιές. Από ό,τι διαβάζουμε αναμένονται προσλήψεις εκπαιδευτικών μέσα στο επόμενο δεκαπενθήμερο. Αυτή τη στιγμή, λείπουν από το σχολείο μας τρεις ηλεκτρολόγοι, ένας καθηγητής ή μια καθηγήτρια Μαθηματικών και ένας καθηγητής ή μια καθηγήτρια Αγγλικής Φιλολογίας. Δεν λειτουργεί επίσης, η Ζώνη Εκπαιδευτικής Προτεραιότητας (Ζ.Ε.Π.) λόγω έλλειψης φιλολόγου, καθώς επίσης και η παράλληλη στήριξη. Το τμήμα ένταξης είναι επίσης υποστελεχωμένο. Έχει 65 μαθητές με διάγνωση από το ΚΕΔΑΣΥ, από τους οποίους οι 35 παρακολουθούν μαθήματα λόγω έλλειψης καθηγητών.
• Η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να βοηθήσει την εκπαίδευση κατά τη γνώμη σας και με ποιο τρόπο;
Η τεχνητή νοημοσύνη επηρεάζει πολλούς τομείς της ζωής μας οπότε και η εκπαίδευση δεν θα μπορούσε να αποτελεί εξαίρεση. Μπορεί να συμβάλλει στην εξατομίκευση της μάθησης μέσω ειδικά διαμορφωμένων μαθησιακών προγραμμάτων, που να λαμβάνουν υπόψη τους τις ανάγκες και τις ικανότητες των μαθητών. Επίσης, βοηθάει στην ανίχνευση μαθησιακών δυσκολιών και στην εκπαιδευτική υποστήριξή τους εφαρμόζοντας νέες διδακτικές προσεγγίσεις, όπως η μεικτή μάθηση και η διαδραστική διδασκαλία. Η τεχνητή νοημοσύνη αλλάζει σταδιακά και την οικονομία των τεχνικών επαγγελμάτων. Οι απόφοιτοί μας πρέπει να είναι έτοιμοι για τις δουλειές του μέλλοντος. Ο τεχνικός μπορεί να χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη, προκειμένου να προχωρήσει στη διάγνωση του προβλήματος και να έχει άμεση πρόσβαση σε τεχνικές πληροφορίες. Επιπλέον, μπορεί για παράδειγμα να τραβήξει τη φωτογραφία μιας χαλασμένης κουζίνας και να γράψει τις παρατηρήσεις του στο παράθυρο του ChatGPT και αυτό να παράγει μια λίστα με προτάσεις.
Από την άλλη μεριά, η υπέρμετρη χρήση της μπορεί να παροπλίσει την κριτική σκέψη των μαθητών ή στο μέλλον να οδηγηθούμε ακόμα και στην υποκατάσταση των εκπαιδευτικών. Μαθητές από ασθενέστερα κοινωνικά στρώματα ενδέχεται να μην έχουν την ίδια δυνατότητα πρόσβασης σε προηγμένα εκπαιδευτικά εργαλεία. Τέλος, η αναζήτηση της χρυσής τομής που, ναι, θα αντιλαμβάνεται τις σημαντικές προοπτικές που ανοίγονται χωρίς όμως να χάνεται το ανθρώπινο αποτύπωμα, είναι το στοίχημα του άμεσου μέλλοντος.
• Πριν από λίγες ημέρες οι μαθητές του 1ου ΕΠΑΛ Ρόδου προχώρησαν σε κατάληψη. Ποια είναι τα προβλήματα του σχολείου κατά κύριο λόγο;
Το 1ο ΕΠΑΛ Ρόδου, φιλοξενεί 500 μαθητές. Στο σχολείο, διδάσκουν 70 εκπαιδευτικοί και έχει 35 αίθουσες διδασκαλίας και άλλους τόσους εργαστηριακούς χώρους. Καταλαμβάνει μια έκταση χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων. Είναι κατασκευασμένο εδώ και μισό αιώνα με πλημμελή συντήρηση όλα αυτά τα χρόνια. Υπάρχουν πολλά συσσωρευμένα προβλήματα που αφορούν στις κτιριακές του υποδομές.
Οι μαθητές επέδειξαν διάθεση συνεργασίας μιας κι έλαβαν κάποιες υποσχέσεις από την αρμόδια αντιδήμαρχο Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης, κα Σταματία Γιαννέλη. Ωστόσο, έχουν αφήσει ανοικτό το ενδεχόμενο νέων κινητοποιήσεων εάν δεν ικανοποιηθούν τα αιτήματά τους που αφορούν στα προβλήματα του σχολείου.
Ενδεικτικά αναφέρω τα στοιχεία τα οποία χρήζουν ιδιαίτερης προσοχής:
1) Μελέτη στατικής επάρκειας.
2) Συστήματα πυρασφάλειας – πιστοποιητικό πυρασφάλειας (σύμφωνα με την ΠΥΡ.Δ 16/2015ΦΕΚ 2326Β’ και λοιπές σχετικές διατάξεις).
3) Έλεγχος και συντήρηση της ηλεκτρικής εγκατάστασης του σχολείου.
4) Εγκατάσταση πυρανίχνευσης-πυρασφάλειας στον υποσταθμό.
5) Συντήρηση επιχρισμάτων τοίχων και οροφών, εντός και εκτός των αιθουσών.
6) Συντήρηση επιχρισμάτων τοίχων και οροφών, εντός και εκτός των εργαστηρίων.
7) Αντικατάσταση θυρών γραφείων και αποθηκών.
8) Αντικατάσταση κουφωμάτων στα κλιμακοστάσια.
9) Συντήρηση των φθαρμένων και ολισθηρών κλιμακοστάσιων.
10) Εγκατάσταση προπετασμάτων προστασίας των υαλοπινάκων.
11) Συντήρηση των φθαρμένων και ολισθηρών δαπέδων.
12) Επισκευή ασταθών και επικίνδυνων κιγκλιδωμάτων και καγκελοπορτών.
13) Ανακαίνιση Ττουαλετών γραφείων διεύθυνσης και μαθητών.
14) Τοποθέτηση υγρομόνωσης-θερμομόνωσης στην ταράτσα του κτηρίου του κυλικείου.
15) Τοποθέτηση υγρομόνωσης-θερμομόνωσης στην ταράτσα της αίθουσας πολλαπλών χρήσεων.
16) Τοποθέτηση υγρομόνωσης-θερμομόνωσης στην ταράτσα του κτηρίου των Εφαρμοσμένων τεχνών.
17) Συστήματα κλιματισμού (εγκατάσταση κλιματιστικών στις αίθουσες διδασκαλίας των εργαστηρίων, στην αίθουσα εκδηλώσεων και στα γραφεία των καθηγητών).
18) Εξέταση ασφάλειας – λειτουργικότητας κουφωμάτων, επιδιόρθωση, αλλαγή αυτών.
19) Εγκατάσταση ανελκυστήρα για ΑμεΑ.
20) Ελαιοχρωματισμός των αιθουσών και γενικότερα όλου του σχολείου.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου